AnonymBruker Skrevet 1. april #21 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare av ren nysgjerrighet; Hvilke av disse tingene gjør at det er over terskelen til barnevernsmelding? Anonymkode: bcfec...36e Manglende oppfølging av rutiner og tannhelse, samt rus og barn-kombinasjonen. Anonymkode: 4f967...6ce
AnonymBruker Skrevet 1. april #22 Skrevet 1. april Ikke særlig ok være beruset foran barn,men du høres ut som en klassisk dame man ikke vil være venn med allikevel. Hvorfor? For det første er det direkte stygt av deg å si at barna henger etter motorisk og faglig fordi hun er en dårlig mor? Eh, du er ikke særlig pedagogisk opplyst hører jeg. Så du tenker allikevel at barns motorikk/læring avhenger av foreldre alltid? Herregud så firkantet. Naboen min har et barn med diverse lærevansker. Begge er gode foreldre med høy utdannelse, er det foreldrenes feil det da? 😅🙈🙉 Anonymkode: 4874b...9c0 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #23 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er du seriøs? Fordi jeg stilte det spørmålet, så er jeg en person som driver omsorgssvikt?? Jeg har aldri sagt at jeg ikke ville meldt det til barnevernet, men jeg var litt ute etter bakgrunnen for at folk konkluderer uten at de vet hele bildet. Vet mange som hadde skrevet "barnevern" hvis de hadde oppdaget at naboen en gang ikke hadde pusset tennene osv. Jeg var nysgjerrig på å høre hvor grensen går for å melde til barnevern, altså om det kun var pga mangel på å pusse tenner, om det var kostholdet, om det er folk som ser for seg at foreldrene går rundt dritafulle hver helg foran barna osv. Ut fra det TS beskriver, så kan dette være ting som har skjedd, men som ikke nødvendigvis er en del av hverdagen, selv om hun tror det. Har sett folk som har meldt foreldre til barnevern fordi de tar seg ett glass vin om kvelden av og til. Jeg var derfor bare nysgjerrig, ikke verre enn det. Men igjen beviser det her inne - stiller du et spørsmål, så blir du halshugd Anonymkode: bcfec...36e Ingen som har sagt at du driver omsorgsvikt. Men, her har du altså fått en hel smørbrødliste over forhold som er uheldige for barn, i et og samme innlegg. Når du da selv ikke greier å trekke paralleller mellom disse sakene, men må spørre om konkret hva som gjør at dette er grunnlag for omsorgsvikt, så er det litt urovekkende. Anonymkode: 428fe...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #24 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg er det viktig å se barna, ha trygge rammer, lite skjerm, være i aktivitet og ha gode opplevelser sammen som familie. Hun er det motsatte. Ungene henger langt etter både språklig og motorisk. De har et meget usunt kosthold. Sendes gjerne til sengs med en iPad og godteri, uten tannpuss eller kveldsstell. Foreldrene har ofte besøk med en del alkohol involvert, de bryr seg ikke om de er beruset foran barna. Anonymkode: c0b3e...748 For deg ja, men hun legger vekt på andre ting. Slutt å blande deg inn i oppdragelsen. Du er ikke den eneste som "gjør noe riktig" i følge deg selv. Anonymkode: d56d2...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #25 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er du seriøs nå? Folk som ikke skjønner at dette er omsorgsvikt burde ikke få barn altså!! Alt de gjør er barnemishandling. Et barn klarer ikke ta ansvar for fysiologiske behov selv, foreldrene må derfor gjøre det. Et ekstremt usunt kosthold legger grunnlaget for mulige livsstil sykdommer senere i livet. Null tannpuss fører til dårlig tannhelse som de igjen kan slite med resten av livet. Alt for mye skjermtid gir får dårlig stimulering, dette kan føre til underutvikling, som igjen ofte fører til at de henger ettet på skolen. Dette fører ofte til mobbing da andre barn finner de rare, som igjen ofte fører til psykiske lidelser. Og dette med alkohol og være beruset rundt barn, det skjønner du vel selv eller? Utrygghet! Det er skremmende at voksne mennesker ikke skjønner at barnemishandling handler om mye mer enn vold! Anonymkode: 428fe...a6f Så alle som ikke er som deg, er barnemishandlere? Anonymkode: d56d2...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #26 Skrevet 1. april Send melding til barnevernet. De gjør ikke så nye annet enn å be foreldre delta på foreldrekurs uansett. Anonymkode: 848ff...d90
