Gå til innhold

Ytre Høyre leder utestengt i Frankrike...

Sportydame

Anbefalte innlegg

Sioux skrev (12 minutter siden):

Når det gjelder Le Pen så har det skjedd en interessant vri her.

Hun er ikke dømt ennå. Dommen fra første instans er ikke endelig og skal behandles i andre instans.

Så foreløpig anses hun som uskyldig og hun skal ikke sone noe straff før den endelige dommen foreligger.

Men like greit har hun fått forbudt i fem år mot å stille til valg i offentlige verv, med umiddelbar virkning og uavhengig av sakens status.

Hva er den interessante vrien, at en dom kan ankes?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (15 minutter siden):

Hva er den interessante vrien, at en dom kan ankes?

Før en dom blir rettskraftig, har rettsavgjørelsen ikke sin endelig (bindende) virkning for de rettskrav saken gjelder.

Det betyr at den kan ankes, og at det ikke kan settes i gang med gjennomføring av straff.

Uskyldspresumsjonen krever også at man skal omtales og behandles som om man er uskyldig til det foreligger rettskraftig fellende dom. 

Le Pen er blitt straffet med forbudt mot å stille til valg i offentlige verv med umiddelbar virkning, 

Endret av Sioux
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (1 minutt siden):

Før en dom blir rettskraftig, har rettsavgjørelsen ikke sin endelig (bindende) virkning for de rettskrav saken gjelder.

Det betyr at den kan ankes, og at man ikke kan sette i gang med gjennomføring av straff.

Uskyldspresumsjonen krever også at man skal omtales og behandles som om man er uskyldig til det foreligger rettskraftig fellende dom. 

Le Pen er blitt straffet med forbudt mot å stille til valg i offentlige verv med umiddelbar virkning, 

Ja, dette er selvfølgheter, ikke noen "ny vri".

At hun nektes politiske verv i perioden før en rettskraftig dom kan du sammenlikne med at en pedofildømt barnehageansatte ikke får jobbe i barnehagen i påvente av ankesaker hvis vedkommende er dømt i tingretten.

Jeg vil tro retten mener at det er rett fordi man ikke vil risikere å ha henne i et politisk verv når dommen blir rettskraftig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

Ja, dette er selvfølgheter, ikke noen "ny vri".

At hun nektes politiske verv i perioden før en rettskraftig dom kan du sammenlikne med at en pedofildømt barnehageansatte ikke får jobbe i barnehagen i påvente av ankesaker hvis vedkommende er dømt i tingretten.

Jeg vil tro retten mener at det er rett fordi man ikke vil risikere å ha henne i et politisk verv når dommen blir rettskraftig. 

Det er uvesentlig hva du vil tro. Loven er klar på det punktet.

Mange jurister som uttaler seg om akkurat dette i internasjonale medier i dag, og de vet nok mer enn random debattant på KG.

Endret av Sioux
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (4 minutter siden):

Det er uvesentlig hva du vil tro. Loven er klar på det punktet.

Mange jurister som uttaler seg om akkurat dette i internasjonale medier i dag, og de vet nok mer enn random debattant på KG.

Rart at loven var klar på det punktet, men likevel ble det ikke sånn. Slik jeg har forstått det så var en av grunnene til at det toj så lang tid, at man avklarte akkurat dette spørsmålet. Jeg er ingen ekspert på fransk rett (ikke du heller). Du må gjerne linke til noen av de uttalelsene til alle de juristene som hat uttalt seg om det, så har vi noe å diskutere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Rart at loven var klar på det punktet, men likevel ble det ikke sånn. Slik jeg har forstått det så var en av grunnene til at det toj så lang tid, at man avklarte akkurat dette spørsmålet. Jeg er ingen ekspert på fransk rett (ikke du heller). Du må gjerne linke til noen av de uttalelsene til alle de juristene som hat uttalt seg om det, så har vi noe å diskutere. 

Ja, det var veldig rart. 

Du må gjerne finne selv hvis du føler at du har noe å bidra med det juridiske her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sioux skrev (10 minutter siden):

Ja, det var veldig rart. 

Du må gjerne finne selv hvis du føler at du har noe å bidra med det juridiske her.

Nei, nei, nei. Du må finne kilder for de påstandene du legger ut. Det er ikke min jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (21 minutter siden):

Siden vi er i synse-land ikveld så kan jeg legge til at jeg "vil tro" at akkurat dette spørsmålet vil bli anket til høyeste instans i Frankrike - muligens til Europa-domstolen dersom de franske juristene holder på sin udemokratiske tolkning av loven - så vil jeg tro at det nok sitter en "sosialdemokratisk" dommer i akkurat den pulja saken kommer opp for i EMK - og da vet vi alle hvordan det ender....forhåpentligvis har Høyre-bølgen innen den tid feiet siste krampe-skansen av banen....🥳

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (1 minutt siden):

Siden vi er i synse-land ikveld så kan jeg legge til at jeg "vil tro" at akkurat dette spørsmålet vil bli anket til høyeste instans i Frankrike - muligens til Europa-domstolen dersom de franske juristene holder på sin udemokratiske tolkning av loven - så vil jeg tro at det nok sitter en "sosialdemokratisk" dommer i akkurat den pulja saken kommer opp for i EMK - og da vet vi alle hvordan det ender....forhåpentligvis har Høyre-bølgen innen den tid feiet siste krampe-skansen av banen....🥳

At det blir anket er det nok ingen tvil om. Så får vi se hva utfallet blir.

Jeg tror nok partiet likevel gjør lurt å fremme en annen kandidat mens de venter. De har jo visst denne saken ville komme lenge. Spørsmålet er om de har vært så ignorante og tro at hun ville slippe unna med det eller ikke.

Uavhengig om hun kan stille til valg eller ikke, tror jeg det er veldig urealistisk at Frankrike velger en president som sitter i husarrest. Særlig med tanke på tiden vi er inne i nå. Trumps politikk i USA kan gjerne heiet frem av ytre høyre i Europa, men antagelig er det ikke bra for dem. Det står jo som skrekk og advarsel til hva som kan skje når man velger slike statsledere. Vi ser jo at styringspartiene styrker seg i de fleste vestlige land som følge av det. 

Så litt uavhengig av hva som skjer i eventuelle ankesaker her så er nok denne saken Marine Le Pens politiske død. Om det er en god ting får fremtiden vise.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 minutter siden):

At det blir anket er det nok ingen tvil om. Så får vi se hva utfallet blir.

Jeg tror nok partiet likevel gjør lurt å fremme en annen kandidat mens de venter. De har jo visst denne saken ville komme lenge. Spørsmålet er om de har vært så ignorante og tro at hun ville slippe unna med det eller ikke.

Uavhengig om hun kan stille til valg eller ikke, tror jeg det er veldig urealistisk at Frankrike velger en president som sitter i husarrest. Særlig med tanke på tiden vi er inne i nå. Trumps politikk i USA kan gjerne heiet frem av ytre høyre i Europa, men antagelig er det ikke bra for dem. Det står jo som skrekk og advarsel til hva som kan skje når man velger slike statsledere. Vi ser jo at styringspartiene styrker seg i de fleste vestlige land som følge av det. 

Så litt uavhengig av hva som skjer i eventuelle ankesaker her så er nok denne saken Marine Le Pens politiske død. Om det er en god ting får fremtiden vise.

Nå er det vel ikke nødvendigvis så mange som ønsker le Pen som president - men mange ønsker seg politikken til ytre Høyre nå - og dess mer udemokratisk sosialistene oppfører seg dess mer polarisert utvikler samfunnet seg til å bli. Dette står også nevnt i VG artikkelen.

Sosialdemokratene gjør seg altså en bjørnetjeneste ved å strupe opposisjonen.

I Norge gjøres det samme ved å benytte hersketeknikker og utstøting fra sosiale miljøer.

Aka Diesen som ser seg nødt til å flytte.

Listhaug som ikke fikk dømt de som trakasserte henne. 

Jeg tror at Frankrike vil bli det neste europeiske landet der "diktatur" vil råde - jeg er her akkurat nå og her skjer det mye rart. Litt som et u-land...

Togene her går normalt sett frem til midnatt. Ikveld gikk siste toget kl 21 her jeg er - ingen busser heller - endte opp med å laste ned uber - kom meg trygt hjem - det rare er at det var ZERO informasjon om hvorfor alt var innstilt. Billettfyren i luka sov og visste ingenting - resepsjonen på hotellet her skjønte ingenting når jeg fortalte om det - men dette er litt typisk Frankrike.

Sist (oktober ifjor)innstilte de all kollektivtrafikk på et øyeblikk med nødvarsel på mobil pga et varsel om regn - som aldri kom. Fullt kaos som resultat.

Spania er vel også et land der det fort kan bli trøbbel....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker noen av dere om "venstresiden" og "sosialdemokrater"? Macron og den franske regjeringa er da verken sosialdemokrater eller på venstresida.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (6 timer siden):

Nå er det vel ikke nødvendigvis så mange som ønsker le Pen som president - men mange ønsker seg politikken til ytre Høyre nå - og dess mer udemokratisk sosialistene oppfører seg dess mer polarisert utvikler samfunnet seg til å bli. Dette står også nevnt i VG artikkelen.

Sosialdemokratene gjør seg altså en bjørnetjeneste ved å strupe opposisjonen.

I Norge gjøres det samme ved å benytte hersketeknikker og utstøting fra sosiale miljøer.

Aka Diesen som ser seg nødt til å flytte.

Listhaug som ikke fikk dømt de som trakasserte henne. 

Jeg tror at Frankrike vil bli det neste europeiske landet der "diktatur" vil råde - jeg er her akkurat nå og her skjer det mye rart. Litt som et u-land...

