Gå til innhold

Er det meg det er noe galt med, klarer ikke å holde på vennskap.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en hyggelig, snil og empatisk person. Men samtidig stille og litt sjenert. Eter en stund så virker det som folk  ikke gidder, lengre å holde kontakten. Tror andre syns jeg er en kjedelig person, siden k\jeg ikke er utadvent og prater i et kjør?

Anonymkode: e0973...313

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være en venn handler om noe ganske annet enn å være utadvent og "prate i et kjør". 

At du i tillegg forventer at mennesker på et forum skal ha svar på hvorfor du ikke klarer å beholde vennskap, med så lite informasjon, vitner om at du kanskje bør finne noen profesjonelle å snakke med. For eksempel lavterskel kommunal helsetjeneste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.45):

Jeg er en hyggelig, snil og empatisk person. Men samtidig stille og litt sjenert. Eter en stund så virker det som folk  ikke gidder, lengre å holde kontakten. Tror andre syns jeg er en kjedelig person, siden k\jeg ikke er utadvent og prater i et kjør?

Anonymkode: e0973...313

Ekspander  

Dessverre har ekstroverte egenskaper forrang i vår kultur. Kan du se deg om etter noen som er som deg i området der du bor? ❤️

Anonymkode: 066ba...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen.

For min del handler det litt om at jeg synes det er mye stress å opprettholde kontakt med folk.  Jeg er en lite impulsiv person som helst vil planlegge treff litt frem i tid. Som 2-barnsmor er jeg også veldig sliten og orker ikke mye i helgene eller etter jobb.

Hvis de jeg kontakter ikke ikke tar like mye kontakt og initiativ trekker jeg meg unna fordi jeg da får en følelse av at de ikke gidder å ha kontakt med meg. Dette blir en ond sirkel. Kan det være det samme hos deg, TS?

Anonymkode: 4bff9...fd2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar du kontakt og initiativ noen gang da? Eller sitter du bare å venter på at andre skal gjøre det?

Er du interessert i mennesker, stiller du spørsmål og engasjerer deg, eller sitter du der bare stille og venter på å bli snakka til?

Anonymkode: cf056...950

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.11):

Tar du kontakt og initiativ noen gang da? Eller sitter du bare å venter på at andre skal gjøre det?

Er du interessert i mennesker, stiller du spørsmål og engasjerer deg, eller sitter du der bare stille og venter på å bli snakka til?

Ekspander  

Dette! Jeg har en ganske ny venninne, og etterhvert har jeg skjønt at hun bare ønsker å snakke om seg og sitt, og få råd, tilbakemeldinger og støtte. Hvis jeg forteller noe om meg, merker jeg at hun blir utålmodig etter å snakke om seg selv igjen. Dette er ikke et vennskap som er liv laga for meg. Sier ikke at du er sånn, men innlegget over har viktige poeng. 

Anonymkode: 8bdc0...504

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.11):

Ekspander  

Typisk kg. Er det du som er problemet kanskje? Ja det må det være!

Anonymkode: 19293...72b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 18.18):

Typisk kg. Er det du som er problemet kanskje? Ja det må det være!

Anonymkode: 19293...72b

Ekspander  

Når ts skriver så lite så må hun forvente å få noen spørsmål hvis hun ønsker noen fornuftige svar.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på svarene over som innhenting av informasjon for å hjelpe TS med å finne ut hvor skoen trykker...? Vi får lite å gå utifra HI, og behøver mer kjøtt på beinet for å klare å gi råd. 

Min erfaring er at det viktigste er at man er autentisk. Når man er usikker på seg selv, er man gjerne ikke det (ikke alltid, men ofte) og det oppleves som frastøtende på folk uten at det kan settes en finger på hvorfor. Derimot når man tør å være autentisk i seg selv og egne tanker og følelser og meninger og væremåte, så blir man gjerne akseptert på en helt annen måte. Folk føler seg nok tryggere rundt dem, på underbevisst nivå?

Anonymkode: d0cdf...0c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noen felles interesser med personene du blir kjent med? Hvis du er litt sjenert kan det å ha en felles aktivitet hjelpe på.

Anonymkode: 64e12...b41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er litt sånn for meg, og jeg har asperger 😅 Har alltid hatt noen få å prate med på skolen, på fritidsaktiviteter o.l., men så fort vi ikke har den tingen som knytter oss sammen lenger brytes kontakten. Tidligere tenkte jeg på folk jeg kjente via skole og sånt som venner, og det hendte også at vi var sammen litt på fritiden ved siden av skolen, men igjen - all kontakt opphørte så fort vi gikk andre veier. 