AnonymBruker Skrevet 1. april #27 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tviler på at dette er en barnevernssak. Barna får nok tannpuss i hverdagen, selv om jeg har sett de hoppe over det noen ganger. Det er dessverre mange foreldre som bruker altfor mye skjerm. Og jeg tror heller ikke det er unikt eller ulovlig å drikke alkohol foran barna av og til. Så det er jo ikke grov omsorgssvikt, det er bare totalt andre valg enn jeg tar. Anonymkode: c0b3e...748 Og derfor er hun en dårlig mor? Snakk om å ha høye tanker om seg selv. Anonymkode: 5d15d...980
AnonymBruker Skrevet 1. april #28 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så alle som ikke er som deg, er barnemishandlere? Anonymkode: d56d2...3a4 Kan du ikke lese??? Jeg sier ikke at alle som ikke er som meg er barnemishandlere. Men folk som forer ungene sine med usunn mat på generell basis, sender de til sengs med godteri, ikke pusser tennene deres og ruser seg foran dem, de er det! Anonymkode: 428fe...a6f
AnonymBruker Skrevet 2. april #29 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): For meg er det viktig å se barna, ha trygge rammer, lite skjerm, være i aktivitet og ha gode opplevelser sammen som familie. Hun er det motsatte. Ungene henger langt etter både språklig og motorisk. De har et meget usunt kosthold. Sendes gjerne til sengs med en iPad og godteri, uten tannpuss eller kveldsstell. Foreldrene har ofte besøk med en del alkohol involvert, de bryr seg ikke om de er beruset foran barna. Anonymkode: c0b3e...748 Du har mange gode poeng her, men... Hvordan vet du dette? Sier hun det selv; jeg kjenner ikke barna mine og forstår dem ikke (ser dem ikke), jeg lar dem gjøre som de vil og er ettergivende, jeg pusser ikke tennene til barna, jeg serverer pannekaker og godteri altfor ofte, de er alltid inne/stillesittende, jeg har ingen kontroll på skjermtid, jeg har middagsgjester ofte og vi drikker masse foran barna osv... ? Hvis det er noe du observerer (de ytterst få gangene) når dere sammen, også med barna, så kan det vel så godt hende er fordi dere er der, og ikke at det er slik det vanligvis er. Det hender det blir lettere unntakstilstand når barna har besøk her hjemme, f.eks mer skjerm om de spiller sammen/ser på noe sammen, barna ordner kveldsstellet selv uten at vi kontrollerer hva de faktisk gjør av stellet, og de får gjerne noe ekstra til mat, som de ikke får ellers. F.eks pannekaker, samt ekstra godis i skåla. Vi kan ta et glass vin med barna våkne. Vi kan lette litt på de vanlige rutinene og reglene, og vi kan la dem selv styre hva de vil i større grad. Jeg ville forstått hvorfor du sa dette om du faktisk så det med egne øyne. Men dere er sjeldent sammen med barna til stede. Hvis du likevel velger å avslutte vennskapet, ville jeg først forsøkt å ta dette opp med henne. Fortalt hvordan du så henne som forelder. Skal du likevel avslutte vennskapet, så skader det ikke å gi henne en sjanse til å forklare seg. Kanskje viser det seg at livet er annerledes enn hun har fremstilt det. Kanskje det handler om overdrivelser, underdrivelser, selvfølelse/usikkerhet, depresjon, alkoholisme eller annen rus, "tøffe seg"... Hvem vet. Du vil uansett gi henne reflekteringsgrunnlag. Et alternativ kan være å melde til barnevernet som noen nevner, rett og slett for å sørge for at hun får veiledning. Anonymkode: 7622a...e0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå