Gå til innhold

Får ikke ferie og går derfor glipp av bryllupet til søsken.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Spørsmålet her er vel hvorfor du ikke har en mer åpen dialog med sjefen? Da jeg skulle ha eksamen søkte jeg om fri fra flere vakter og sjefen ble ganske krass. Men når jeg forklarte situasjonen forstod han og vi har en veldig god tone i dag. Hvis du forklarer sjefen at søskenet ditt skal gifte seg og du veldig gjerne vil kunne få delta, og om det er noen justeringer i fridagene som kanskje kan passe bedre for henne, så ser jeg ikke hvorfor dere ikke kan finne en løsning.

Anonymkode: 8baf4...74c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om ei langhelg fri, da rekker du reise opp og ned, kan delta i bryllupet og bli neste dag eller dagen før. 

Anonymkode: 81672...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på tryne å be om 9 dager. Ts skulle med en gang gått til sjefen, fortalt om bryllupet og flytider, og så spurt om hvilken muligheter hun hadde for å kunne reise uten at det gikk for mye på bekostning av jobben og andre som ønsket ferie. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel daglig fly innenlands, er det vanskelig for ts å si fra hvor de skal reise og til? Bryllupet er vel på lørdag, så strengt tatt trenger du bare fri fredagen. Vil du i bryllupet egentlig, eller er det på ferie du vil siden du må ha 9 dager fri?

Anonymkode: 1252d...4ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på når på høsten i utgangspunktet. Man har rett til å ha 3 uker sammenhengende ferie i løpet av perioden 1. juni - 30. september. Så dersom bryllupet skjer på tidlig høst, så har du egentlig ditt på det rette. Er det etter 30. september har bedriften styringsrett på når man kan ta ut.

Anonymkode: 1478b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke kjøre om flytilbudet er forferdelig? Jeg er fra langt nord og har bodd i Oslo, brukt 1 døgn på og kjøre opp til familien. Er det ikke bedre det enn å gå glipp av bryllupet fordi du ikke får 9 dager med ferie?

Anonymkode: e4306...3c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, hvis du mener to dager hver vei - så har du antakelig rett. Det er et langt land vi bor i..

Anonymkode: b24f4...784

Hvis de er to som kjører kan de strengt tatt dele på kjøringen og sove i bilen også. SIer ikke at det er behagelig, men bedre enn å si opp jobben for å spare penger på flybilletten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer an på når på høsten i utgangspunktet. Man har rett til å ha 3 uker sammenhengende ferie i løpet av perioden 1. juni - 30. september. Så dersom bryllupet skjer på tidlig høst, så har du egentlig ditt på det rette. Er det etter 30. september har bedriften styringsrett på når man kan ta ut.

Anonymkode: 1478b...e27

Man ikke rett på tre valgfrie uker innen den perioden, man har rett på tre sammenhengende uker på datoer arbeidsgiver godkjenner innen den perioden. Jeg gir alltid fra meg fri i fellesferien siden det er dyrt å reise da, så kan noen som trenger fellesferie få det. De pleier alltid bli glade. De er dog ikke like rause tilbake når julefri skal fordeles. Men TS kan jo sjekke om det er noen snille som meg på hennes arbeidsplass som er villige til å bytte bort en dag eller to.

Anonymkode: 5de9a...7a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Permisjon uten lønn da?

Anonymkode: c4b51...a02

Hvis hun ikke får ferie fordi hun trengs på jobb, så er det vel usannsynlig at hun får innvilget permisjon? 

Anonymkode: 4a507...471

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor søkte du ikke innen fristen? Og må du ha 9 dager? Kunne du fått 1 eller 2? Du har kanskje allerede fristen i helgene og jeg tipper bryllupet er en helg, så kanskje du ikke engang trenger å søke ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 0.02):

Sjekk om du kan søke velferdspermisjon. Mulig det er ulønnet. Men sånn må det bare bli. Sjekk også fly fremover. Dukker det opp noe som gjør at du kan reise betydelig færre dager, så kan det hende det er lettere å innvilge. 

I stedet for å være irritert på arbeidsgiver kan du heller være irritert på søster. Å legge bryllup til ferier hvor mange må ta seg fri eller må reise i bryllup i stedet for ferie, er lite gjennomtenkt. 

Jobber du er sted du kan ta ekstravakter kan du prøve å forhandle om å feks jobbe flere ubekvemme vakter, helligdager, flere helger osv mot fri.

Anonymkode: 458a1...38d

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Permisjon uten lønn da?

Anonymkode: c4b51...a02

"siden jeg ikke får ferie, kan jeg få fri i stedet?" 
Altså... Når grunnlaget for avslag på ferie er bemanning og feriekabalen, så løses ikke dette på mystisk vis bare fordi man endrer ordlyden fra ferie til fri... 

Anonymkode: 28adc...774

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.31):

Å kuke til hele livet for et bryllup er kanskje noe det dummeste du kan finne på. Hadde det vært begravelse kunne jeg muligens ha forstått det. Behold jobben for det er den som er viktigst.

