Gå til innhold

Ikke sovet i natt,burde tatt egenmelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

F.eks kvinner i overgangsalderen sover ofte dårlig mange år i strekk pga hetetokter og uro. Går på jobb likevel, selv etter 10 - 20 oppvåkninger pr natt. Faktisk mye verre enn å ha småbarn, er min erfaring 😄

Anonymkode: 7fdf9...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har ikke sovet i natt og da er psyken på bånn. Griner bare noen ser på meg,blir irritert for alt . Da bør man ikke gå blandt folk. Men hvordan håndtere slike da? 

Anonymkode: 2f8ed...f09

Gå på jobb, slutt å sutre over bagateller. 

Anonymkode: b955f...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ta meg sammen er det jeg gjør i hverdagen, men uten søvn bikker det over. Jeg trenger ikke fordømmelse men et godt råd eller to. 

Ts

men TS, psyken blir ikke bedre av å bli hjemme heller så noe må du gjøre enten sånn eller slik.. For ingen andre kan fikse psyken din enn deg selv, med eller uten hjelp fra evt proffesjonelle - det er den harde virkeligheten dessverre.. 

Anonymkode: cfb9d...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men TS, psyken blir ikke bedre av å bli hjemme heller så noe må du gjøre enten sånn eller slik.. For ingen andre kan fikse psyken din enn deg selv, med eller uten hjelp fra evt proffesjonelle - det er den harde virkeligheten dessverre.. 

Anonymkode: cfb9d...00d

Jo faktisk blir psyken bedre av å være hjemme. Da gjør jeg ting jeg velger selv og som gir meg energi. Og så slipper jeg å gå i tottene på andre folk. Og jeg snakker ikke om å ligge på sofaen. 

Jeg har ikke sagt at det riktige er å være hjemme men det er helende på psyken og bygger Energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått på jobb med null søvn. Kan dra på jobb med lite og dårlig søvn men ikke null søvn. Jeg blir skikkelig fysisk dårlig og hadde ikke gjort en bra jobb. At andre syns det er dårlig grunn bryr jeg meg ingenting om. Jeg kjenner min kropp og vet hva som er best for meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde ikke gått på jobb med null søvn. Kan dra på jobb med lite og dårlig søvn men ikke null søvn. Jeg blir skikkelig fysisk dårlig og hadde ikke gjort en bra jobb. At andre syns det er dårlig grunn bryr jeg meg ingenting om. Jeg kjenner min kropp og vet hva som er best for meg. 

Du må gjerne ha en avtale med din arbeidsgiver om at du slipper å dra på jobb hvis du føler ubehag.

Det å ikke sove en natt er ikke en sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Problemet er at hvis folk fortsetter å misbruke egenmeldingen til å gjøre det som til en hver tid "er best for meg" vil retten til egenmelding innskrenkes og det vil sannsynligvis gå ut over deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne ha en avtale med din arbeidsgiver om at du slipper å dra på jobb hvis du føler ubehag.

Det å ikke sove en natt er ikke en sykdom og gir ikke rett til egenmelding. Problemet er at hvis folk fortsetter å misbruke egenmeldingen til å gjøre det som til en hver tid "er best for meg" vil retten til egenmelding innskrenkes og det vil sannsynligvis gå ut over deg også. 

Den vurderingen tar jeg selv. Jeg er omtrent aldri borte fra jobb så ville ikke hatt dårlig samvittighet for å bli borte en dag. Jeg blir syk av å ikke sove, og det vil eventuelt gjøre at jeg får et større fravær. Handler ikke om å føle ubehag. Jeg er heller ikke særlig til nytte på jobb om jeg svimer av å kaster opp osv. 

Også fungere kanskje du og din kropp annerledes enn min. Jeg vet best hva som er best for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jo faktisk blir psyken bedre av å være hjemme. Da gjør jeg ting jeg velger selv og som gir meg energi. Og så slipper jeg å gå i tottene på andre folk. Og jeg snakker ikke om å ligge på sofaen. 

Jeg har ikke sagt at det riktige er å være hjemme men det er helende på psyken og bygger Energi. 

Hvis du går i tottene på folk på jobb pga søvnmangel er det noe du må jobbe med UTEN å være hjemme for å gjøre ting som «gir deg energi». 

Anonymkode: eaeaf...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (3 minutter siden):

Den vurderingen tar jeg selv. Jeg er omtrent aldri borte fra jobb så ville ikke hatt dårlig samvittighet for å bli borte en dag. Jeg blir syk av å ikke sove, og det vil eventuelt gjøre at jeg får et større fravær. Handler ikke om å føle ubehag. Jeg er heller ikke særlig til nytte på jobb om jeg svimer av å kaster opp osv. 

Også fungere kanskje du og din kropp annerledes enn min. Jeg vet best hva som er best for meg. 

