Gå til innhold

Hva tenker dere om skjermtid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått tips fra helsesykepleier på helsestasjon om å bruke skjerm under bil tur da tema var at mini hater å sitte i bilsete og skriker for full hals. Og jeg har prøvd alt av distraksjoner Men dette var det eneste som funket. Er selvfølgelig ikke alltid under bilturen, det er bare når mini skriker som verst.

Men jeg merker jo mini titter fort på skjermen når TVen er på hjemme, så jeg har ikke på tv lenger. Helt ærlig bruker jeg ikke TVen her i hus lenger pga mini er rundt meg hele tiden.

Men hva tenker dere om skjerm bruk ut i fra anbefalingene? Holdt dere til dette eller lot dere baby/barna se skjerm tidligere enn 2 år? 

Anonymkode: 9d4c1...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt tv-men ikke skjerm. Jeg synes rådene spriker veldig. Men etter hva jeg skjønner så er det sosiale medier, you-tube tik tok, og disse forskjellige kanalene som fører til "dopaminscrolling" vi bør styre unna, både barn og voksne. KG er sikkert i den kategorien...

Står litt om det her i dagens VG: https://www.vg.no/nyheter/i/Gyb1xq/netflix-serien-adolescence-er-ikke-urealistisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg har skjønt det rett, er problemet med skjerm at den fratar barnet fra å oppleve, leke og lære ting i den virkelige verden. Så hvis du ikke bruker det ofte eller mye (slik at barnet får rikelig med sunt stimuli gjennom dagene), tror jeg det går fint å gi dem litt når det oppleves som nødvendig. Nå er det noen serier/filmer/spill som er mer avhengighetsskapende enn andre - disse som gir masse stimuli på kort tid (sterke farger, bytter bilde ofte, mye støy). Det jeg har erfart på mitt eget barn (2,5 år) er at disse gjør at han blir veldig sliten og sint når man slår av. Vi prøver å ikke bruke TVen så mye da, og er vel kanskje ikke oftere enn annenhver helg at han får se litt på TVen (og når han er syk).

Men for å svare på spørsmålet ditt: han fikk periodevis en god del skjerm før han fylte 2 år, men dette har jeg dårlig samvittighet for. Tror nok vi blir strengere med lillebror. 

Anonymkode: d6200...526

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har sett barne tv siden han var 1, og vi voksne har hatt på tv i hjemmet når han er her. Det er en naturlig del av vår hverdag i denne familien.

Om du skal kjøre bil i 10 min går det nok helt fint med litt mobil. Om du skal ut på tur i 5 timer er noe annet.

Sunn fornuft og fravær av hysteri kommer man langt med :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet vårt har sporadisk fått se på tv fra hun var ca. 1,5 år. Velger de programmene som går sakte og ikke har overdreven stimuli, som Minibarna (og faktisk en del av det vi selv så på som barn, som Pippi og Mummitrollet). Vi har ikke hatt på tv i hverdagene (utenom ved sykdom), og har typisk sett på litt tv før leggetid i helgene. I tillegg har det f.eks. stått på tv i helgene hvis det er noe spesiell sport vi ønsker å få med oss. Det bryr hun seg imidlertid lite om. Vi har ikke tv-en stående på hvis ingen faktisk følger med på det som sendes. 

Nå nærmer barnet seg tre år, og vi er fremdeles nokså restriktive. Ikke tv i hverdagene, men frislipp av tv før frokost i helgene. Av og til tv før legging i helgene. 

Hun får ikke bruke mobil og iPad, utenom til å av og til se på bilder sammen med oss. Det vil si - vi har gjort et par unntak når vi en sjelden gang har vært på lengre bilturer. Når tålmodigheten er brukt opp på klistremerkebøker, kataloger fra lekebutikken og "nye" bøker lånt på biblioteket, har hun fått se på filmer på telefonen. Jeg tenker at i sånne situasjoner er det helt ok. Lange fly- og bilturer er ikke en del av hverdagen, og de fleste barn takler helt fint at det blir litt unntak når det gjelder både skjerm og mat i slike situasjoner.

Anonymkode: 1fb0a...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva jeg tenker om skjerm har endret seg med antall barn. Jeg var veldig flink med å ha TVn avslått med nr 1, men da nr 2 kom noen år senere så var jeg ikke lenger det. For da var nr 1 så stor at han ville se barne-TV. 

Men. Jeg skiller veldig mellom å passivt se barne-tv som jeg i større eller mindre grad velger ut, og å spille/scrolle selv. Ingen av ungene har tilgang på iPad eller nettbrett, og det eneste spillingen som er gjort er at vi prøvde et av de dataspillene jeg selv spilte som barn, altså noe veldig treigt og lærerikt 🤭

Anonymkode: 0bccf...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg har skjønt det rett, er problemet med skjerm at den fratar barnet fra å oppleve, leke og lære ting i den virkelige verden. Så hvis du ikke bruker det ofte eller mye (slik at barnet får rikelig med sunt stimuli gjennom dagene), tror jeg det går fint å gi dem litt når det oppleves som nødvendig.

Anonymkode: d6200...526

Jeg har også oppfattet det slik, og tenker derfor at litt skjermtid i bilen er helt innafor, da det er begrenset hvor mye barnet går glipp av å lære på en biltur uansett. Og at man ofte vinner på at man kommer seg dit man skal, som ofte er fornuftig, f.eks hs, på tur eller på besøk til familie og venner, som kan gi høy gevinst for barnet.

Anonymkode: 45f61...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...