Gå til innhold

Får ikke ferie og går derfor glipp av bryllupet til søsken.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare blåse ut litt frustrasjon.

Jeg begynte i ny jobb i januar etter å ha vært arbeidsledig i underkant av to år. I mellomtiden har jeg tatt fag og jeg blir student til høsten (hvis jeg kommer inn).

Fristen for å søke ferie for sommeren gikk ut i går og vi fikk i den forbindelse beskjed om at det er alt for mange som har søkt fri den uken jeg og mannen er invitert til bryllup. Jeg søkte om 9 dager sammenhengende, da det var det som passet med flybilletter (jeg har ikke bestilt). Men jeg kunne nok klart å reise litt dyrere om ferien ble kuttet noe ned. Jeg har ikke tjent opp feriepenger, så jeg har uansett ikke tenkt til å ta ut fem uker i år.

Sjefen har sagt at de som har jobbet lengst blir i utgangspunktet prioritert den uken, så det tyder på at sjansene mine er ganske dårlige for å få dratt. Jeg vurderer seriøst å bare si opp så jeg får dratt da jeg kun har to ukers oppsigelsestid. Og så satse på at jeg finner noe annet. Men denne jobben er jo perfekt for å kombinere med studier 😭 Permanent løsning på forbigående problemer er ikke ideelt...

Takk for oppmerksomheten.

Anonymkode: 1652b...452

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det nok bare dessverre. Om ikke du faktisk truer med å si opp da? 😅 Kanskje de kommer på gli.

Anonymkode: 10855...57b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" I utgangspunktet" åpner jo for at det kan avtales noe annet. Snakk med sjefen (og tilby deg å vise invitasjon el), så ordner det seg kanskje!

Anonymkode: 413e7...013

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du ha fri i 2 uker pga et bryllup? 
kan du ikke be om 1 dag?

Anonymkode: f18ed...623

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men må du ha fri i 2 uker pga et bryllup? 
kan du ikke be om 1 dag?

Anonymkode: f18ed...623

Vi må reise med fly for å komme oss i bryllupet. Bare flyturen kan ta alt fra 4 til 17 timer da det ikke går direktefly som også innebærer at det ikke er mulig å reise hver dag heller. Og det var snakk om 9 dager sammenhengende tirsdag-onsdag.

Så nei, 1 dag er ikke nok.

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

" I utgangspunktet" åpner jo for at det kan avtales noe annet. Snakk med sjefen (og tilby deg å vise invitasjon el), så ordner det seg kanskje!

Anonymkode: 413e7...013

Hun har sagt at hun venter på å høre om andre kan flytte ønskene sine. Men det er 7 som har søkt den uken og kun 2 som kan få det innvilget 🥺 Så vi får se...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånn er det nok bare dessverre. Om ikke du faktisk truer med å si opp da? 😅 Kanskje de kommer på gli.

Anonymkode: 10855...57b

Haha, jeg vet ikke om jeg har gjort meg uerstattelig nok enda til at det går 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kuke til hele livet for et bryllup er kanskje noe det dummeste du kan finne på. Hadde det vært begravelse kunne jeg muligens ha forstått det. Behold jobben for det er den som er viktigst.

Anonymkode: 39124...416

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en relasjon til de andre og kan argumentere for dem hvorfor du ønsker fri? Så kan de evt endre ønskene sine?

Anonymkode: 6e091...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått arbeidsledig i nesten 2 år og så vil du si opp jobben pga. et bryllup… Sister, du er helt på bærtur. 

Anonymkode: 4b909...0d2

• Liker 35
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å kuke til hele livet for et bryllup er kanskje noe det dummeste du kan finne på. Hadde det vært begravelse kunne jeg muligens ha forstått det. Behold jobben for det er den som er viktigst.

Jeg hadde heller "kuket" til med bryllup enn begravelse. Den som er død bryr seg da ikke om det kommer folk eller ikke, mens de som gifter seg vil jo gjerne ha sitt søsken der ift alt - inkl. bilder. 

Anonymkode: 1ea11...50a

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha, jeg vet ikke om jeg har gjort meg uerstattelig nok enda til at det går 😅

Du må ikke finne på å begynne å true med å si opp, ny som du er , risikerer du at du ikke er ønsket der lenger, at de blir redd for at du skal true til deg fri i fremtiden også.

Anonymkode: 1252d...4ed

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier selvsagt ikke opp jobben for å gå i et søskens bryllup. 

Anonymkode: 5de9a...7a4

• Liker 8
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hadde tenkt å si opp denne jobben til høsten for å studere hadde jeg sakt opp litt før og dratt i bryllupet. For regner med at disse populære ukene er i juli som uansett er like før studiestart.

Hvis dette er en jobb du vil beholde ved siden av studiene hadde jeg ventet på svar før jeg tok en endelig beslutning. Får du ikke ferie hadde jeg sett på hva minste antall dager og timer som trengs for å nå frem og tilbake og spurt om det var mulig å ordne noe for de dagene. Tenker at uansett reisevei i Norge så går det å komme seg frem og tilbake på to dager, maks tre. Det er er lettere å et unntak for disse enn 9 dager.

Kjedelig, men noen må vike og da er det vanlig at de er de nyeste.

Anonymkode: bada3...2f2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis folk velger å gifte seg på steder man må bruke 9 dager av ferien for å kunne stille, så er nok ikke gjestene så viktig i utgangspunktet. 

Anonymkode: cbc2b...8e3

Hjemme mener du? De fleste gjestene er lokale, vi er av de få som har reisevei. 

Ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemme mener du? De fleste gjestene er lokale, vi er av de få som har reisevei. 

Ts

Men da må de ha visst at det var en mulighet for at dere ikke fikk kommet. Jeg går ut fra at søsteren din tross alt er glad for at du fikk deg jobb. 

Anonymkode: 5de9a...7a4

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er leit for deg, sånn personlig, fordi du vil være til stede. Men søsteren din vil jo, om hun ikke er helt gæren, ha all verdens forståelse for at du har gjort det du kan og at det dessverre ikke gikk opp.

Så vil jeg virkelig tenke at det å kutte ned antall dager til et absolutt minimum er den beste måten, både rent kalendermessig for jobben og for å vite at du er villig til å gjøre alle tilpasninger for å redusere belastningen på andre bare du får med deg bryllupet. Når du selv sier at du har vært arbeidsledig i to år, ikke bare gjort litt andre ting i to år, virker uansett det alternativet med å si opp altfor uansvarlig til at det bør være noen reell mulighet. Og det innser du vel selv også, selv om jeg skjønner at tanken melder seg.

Anonymkode: b10cd...60b

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde heller "kuket" til med bryllup enn begravelse. Den som er død bryr seg da ikke om det kommer folk eller ikke, mens de som gifter seg vil jo gjerne ha sitt søsken der ift alt - inkl. bilder. 

Anonymkode: 1ea11...50a

Begge deler er nesten like dumt, men begravelse kan for mange føles som siste sjanse. Å si opp jobben for å være med på bilder må nærme seg toppen av idioti.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det suger, men du skulle ha bedt om fri disse dagene før du signerte kontrakten, da hadde du nok fått det innvilget som forhandlingskort :)

Hadde fortsatt å ha en hyggelig dialog med sjefen og spørre om det er noe du kan gjøre for å øke sjansene dine for fri.

Feks jobbe andre upopulære dager? 

Anonymkode: 10f9f...25c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...