Gå til innhold

Hvordan anmelde en skole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Mitt barn ble utsatt for et GROVT brudd på taushetsplikten på skolen. Da vi informerte skoleledelsen om det, så la de seg langflate og opplyste oss om at vi kunne anmelde skolen. Tenkte først at det er det ikke noe poeng i, men etter at jeg pratet med den ansvarlige personen som ikke la seg spesielt langflat, så har jeg ombestemt meg. Er det noen som vet hvordan jeg går fram?

Anonymkode: e4c52...3c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går til politiet. De hjelper deg

Anonymkode: 61146...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Du bør først og fremt anmeldte enkeltpersonen, dersom du vet hvem som brøt taushetsplikten. 

Anonymkode: 3f686...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Statsforvalter. Politiet tar ikke slike saker.

Anonymkode: e90bb...0a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klage til Statsforvalteren. 

Du kan anmelde også, men det vil bli henlagt på manglende kapasitet i løpet av fem minutter. 

Anonymkode: 0c0c8...128

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Klage til Statsforvalteren. 

Du kan anmelde også, men det vil bli henlagt på manglende kapasitet i løpet av fem minutter. 

Anonymkode: 0c0c8...128

Jeg fikk ikke en gang brev om at saken ble henlagt. 

Anonymkode: e90bb...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende anmeldelse på nett. Men det er bedre å gjøre det ved personlig oppmøte. Gå ned på politistasjonen og be om skjema for anmeldelse. Fyll den ut og lever. Du får som regel med deg henleggelsen før du går derfra. Hvis ikke så sender de den i posten.

Anonymkode: 2215a...b79

• Liker 1
Skrevet

Det er helt forståelig at du reagerer sterkt på dette brudd på taushetsplikten er alvorlig, spesielt når det gjelder barn.

Hvis du ønsker å anmelde skolen, kan du gjøre det hos politiet. Du kan enten møte opp på en politistasjon eller sende en anmeldelse via deres nettsider. Det kan være lurt å samle all dokumentasjon du har, som e-poster, referater fra møter og eventuelle vitneutsagn.

I tillegg kan du også kontakte Statsforvalteren, som fører tilsyn med skoler. De kan vurdere om skolen har brutt opplæringsloven eller forvaltningsloven og følge opp saken videre.

Håper du får den oppfølgingen dere fortjener

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...