Anonymkode: 39124...416

Hæææ? Så det er viktigere å komme til en begravelse der personen er død og ikke aner om du er der eller ikke? Mens å dra til et søsken sitt bryllup for å vise at man bryr seg MENS DEN LEVER, er mindre viktig? Nei vettu hva! 

Gi meg blomster og bruk tid sammen med meg mens jeg lever! , Når jeg er død, driter jeg i hvem som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.16):

Jeg vil bare blåse ut litt frustrasjon.

Jeg begynte i ny jobb i januar etter å ha vært arbeidsledig i underkant av to år. I mellomtiden har jeg tatt fag og jeg blir student til høsten (hvis jeg kommer inn).

Fristen for å søke ferie for sommeren gikk ut i går og vi fikk i den forbindelse beskjed om at det er alt for mange som har søkt fri den uken jeg og mannen er invitert til bryllup. Jeg søkte om 9 dager sammenhengende, da det var det som passet med flybilletter (jeg har ikke bestilt). Men jeg kunne nok klart å reise litt dyrere om ferien ble kuttet noe ned. Jeg har ikke tjent opp feriepenger, så jeg har uansett ikke tenkt til å ta ut fem uker i år.

Sjefen har sagt at de som har jobbet lengst blir i utgangspunktet prioritert den uken, så det tyder på at sjansene mine er ganske dårlige for å få dratt. Jeg vurderer seriøst å bare si opp så jeg får dratt da jeg kun har to ukers oppsigelsestid. Og så satse på at jeg finner noe annet. Men denne jobben er jo perfekt for å kombinere med studier 😭 Permanent løsning på forbigående problemer er ikke ideelt...

Takk for oppmerksomheten.

Anonymkode: 1652b...452

Uff, høres ut som en skikkelig kjedelig situasjon! Føler med deg! Bryllup til søsken er jo en ganske viktig begivenhet! Håper det løser seg på en eller annen måte!

Endret av Dame1993
Leste ny info og endret derfor svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.03):

Skulle virkelig likt å vite hvilke steder det er snakk om når flyturer varierer fra 4-17 timer. De aller fleste steder går det fly til daglig. Må være dårlig søkemotor om dette er forskjellene. ( jobber i reisebyrå så kjenner til de fleste reiseruter)

Skjønner ikke hvordan du kunne gå utifra at du skulle få akkurat de ferieukene du ønsket deg, som ny i tillegg. En feriekabal er ganske utfordrende kabalå legge  på mange arbeidsplasser, spesielt siden mange ofte ønsker seg de samme 3 uker

Anonymkode: cf797...b61

si meg gjerne hvilke reisebyrå du jobber på, slik at jeg aldri bruker det. Selvfølgelig kan det ta mellom 4 og 17 timer. Hvis en reise er ekstremt kostbar, så kan man ta litt melkeruter med mellomlanding, da kan det hende at man må sitte på en flyplass i feks Danmark eller Nederland i mange timer før neste fly... Og har man ikke ræva full av penger så må man innimellom ta slike løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke om fri færre dager. Men du kan også spørre om å bytte vakter med de andre som ikke får fri i den samme perioden. Da tar de vakter for deg de dagene du trenger fri, også tar du vakter for de slik når de har behov eller ønske om fri. 

Det er måter å få fri på. Snakk også med sjefen og spør om mulighet for å få satt opp færrest mulig vakter akkurat de aktuelle vaktene for å gjøre evt vaktbytter lettere for deg. 

Anonymkode: 1d8d8...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.18):

Sånn er det nok bare dessverre. Om ikke du faktisk truer med å si opp da? 😅 Kanskje de kommer på gli.

Anonymkode: 10855...57b

Når man har vært arbeidsledig i 2 år hadde jeg ikke satset på det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.43):

Hjemme mener du? De fleste gjestene er lokale, vi er av de få som har reisevei. 

Ts

Høres jo ut som bryllupet skal holdes i Huttaheiti? 

Anonymkode: fee66...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.01):

Flybytte er ikke alltid så lett og jo, jeg har opplevd at eneste tilgjengelige flyvning var ettermiddag og så nytt fly godt ut på morgenen dagen etter. Med mindre jeg vil ut med opptil 6000 per billett én vei.

Det er veldig dårlig økonomistyring å velge å si opp en jobb for å spare noen tusenlapper! Kanskje du kan ta noen ekstravakter og tjene inn det ekstra det koster?

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 0.18):

Bryllup av søsken bør sjefen din prioritere. Det er en spesiell anledning

Anonymkode: 2da5b...586

Skal det prioriteres over ansatte med barn i feriestengte barnehager? Skal det prioriteres over en ansatts eneste mulighet til å ta ferie samtidig med resten av familien sin? Skal det prioriteres foran ansatte som har ventet i flere år på å få ferie i juli? Det synes ikke jeg, spesielt ikke når den nyansatte viser veldig liten fleksibilitet og veldig liten forståelse for andres behov. 

Anonymkode: bf57d...a2f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...