Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min beste venninne fra barndommen viser seg å være en så dårlig mor at jeg sliter med å opprettholde et vennskap. Hun ble mor for 7 år siden og har fått to barn. Selv har jeg en datter på snart 5 år.

Vi har for det meste hatt kontakt bare meg og henne, møttes uten barn. Men jeg kjenner at det også føles vanskelig nå. Vi er så totalt ulike som forelder, og jeg synes som sagt hun er en fryktelig dårlig mor.

Er det bare til å bryte kontakten helt? Er det andre som har lignende erfaringer eller har stått i det samme?

Anonymkode: c0b3e...748

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva det går i. For mye skjerm og godter vs. mishandling, liksom. Jeg kan fint omgås folk jeg synes gjør mye rart som foreldre, graden vil være helt avgjørende. 

Anonymkode: 4f967...6ce

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hun en dårlig mor? 

Anonymkode: 3302e...57e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten utdype.

Anonymkode: 7622a...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er hun en dårlig mor? 

Anonymkode: 3302e...57e

For meg er det viktig å se barna, ha trygge rammer, lite skjerm, være i aktivitet og ha gode opplevelser sammen som familie. 

Hun er det motsatte. Ungene henger langt etter både språklig og motorisk. De har et meget usunt kosthold. Sendes gjerne til sengs med en iPad og godteri, uten tannpuss eller kveldsstell. Foreldrene har ofte besøk med en del alkohol involvert, de bryr seg ikke om de er beruset foran barna. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg er det viktig å se barna, ha trygge rammer, lite skjerm, være i aktivitet og ha gode opplevelser sammen som familie. 

Hun er det motsatte. Ungene henger langt etter både språklig og motorisk. De har et meget usunt kosthold. Sendes gjerne til sengs med en iPad og godteri, uten tannpuss eller kveldsstell. Foreldrene har ofte besøk med en del alkohol involvert, de bryr seg ikke om de er beruset foran barna. 

Okay, men det der er jo over terskelen for barnevernsmelding.

...så ordner gjerne det med vennskapet seg selv når du har sendt den. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare av ren nysgjerrighet; Hvilke av disse tingene gjør at det er over terskelen til barnevernsmelding? 

Anonymkode: bcfec...36e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare av ren nysgjerrighet; Hvilke av disse tingene gjør at det er over terskelen til barnevernsmelding? 

Tannpuss, manglende stell, for lite stimuli (henger etter motorisk og kognitivt), og eventuelt høyt alkoholforbruk foran barna. 

Dersom barna hverken får tannpuss eller kveldsstell, og henger erter Motorisk og kognitivt, hvorfor reagerer ikke helsestasjonen eller barnehagen? 

Anonymkode: a8b23...5ae

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg syns det er urovekkende at du trenger å spørre.

Anonymkode: 03007...cea

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du seriøs nå? Folk som ikke skjønner at dette er omsorgsvikt burde ikke få barn altså!! Alt  de gjør er barnemishandling. Et barn klarer ikke ta ansvar for fysiologiske behov selv, foreldrene må derfor gjøre det. Et ekstremt usunt kosthold legger grunnlaget for mulige livsstil sykdommer senere i livet. Null tannpuss fører til dårlig tannhelse som de igjen kan slite med resten av livet. Alt for mye skjermtid gir får dårlig stimulering, dette kan føre til underutvikling, som igjen ofte fører til at de henger ettet på skolen. Dette fører ofte til mobbing da andre barn finner de rare, som igjen ofte fører til psykiske lidelser. Og dette med alkohol og være beruset rundt barn, det skjønner du vel selv eller? Utrygghet! Det er skremmende at voksne mennesker ikke skjønner at barnemishandling handler om mye mer enn vold!

Anonymkode: 428fe...a6f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tviler på at dette er en barnevernssak. Barna får nok tannpuss i hverdagen, selv om jeg har sett de hoppe over det noen ganger. Det er dessverre mange foreldre som bruker altfor mye skjerm. Og jeg tror heller ikke det er unikt eller ulovlig å drikke alkohol foran barna av og til.

Så det er jo ikke grov omsorgssvikt, det er bare totalt andre valg enn jeg tar. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ser ingen grunn til å kutte ut venner som er dårlige foreldre. Har ei venninne som ikke har kapasitet til å følge opp barna så godt som jeg synes hun burde. Jeg tar i stedet med ungene på morsomme ting som ikke hun orker.

Dersom det derimot er snakk om ren omsorgssvikt må man selvsagt melde.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ta det opp med henne?

Anonymkode: 6e3f4...eef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg syns det er urovekkende at du trenger å spørre.

Anonymkode: 03007...cea

Jeg spør, fordi mange roper barnevern bare fordi noen lar barna spille på Ipad... 

Også kommer det jo an på om barna blir sendt i seng hver dag uten å pusse tennene, eller om det har hendt av og til. 

At de henger etter kan jo ha med diagnoser å gjøre.

At foreldrene drikker alkohol foran barna, trenger ikke bety at de er fulle. 

Jeg er enig at man skal melde til barnevernet, hvis det er slik at barna hele tiden legger seg uten å pusse tennene, kun spiser drittmat eller hvis foreldrene drikker seg full foran barna. Enkelte her skriker jo ut for filleting, uten å vite graden av tingene. Derfor spurte jeg :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er du seriøs nå? Folk som ikke skjønner at dette er omsorgsvikt burde ikke få barn altså!! Alt  de gjør er barnemishandling. Et barn klarer ikke ta ansvar for fysiologiske behov selv, foreldrene må derfor gjøre det. Et ekstremt usunt kosthold legger grunnlaget for mulige livsstil sykdommer senere i livet. Null tannpuss fører til dårlig tannhelse som de igjen kan slite med resten av livet. Alt for mye skjermtid gir får dårlig stimulering, dette kan føre til underutvikling, som igjen ofte fører til at de henger ettet på skolen. Dette fører ofte til mobbing da andre barn finner de rare, som igjen ofte fører til psykiske lidelser. Og dette med alkohol og være beruset rundt barn, det skjønner du vel selv eller? Utrygghet! Det er skremmende at voksne mennesker ikke skjønner at barnemishandling handler om mye mer enn vold!

Anonymkode: 428fe...a6f

Er du seriøs? Fordi jeg stilte det spørmålet, så er jeg en person som driver omsorgssvikt?? Jeg har aldri sagt at jeg ikke ville meldt det til barnevernet, men jeg var litt ute etter bakgrunnen for at folk konkluderer uten at de vet hele bildet. Vet mange som hadde skrevet "barnevern" hvis de hadde oppdaget at naboen en gang ikke hadde pusset tennene osv. Jeg var nysgjerrig på å høre hvor grensen går for å melde til barnevern, altså om det kun var pga mangel på å pusse tenner, om det var kostholdet, om det er folk som ser for seg at foreldrene går rundt dritafulle hver helg foran barna osv. Ut fra det TS beskriver, så kan dette være ting som har skjedd, men som ikke nødvendigvis er en del av hverdagen, selv om hun tror det. Har sett folk som har meldt foreldre til barnevern fordi de tar seg ett glass vin om kvelden av og til. Jeg var derfor bare nysgjerrig, ikke verre enn det. Men igjen beviser det her inne - stiller du et spørsmål, så blir du halshugd :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tviler på at dette er en barnevernssak. Barna får nok tannpuss i hverdagen, selv om jeg har sett de hoppe over det noen ganger. Det er dessverre mange foreldre som bruker altfor mye skjerm. Og jeg tror heller ikke det er unikt eller ulovlig å drikke alkohol foran barna av og til.

Så det er jo ikke grov omsorgssvikt, det er bare totalt andre valg enn jeg tar. 

Sånn jeg forstår innlegget ditt, tenker jeg litt på samme måte som du. Det blir ekstremt å bare rope ut barnevern, uten å se hele bildet og fordi de - nettopp som du sier - tar andre valg enn en selv. Jeg regner også med at du hadde meldt til barnevernet, hvis det du hadde hatt mistanke om at ting for ille. 

AnonymBruker
Skrevet

KG roper barnevern for et par plis på en onsdag. Mange perfekte mødre og døtre her. I en annen tråd har alle KG-mødre kontakt med barna sine daglig. Yeah right...

Anonymkode: caaeb...c72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

KG har svaret, men samtidig motsier seg selv. 

I en annen tråd litt lengre ned, så blir vedkommende bombardert med at ungen ikke får lov til å se på tv/ipad i det hele tatt, og må rett ut av huset (om det er fint vær) for å være aktiv uavhengig om barnet har det gøy eller ikke. Spille med sine venner? Nei, det er for farlig og usosialt. Det er mer sosialt om ungen leker alene, mens hans nære venner spiller med hverandre.

Mens her, så sier dere at man må ringe barnevernet fordi ungen ser på ipad. 

Hehe, forstå den som kan. Hykleri, much?

Endret av Al34n0nym1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

At de har selskap med voksne hvor det serveres alkohol er ikke det samme som at de drikker seg fulle, middagsselskap  med et glass vin til maten f.eks. er ikke noe barn som vitner tar skade av, men hvis det drikkes mye, ofte og de voksne endrer atferd, kan det være skremmende for barn. At barn får se på skjerm og spiser godteri er heller ikke farlig i moderate mengder, men hvis det er fullt frislipp på iPad-bruk, ingen sensur og at barna kan spise godteri når de vil og hvis de stadig legger seg uten tannpuss, er det jo ikke bra. Mht utvikling kan det jo hende de har en diagnose som gjør at de henger etter og ikke at det skyldes understimulering. Men hvis det er så ille, hadde vel bhg/skole reagert også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du høres litt fordomsfull ut. Du har jo ikke egentlig gitt noen gode grunner for at hun er en dårlig mor annet enn at hun velger å gjøre ting annerledes enn det du gjør. Er du helt sikker på at du er en god mor? Det er vel noe vi alle er i tvil om til tider. Kan det tenkes at barna får godteri og iPad når det er besøk for du det er en spesiell anledning? Og at de kanskje har det bra med en mor som ikke er helt anal på rutiner og det som er «rett»? 

Anonymkode: 62151...5cc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...