Gå til innhold

Får ikke ferie og går derfor glipp av bryllupet til søsken.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du trenger vel ikke 9 dager fri for bryllup? Selv med 2x2 reisedager blir det 5 dager

Jeg som arbeidsgiver hadde strukket meg langt for at ansatte får fri til søskens bryllup. Men 9 dager ferie i den sammenhengen er mye. Særlig siden dette tydeligvis er i juli når alle andre ønsker fri

Hvis du tilbyr deg å jobbe de minst ønskelige ukene har du en bedre sak

Men altså, ikke be om 9 dager ferie

Anonymkode: 77158...0be

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger vel ikke 9 dager fri for bryllup? Selv med 2x2 reisedager blir det 5 dager

Jeg som arbeidsgiver hadde strukket meg langt for at ansatte får fri til søskens bryllup. Men 9 dager ferie i den sammenhengen er mye. Særlig siden dette tydeligvis er i juli når alle andre ønsker fri

Hvis du tilbyr deg å jobbe de minst ønskelige ukene har du en bedre sak

Men altså, ikke be om 9 dager ferie

Jeg så ikke for meg at dette skulle være noe problem da jeg uansett har rett på 3 uker sammenhengende og jeg skrev tydelig i søknaden at jeg ikke kom til å kreve mer ferie enn det jeg skrev at jeg ønsket. Jeg har heller ikke full stilling, så da er det mindre som må dekkes opp mens jeg er borte.

Jeg får se om det er mulig å forhandle meg frem til en løsning. 

TS

Anonymkode: 1652b...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du er ferdig med utdannelsen din kommer ny arbeidsgiver til å be om referanser. Sørg for at den du hen får fra nåværende arbeidsplass ikke er elendig. 

Anonymkode: 307ec...05e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg så ikke for meg at dette skulle være noe problem da jeg uansett har rett på 3 uker sammenhengende og jeg skrev tydelig i søknaden at jeg ikke kom til å kreve mer ferie enn det jeg skrev at jeg ønsket. Jeg har heller ikke full stilling, så da er det mindre som må dekkes opp mens jeg er borte.

TS

Dette er riktig.....en gang mellom 1.juni  og 30.september.

Anonymkode: bada3...2f2

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kjøre bil istedenfor fly? Hvis minimumsflytid er 4 timer så burde det være mulig å få til på to lange dagsøkter med bil. (hvis søsteren ikke bor på svalbard da)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man gifter seg i juli vet man at ikke alle får til å komme.  Og om bryllupet er så viktig for deg mååå du ikke være borte 9 dager..  Selvsagt ønsker man være borte litt når det er dyrt å reise men man mååå ikke... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er riktig.....en gang mellom 1.juni  og 30.september.

Mm, og arbeidstaker kan selv velge å ikke benytte seg av denne retten. Veldig mange nyutdannede tar ikke ut ferie hvis de starter i juni

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det nok bare dessverre. Om ikke du faktisk truer med å si opp da? 😅 Kanskje de kommer på gli.

Anonymkode: 10855...57b

Ja, sånn at noen andre som hadde viktigere planer ikke får fri :) 

Anonymkode: 25688...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare blåse ut litt frustrasjon.

Jeg begynte i ny jobb i januar etter å ha vært arbeidsledig i underkant av to år. I mellomtiden har jeg tatt fag og jeg blir student til høsten (hvis jeg kommer inn).

Fristen for å søke ferie for sommeren gikk ut i går og vi fikk i den forbindelse beskjed om at det er alt for mange som har søkt fri den uken jeg og mannen er invitert til bryllup. Jeg søkte om 9 dager sammenhengende, da det var det som passet med flybilletter (jeg har ikke bestilt). Men jeg kunne nok klart å reise litt dyrere om ferien ble kuttet noe ned. Jeg har ikke tjent opp feriepenger, så jeg har uansett ikke tenkt til å ta ut fem uker i år.

Sjefen har sagt at de som har jobbet lengst blir i utgangspunktet prioritert den uken, så det tyder på at sjansene mine er ganske dårlige for å få dratt. Jeg vurderer seriøst å bare si opp så jeg får dratt da jeg kun har to ukers oppsigelsestid. Og så satse på at jeg finner noe annet. Men denne jobben er jo perfekt for å kombinere med studier 😭 Permanent løsning på forbigående problemer er ikke ideelt...

Takk for oppmerksomheten.

Vent til du får vite hvordan det ender, så kan du jo spørre noen kollegaer om de kan bytte med deg eller noe... jeg hadde virkelig ikke sagt opp jobben pga det, spesielt når du gikk 2 år arbeidsledig 

Anonymkode: df1e4...895

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amys skrev (6 minutter siden):

Kan dere kjøre bil istedenfor fly? Hvis minimumsflytid er 4 timer så burde det være mulig å få til på to lange dagsøkter med bil. (hvis søsteren ikke bor på svalbard da)

Ifølge google maps tar det 29 timer å kjøre. Hver vei. Tror fly likevel er beste løsningen. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde heller "kuket" til med bryllup enn begravelse. Den som er død bryr seg da ikke om det kommer folk eller ikke, mens de som gifter seg vil jo gjerne ha sitt søsken der ift alt - inkl. bilder. 

Anonymkode: 1ea11...50a

Men de pårørende gjør det kanskje! Herregud! 

Anonymkode: 25688...3ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår godt frustrasjonen særlig siden det er søsteren din som skal gifte seg. Håper du finner en løsning. Jeg ville ikke sagt opp jobben, men innfunnet meg med at det kanskje ikke går. Det er kjipt, men sånn er livet. 

Anonymkode: d9d33...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS

Er du sikker på du har rett til ferie når du begynte i januar i år?

Anonymkode: 1252d...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle har rett på ferie. Ikke alle har rett på betalt ferie, his de ikke har opparbeidet seg dette fra tidligere arbeidsgiver.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, alle har rett på ferie. Hvis jeg derimot hadde begynt i ny jobb etter 30. september så hadde jeg kun hatt rett på 6 virkedager ferie resten av kalenderåret. 

Det er ikke dermed sagt at jeg har rett på feriepenger som dekker 5 uker da feriepenger som regel tjenes opp kalenderåret før ferien tas ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare blåse ut litt frustrasjon.

Jeg begynte i ny jobb i januar etter å ha vært arbeidsledig i underkant av to år. I mellomtiden har jeg tatt fag og jeg blir student til høsten (hvis jeg kommer inn).

Fristen for å søke ferie for sommeren gikk ut i går og vi fikk i den forbindelse beskjed om at det er alt for mange som har søkt fri den uken jeg og mannen er invitert til bryllup. Jeg søkte om 9 dager sammenhengende, da det var det som passet med flybilletter (jeg har ikke bestilt). Men jeg kunne nok klart å reise litt dyrere om ferien ble kuttet noe ned. Jeg har ikke tjent opp feriepenger, så jeg har uansett ikke tenkt til å ta ut fem uker i år.

Sjefen har sagt at de som har jobbet lengst blir i utgangspunktet prioritert den uken, så det tyder på at sjansene mine er ganske dårlige for å få dratt. Jeg vurderer seriøst å bare si opp så jeg får dratt da jeg kun har to ukers oppsigelsestid. Og så satse på at jeg finner noe annet. Men denne jobben er jo perfekt for å kombinere med studier 😭 Permanent løsning på forbigående problemer er ikke ideelt...

Takk for oppmerksomheten.

Sykemeld deg?

Anonymkode: 47fc4...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykemeld deg?

Herregud

Anonymkode: 307ec...05e

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykemeld deg?

Helst ikke 😄 Det er utenfor mitt moralske kompass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sykemeld deg?

Svaret ditt betyr at noe må gjøres med sykefraværets rettigheter, altfor enkelt å sykmelde seg, for noen, uten moral..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret ditt betyr at noe må gjøres med sykefraværets rettigheter, altfor enkelt å sykmelde seg, for noen, uten moral..

Selv den sløveste arbeidsgiver hadde nok reagert om en arbeidstaker først får avslag ferie også sykemelder seg

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...