Gå til innhold

Matkasse, mer slitsomt enn å lage middag på "gamlemåten"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har testet Hello Fresh og mannen er storfornøyd med det og vil helst ha hver uke. Jeg syns det er et lite mareritt. Jeg har store problemer med å forstå oppskriftene, og hater å lage maten derfra (og jeg er en person som lager mat fra bunnen generelt). 

Er det bare jeg som  er "sær", eller sliter flere med det samme?

Anonymkode: 2d8bc...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en venninne som bestilte sånne matkasser med oppskrifter og alle ingredienser en stund, men sa det ble for tidkrevende, faktisk, for de tidsangivelsene i oppskriftene (hvor lang tid det tar å lage retten og forberede osv) aldri stemte. Man brukte gjerne dobbelt så lang tid, så middagene ble veldig tidkrevende i en travel hverdag. Men godt likt av hele familien når maten først var ferdig da. Hun klaget på at det var beregnet temmelig små porsjoner i de rettene, så ofte ble de sultne igjen med en gang etter middagen.

Anonymkode: c3d05...030

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig.

Resultatet er godt. Ingenting å si om det.

Men jeg kan lage mat fra bunn og liker det raskt og enkelt. Følger sjeldent oppskrifter.

Så det å komme hjem fra jobb med lavt blodsukker og åpne en slik pakke føles for meg som en hjemmelekse. Flere av oppskriftene har for mange steg og instrukser til at jeg gidder.

Anonymkode: f61ec...95e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter overhodet ikke med det samme nei, men enig i at det tar mer tid enn oppskriften påstår. Mannen min bruker enda lengre tid enn meg så han er ikke glad i matkassene. 😂 Jeg elsker matkasse. 

Men for vår del er gevinsten først og fremst at vi slipper å planlegge disse måltidene og vi får variert mat og inspirasjon til å lage noe nytt. Er man flink til å planlegge, glad i å velge ut måltider og flink til å handle på forhånd vil man ikke oppleve så stor gevinst av disse kassene. 

HelloFresh synes jeg forøvrig er den kjipeste kassa. Mye som går på repeat der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man skal være ufattelig dårlig på å lage mat for å ha nytte og glede av matkasser. Vi prøvde en kort periode, aldri igjen.

Anonymkode: ce3c5...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og eksen hadde matkasse for 2 personer, 3 dager i uken, og det funket kjempefint. 

Jeg elsker lage mat, og lager stort sett ting fra bunnen av. Eksen derimot eide ikke fantasi når det gjaldt mat, og var avhengig av å ha gode oppskrifter. Så vi hadde matkasser for de dagene han laget middag. 
For oss var det en super løsning for at ikke alt ansvaret rundt mat skulle havne på meg. 

Av de ulike leverandørene for matkasser jeg har sett på, så synes jeg hello fresh er den beste med svært god margin. 
Mange andre har rett å slett smakløse og kjedelige retter og dårlige råvarer. 
Men har aldri sett oppskrifter som har vært vanskelig forstå, fra noen av leverandørene. 

Anonymkode: ca177...d1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva med matlaging man synes er slitsomt/stress.

Er det matlagingen i seg selv så hjelper jo matkasser lite, all tid man kan velge lette og kjente løsninger.

Men for mange er det planleggingen, "hva skal vi ha til middag?", handling, med mer. 

Anonymkode: 7f83f...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle matkasser synes jeg Hello Fresh er den mest slitsomme i forhold til oppskrift… Utrolig rotete og alt for mye dilldall til at jeg gidder!

Liker best Adams. Konkrete oppskrifter og lettleselig. 
Mannen lager matkassemiddager her i huset. Jeg liker best å improvisere😅

Anonymkode: 285fd...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, for det tar litt mer tid når man skal lese oppskriften og gjerne gjøre ting i en annen rekkefølge enn man ville gjort når man freestylet, men for min del så trumfer det at jeg slipper å tenke på hva vi skal ha til middag den irritasjonen så jeg har synes at det er veldig greit. Vi har hatt matkasse i perioder når vi trenger ny inspirasjon, så tar vi vare på oppskriftene og bruker de utenom :) 

Anonymkode: 9c49d...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hello fresh i noen måneder nå. 
Det betyr at vi slipper å planlegge middager, vi har alt vi trenger. 
Men oppskriftene kan være tidkrevende, med veldig mange trinn. 
Ofte så freestyle jeg retten så det går kjappere. F.eks hiver potetene til koking i stedet for å skrelle, kutte og ovnsbake i 40 minutter. 

Anonymkode: 84f81...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 6.45):

Det kommer jo an på hva med matlaging man synes er slitsomt/stress.

Er det matlagingen i seg selv så hjelper jo matkasser lite, all tid man kan velge lette og kjente løsninger.

Men for mange er det planleggingen, "hva skal vi ha til middag?", handling, med mer. 

Anonymkode: 7f83f...d0d

Ekspander  

En kommentar til denne: Jeg har aldri abonnert på matkasse, men i snart 20 år nå abonnert på grønnsakskasse, dvs økologisk frukt og grønt fra en lokal produsent som jeg får levert på døren hver 14. dag. 

Vi har en noenlunde fast pris, og så varierer tilfanget i kassen med sesong og tilgjengelighet. Det betyr i praksis at vi aldri vet helt hva vi får (selv om vi har noen faste bestillinger i systemet som gir litt forutsigbarhet). På en måte er det mye mer arbeid enn matkasse, for man må jo selv finne på middager likevel, men man slipper å handle (det var feks gull under lockdown!), og det ligger noen begrensninger og dermed føringer i produktene selv mht hva som holder dårligst og må brukes først, hva som kan kombineres etc. Disse begrensningene trigger kreativiteten, akkurat som sonetter i litteraturen. :nigo: 

Når man så lager middager av det man har fått er man likevel helt fri til å improvisere, om man foretrekker det framfor oppskrifter. For jeg er helt enig: Oppskrifter tar tid. Selv synes jeg kanskje curry etter oppskrift er det aller verste - det tar en evighet å lage mise en place for to sett med krydder som skal tilsettes sausen på ulike stadier i prosessen. Mye bedre med en løs plan i hodet og smaking og justering underveis.

Slik har man alltid noe i kjøleskapet å ta utgangspunkt i uten at man har måttet handle alt først, samtidig som man ikke er bundet av noen oppskrift. Her i huset fungerer det helt utmerket - men det krever jo at man liker å pønske ut retter selv da. Imidlertid har det gjort at jeg har forsøkt råvarer og laget retter jeg aldri hadde tatt initiativet til å lage uten grønnsakskassen - litt sånn som jeg har inntrykk av at matkasser fungerer for mange, men uten den fullstendige tvangstrøyen de samtidig representerer.

Anonymkode: a1513...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også hello fresh, men det er ALTFOR lite kjøtt i til at mannen ble mett, så jeg måtte jo handle ekstra- dobbel utgift der da. Veldig mange operasjoner ja, selv for noe så enkelt som bolognese. Jeg har ikke noe imot en del jobb med matlaging, har ganske system i sysakene og jobber effektivt når jeg lager etter eget hode. Krevde litt mer å bruke de oppskriftene, men maten ble jo god da. Jeg valgte bevisst oppskrifter med litt mindre trinn da, for vi skulle i hovedsak ha disse middagene som enkel løsning de dagene det klaffer dårlig med skiftene til meg og min mann. Ble ikke helt så tidsbesparende som jeg tenkte og vi droppet det kjapt 😂

Skulle dog ønske vi kunne få tak i/ bestille en del av ingrediensene derfra uten kassen, for det var noen gode oljer/ sauser med 🤩

Anonymkode: b727d...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det tok noe lengre tid å lage middagsrettene fra matkassen, men problemet var at porsjonene var for små så vi ble ikke mette, også manglet det ofte en råvare i kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Hello Fresh og er enig i at porsjonene er små, men synes ikke oppskriftene er kompliserte og tidkrevende. Bare skumleser oppskriften og ser på bildene 🤷‍♀️ 

Det beste er at vi slipper å tenke selv. 

Anonymkode: a6665...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...