Togene her går normalt sett frem til midnatt. Ikveld gikk siste toget kl 21 her jeg er - ingen busser heller - endte opp med å laste ned uber - kom meg trygt hjem - det rare er at det var ZERO informasjon om hvorfor alt var innstilt. Billettfyren i luka sov og visste ingenting - resepsjonen på hotellet her skjønte ingenting når jeg fortalte om det - men dette er litt typisk Frankrike.

Sist (oktober ifjor)innstilte de all kollektivtrafikk på et øyeblikk med nødvarsel på mobil pga et varsel om regn - som aldri kom. Fullt kaos som resultat.

Spania er vel også et land der det fort kan bli trøbbel....

Det farligste er vel at dere tror at opposisjonen blir strupet, ikke at den blir det. Jeg ser Russland er ute å snakker om at dette er et angrep på demokratiet i Frankrike. Ironien i det...

Jeg ville kanskje satt med ned og reflektert over hvorfor rumensk og fransk politikk plutselig ble megainteressant de siste ukene. Hvilke nyhetssider er det som pusher disse sakene, og hvorfor. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Det farligste er vel at dere tror at opposisjonen blir strupet, ikke at den blir det. Jeg ser Russland er ute å snakker om at dette er et angrep på demokratiet i Frankrike. Ironien i det...

Jeg ville kanskje satt med ned og reflektert over hvorfor rumensk og fransk politikk plutselig ble megainteressant de siste ukene. Hvilke nyhetssider er det som pusher disse sakene, og hvorfor. 

Det farligste er om oppfatningen at ytre høyre blir strupet politisk sprer seg, og det blir store økonomiske problemer. Da risikerer de etablerte partiene å få skylden både for den dårlige økonomien og for å være udemokratiske.

Derfor er det en svært dårlig ide å gi Le Pen en historisk streng straff.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Camlon skrev (3 timer siden):

Det farligste er om oppfatningen at ytre høyre blir strupet politisk sprer seg, og det blir store økonomiske problemer. Da risikerer de etablerte partiene å få skylden både for den dårlige økonomien og for å være udemokratiske.

Derfor er det en svært dårlig ide å gi Le Pen en historisk streng straff.

Det er jo å gjøre seg selv en bjørnetjeneste å gi ytre høyre straffefritak fordi man er redde for effekten det får. Da vil man jo til slutt politisere domstolene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (54 minutter siden):

Det er jo å gjøre seg selv en bjørnetjeneste å gi ytre høyre straffefritak fordi man er redde for effekten det får. Da vil man jo til slutt politisere domstolene.

Det er ikke en bjørnetjeneste. Det handler om å bevare rettsstatens kredibilitet ved å vise at vi har likhet for loven, uansett hvem det gjelder.

Hvis ytre høyre, og de som delvis støtter dem, oppfatter at rettsstaten ikke håndhever loven likt, blir det langt enklere for dem å hevde at systemet er korrupt. Om de tar over makten, så vil de stå sterkere til å snu det til sin favør og da blir rettssystemet politisert for alvor.

Å ha et system som Norge, hvor man tåler at alle partier kan ta over makten uten at rettsstaten knekker, er en langt bedre ide enn å ignorere hva 35 % av befolkningen mener om rettssystemet og satse på at de aldri får innflytelse.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (21 timer siden):

Tenker du man skulle droppet å straffeforfølge kriminelle fra ytre høyre eller mener du at Frankrike ikke burde ha regler som gjør at kriminelle ikke kan velges til president?

Nei men fra hva jeg leser i franske avis, det ser ut som ytre høyre får mer straff generelt enn venstre og sentrum.. Hun er langt fra den eneste politiker som har vært straffet i Frankrike, derfor en del mener (ikke bare  ytre høyre forresten) at hun hadde fått mindre straff hadde hun vært fra et forkjellig parti

Endret av NatNat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger og brudd på rommets retningslinjer.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også, i tillegg til hva jeg skrev over.. interessant lesning :
Le Pen not alone: How financial misconduct affects European Parliament
Misuse of funds intended to pay MEPs’ assistants has been fairly widespread in the last years, but few episodes land in court cases.

"Tips-off can come from anyone, and are sometimes brought to OLAF by other MEPs. “Alert to Le Pen came from her political opponents,” the second source said."
https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/02/le-pen-not-alone-how-financial-misconduct-affects-european-parliament

Endret av NatNat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (På 1.4.2025 den 13.10):

Begynner man å se de samme tendenser i det "demokratiske" Europa som man har sett i de baltiske landene, inkl Ukraina ?

Ytre Høyre strupes og nektes å delta i fremtidige valg....har Macron diktatoriske tendenser? 🤔

https://www.finansavisen.no/politikk/2025/03/31/8253958/ytre-hoyre-leder-marine-le-pen-utestenges-fra-a-stille-til-valg-i-frankrike

Akkurat det samme som var i Romania også. Dette mønsteret må alle begynne og se klart nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Akkurat det samme som var i Romania også. Dette mønsteret må alle begynne og se klart nå.

Mønsteret de aller fleste ser er at ytre høyre-politikere oftere begår kriminelle handlinger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...