AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:19 #1 Del Skrevet tirsdag kl 10:19 Hei hei, Jeg har nå blitt alene med 4 barn og skal få hjelp av husbanken. Alt er levert inn og de venter nå kun på salgsoppgaven av mitt og eksen min sitt felles hjem (akkurat solgt). Det jeg lurer på er om noen som har mottatt denne type lån, kan fortelle meg litt om hvordan prosessen foregår? Jeg har sendt inn masse dokumentasjon på alt mulig. Så alle disse tingene er klare. Det som står igjen nå er i grunn salgsoppgaven/dokumentasjon, samt da en oversikt på hva jeg sitter igjen med av egenkapital. Bare så spent på når jeg eventuelt kan få kjøpe meg noe. Hvordan foregår prosessen? Får man en sum man må forholde seg til? Må man sende inn prospektet hver gang man finner noe, så avgjør de i husbanken om man kan gå på visning/gå for objektet? Må man ha flyttet ut fra nåværende hjem for å kjøpe nytt? Denne biten er jeg spesielt nysgjerrig på, da vi jo ikke har noe sted å være i mellomtiden. Da må man isåfall leie for en antagelig - veldig kort periode. Det er jo ikke så lett å få tak i (iallfall ikke her vi bor). Håper du/dere vil ta dere tiden å dele litt av deres erfaring rundt prosessen På forhånd takk 🙏 Anonymkode: 56aec...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:31 #2 Del Skrevet tirsdag kl 10:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får man en sum man må forholde seg til? Må man sende inn prospektet hver gang man finner noe, så avgjør de i husbanken om man kan gå på visning/gå for objektet? Vår situasjon var litt annerledes enn deres, da vi var leietakere tidligere, uten mulighet for å spare egenkapital. Kan derfor ikke svare på alt. Vi fikk startlån på litt over 4 millioner. Da fikk vi en fast sum å forholde oss til (husker ikke helt hva den var, 4,2 kanskje), også noen krav til boligen. Vi måtte sende inn link til annonsen før vi vurderte å by, slik at de kunne godkjenne boligen. De hadde egentlig sagt at de ville det skulle være typ borettslag, så man ikke hadde de store kostnadene alene, men de godkjente leilighet i sameie med en annen, så de var ikke helt rigide på kravene til boligen. Anonymkode: a069b...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:15 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:15 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vår situasjon var litt annerledes enn deres, da vi var leietakere tidligere, uten mulighet for å spare egenkapital. Kan derfor ikke svare på alt. Vi fikk startlån på litt over 4 millioner. Da fikk vi en fast sum å forholde oss til (husker ikke helt hva den var, 4,2 kanskje), også noen krav til boligen. Vi måtte sende inn link til annonsen før vi vurderte å by, slik at de kunne godkjenne boligen. De hadde egentlig sagt at de ville det skulle være typ borettslag, så man ikke hadde de store kostnadene alene, men de godkjente leilighet i sameie med en annen, så de var ikke helt rigide på kravene til boligen. Anonymkode: a069b...dda Tusen takk for svar Da vet jeg jo litt mer om prosessen. Spent på hva de er villige til å gi meg, hjelpe meg med, slik at jeg faktisk kan få kjøpt meg noe. Anonymkode: 56aec...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:02 #4 Del Skrevet tirsdag kl 14:02 Du kan regne ut ca hva de kan tilby deg. De ser like mye på betjeningsevne som en vanlig bank. Du får bare mye bedre betingelser og kan få opp til 50 års nedbetalingstid. Jeg kunne lånt 3M i vanlig bank. Det hadde kostet meg rundt 17K i mnd. Men jeg hadde ikke sjanse å få noe til den prisen i Oslo. Jeg fikk da 3.2M av Husbanken. Det lånet koster meg 13.500 i mnd. I tillegg hadde jeg 1M i EK og jeg fikk tilskudd av Husbanken så jeg kunne kjøpe egnet bolig til meg og barnet mitt. Når jeg fant boligen jeg ønsket meg sendte jeg link via Husbanken portalen. Ved bud skriver en inn "under forbehold om at Husbanken godkjenner" med kontakt informasjon til rådgiver i Husbanken. Megler ringer Husbanken og kan da godkjenne budet. Når du har vunnet budkrig sender du alt til Husbanken. Deretter sender Husbanken kjøpekontrakt til videre godkjenning til låne forvaltningen som deretter ber deg signere. Og that's it. Låne forvaltningen overfører lånet til meglers klientkonto en uke før overtakelse. Anonymkode: b5050...c67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:12 #5 Del Skrevet tirsdag kl 15:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan regne ut ca hva de kan tilby deg. De ser like mye på betjeningsevne som en vanlig bank. Du får bare mye bedre betingelser og kan få opp til 50 års nedbetalingstid. Jeg kunne lånt 3M i vanlig bank. Det hadde kostet meg rundt 17K i mnd. Men jeg hadde ikke sjanse å få noe til den prisen i Oslo. Jeg fikk da 3.2M av Husbanken. Det lånet koster meg 13.500 i mnd. I tillegg hadde jeg 1M i EK og jeg fikk tilskudd av Husbanken så jeg kunne kjøpe egnet bolig til meg og barnet mitt. Når jeg fant boligen jeg ønsket meg sendte jeg link via Husbanken portalen. Ved bud skriver en inn "under forbehold om at Husbanken godkjenner" med kontakt informasjon til rådgiver i Husbanken. Megler ringer Husbanken og kan da godkjenne budet. Når du har vunnet budkrig sender du alt til Husbanken. Deretter sender Husbanken kjøpekontrakt til videre godkjenning til låne forvaltningen som deretter ber deg signere. Og that's it. Låne forvaltningen overfører lånet til meglers klientkonto en uke før overtakelse. Anonymkode: b5050...c67 Om du får lån i vanlig bank, så får du ikke husbanklån... heller ikke med så høy ek... kg folk altså.. Anonymkode: 7b953...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:21 #6 Del Skrevet tirsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om du får lån i vanlig bank, så får du ikke husbanklån... heller ikke med så høy ek... kg folk altså.. Anonymkode: 7b953...e7f Husbanken har faktisk flere typer lån. KG-folk altså... 🤦♂️ Anonymkode: c0ec9...dd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:37 #7 Del Skrevet tirsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du får lån i vanlig bank, så får du ikke husbanklån... heller ikke med så høy ek... kg folk altså.. Anonymkode: 7b953...e7f Duh. Leste du innlegget mitt? Jeg fikk akkurat det 😅 Anonymkode: b5050...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:28 #8 Del Skrevet tirsdag kl 18:28 Hvor lang tid tok det å få svar på søknaden? Vi har søkt og må flytte snart så det haster Anonymkode: 6eeb7...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:55 #9 Del Skrevet tirsdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan regne ut ca hva de kan tilby deg. De ser like mye på betjeningsevne som en vanlig bank. Du får bare mye bedre betingelser og kan få opp til 50 års nedbetalingstid. Jeg kunne lånt 3M i vanlig bank. Det hadde kostet meg rundt 17K i mnd. Men jeg hadde ikke sjanse å få noe til den prisen i Oslo. Jeg fikk da 3.2M av Husbanken. Det lånet koster meg 13.500 i mnd. I tillegg hadde jeg 1M i EK og jeg fikk tilskudd av Husbanken så jeg kunne kjøpe egnet bolig til meg og barnet mitt. Når jeg fant boligen jeg ønsket meg sendte jeg link via Husbanken portalen. Ved bud skriver en inn "under forbehold om at Husbanken godkjenner" med kontakt informasjon til rådgiver i Husbanken. Megler ringer Husbanken og kan da godkjenne budet. Når du har vunnet budkrig sender du alt til Husbanken. Deretter sender Husbanken kjøpekontrakt til videre godkjenning til låne forvaltningen som deretter ber deg signere. Og that's it. Låne forvaltningen overfører lånet til meglers klientkonto en uke før overtakelse. Anonymkode: b5050...c67 Veldig merkelig at en person som får et lån på 3 millioner i vanlig bank for startlån fra kommunen da dette skal være lov for vanskeligstilte og ikke for de som ikke er fornøyd med lånet de fikk i standard bank, Anonymkode: de56c...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:34 #10 Del Skrevet onsdag kl 05:34 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Veldig merkelig at en person som får et lån på 3 millioner i vanlig bank for startlån fra kommunen da dette skal være lov for vanskeligstilte og ikke for de som ikke er fornøyd med lånet de fikk i standard bank, Anonymkode: de56c...687 Ikke merkelig i det hele tatt. Jeg er ufør alenemor med et barn med spesielle behov. Det skjer ikke at jeg får en egnet bolig for oss til 4 mill. Jeg får ikke MER enn 3 mill av vanlig bank. Husbanken kunne gi litt mer pluss tilskudd så jeg kunne kjøpe egnet bolig og fremdeles kunne ha ok økonomi etter lån og faste utgifter er betalt. Anonymkode: b5050...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:14 #11 Del Skrevet onsdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke merkelig i det hele tatt. Jeg er ufør alenemor med et barn med spesielle behov. Det skjer ikke at jeg får en egnet bolig for oss til 4 mill. Jeg får ikke MER enn 3 mill av vanlig bank. Husbanken kunne gi litt mer pluss tilskudd så jeg kunne kjøpe egnet bolig og fremdeles kunne ha ok økonomi etter lån og faste utgifter er betalt. Anonymkode: b5050...c67 Jo det er merkelig. Selv om du er uføretrygdet, alenemor og har et barn med spesielle behov så er du fortsatt ikke vanskeligstilt når du får et lån i vanlig bank på 3.000.000+ at du hadde en egenkapital på 1 million. Anonymkode: de56c...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:19 #12 Del Skrevet onsdag kl 16:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo det er merkelig. Selv om du er uføretrygdet, alenemor og har et barn med spesielle behov så er du fortsatt ikke vanskeligstilt når du får et lån i vanlig bank på 3.000.000+ at du hadde en egenkapital på 1 million. Anonymkode: de56c...687 Du må ikke være "vanskeligstilt" for å få Husbanklån. Du må gjerne kverulere, men jeg har fått Husbanklån og tilskudd og eier egen bolig. Anonymkode: b5050...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:00 #13 Del Skrevet onsdag kl 18:00 AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.19): Bare så spent på når jeg eventuelt kan få kjøpe meg noe. Hvordan foregår prosessen? Får man en sum man må forholde seg til? Må man sende inn prospektet hver gang man finner noe, så avgjør de i husbanken om man kan gå på visning/gå for objektet? Jeg søkte. Fikk svar og innvilget lån. Måtte forholde meg til summen jeg fikk låne (3.2 mill). Måtte ikke sende inn prospekter etc. Måtte bare gi beskjed når jeg vant eventuell budrunde slik at prosessen med lån, megler, kontrakter etc. kunne starte. Så da jeg vant budrunden på huset ga jeg beskjed til min kontakt i Husbanken og så ordnet vi papirene, de ordnet meg megler etc. Var en veldig enkel og grei prosess. Er min opplevelse Lykke til Anonymkode: 807e3...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:04 #14 Del Skrevet onsdag kl 18:04 AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.19): Hei hei, Jeg har nå blitt alene med 4 barn og skal få hjelp av husbanken. Alt er levert inn og de venter nå kun på salgsoppgaven av mitt og eksen min sitt felles hjem (akkurat solgt). Det jeg lurer på er om noen som har mottatt denne type lån, kan fortelle meg litt om hvordan prosessen foregår? Jeg har sendt inn masse dokumentasjon på alt mulig. Så alle disse tingene er klare. Det som står igjen nå er i grunn salgsoppgaven/dokumentasjon, samt da en oversikt på hva jeg sitter igjen med av egenkapital. Bare så spent på når jeg eventuelt kan få kjøpe meg noe. Hvordan foregår prosessen? Får man en sum man må forholde seg til? Må man sende inn prospektet hver gang man finner noe, så avgjør de i husbanken om man kan gå på visning/gå for objektet? Må man ha flyttet ut fra nåværende hjem for å kjøpe nytt? Denne biten er jeg spesielt nysgjerrig på, da vi jo ikke har noe sted å være i mellomtiden. Da må man isåfall leie for en antagelig - veldig kort periode. Det er jo ikke så lett å få tak i (iallfall ikke her vi bor). Håper du/dere vil ta dere tiden å dele litt av deres erfaring rundt prosessen På forhånd takk 🙏 Anonymkode: 56aec...44e Ulik prosess her. Jeg hadde vanlig lån i vanlig bank. Fikk tips fra en venninne om å søke husbanken heller å få overført lånet der. Bedre rente ,lengre nedbetaling. Sendte inn papirer, var på 1 møte leverte noe papirer. 7 uker senere innvilget. Anonymkode: fdf6b...8c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:07 #15 Del Skrevet onsdag kl 18:07 Vet ikke om det er likt for alle, men jeg fikk en del kriterier knyttet til størrelse og antall rom, krav til maks felleskostnader osv. Alt sto i vedtaket. Dersom en bolig ikke var innenfor kriteriene så måtte jeg varsle i fra for å få det godkjent eller ikke. Anonymkode: d6923...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:15 #16 Del Skrevet onsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet ikke om det er likt for alle, men jeg fikk en del kriterier knyttet til størrelse og antall rom, krav til maks felleskostnader osv. Alt sto i vedtaket. Dersom en bolig ikke var innenfor kriteriene så måtte jeg varsle i fra for å få det godkjent eller ikke. Anonymkode: d6923...10e Jeg fikk ingen slike kriterier. Valgte helt selv, så lenge summen inkl. fellesgjeld ikke oversteg lånesummen Anonymkode: 807e3...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:45 #17 Del Skrevet onsdag kl 18:45 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg søkte. Fikk svar og innvilget lån. Måtte forholde meg til summen jeg fikk låne (3.2 mill). Måtte ikke sende inn prospekter etc. Måtte bare gi beskjed når jeg vant eventuell budrunde slik at prosessen med lån, megler, kontrakter etc. kunne starte. Så da jeg vant budrunden på huset ga jeg beskjed til min kontakt i Husbanken og så ordnet vi papirene, de ordnet meg megler etc. Var en veldig enkel og grei prosess. Er min opplevelse Lykke til Anonymkode: 807e3...546 Du fikk låne 3.2 millioner alene? Anonymkode: 6eeb7...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:08 #18 Del Skrevet onsdag kl 19:08 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du fikk låne 3.2 millioner alene? Anonymkode: 6eeb7...e4b Det fikk jeg og. I tillegg til EK og tilskudd. Anonymkode: b5050...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:21 #19 Del Skrevet onsdag kl 19:21 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det fikk jeg og. I tillegg til EK og tilskudd. Anonymkode: b5050...c67 Har sikkert høy lønn du da Anonymkode: 6eeb7...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:27 #20 Del Skrevet onsdag kl 19:27 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har sikkert høy lønn du da Anonymkode: 6eeb7...e4b Nope. Ufør. Fikk 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: b5050...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå