Gå til innhold

Får ikke ferie og går derfor glipp av bryllupet til søsken.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ingen trenger 9 dager fri for å komme seg til og fra bryllup i Norge, selv når det er i gokk. Her ber du om alt for mye, og har for lite forståelse for hvordan arbeidslivet fungerer. Du har rett på tre uker frie, men arbeidsgiver har styringsrett på NÅR ferien skal avvikeles, du som nyansatt kan ikke regne med å få fri du vil. Ber du om fri tors-man og forklarer årsaken er det mer sannsynlig at det løser seg enn å be om over en uke. 

Anonymkode: 62552...8e2

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde nok bedt på mine knær.  Fult forståelig at du vil i bryllupet. 

Anonymkode: d29b9...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sier ikke opp jobben pga ett bryllup. Jeg har to søsken, den ene jobbet i utlandet og fikk ikke flytte friperioden sin og kom derfor ikke i vårt bryllup (vi giftet oss i juli) og mitt andre søsken måtte gå etter middag pga bestevennens  bryllup. Vi ble godt gift allikevel.

Anonymkode: 65bb7...41e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i samme situasjon for noen år siden ( bryllup i usa i juli  ) og begynte i ny jobb i april . Jeg sa ifra på intervjuet og før jeg skrev under kontrakten. Nå hadde jeg ikke gått arbeidsledig i lang da, men hadde jeg ikke fått fri så hadde heller funnet meg en annen jobb. Stor livshendelser vil man ha med seg. 
hvis det ikke er veldig vanskelig for deg og få ny jobb, så hadde jeg bare sagt opp. 

jeg skjønner ikke folk som reagerer på juli, det er jo da flest har fri. Det er fortsatt noe som heter fellesferie. Barnehager har stengt. 

Anonymkode: c0acc...422

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok prisgitt arbeidsgiver her,  dessverre, men hvis du ikke får dratt, så slipper du jo å måtte ta ut fri uten lønn, samt utgiftene til reisen til bryllupet.  Mager trøst kanskje, men det er nok viktigere å ha en jobb, enn å dra i bryllup. Du har jo nettopp vært arbeidsledig, så det å prioritere jobb er nok smart. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 13.46):

Mm, og arbeidstaker kan selv velge å ikke benytte seg av denne retten. Veldig mange nyutdannede tar ikke ut ferie hvis de starter i juni

Anonymkode: 77158...0be

Ekspander  

Feil. Arbeidstaker kan søke. Holder f.eks bedriften stengt må arbeidstaker ta ut ferie. Er så lei livets harde skole jurister som alltid sier noe feil.. 

Anonymkode: bde98...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er noen ganger kjipt med lang reisevei. Eller, ganske ofte kjipt med lang reisevei. Enten blir lommeboka tom eller så går en glipp av mye, eventuelt begge deler.(her har jeg ganske mange års erfaring).  
Men etter å ha vært ledig lenge er det dessverre lurt å prioritere jobb. Du har krav på ferie, men bare i hovedferieperioden mai-september.

Kan du jobbe inn en fredag og en mandag og rekke å være i bryllupet på lørdagen?
Jeg kunne ha tatt sånne vakter for noen hvis jeg likevel var hjemme, men ikke søren om jeg hadde gått glipp av to uker i juli hvis det var min tur til det. 

Anonymkode: 7bc82...f7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.25):

Vi må reise med fly for å komme oss i bryllupet. Bare flyturen kan ta alt fra 4 til 17 timer da det ikke går direktefly som også innebærer at det ikke er mulig å reise hver dag heller. Og det var snakk om 9 dager sammenhengende tirsdag-onsdag.

Så nei, 1 dag er ikke nok.

Ts

Anonymkode: 1652b...452

Ekspander  

Skulle virkelig likt å vite hvilke steder det er snakk om når flyturer varierer fra 4-17 timer. De aller fleste steder går det fly til daglig. Må være dårlig søkemotor om dette er forskjellene. ( jobber i reisebyrå så kjenner til de fleste reiseruter)

Skjønner ikke hvordan du kunne gå utifra at du skulle få akkurat de ferieukene du ønsket deg, som ny i tillegg. En feriekabal er ganske utfordrende kabalå legge  på mange arbeidsplasser, spesielt siden mange ofte ønsker seg de samme 3 uker

Anonymkode: cf797...b61

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 13.49):

Ifølge google maps tar det 29 timer å kjøre. Hver vei. Tror fly likevel er beste løsningen. 

Ts

Ekspander  

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.03):

Skulle virkelig likt å vite hvilke steder det er snakk om når flyturer varierer fra 4-17 timer. De aller fleste steder går det fly til daglig. Må være dårlig søkemotor om dette er forskjellene. ( jobber i reisebyrå så kjenner til de fleste reiseruter)

Ekspander  

Og 29 timer å kjøre, må være Kristiansand til Hammerfest eller noe sånt? 

Anonymkode: 5de9a...7a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.11):

Ekspander  

Du får ikke den flyturen til 4 timer, og også til langt under 17 timer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.11):

Ekspander  

Noe sånt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.03):

Skjønner ikke hvordan du kunne gå utifra at du skulle få akkurat de ferieukene du ønsket deg, som ny i tillegg. En feriekabal er ganske utfordrende kabalå legge  på mange arbeidsplasser, spesielt siden mange ofte ønsker seg de samme 3 uker

Ekspander  

Flybytte er ikke alltid så lett og jo, jeg har opplevd at eneste tilgjengelige flyvning var ettermiddag og så nytt fly godt ut på morgenen dagen etter. Med mindre jeg vil ut med opptil 6000 per billett én vei.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.01):

Flybytte er ikke alltid så lett og jo, jeg har opplevd at eneste tilgjengelige flyvning var ettermiddag og så nytt fly godt ut på morgenen dagen etter. Med mindre jeg vil ut med opptil 6000 per billett én vei.

Ekspander  

Men da er det jo ditt valg..
Er du villig til å si opp jobben for å spare noen tusenlapper på flyturen?? Hvis du sier opp jobben, har du flere jobber som venter i kø på deg? Eller klarer du deg fint uten både lønn og dagpenger? Har du gode referanser fra tidligere, slik at du ikke trenger bruke denne arbeidsgiveren for å få deltidsjobb ved siden av studiene? Er mannen din villig til å ta kostanden ved at du blir arbeidsledig på nytt og helt uten inntekt, for at du skal få oppleve ditt søskens bryllup?

Ja, det er grisedyrt med familie på andre siden av landet. Jeg har selv brukt 20 timer på tog (med tre bytter), 2 timer på buss og fire timer i bil, hver vei, for å få fire dagers juleferie. Hadde ikke råd til fly.

Litt av problemet hos deg er at du ber om en uke ferie, men du blokkerer to hele uker for andre. For de fleste tar hele uker med ferie. Du ber om torsdag og fredag, men hvis det innvilges så må de som har søkt hele uka få avslag... De får ikke godkjent mandag til onsdag, og avslag torsdag og fredag...

Anonymkode: 28adc...774

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.01):

Ekspander  

Du korter ned til kortest mulig reisetid og kortest mulig opphold og så ber du om ta ut ferie for de få dagene. F.eks. utreise fredag og hjemreise søndag. Virker helt urealistisk å få 9 dager ferie når det er kamp om de to ukene. 

Anonymkode: 1107f...59a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.16):

Jeg vil bare blåse ut litt frustrasjon.

Jeg begynte i ny jobb i januar etter å ha vært arbeidsledig i underkant av to år. I mellomtiden har jeg tatt fag og jeg blir student til høsten (hvis jeg kommer inn).

Fristen for å søke ferie for sommeren gikk ut i går og vi fikk i den forbindelse beskjed om at det er alt for mange som har søkt fri den uken jeg og mannen er invitert til bryllup. Jeg søkte om 9 dager sammenhengende, da det var det som passet med flybilletter (jeg har ikke bestilt). Men jeg kunne nok klart å reise litt dyrere om ferien ble kuttet noe ned. Jeg har ikke tjent opp feriepenger, så jeg har uansett ikke tenkt til å ta ut fem uker i år.

Sjefen har sagt at de som har jobbet lengst blir i utgangspunktet prioritert den uken, så det tyder på at sjansene mine er ganske dårlige for å få dratt. Jeg vurderer seriøst å bare si opp så jeg får dratt da jeg kun har to ukers oppsigelsestid. Og så satse på at jeg finner noe annet. Men denne jobben er jo perfekt for å kombinere med studier 😭 Permanent løsning på forbigående problemer er ikke ideelt...

Takk for oppmerksomheten.

Ekspander  

Som nyansatt uten opparbeidet lønnet ferie er du bakerst i køen mht ferieønsker. Sånn er det på alle arbeidsplasser. Men hvis det er et bryllup det er snakk om trenger du jo strengt tatt ikke hele 9 dager fri! Men hvis du kan kompromisse på fri en lang-weekend og forteller kollegene dine at det er et søsken som skal gifte seg, tror jeg det er større sjanse for at noen vil jobbe for deg et par dager.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk om du kan søke velferdspermisjon. Mulig det er ulønnet. Men sånn må det bare bli. Sjekk også fly fremover. Dukker det opp noe som gjør at du kan reise betydelig færre dager, så kan det hende det er lettere å innvilge. 

I stedet for å være irritert på arbeidsgiver kan du heller være irritert på søster. Å legge bryllup til ferier hvor mange må ta seg fri eller må reise i bryllup i stedet for ferie, er lite gjennomtenkt. 

Jobber du er sted du kan ta ekstravakter kan du prøve å forhandle om å feks jobbe flere ubekvemme vakter, helligdager, flere helger osv mot fri.

Anonymkode: 458a1...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 13.37):

Jeg så ikke for meg at dette skulle være noe problem da jeg uansett har rett på 3 uker sammenhengende og jeg skrev tydelig i søknaden at jeg ikke kom til å kreve mer ferie enn det jeg skrev at jeg ønsket. Jeg har heller ikke full stilling, så da er det mindre som må dekkes opp mens jeg er borte.

Jeg får se om det er mulig å forhandle meg frem til en løsning. 

TS

Ekspander  

Hva er korteste du kan gjøre reisen? Kan du være borte fredag-mandag? Så du kun trenger 2 dager fri? Jeg forstår godt at du ikke kan prioriteres når du har minst tjenestetid og ønsker å være borte veldig lenge.

Anonymkode: edca6...37d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.28):

Hun har sagt at hun venter på å høre om andre kan flytte ønskene sine. Men det er 7 som har søkt den uken og kun 2 som kan få det innvilget 🥺 Så vi får se...

TS

Ekspander  

Bryllup av søsken bør sjefen din prioritere. Det er en spesiell anledning

Anonymkode: 2da5b...586

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Amys skrev (På 1.4.2025 den 13.41):

Kan dere kjøre bil istedenfor fly? Hvis minimumsflytid er 4 timer så burde det være mulig å få til på to lange dagsøkter med bil. (hvis søsteren ikke bor på svalbard da)

Ekspander  

Ja, hvis du mener to dager hver vei - så har du antakelig rett. Det er et langt land vi bor i..

Anonymkode: b24f4...784

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et bryllup betyr jo ikke noe.

Om få år er de skilt uansett. 

Anonymkode: 3bb58...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...