kitekatt Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 ser flere har skrevet det her. Hva er det? når gjør man det osv...
Susan Sto Helit Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 Trodde polonese var en sånn dans de danset i flotte fester i gamle dager jeg.... Litt sånn rekkedans som ofte vises i Jane Austen filmatiseringer. Kanskje jeg ha tatt feil i mange år....? :icon_question:
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Neida, det er sånn rekkedans. Ein går på rekke som par etter eit leiarpar. Gjerne før middagen, som ein måte å gå inn til bordet på. Personleg syns eg det er litt pretensiøst, men det er mi meining...
Gjest Emeldina Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Det må være den kjedeligste dansen som finnes ← Det er det også! Husker vi måtte gå polonese på juleballene på ungdomsskolen. Vi måtte øve i gymtimene i ukene før ballet...
Gjest Elfrida Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Polonese er da stas det! Skal man feire og danse, så er det en kjempefestlig måte å få alle gjestene inn i 'ballsalen' på etter middagen. Med riktig musikk og riktig ledelse kan det bli en både høytidelig og morsom start på festen. Det er jo kjempeenkelt - det som er cluet er at de to som leder polonesen vet hva de gjør. Så kan resten av gjestene bare følge etter. Hvis man kjenner noen som danser folkedans for eksempel kan man spørre dem om å lede polonesen, ev gi et lite kurs. Fra gammelt av ble polonaise (polsk dans) danset, og ikke marsjert slik som den 'moderne' polonesen.
kitekatt Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2006 aha! Takk for svar Litt for pompøst for min smak, heldigvis. En ting mindre å tenke på til bryllupet...hehehe
Anda Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Jeg synes det høres morsomt ut jeg. Lurer på om vi skal ha det som inngang til festsalen og som overgang til brudevalsen - slik at vi kommer sist og danser når vi kommer ut...
Gjest -eline- Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 ...dersom man har gaatt paa NTH/NTNU siv.ing (evt som i mitt tilfelle er sammen med en som har gjort det) saa er aa gaa polonese et fast innslag paa julebord og stoerre fester. Jeg synes det er morsomt jeg... absolutt ikke stivt og pompoest
kitekatt Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2006 I et bryllup jeg var i, så annonserte toastmaster at alle skulle stille seg i ring rundt dansegulvet og klappe, også kom brudeparet inn for å danse brudevalsen. Men de hadde Barry White sin "my first my last my everything" som brudevals, og da passet det liksom siden det er litt futt og fart i den sangen. Vi skal ha en veldig rolig en, så jeg vet ikke om det passer da? Evt at gjestene klapper oss inn også når vi er på dansegulvet settes sangen på? Eller bør låta starte allerede før vi kommer inn mens gjestene klapper?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 Synes polonese er kjempe morsomt jeg. Tror aldri jeg har vært i ett bryllup hvor det IKKE har vært danset polonese. Trenger overhodet ikke være stivt og pompøst. Spørs hva lederparet finner på.
Susan Sto Helit Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Synes polonese er kjempe morsomt jeg. Tror aldri jeg har vært i ett bryllup hvor det IKKE har vært danset polonese. Trenger overhodet ikke være stivt og pompøst. Spørs hva lederparet finner på. ← Helt utenkelig for oss hvertfall. Har ikke dansegulv før middagsbordet er ryddet vekk.... Og da synes jeg det blir for dumt å samle sammen alle gjestene for å forsøke å danse en gammeldags og noe pretensiøs dans. Nei, det blir vel brudevalsen som eneste obligatoriske, og så får resten være frivillig for alle.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mars 2006 #13 Skrevet 12. mars 2006 Forresten, polonese eller polonaise? Veslo? ← Polonese på norsk. polone`se m1 (av fransk polonais 'polsk') (musikk til) marsjlignande selskapsdans frå 1700-tallet i rolig tredelt takt Vi skal forøvrig heller ikkje ha polonese.
Malama Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Jeg synes det er fint jeg, tradisjonelt, og i de bryllupper jeg hr vært i, har det vært sånn. En gang husker jeg at det endte opp med at alle gjestene sto i en rung rundt dansegulvet og så danset brudeparet brudevalsen i midten, det var en fin måte å gjøre det på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå