Gå til innhold

Mistenkelig blåmerker fra barnehage på rumpa til barn

besoeker

Anbefalte innlegg

Først, unnskyld norsken min. Jeg har tysk som morsmål.

Gutten min (2,5 år) stortrives i barnehage, men noen skjedde i går som vekket uro i meg. I går ble han skikkelig lei seg da hentet jeg ham. Han sa at noen tok tak i ham hardt og gjorde ham vondt. Dessverre han kan ikke navner, da vet jeg ikke hvem han snakket om. Da hentet jeg ham, sa ansatte at han hadde det bra hele dagen.

I dag la jeg merke til fire blåmerker på rumpa hans. De passer nettopp størrelsen og mønstret av en voksens hånd.

Jeg har lyst til å spørre ansatte om det. Likevel nøler jeg om det siden uhell skjer og hvis jeg legge skyld på dem, kan det ødelegge forholdet. Det er den første gangen at ham ble skadet fra barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta bildet av merket ihvertfall, så du har noe dokumentasjon på det.

Så bør en vel ta det med ledelsen i barnehagen.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde, og noter ned hva barnet har sagt. Tror selv jeg hadde tatt kontakt med pedleder eller andre instanser

Anonymkode: 8c1d4...87e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (2 minutter siden):

Ta bildet av merket ihvertfall, så du har noe dokumentasjon på det.

Så bør en vel ta det med ledelsen i barnehagen.

Hvis jeg gjør det, er det sannsynlig at de vil skape et barnevernets saken?

Ærlig talt, alle snak om barnevernet i utenlandsk media har gjort meg oppmerksom

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

besoeker skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg gjør det, er det sannsynlig at de vil skape et barnevernets saken?

Ærlig talt, alle snak om barnevernet i utenlandsk media har gjort meg oppmerksom

Nei, de vil sannsynligvis ikke melde det til barnevernet. 

«Jeg oppdaget at barnet mitt har fått noen blåmerker på rumpa. Vet dere noe om hva som kan ha skjedd?» 

Anonymkode: c4017...3c8

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med barnet til lege for dokumentasjon. Å ta bilder selv monner lite. 

Vurder om du skal gjøre noe mer når du har fått en medisinsk vurdering. 

Anonymkode: 9e49d...3d0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart å skulle ta tak i rumpa, mer trolig at han har falt på rumpa, men ta et bilde, og si at du lurer på hva merkene kan komme av. Snakk med pedleder. 

Barnevernet kommer ikke etter deg for å stille spørsmål ved blåmerker. 

Anonymkode: f014e...ee6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Hva sier de avsatte? Kan han ha falt på rumpa? Bruker han bleie?

Han tok fri fra barnehagen i dag siden han var så lei seg i går. I morgen vil jeg spørre lederen om saken. Det er mulig at han falt, men det er rart med mønstret. Det ser akkurat ut som fingrer. Han har bleier på seg men foretrekker å gå på do, så han ikke byttet bleier i går.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert falt og slått seg i barnehagen.  

At barn sier at noen har tatt de hardt er som regel en overdrivelse. Absolutt ikke alltid, men ofte. 

Mine barn har ofte ropt au og sagt høyt at jeg tar hardt i dem, når sannheten har vært at jeg har tatt let i armen for å stoppe de eller for å få de med meg. 

Tenk om barnehagen skulle tenkt det værste hver gang et barn kommer med et blåmerker. Tatt bilde og dokumentert. Barn får masse blåmerker.  

Anonymkode: 0aac4...984

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Hva sier de avsatte? Kan han ha falt på rumpa? Bruker han bleie?

Avsatte kan vel ikke uttale seg.

Anonymkode: e2a24...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

besoeker skrev (7 timer siden):

Gutten min (2,5 år) stortrives i barnehage, men noen skjedde i går som vekket uro i meg. I går ble han skikkelig lei seg da hentet jeg ham. Han sa at noen tok tak i ham hardt og gjorde ham vondt. Dessverre han kan ikke navner, da vet jeg ikke hvem han snakket om. Da hentet jeg ham, sa ansatte at han hadde det bra hele dagen.

I dag la jeg merke til fire blåmerker på rumpa hans. De passer nettopp størrelsen og mønstret av en voksens hånd.

Jeg har lyst til å spørre ansatte om det. Likevel nøler jeg om det siden uhell skjer og hvis jeg legge skyld på dem, kan det ødelegge forholdet. Det er den første gangen at ham ble skadet fra barnehage.

Du MÅ ta bilde, og snakk med sønnen din

Ikke still ledende spørsmål men spør hva som skjedde og hvem som gjorde det. Og ta opptak av samtalen så du har det. Ville absolutt snakket med barnehagen om dette.  Du trenger ikke å beskylde noen, bare spør om det var noe som skjedde eller om han hadde grått og om det eventuelt vet grunnen

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han har sikkert falt og slått seg i barnehagen.  

At barn sier at noen har tatt de hardt er som regel en overdrivelse. Absolutt ikke alltid, men ofte. 

Mine barn har ofte ropt au og sagt høyt at jeg tar hardt i dem, når sannheten har vært at jeg har tatt let i armen for å stoppe de eller for å få de med meg. 

Tenk om barnehagen skulle tenkt det værste hver gang et barn kommer med et blåmerker. Tatt bilde og dokumentert. Barn får masse blåmerker.  

Anonymkode: 0aac4...984

Det er ikke vanlig å ha blåmerker på rumpa. Knær, albuer, føtter og armer ja, men ikke rumpe, lår, innside lår osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

besoeker skrev (6 timer siden):

Han tok fri fra barnehagen i dag siden han var så lei seg i går. I morgen vil jeg spørre lederen om saken. Det er mulig at han falt, men det er rart med mønstret. Det ser akkurat ut som fingrer. Han har bleier på seg men foretrekker å gå på do, så han ikke byttet bleier i går.

Ta med til lege kan du også gjøre så det er 'rapportert' 

Barnevernet kommer ikke etter deg , vær du trygg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig spør du barnehagehagen. Barnet er 2,5 år og bruker bleie, de vil jo se blåmerket selv. La du ikke merke til det da du byttet bleie i går? 

Er mer trolig han mener et barn var gjort han vondt enn en ansatt. 
mine barn er aktive, og har hendt de har hatt blåmerker på lår og rumpe. Vi hverken kniper eller tar tak i dem

Anonymkode: 08cb3...bdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
besoeker skrev (7 timer siden):

Vil snu dette rundt. Barnehagen oppdager blåmerker på ditt barn som du ikke har meldt i fra om. Da er bhg pliktig til å sende bekymringsmelding til barnevernet. Barnehagen ser bare det de ser, de vet ikke når eller hvor barnet har fått skader. 
Men da skal det normalt mer til en en enkelt episode. 
Barnet kan ha flat og det kan være tusen andre naturlige forklaringer. Men å tie er skjeldent smart. 

Anonymkode: 38a79...907

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta bilde og skriv ned hva barnet har sagt. Kontakt styrer. Barnet har sikkert falt, men da burde kanskje noen huske det da et slikt blåmerke ville fått barnet til å grått/sagt i fra til ansatt. Og dersom noen har gjort noe med barnet, så kan man ikke vite om det er pedleder eller andre. Derfor greit å ta med styrer først så ingen får sjans til å finne opp historier om hva som kan ha skjedd. 

Anonymkode: f6357...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil snu dette rundt. Barnehagen oppdager blåmerker på ditt barn som du ikke har meldt i fra om. Da er bhg pliktig til å sende bekymringsmelding til barnevernet. Barnehagen ser bare det de ser, de vet ikke når eller hvor barnet har fått skader. 
Barnet kan ha flat og det kan være tusen andre naturlige forklaringer. Men å tie er skjeldent smart. 

Og akkurat dette er grunnen til at folk viker unna. I dag så er alt barnevernssak! Gir du ungen litt ipad, godteri på en søndag eller fredag eller at ungen sier at mor/far er slemme(fordi ungen ikke får lov til å være med sine venner etter kl 1800)= barnevernet

Ikke gjør noe med dette, og hvertfall ikke hør på dem som kommer med forslag om å ta bildet. Barnevernet gjør det de kan for å vri om situasjonen. Hvorforfor har du tatt bildet av rumpen  til barnet ditt? Og sier du grunnen, så vil dem ikke høre på deg.

Så ja. Mye av det du ser i utlandet om barnevernet stemmer. Det er en grunn til at Norge har blitt dømt flere ganger av EU for å ha misbrukt makten og for å ha tatt ungene fra foreldre uten grunn.

Anonymkode: 4cd93...03a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehager sender ikke automatisk bekymringsmelding til barnevernet om de ser et blåmerke foreldrene ikke har fortalt om, nei.

Da må det være store merker eller mistenkelig plassering. Alle barn får blåmerker, og det er ikke alltid man vet når de oppstår. Blåmerker kommer heller ikke umiddelbart.

Anonymkode: 72947...1a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...