Da kan det høres ut som om du har en form for sykdom og det er jo faktisk kravet til å bruke egenmelding. Jeg synes argumentasjonen "jeg er hjemme for jeg vet best hva som er best for meg" er problematisk når den brukes som argument for å være hjemme uten at folk er syke, men hvis folk faktisk er syke blir det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS, folk skjønner ikke at det er et totalbilde her. 

Drit i det de skriver. 

Det ER, for noen, for mye å jobbe på en dårlig natt søvn. Ikke fordi søvnen i seg selv er problemet - men fordi det er dråpen som får begeret til å renne over. 

Mennesker er komplekse. Helse er komplekst. Det er sammensatt!

Anonymkode: 1e9e1...6ad

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Da kan det høres ut som om du har en form for sykdom og det er jo faktisk kravet til å bruke egenmelding. Jeg synes argumentasjonen "jeg er hjemme for jeg vet best hva som er best for meg" er problematisk når den brukes som argument for å være hjemme uten at folk er syke, men hvis folk faktisk er syke blir det noe annet. 

Jeg har ingen sykdom men blir skikkelig dårlig uten søvn. Og da vurderer jeg at det for meg ikke fungerer å gå på jobb. Andre klarer kanskje å fungere en hel dag på jobb etter en hel natt uten søvn. Og da mener jeg at man nesten selv må vurdere hva man er i stand til å ikke. Jeg må være konsentrert på min jobb. Poenget er at alle har ulike jobber, situasjoner og fungerer ulikt. Er ikke et standard på problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg mener at dersom du føler deg dårlig pga mangel på søvn så har du god grunn til å ta en sykedag. 

Anonymkode: a10f7...7f1

Da blir terskelen for å bruke dette velferdsgodet meget, meget lav. Og hvis mange nok har samme holdning som deg og ts, er det ikke rart at bruk av sykedager skyter i været.

Sannsynligvis har hverken du eller ts barn. For da hadde dere visst at når det kommer barn, så er mangel på søvn mer regelen enn unntaket. Men fungere dagen derpå, det må man. Også på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jobben kan gjøres i søvne men det går utover de jeg jobber med. Griner for den minste ting og har null tålmodighet. 

Så må du søke hjelp. Jeg får min del er drittlei av å gå på eggeskall pga andres psyke på jobben. 

Skaff deg hjelp!!!!!

Anonymkode: 0d08a...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så må du søke hjelp. Jeg får min del er drittlei av å gå på eggeskall pga andres psyke på jobben. 

Skaff deg hjelp!!!!!

Anonymkode: 0d08a...1df

Damned if you do, damned if you dont…. 

Hun holder seg jo hjemme for å unngå å plage kollegaene sine? 😂 men så er det galt? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (7 minutter siden):

Jeg har ingen sykdom men blir skikkelig dårlig uten søvn

Da bør du være klar over at arbeidsgiver kan frata deg retten til å bruke egenmelding, når denne benyttes uten at det skyldes sykdom.

I lovverket er egenmelding definert slik

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MorTil2 skrev (12 minutter siden):

Da bør du være klar over at arbeidsgiver kan frata deg retten til å bruke egenmelding, når denne benyttes uten at det skyldes sykdom.

I lovverket er egenmelding definert slik

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.

Mangel på søvn sammenliknes med PROMILLE. 

Men det er klart man ikke blir påvirket av søvnmangel, på samme måte som det er helt ok å møte på jobb med promille…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mangel på søvn sammenliknes med PROMILLE. 

Men det er klart man ikke blir påvirket av søvnmangel, på samme måte som det er helt ok å møte på jobb med promille…

Det er vel strengt tatt mest et problem hvis jobben foregår bak et ratt. Hvis man f eks sitter i kassen på Rema 1000, tror jeg nok helt fint man klarer jobben til tross for lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
beige skrev (14 timer siden):

Den følelsen går over så fort man kommer seg opp og ut døra. Man bør i det minste prøve!

Oj. Jeg har prøvd mange ganger. Altså jeg tar ikke egenmelding om jeg ikke har sovet. « den « følelsen går ikke over for meg. Jeg gjør også en dårlige jobb. Noen ganger småfeil, men har en jobb det kan rettes opp i. Vet ikke om alle i alle yrker bør være på jobb uten søvn. Ja, man bør prøve selvsagt. 

Anonymkode: a8d17...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fungerer veldig dårlig på så lite søvn. I tillegg er det ikke forsvarlig å kjøre bil til jobb hvis jeg er så trøtt.

Så i så tilfelle tar jeg hjemmekontor og kan evt ta en blund i lunsjpausen hvis det trengs.

Når det er sagt så er det svært sjelden jeg sover så lite at det er nødvendig.

Anonymkode: ddaf8...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Det er vel strengt tatt mest et problem hvis jobben foregår bak et ratt. Hvis man f eks sitter i kassen på Rema 1000, tror jeg nok helt fint man klarer jobben til tross for lite søvn.

Hvis du tror at promille bare er et problem hvis man sitter bak et ratt så vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare deg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...