AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Skrevet 1. april Vi har 20 minutters ubetalt lunsj på jobb. Jeg opplever veldig ofte at sjefen eller kollegaer initierer jobbprat i lunsjen. Så jeg har begynt å spise lunsj på kontoret. Men da kommer de faen meg innom og maser. Er det virkelig innenfor? Min ubetalte lunsj er min fritid. Jeg er veldig effektiv på jobb, og trenger virkelig en time-out uten jobbprat og mas for å fungere resten av dagen. Vurderer å gå ned i garderoben og spise lunsjen der, eventuelt gå på kafe de dagene jeg føler for det. Litt drøyt å måtte rømme arbeidsplassen for å få matro i lunsjen. Hva tenker dere? Anonymkode: 95384...695 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Skrevet 1. april Vi har et tiltak for å forhindre utbrenthet at lunsj er fri for jobbsnakk, utenom kriser. Vi har betalt lunsj. Ta opp med verneombud? Anonymkode: 0f077...016 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #3 Skrevet 1. april Du kan jo ikke forandre på andre, så ja, røm om det er det som gir deg pause. Jeg pleide å gå ut da jeg ikke hadde betalt pause for noen år siden, av samme grunner som du oppgir. Det er fint å gå seg en tur. Anonymkode: 1f60b...91e 5
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Skrevet 1. april Det er ikke noe regler for hva som er lov og ikke å prate om... Seriøst. Om du ikke liker det, så må du spise lunsj et annet sted. Om du setter deg inne på kontoret, så er det jo ikke rart at folk ikke skjønner at du vil være i fred. Når jeg ikke orker jobb-prat, går jeg til lunsj et annet tidspunkt enn de andre, eller tar med meg matpakken ut på en benk, e.l. Anonymkode: df8e4...828 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Skrevet 1. april Klart man må tåle jobbsnakk i lunsjen på jobb? Hva forventer du at man skal gå i lunsj og bare slutte å snakke om det de fleste der har til felles nemlig jobben? 1 ting er om kollegaer snakker om jobb i lunsjen, det må da være helt innafor. En annen ting er om en leder dukker opp å skal drive undervisning eller noe slikt i den ubetalte lunsjpausen. Det er totalt uakseptabelt. Anonymkode: 3b8bf...fe7 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Klart man må tåle jobbsnakk i lunsjen på jobb? Hva forventer du at man skal gå i lunsj og bare slutte å snakke om det de fleste der har til felles nemlig jobben? 1 ting er om kollegaer snakker om jobb i lunsjen, det må da være helt innafor. En annen ting er om en leder dukker opp å skal drive undervisning eller noe slikt i den ubetalte lunsjpausen. Det er totalt uakseptabelt. Anonymkode: 3b8bf...fe7 UBETALT lunsj er fritid. Det er min tid. Siden den er ubetalt. Det finnes mange andre temaer enn jobb å snakke om. Jeg har for øvrig sagt fra at jeg trenger fred disse 20 minuttene, men blir ikke hørt. Derfor må jeg nå fysisk gå ut for å kunne være i fred. Anonymkode: 95384...695 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Skrevet 1. april Vi har ubetalt lunsj og det er virkelig ingen ordentlig pause. Vi har kontor/vaktrom og spiserom som er det samme. Vi må være tilgjengelig på telefon og svare på hva det måtte være. Vi må kanskje gå og gjøre noe midt i matspisingen. fordi noen BARE MÅ HA DET AKKURAT NÅ. Men er vi heldige, kan vi sitte rolig og bare snakke og spise langt over halvtimen. Det er likevel ikke noe skille mellom jobb og pause. Jeg prøver å snakke om alt mulig annet enn jobb i alle fall, men det funker ikke så bra i praksis når man må være tilgjengelig uansett og folk og telefoner renner ut og inn. Anonymkode: 677dd...929 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #8 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ubetalt lunsj og det er virkelig ingen ordentlig pause. Vi har kontor/vaktrom og spiserom som er det samme. Vi må være tilgjengelig på telefon og svare på hva det måtte være. Vi må kanskje gå og gjøre noe midt i matspisingen. fordi noen BARE MÅ HA DET AKKURAT NÅ. Men er vi heldige, kan vi sitte rolig og bare snakke og spise langt over halvtimen. Det er likevel ikke noe skille mellom jobb og pause. Jeg prøver å snakke om alt mulig annet enn jobb i alle fall, men det funker ikke så bra i praksis når man må være tilgjengelig uansett og folk og telefoner renner ut og inn. Anonymkode: 677dd...929 Det er faktisk ikke lov. Hvis dere skal være tilgjengelig, skal lunsjen være betalt! Ikke rart man blir utbrent, når man får null pauser i løpet av arbeidsdagen, og må jobbe gratis. Anonymkode: 95384...695 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #9 Skrevet 1. april Kjenner til problemet med at folk tror man sitter og jobber hvis man spiser lunsj på kontoret. Jeg har opplevd sjefer som tar med kunder inn selv om jeg satt og spiste og måtte legge alt vekk. Kantina orker jeg ikke, men ikke så rart om det blir litt jobbprat der. Men det kommer litt an på hva slags prat. Ok så lenge det ikke forventes at man skal svare på faglige ting. Men generell prat som seminaret var bortkastet, det nye datasystemet fungerer bra osv, ok. Langt bedre enn å høre folk prate om barna sine nonstop. For meg er det uansett for mye støy i kantina, så jeg går heller en tur i lunsjen. Anonymkode: fb126...d91
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): UBETALT lunsj er fritid. Det er min tid. Siden den er ubetalt. Det finnes mange andre temaer enn jobb å snakke om. Jeg har for øvrig sagt fra at jeg trenger fred disse 20 minuttene, men blir ikke hørt. Derfor må jeg nå fysisk gå ut for å kunne være i fred. Anonymkode: 95384...695 Da hadde jeg gått tur i lunsjen. Det gjør jeg ofte uansett, selv om jeg har betalt lunsj. Min leder oppfordrer oss til å gjøre det også. Da spiser jeg ved kontorpulten etterpå. Men jeg får hvertfall fri og beveget meg fra min stillesittende jobb. Anonymkode: ab949...14f
AnonymBruker Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner til problemet med at folk tror man sitter og jobber hvis man spiser lunsj på kontoret. Jeg har opplevd sjefer som tar med kunder inn selv om jeg satt og spiste og måtte legge alt vekk. Kantina orker jeg ikke, men ikke så rart om det blir litt jobbprat der. Men det kommer litt an på hva slags prat. Ok så lenge det ikke forventes at man skal svare på faglige ting. Men generell prat som seminaret var bortkastet, det nye datasystemet fungerer bra osv, ok. Langt bedre enn å høre folk prate om barna sine nonstop. For meg er det uansett for mye støy i kantina, så jeg går heller en tur i lunsjen. Anonymkode: fb126...d91 Det var jo litt utidig av sjefen din 😩 Ville nevnt det i etterkant, kan jo kjøpe litt godvilje. Til ts: Jeg synes at ubetalt pause bør være jobbfri. Selv har jeg egentlig ikke pause på jobb, men mine dagvakter er bare på 7 timer, og jeg velger vekk pausen for å få litt roligere arbeidsdag (jobber på institusjon). Mat får jeg i meg likevel. Har du anledning til å ta pausen på slutten av dagen? Ta en fem minutters "desk-lunch" mens du arbeider, og så heller gå litt tidligere fra jobb? Anonymkode: ed15c...db9
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjenner til problemet med at folk tror man sitter og jobber hvis man spiser lunsj på kontoret. Jeg har opplevd sjefer som tar med kunder inn selv om jeg satt og spiste og måtte legge alt vekk. Kantina orker jeg ikke, men ikke så rart om det blir litt jobbprat der. Men det kommer litt an på hva slags prat. Ok så lenge det ikke forventes at man skal svare på faglige ting. Men generell prat som seminaret var bortkastet, det nye datasystemet fungerer bra osv, ok. Langt bedre enn å høre folk prate om barna sine nonstop. For meg er det uansett for mye støy i kantina, så jeg går heller en tur i lunsjen. Anonymkode: fb126...d91 Vi har også en kantine. Der sitter jeg aldri. Bare masse folk og mye surr rundt ett digert bord med plass til 40 stk. Anonymkode: ab949...14f