Har skjønt som voksen at det er et eller annet med sosiale koder jeg ikke catcher - jeg skjønner rett og slett ikke hvordan man former vennskap som varer.

Anonymkode: 3fd33...f48

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.26):

Er litt sånn for meg, og jeg har asperger 😅 Har alltid hatt noen få å prate med på skolen, på fritidsaktiviteter o.l., men så fort vi ikke har den tingen som knytter oss sammen lenger brytes kontakten. Tidligere tenkte jeg på folk jeg kjente via skole og sånt som venner, og det hendte også at vi var sammen litt på fritiden ved siden av skolen, men igjen - all kontakt opphørte så fort vi gikk andre veier. 

Har skjønt som voksen at det er et eller annet med sosiale koder jeg ikke catcher - jeg skjønner rett og slett ikke hvordan man former vennskap som varer.

Anonymkode: 3fd33...f48

Ekspander  

Samme her😅

Anonymkode: f13f5...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig introvert og snakker ikke høyest.

Men samtidig tar jeg mye initiativ i vennskap.

Så jeg lurer også på hvor ofte du spør om å treffes

Anonymkode: 0e40b...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du sitter helt stille og bare svarer ja/nei når andre stiller spørsmål, skjønner jeg at folk går lei. Jeg hater å være rundt mennesker som ikke er i stand til å holde en samtale i gang. Da må jeg hele tiden finne på noe nytt å spørre om, og så blir det lett for at det blir overfladisk prat om vær og jobb, noe som går helt fint i 2 min.

Man trenger ikke være ekstrovert, men litt sosiale antenner og det å bidra til samtalen er et minimum

Anonymkode: 9a6be...453

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ekstrovert og har nesten bare introverte venner. Føler de blir gal av meg til tider men så merker jeg de lener seg på meg når vi møter ukjente. Så tror introvert og ekstrovert er perfekt vennskaps blanding. Men er slitsomt vist jeg alltid må spør om og finne på noe eller jeg alltid må ringe. Har tatt en test før med og ikke skulle kontakte dem før de kontakter meg uten at jeg har blitt kontaktet i det heletatt. Veldig kjedelig følelse. Vet ikke om du er sånn som ikke kontakter men i hvertfall og du er det er nokk det problemet. Bare får man er ekstrovert betyr ikke det at ikke vi kan ha dårlig selvtillit vi også. Men ja du må nokk fortelle mer om deg selv og dine relasjoner får at jeg skal kunne hjelpe noe spesielt. Men og være introvert er det ikke noe galt i 

Anonymkode: 430e4...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er introvert, noe de fleste som ikke kjenner meg godt blir overrasket over siden jeg tar mye plass i sosiale lag, men jeg er veldig lite flink til å ta ting på sparket. Det er ulike grunner til dette, og ikke så mye å gjøre med, men jeg har mistet mange venner siden det meste av sosial omgang må planlegges i relativt god tid.

Anonymkode: 5f9ee...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kan være både ekstrovert og introvert. Det kommer an på mine omgivelser. Jeg er ikke redd for å ta initiativ om det trengs, men jeg kan og lene meg tilbake, om jeg stoler på de jeg er sammen med. 

Har jeg ikke tillit til de jeg er sammen med, så kan jeg bli oppfatta som kontrollfreak. 

Anonymkode: 6c9a2...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig introvert, men jeg er sosial og pratsom når jeg er med venner.

Folk som er stille og sjenerte, som man må dra enstavelsesord ut av og som ikke har noe å komme med, er svært slitsomme å være med. For meg tømmer det mine batterier mer enn ekstroverte og sosiale mennesker, fordi det krever så vanvittig meg av meg hele tiden. 

Anonymkode: e876e...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, dersom du ikke er god på småprat, så bør du vel ikke basere vennskapene på kaffeslabberas. Hva med en felles aktivitet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vennskap krever mye. Gamle vennskap krever vedlikehold, der man tar kontakt, møtes, ringes, meldes. nye vennskap krever enda mer. Der må man gi masse av seg selv, være åpen, og lytte, være oppmerksom og raus. Og selvsagt klaffe med den man møter. 

Anonymkode: fbd58...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...