Gå til innhold

Service og EU kontroll av EL bil.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk service og EU kontroll tett i tett. Trodde de kunne slå det sammen, men neida, hver for seg. EU kontroll gikk glatt gjennom, og når de skulle ta service, så kjørte de to runder rundt verkstedbygningen, heiste på skuldrene og sa, ja tror den er ok, betal 3100. ER DET EN VITS ELLER? 

Anonymkode: c393d...08f

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vert mulig å ta de samtidig nei.

Anonymkode: 8e693...4d2

AnonymBruker
Skrevet

Haha, fin beskrivelse. Du skal få en servicelapp som beskriver hva de faktisk har gjort. Står også i serviceheftet, ideelt sett. Hvilket merke er dette?

Anonymkode: 49caa...b95

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fikk service og EU kontroll tett i tett. Trodde de kunne slå det sammen, men neida, hver for seg. EU kontroll gikk glatt gjennom, og når de skulle ta service, så kjørte de to runder rundt verkstedbygningen, heiste på skuldrene og sa, ja tror den er ok, betal 3100. ER DET EN VITS ELLER? 

Anonymkode: c393d...08f

Jeg har alltid brukt å ta service og Eu/PKK samtidig så lenge det har passet med intervall. 

Et stikkord for gjøre det samlet er å bestille i god tid. Bestiller en kort tid i forkant kan verksted ha begrenset med tid.

 

At det ikke er så mye som gjøres på service er en kjent sak. Men, er bilen innenfor garantitiden kan det være en fordel med tanke på garantien å gjennomføre service. Fremdriftsbatteri har gjerne 7-8-10 år garanti. Om service ikke er gjennomført etter produsentens instruks kan garantien blir begrenset om det er sammenheng mellom mangelfull service og en feil. 

Noen modeller har annenhver "stor" og "liten" service. Prisen for den store er gjerne høyere enn for liten service.

AnonymBruker
Skrevet

Så sant verkstedet har kapasitet, så kan disse taes «samtidig». Men merk at det er opp til kapasiteten, for ikke alle mekanikere har pkk-godkjenning. Hva står på flytskjemaet etter servicen, og ikke minst hva slags bil/modell er det? 3100 høres ut som en standard, liten service på en elbil…

Anonymkode: 5639b...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 13.08):

Fikk service og EU kontroll tett i tett. Trodde de kunne slå det sammen, men neida, hver for seg. EU kontroll gikk glatt gjennom, og når de skulle ta service, så kjørte de to runder rundt verkstedbygningen, heiste på skuldrene og sa, ja tror den er ok, betal 3100. ER DET EN VITS ELLER? 

Anonymkode: c393d...08f

Jeg tar service det året det ikke er EU kontroll, og det bestiller jeg selv. Skjønner ikke helt hvorfor du tok begge? På EU kontrollen sjekker de jo alt, smør på flesk å ta begge same år.

Anonymkode: c3c46...1cc

AnonymBruker
Skrevet

De kan tas samtidig, men tror ikke man sparer noe på det, annet enn at det er en tur mindre til verkstedet. De sjekker ulike ting, i stor grad. De må gå gjennom hele EU-sjekklista, og det tar den tiden det tar. EU og service er ikke det samme. 

Anonymkode: cebb0...8af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kan tas samtidig, men tror ikke man sparer noe på det

på verkstedet jeg bruker får man halv pris på PKK om man tar det samtidig som service.
Faktisk er det ganske mye av PKK som kan gjøres mens man tar service.
PKK går på sikkerhet og utslipp.
Så sjekk av sikkerhetsutstyr gjøres på service og PKK ergo man trenger ikke sjekke bremsene 2 ganger.
Man trenger ikke sjekke for feil koder 2 gang.
Man trenger ikke sjekke lysene 2 gang.
Man trenger ikke se etter lekkasje av olje/drivstoff/kjølevæske 2 gang. (kun olje og kjølevæske på EL)
Man trenger ikke sjekke dekk 2 gang.



Alt er ikke det samme, men er overraskende mye.

Men som andre sier.
Ikke alle mekanikere kan utføre PKK.
Så kommer an på kapasiteten til verkstedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...