Gå til innhold

Finnes det en skole i Norge der fokus er på læring og faglig utvikling og ikke alt annet tull?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 22.37):

For dette stoppet han fra å lykkes i arbeidslivet, mener du?

Å presse på 5- åringer TO bokstaver i uken, og ha som mål at de skal lese til jul i 1. klasse, for videre å presse ungene til å lese den samme leseleksa tre ganger hver dag i flere år…. Det er fasiten på at barna lykkes????

I dag er de flest ungene skolelei i 4. klasse. 

Anonymkode: 7060b...af4

Det at han greide seg uten oppfølging, betyr jo ikke at det ikke kunne være lettere for han med skikelig oppfølging? 

Ja mange blir skole leie, men manglende oppfølging og lite fokus på å hjelpe barn som sliter med lesing gjør ikke barna mindre skole leie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.01):

I motsetning til den offentlige skolen bruker de ikke ipad, og er overraskende strikse på klassero og disiplin i timene. Kanskje lite interesse for særdiagnoser, altså ikke be ppt diagnostisere halvparten av ungene med adhd, angst og autisme...men det er kanskje greit. 

Anonymkode: a487a...cd3

WOW du synes det er "greit" at de ikke oppsøker hjelpeaperatet for barn som trenger hjelp? 

Det er sikkert variasjon fra skole til skole, men den jeg kjenner er på ingen måtte bedre på klassero eller diseplin. Det som er være er alikevel barna som strever, mens pedagogene har "lite interese" for å finne ut hvorfor som du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.02):

Internasjonal skole, anbefales på det varmeste.

Anonymkode: bb7f9...f55

Hvor ligger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.05):

Inspirert av tråd/tråder her inne vedr. mobbing, mobil, spørsmål om grensesetting, barn som kaller lærere horer, barn som må fotfølges av ekstra ressurser på skolen i mangel av at man grunnet regelverk ikke har andre hjemler til å sette dem på plass.. - så lurer jeg på Om det finnes en skole i Norge der det man går på skole for - nemlig det å utvikle seg faglig og bli rustet til videre studier og arbeidsliv , finnes?! Den franske eller tyske skolen er vel mer i den retningen, men vi er helnorske (desverre..) , så vi har vel ikke noe der å gjøre. 

Har en 1 klassing og blir helt matt av det 4 nettverksmøtet nå der foreldre sitter å jamrer om smarttelefoner, følelser , pedagogikk etc. Ønsker en skole som naturligvis dette også har en plass, men det faglige kommer først. 

takknemlig for innspill.

Anonymkode: 8fc1d...b39

synes du er sær jeg

Anonymkode: b1c34...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du nevner her med felles regler og sånt bestemt i foreldregruppa er på ingen måte typisk for norsk offentlig skole. Jeg har aldri opplevd noe sånt, og jeg har ikke hørt om det fra noen jeg kjenner heller. Skolen er nøye på å understreke at selv om de kan anbefale noe (som ingen sykling til skolen før fjerde klasse), kan de ikke pålegge oss noe.

Egentlig tror jeg ikke dette er noe du har større risiko for å bli utsatt for på en privat skole. Der er det jo frivillig å gå, så skolen kan argumentere med at om man ønsker å gå der, må man akseptere skolens filosofi og regler ellers er det bare å finne seg en annen skole. I noen tilfeller kan det være snakk om dugnader og sånt også, i hvertfall for små private skoler med dårlig økonomi. 

Jeg er ellers enig i at det er for lite orden og konsekvent håndheving av regler i norsk skole og for lavt faglig nivå. Du kan nok finne private skoler som er bedre på det, men de vil nok ikke stille færre krav til foreldrene, heller flere.

Anonymkode: 5579d...260

Jeg har hatt barn på to ulike skoler, og på begge skolene så var det Foreldre som forsøkte å lage masse ekstra regler, både i skoletiden og utenom. F.eks. felles regler for hva som er tillatt i matpakke. (Det hadde vært ok om et barn var allergisk mot nøtter eller fisk for eksempel, men dette var hinsides utenom det!) disse foreldrene ville forby alle elevene i vår datters klasse å ha med sjokoladepålegg, syltetøy og det som de definerte som usunn mat, pluss begrense mengden kjøttpålegg til kun en dag i uken, ikke tillatt med matvaffler, pizza snurrer, eller noe som  kunne friste hennes barn…. 
Det har kommet forslag fra foreldre om å samkjøre leggetider, sånn at barna ikke skal oppleve urettferdighet over dette, eller innføring av felles lengde på skjermtid etter skoletiden…..
Fokus på det faglige? Nei det er ikke så viktig, så lenge alle 2. Klassingene legger seg senest 19:30, har maksimalt 1,5 time skjermtid pr dag og kun spiser taco på fredager, og tomatsuppe på tirsdag…

Anonymkode: 9ab61...fea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 21.01):

I motsetning til den offentlige skolen bruker de ikke ipad, og er overraskende strikse på klassero og disiplin i timene. Kanskje lite interesse for særdiagnoser, altså ikke be ppt diagnostisere halvparten av ungene med adhd, angst og autisme...men det er kanskje greit. 

Anonymkode: a487a...cd3

Ppt gir ikke diagnoser!

Anonymkode: df20f...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt barn på to ulike skoler, og på begge skolene så var det Foreldre som forsøkte å lage masse ekstra regler, både i skoletiden og utenom. F.eks. felles regler for hva som er tillatt i matpakke. (Det hadde vært ok om et barn var allergisk mot nøtter eller fisk for eksempel, men dette var hinsides utenom det!) disse foreldrene ville forby alle elevene i vår datters klasse å ha med sjokoladepålegg, syltetøy og det som de definerte som usunn mat, pluss begrense mengden kjøttpålegg til kun en dag i uken, ikke tillatt med matvaffler, pizza snurrer, eller noe som  kunne friste hennes barn…. 
Det har kommet forslag fra foreldre om å samkjøre leggetider, sånn at barna ikke skal oppleve urettferdighet over dette, eller innføring av felles lengde på skjermtid etter skoletiden…..
Fokus på det faglige? Nei det er ikke så viktig, så lenge alle 2. Klassingene legger seg senest 19:30, har maksimalt 1,5 time skjermtid pr dag og kun spiser taco på fredager, og tomatsuppe på tirsdag…

Anonymkode: 9ab61...fea

Da må jeg bare spørre hva slags område du (og ts) bor i? Er det spesielt velstående eller noe sånt (beklager fordommene)? Jeg har aldri opplevd noe sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 5.30):

Ingen gjør dette. 

Anonymkode: 6d218...909

Joda. Her var det to bokstaver i uka som skulle læres hele høsten i 1. klasse og leselekse som skulle leses tre ganger mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Dreper læregleden fra første dag.

Anonymkode: fe621...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 19.21):

Selvsagt. 
og kunne aldri vært foruten ukentlige turer , og annerledesdager. 

men dette er det da på alle skoler. 

Jeg snakker om at kontrollerende foreldre får altfor mye plass ; der felles mat passer,feller leggetid, temakvelder om barn og psykisk helse, temakvelder om i det hele tatt alt annet enn det som er faglig forankret er det som er i fokus , er det jeg ønsker å komme bort fra. 

Dersom det er tegn til at barn sliter veldig - jobb rundt DET barnet, er det mistanke om at et barn ikke får det trenge - jobb rundt  DET barnet. I norsk skole skal man på død og liv samle hele røkla og informere. Jeg blir gal av det

ts

Anonymkode: 8fc1d...b39

Du virker ikke så veldig raus eller innforstått med den nye opplæringslovens fokus på inkluderende praksis og fellesskolens grunnpilar som er nettopp fellesskap. Det er helt ute i dag å bare jobbe rundt DET barnet, som du etterlyser. Nå skal alle med. Denne opplæringsloven eksisterer også i de private skolene. Har du vansker med å si fra i plenum at det er for mye gnag fra foreldre, kan du ta det med klassekontakt, lærer eller FAU. Så heldig barn du har som går på en skolen med en engasjert foreldregruppe og så uheldig for henne at moren ikke ser dette. Hilsen småskolelærer

Anonymkode: f1792...f4b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da må jeg bare spørre hva slags område du (og ts) bor i? Er det spesielt velstående eller noe sånt (beklager fordommene)? Jeg har aldri opplevd noe sånt. 

ikke ts eller den du spør,  men jeg har barn på en mellomstor skole et sted på det sentrale Østlandet som det heter så fint.

For noen år siden så flyttet det et par hit fra Oslo-området, og på et av de første foreldremøtene etter så var de veldig giret på at alle i klassen skulle se mindre på tv/bruke skjerm, da de slet med at deres elskede lille persilleblomst ikke ville oppføre seg, gjøre lekser osv,   men heller være på ipaden, og at det var blodig urettferdig at andre i klassen ikke hadde regler om dette. Jeg tror det ble tatt opp på 2-3 foreldremøter på rappen uten at de fikk gjennomslag for dette, og gav seg på det… Men ja- vi har opplevd forsøk på diktering på innhold i bursdager, hvem som skal inviteres og hva som skal serveres, og det meste som kan foreslås av ting som ikke er direkte relatert til skolen... Så tror nok dette er et storby/sosialt fenomen som er i ferd med å bre seg utover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Joda. Her var det to bokstaver i uka som skulle læres hele høsten i 1. klasse og leselekse som skulle leses tre ganger mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Dreper læregleden fra første dag.

Tenker du at mengdetrening ikke er bra? 

Slik setter du barna i gang med lesinga | Universitetet i Stavanger

Anonymkode: 3e451...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenker du at mengdetrening ikke er bra? 

Slik setter du barna i gang med lesinga | Universitetet i Stavanger

Min søster har endt opp med å ha privatlærer til min niese... 
Etter å ha terpet på bokstaver- en til to i uken i et halvt år ble det en kamp å gå på skolen, for hun så ikke vitsen med å sitte der å kjede seg. Vi snakker da om et barn som allerede leser og skriver, og ligger et par år foran resten av klassen i bla lesing, synes matte er gøy, og er generelt skoleflink.. . Skolen oppleves som lite villige til å lage noe alternativt opplegg, for som de sier : "vi har allerede sprengt budsjettet med svakere elever".... 

Anonymkode: 35c57...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Etter å ha terpet på bokstaver- en til to i uken i et halvt år ble det en kamp å gå på skolen, for hun så ikke vitsen med å sitte der å kjede seg. Vi snakker da om et barn som allerede leser og skriver, og ligger et par år foran resten av klassen i bla lesing, synes matte er gøy, og er generelt skoleflink.. . Skolen oppleves som lite villige til å lage noe alternativt opplegg, for som de sier : "vi har allerede sprengt budsjettet med svakere elever".... 

Da er neste steg å kontakte Statsforvalter. ALLE elever har rett på tilpasset opplæring, både de sterke og de som strever. Elever som er høytpresterende skal det også legges til rette for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Elever med stort læringspotensial | udir.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vurderte st Sunniva i Oslo pga det du beskriver. Men vi ville teste offentlig først, og den offentlige fungerte heldigvis bra for vårt barn. Men hadde det blitt mye tull hadde jeg ikke nølt med å få henne over på internasjonal eller katolsk. Nå er vi lett kristene, da. Så det religiøse anser jeg heller ikke som et minus. 

Anonymkode: 4e7b8...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 1.4.2025 den 21.59):

Selvfølgelig, det kan være like forskjellig som fra andre skoler.

Ipad er ipad? Alle skoler skal følge læreplanverket, så de må nok også følge dette. Og hva legger du egentlig i dette? Selv bruker jeg nesten aldri ipad i undervisningen. Forrige uke brukte mine elever 12 minutter på ipad sammenlagt på én uke. Denne uken blir det ingenting. 

Det at man bruker mye ipad hjemme betyr ikke at man bruker det mye på skolen. 

Hvordan blir dette mottatt av ledelsen på skolen? Altså at du bruker lite iPad i undervisningen. Jeg er lærer selv og dette hadde de ikke likt på min skole for å si det pent… Må understreke at jeg synes det er helt topp at du bruker lite iPad, ønsker ikke å bli misforstått her.

Anonymkode: 2e0f1...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan blir dette mottatt av ledelsen på skolen? Altså at du bruker lite iPad i undervisningen. Jeg er lærer selv og dette hadde de ikke likt på min skole for å si det pent… Må understreke at jeg synes det er helt topp at du bruker lite iPad, ønsker ikke å bli misforstått her.

Anonymkode: 2e0f1...94f

Det reageres ikke negativt på i det hele tatt. Det er ikke slik at jeg aldri bruker det, men jeg bruker det kun der jeg mener det er gunstig.

Jobber i Osloskolen, og opplever å få full metodefrihet og frihet til å legge opp slik jeg vil. :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...