Rotemor Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april (endret) Jeg forstår deg godt, ts. Det er PAUSE! Jeg har vært i den situasjonen og valgte å nevne det hver gang jobb ble snakket om i en periode. Det kurerte ingen andre, men det hjalp. Folk sluttet i hvert fall å henvende seg direkte til meg en stund. Men jeg undrer meg over 20 minutters pause. Dere skal jo ha 30 etter AML, vel? Endret 1. april av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april Rotemor skrev (1 minutt siden): Jeg forstår deg godt, ts. Det er PAUSE! Jeg har vært i den situasjonen og valgte å nevne det hver gang jobb ble snakket om i en periode. Det kurerte ingen andre, men det hjalp. Folk sluttet i hvert fall å henvende seg direkte til meg en stund. Men jeg undrer meg over 20 minutters pause. Dere skal jo ha 30 etter AML, vel? Vi har også bare 20 minutter i staten. I kommunen har vi 30. Anonymkode: ed15c...db9
AnonymBruker Skrevet 1. april #15 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har også bare 20 minutter i staten. I kommunen har vi 30. Anonymkode: ed15c...db9 30 min betalt pause i barnehage i kommune, i mine 10 år har jeg bare mistet pause 2-3 ganger, men da har jeg fått gå litt tidligere eller fått avspasering/godtgjørelse Anonymkode: c6221...32b
AnonymBruker Skrevet 1. april #16 Skrevet 1. april Jeg tar lunsj etter alle andre og putter pods i øra og ser på en serie. Får 100% avkobling den halvtimen. Anonymkode: ec18c...d4b
Rotemor Skrevet 1. april #17 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har også bare 20 minutter i staten. I kommunen har vi 30. Anonymkode: ed15c...db9 Da har dere 10 minutter til i løpet av dagen.
AnonymBruker Skrevet 1. april #18 Skrevet 1. april Om folk kommer innom kontoret ditt i lunsjen så er det fullstendig lov å si «Du, jeg er helt kokt i hodet og trenger en pause, kan vi snakkes etter lunsj». Har du en fleksibel jobb? Om folk snakker jobb med deg så flytter du lunsjen din tilsvarende eller skriver minutter for det. Gjør det konsekvent så slutter folk å oppsøke deg. Anonymkode: 871a4...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #19 Skrevet 1. april Jeg bor ca 3 minutter gange fra jobb. Jeg går som oftest hjem å spiser lunsj. Anonymkode: 6bc3d...dca
AnonymBruker Skrevet 1. april #20 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har 20 minutters ubetalt lunsj på jobb. Jeg opplever veldig ofte at sjefen eller kollegaer initierer jobbprat i lunsjen. Så jeg har begynt å spise lunsj på kontoret. Men da kommer de faen meg innom og maser. Er det virkelig innenfor? Min ubetalte lunsj er min fritid. Jeg er veldig effektiv på jobb, og trenger virkelig en time-out uten jobbprat og mas for å fungere resten av dagen. Vurderer å gå ned i garderoben og spise lunsjen der, eventuelt gå på kafe de dagene jeg føler for det. Litt drøyt å måtte rømme arbeidsplassen for å få matro i lunsjen. Hva tenker dere? Anonymkode: 95384...695 Jeg lurer på hva de sier når du har fortalt at du ønsker ro i matpausen din. Du kan jo ikke styre hva de prater om i fellesområdet, men på ditt kontor bør du vel klare å i hvert fall foreslå en slags grense. Har de ikke respektert det når du har sagt du ønsker å være i ro og alene i pausen? Anonymkode: ca616...180 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå