AnonymBruker Skrevet i går, 13:15 #1 Del Skrevet i går, 13:15 Prøvde å bestille time inne på skatteetaten.no, men de eneste alternativene man måtte krysse av på gjaldt statsborgerskap og Id nummer, men jeg skal ha hjelp med selvangivelsen. Prøvde chat, men det var jo helt håpløst Anonymkode: 49b85...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:19 #2 Del Skrevet i går, 13:19 Nei, det har jeg ikke hørt at de driver med på flere tiår. Husker ikke en gang om det var mulig på 80-tallet heller, da jeg begynte å fylle ut mine første selvangivelser (som skattemeldingen het før). Regnskapsførere og sånne yrkesgrupper kan nok hjelpe deg mot betaling. De lever jo av å rydde opp i økonomi, føre regnskap og ha system på tall. Google litt og se hva du finner. Jeg fant denne bl.a. men vet ikke om du hører inn i gruppene de kan hjelpe: https://www.skatteetaten.no/om-skatteetaten/om-oss/skattehjelpen/ Anonymkode: 04b98...50e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:20 #3 Del Skrevet i går, 13:20 Jeg tror ikke det er så lett å få generell hjelp med det nei. Men du kan jo sende de spørsmål. Har du spesielle behov, eller er det noe spesielt du lurer på? Anonymkode: e66bc...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:25 #4 Del Skrevet i går, 13:25 Det går an å ringe dem, de pleier å være hyggelig og hjelpsom. Anonymkode: 8d443...a4c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:28 #5 Del Skrevet i går, 13:28 Jeg har lite peiling på skatteregler/økonomi og har ufrivillig endt opp som bostyrer siden jeg er en av arvingene. Nå har jeg fått en veldig stor restskatt og skjønner ikke hva som har forårsaket denne restskatten, men den har nok sammenheng med livsforsikringer og penger jeg har mottatt. Ts Anonymkode: 49b85...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet i går, 13:44 #6 Del Skrevet i går, 13:44 Nei, men du kan ringe dem! De er veldig hyggelige og hjelpsomme på telefon. Og er gratis å ringe 😊 800 80 000 https://www.skatteetaten.no/kontakt/ 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:19 #7 Del Skrevet i går, 14:19 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har lite peiling på skatteregler/økonomi og har ufrivillig endt opp som bostyrer siden jeg er en av arvingene. Nå har jeg fått en veldig stor restskatt og skjønner ikke hva som har forårsaket denne restskatten, men den har nok sammenheng med livsforsikringer og penger jeg har mottatt. Ts Anonymkode: 49b85...ace Du ser vel i skattemeldinga hva du har blitt skattet for? Anonymkode: e66bc...db0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:21 #8 Del Skrevet i går, 14:21 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har lite peiling på skatteregler/økonomi og har ufrivillig endt opp som bostyrer siden jeg er en av arvingene. Nå har jeg fått en veldig stor restskatt og skjønner ikke hva som har forårsaket denne restskatten, men den har nok sammenheng med livsforsikringer og penger jeg har mottatt. Ts Anonymkode: 49b85...ace Hvis det er penger som tilhører boet, men som du har på din konto frem til det skal utbetales til arvingene, så kan du trekke det fra din egen skattemelding og legge det til på avdødes skattemelding. Om det er penger som du har arvet selv og dermed skal beholde, er det riktig at du skattes for dem. Anonymkode: e66bc...db0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #9 Del Skrevet i går, 15:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er penger som tilhører boet, men som du har på din konto frem til det skal utbetales til arvingene, så kan du trekke det fra din egen skattemelding og legge det til på avdødes skattemelding. Om det er penger som du har arvet selv og dermed skal beholde, er det riktig at du skattes for dem. Anonymkode: e66bc...db0 Saken er at pengene som tilhører boet men som jeg og to til skal arve, har inntil i fjor høst stått på egen bo-konto sammen med mine kontoer. Etter 10 måneder fikk jeg beskjed av banken at bo-kontoen måtte avsluttes og overføres til en høyrentekonto mens arvesaken pågikk, siden en bo-konto er kun en midlertidig løsning. Jeg tenkte ikke da at jeg måtte skatte av disse pengene når de ble overført til en vanlig høyrentekonto, men i går når jeg fikk skattemeldingen så jeg at jeg har blitt trukket i skatt pga disse pengene. Hvordan trekker jeg det fra på min skattemelding? Hvilket punkt? Avdødes skattemelding er avsluttet, da hen døde i 2023. ts Anonymkode: 49b85...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:07 #10 Del Skrevet i går, 16:07 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Saken er at pengene som tilhører boet men som jeg og to til skal arve, har inntil i fjor høst stått på egen bo-konto sammen med mine kontoer. Etter 10 måneder fikk jeg beskjed av banken at bo-kontoen måtte avsluttes og overføres til en høyrentekonto mens arvesaken pågikk, siden en bo-konto er kun en midlertidig løsning. Jeg tenkte ikke da at jeg måtte skatte av disse pengene når de ble overført til en vanlig høyrentekonto, men i går når jeg fikk skattemeldingen så jeg at jeg har blitt trukket i skatt pga disse pengene. Hvordan trekker jeg det fra på min skattemelding? Hvilket punkt? Avdødes skattemelding er avsluttet, da hen døde i 2023. ts Anonymkode: 49b85...ace Du kan sende inn skattemelding for 2024 for avdøde, selv om hen døde i 2023. https://www.skatteetaten.no/skjema/skattemelding-for-person-som-ikke-har-mottatt-forhandsutfylt-skattemelding/ Både formuen og renteinntektene disse har gitt, kan du legge til i avdødes skattemelding for 2024. Det er ikke uvanlig å sende inn skattemelding flere år etter et dødsfall, så lenge boet ikke er fordelt. Akkurat hvordan du gjør det rent praktisk i egen skattemelding husker jeg ikke, men det kan du jo ringe Skatteetaten og få vite. De er som flere her sier veldig hjelpsomme. Det blir jo helt feil at du skal skatte for dette, det er ikke din formue. Anonymkode: e66bc...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:11 #11 Del Skrevet i går, 16:11 Kan du kontakte de via https://www.skatteetaten.no/kontakt/skriv/?13887=374872_374970? Anonymkode: 9cf0b...db8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:14 #12 Del Skrevet i går, 16:14 Se også her https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/dodsfall/overta-avdodes-bo/ Anonymkode: 9cf0b...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:22 #13 Del Skrevet i går, 16:22 Når jeg går inn på avdødes profil på "Min skatt", står det at den ikke er klar enda, og at den sendes ut senest 4 april. Blir den sendt ut automatisk eller må jeg be om den? Regner med den blir sendt ut i papirutgave? ts Anonymkode: 49b85...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:31 #14 Del Skrevet i går, 16:31 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Saken er at pengene som tilhører boet men som jeg og to til skal arve, har inntil i fjor høst stått på egen bo-konto sammen med mine kontoer. Etter 10 måneder fikk jeg beskjed av banken at bo-kontoen måtte avsluttes og overføres til en høyrentekonto mens arvesaken pågikk, siden en bo-konto er kun en midlertidig løsning. Jeg tenkte ikke da at jeg måtte skatte av disse pengene når de ble overført til en vanlig høyrentekonto, men i går når jeg fikk skattemeldingen så jeg at jeg har blitt trukket i skatt pga disse pengene. Hvordan trekker jeg det fra på min skattemelding? Hvilket punkt? Avdødes skattemelding er avsluttet, da hen døde i 2023. ts Anonymkode: 49b85...ace Du har hatt flere saker om denne bobestyrer saken din. Der har du minst en gang tidligere, sannsynligvis flere ganger, fått beskjed om at Tingretten boet hører inn under har veiledningsplikt og at du bør ta kontakt dit. Det rådet har du tydeligvis ikke fulgt. Å påta deg et bobestyreransvar når du ikke søker veiledning der du bør og skal er totalt uansvarlig. Du har jo og prøvd å løse en sak i boet med å blande inn din private økonomi, noe som kan gi deg straffeansvar i tillegg til restskatt du nå sliter med. Jeg ser bare en løsning her, før du kommer med flere tråder og roter dette enda mer til for både deg selv, de andre arvingene og tingretten, nemlig at du frasier deg hele bo oppgjøret og lar det offentlige ta seg av jobben. Du er nemlig ikke kompetent her. penger til offentlig bo oppgjør er det tydeligvis i boet. Anonymkode: fa81c...b38 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:18 #15 Del Skrevet i går, 17:18 Om du ikke velger offentlig skifte - høres det ut som om en time eller to hos en regnskapsfører kan være en grei start. Om penger er flyttet fra en bankkonto til en annen bankkonto, så utløser det i såfall kun formueskatt. Er det formueskatt som gjør at du får restskatt? Utbetaling av livsforsikring er normalt skattefrie (litt enkelt - får du ikke fradrag for skatt ved betaling, er heller ikke utbetalingen skattepliktig). Om det sendes inn egen skattemelding for dødsboet, må du sørge for å legge inn midlene i boet som en fordring på deg, og i din egen skattemelding - er dette gjeld til boet. Anonymkode: d264b...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:32 #16 Del Skrevet i går, 18:32 Joda. Du kan få hjelp. Det er folk som jobber med å hjelpe. Bare be om å få snakke med en av de som jobber med det. Da blir du ringt opp igjen. Og da kan de hjelpe med ligningen. Har selv fått hjelp på den måten. Anonymkode: d7974...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:10 #17 Del Skrevet i går, 19:10 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Joda. Du kan få hjelp. Det er folk som jobber med å hjelpe. Bare be om å få snakke med en av de som jobber med det. Da blir du ringt opp igjen. Og da kan de hjelpe med ligningen. Har selv fått hjelp på den måten. Anonymkode: d7974...970 Men de tar ikke mot fysisk på kontoret? Ts Anonymkode: 49b85...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #18 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men de tar ikke mot fysisk på kontoret? Ts Anonymkode: 49b85...ace Nei, men må du det da? De tar imot hvis det er strengt nødvendig. Anonymkode: d7974...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden Hvordan endte du opp som ufrivillig bobestyrer, dette er vel noe man selv må ta på seg? Men uansett dyrt om man må leie inn en. Anonymkode: 3d748...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden Det er helt håpløst å få hjelp der. Ringte inn selv for noen år siden for å spørre om en spesifikk ting, fikk til svar at jeg måtte gå over tallene og se om det stemte. "Nei sier du det" svarte jeg tilbake... Anonymkode: 5cd35...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå