Gå til innhold

Til ADHD-foreldre: Når ble du sikker på at det var ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og ikke «bare» umodenhet, mistrivsel på skole eller annet?

Hvor gammel var barnet ditt da det ble utredet? 

Anonymkode: 25382...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vil få ulike svar basert på hva slags ADHD og gjerne også kjønn. Gutt født sent på året og hyperaktiv og diagnosen blir ofte stilt tidlig i motsetning til jenter med uoppmerksom type som lett går under radaren. 

Anonymkode: fad87...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du vil få ulike svar basert på hva slags ADHD og gjerne også kjønn. Gutt født sent på året og hyperaktiv og diagnosen blir ofte stilt tidlig i motsetning til jenter med uoppmerksom type som lett går under radaren. 

Anonymkode: fad87...f96

Ja,det er nok store variasjoner.
Vil gjerne høre innspill angående alle grader og typer av ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi vi fikk en liste over symptomene på ADHD, og gutten vår kunne hake av ni av ti punkter.

Senere har jeg imidlertid blitt usikker, for han vokste det av seg da han kom i puberteten og tenårene. Både jeg og faren hans la merke til endringen, og han spurte om jeg også hadde tenkt at "Anders har ikke symptomer lenger"? Da han var 14-15 var det ingen tegn å se lenger, og da han var 17 sluttet vi med medisinen. Helt normal.

Anonymkode: aa096...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da medisinene ga god effekt. 

Jeg var i tvil om det var bare det. Autismediagnosen kom i tillegg noen år senere. 

Anonymkode: 25daa...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp utredet, gutt 13. Vi har aldri tenkt på at adhd var en mulighet, inntil for et år siden. Diagnosen gir absolutt mening. 

Anonymkode: 4b428...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg følte det var noe helt siden hun var liten. Store reaksjoner på godt og vondt og hun gråt veldig lett.

Som baby var hun veldig høysensitiv, trengte mye nærhet, hylskrek om vi la henne ned og hun ble lett overstimulert.

Jeg ymtet frempå til lærerne hele barneskolen om det kanskje kunne være noe, men fordi hun var stille og skoleflink så så ikke de noe og ville/kunne derfor ikke sende med noe følgeskriv til lege. Og lege ville ikke sende henvisning uten skole.

Først ved ungdomsskolealder var det en lærer som så det jeg så. Henvisning ble sendt og hun fikk diagnosen da hun var 15 år. Adhd uoppmerksom type.

Jeg følte meg derimot ikke sikker før hun fikk diagnosen hos bup. De var ikke i tvil. Men siden jeg fra alle kanter hadde fått høre at det ikke feilet jenta mi noe i årevis så hadde jeg begynt å tvile på min egen vurderingsevne og om det var jeg som sykeliggjorde henne.

Anonymkode: 5d15c...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi vi fikk en liste over symptomene på ADHD, og gutten vår kunne hake av ni av ti punkter.

Senere har jeg imidlertid blitt usikker, for han vokste det av seg da han kom i puberteten og tenårene. Både jeg og faren hans la merke til endringen, og han spurte om jeg også hadde tenkt at "Anders har ikke symptomer lenger"? Da han var 14-15 var det ingen tegn å se lenger, og da han var 17 sluttet vi med medisinen. Helt normal.

Anonymkode: aa096...c03

I dette tilfellet ville jeg gått inn for å få fjernet diagnosen. Det kan skape problemer mtp feks militæret og diverse andre ting.

Anonymkode: 5d15c...1e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår 9åring er akkurat ferdig utredet, han var fra barnehagealder et helt annet barn enn sine søsken. Aktiv, utålmodig, uredd, sov dårlig. Fra skolestart var det lite konsentrasjon, kunne ikke sitte i ro. Mangler sperrer, mange følelser, kan ikke vente på tur, snakker i munnen på andre. Dessverre trodde vi at vi bare måtte være strengere, og enda tydeligere grenser (selvom han har hatt det hele veien) Hadde null kunnskap om adhd- annet enn at barna var ”vill“ nå når vi har vært under utredning har alle brikkene (og mye mer kunnskap hos oss foreldre) falt på plass. 
Vil også si at den dagen vi forsto hvordan han fungerte, hvordan vi kunne møte han og hva han trengte- da løsnet veldig mye. 

Anonymkode: 9e879...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når min datter var 20 og utredet fra DPS. 

Anonymkode: 88b47...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misstanke siden han var 3, diagnosert rett før han fyllte 6

Anonymkode: ee898...768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Misstanke siden han var 3, diagnosert rett før han fyllte 6

Anonymkode: ee898...768

Hvilke symptomer hadde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD er arvelig; har ingen av foreldrene adhd så har neppe barna det heller.. dette er det første punktet alle foreldre burde se på før de tror barnet har adhd..

Anonymkode: e3a8f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ADHD er arvelig; har ingen av foreldrene adhd så har neppe barna det heller.. dette er det første punktet alle foreldre burde se på før de tror barnet har adhd..

Ser den, men er nok endel foreldre som kanskje burde hatt diagnosen uten at de noengang har fått den. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tenkt tanken fra 6-årsalderen. Men ble mer og mer sikker på det da det ble eskalerende utfordringer i slutten av 4.klasse. Diagnostisert som 10.5 åring. 

Har flere barn, og det med adhd har vært en annen type enn de andre to fra fødsel. Alltid mye energi og uro. 

Anonymkode: 5442c...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ser den, men er nok endel foreldre som kanskje burde hatt diagnosen uten at de noengang har fått den. 

TS

Ja absolutt, ingen norske kvinner over 30 har fått adhd som barn.. men bør vel ikke komme som en overraskelse 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke "arvelig" som i at det ligger i DNA-et. Et barn som vokser opp med en hyperårvåken forelder kan utvikle ADHD som en tilpasningsrespons. At barnet også må være hyperårvåkent. 
ADHD-symptomer er også en tilpasningsstrategi ved foreldre som krangler mye.

Anonymkode: 75f3e...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja absolutt, ingen norske kvinner over 30 har fått adhd som barn.. men bør vel ikke komme som en overraskelse 😅

Tror ADHD er rundt 75 prosent arv. Så arv forklarer mesteparten av årsaken til ADHD. Men det finnes andre årsaker også. Om moren har drukket alkohol under svangerskapet, svært tidlig fødsel,  osv.  Generelt kan ting som kan gi fosteret hjerneskade også gi ADHD. 

I tillegg er det som du sier så er det ikke så lenge ingen kvinner fikk ADHD-diagnosen. Det er heller ikke så lenge siden gutter måtte være problembarn for å få ADHD-diagnosen. 

Anonymkode: 3fb79...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke "arvelig" som i at det ligger i DNA-et. 

Anonymkode: 75f3e...8e1

Eh, jo. Det er det. 

Anonymkode: 25daa...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og ikke «bare» umodenhet, mistrivsel på skole eller annet?

Hvor gammel var barnet ditt da det ble utredet? 

Før han var 1 år.

Jeg fikk han utredet da han gikk på ungdomsskolen. Da ønsket han dette selv. 

Anonymkode: 8029f...786

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...