Gå til innhold

Verdistigning på 1 million over ett år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Verdistigningen dere har tjent inn hjelper lite når andre boliger har steget tilsvarende. Folk tror de tjener penger her til de prøver å kjøpe en ny bolig, som har steget tilsvarende. Merkelig lite forståelse fra folk her. 

Anonymkode: 613a7...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Verdistigningen dere har tjent inn hjelper lite når andre boliger har steget tilsvarende. Folk tror de tjener penger her til de prøver å kjøpe en ny bolig, som har steget tilsvarende. Merkelig lite forståelse fra folk her. 

Det er ikke slik at alle boliger øker eller synker like mye i verdi. 

Anonymkode: e641b...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi kjøpte rekkehus i fjor, og føler vi gjorde et veldig godt kjøp. Vi kjøpte for 4,5 og nå selges nabohusene rundt for over 5,5. Vi har altså hatt en verdistigning på en million på ett år, uten å legge ned en krone i oppgradering. Det er jo helt sykt.

Anonymkode: 86925...34a

Du må selge først da, da kan du si at du har hatt verdistigning.. Du vet aldri hva du får. 

Anonymkode: f89b7...1c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg også synes er rart, men det er vel bare en forskjell i tankegangen til folk.

Si at alle boliger har steget 1 million på ett år. Enten tenker man "Hurra, jeg har tjent en million!", eller så tenker man (som jeg gjør): "Huset er akkurat det samme som for et år siden, og så lenge jeg bor i det har jeg ikke tjent en krone. Om jeg selger må jeg kjøpe i samme marked og har fortsatt ikke tjent en krone"

🤷‍♀️

Hvis tilsvarende skjer med aksjer kan man faktisk si at man har tjent en million, fordi man har muligheten til å ta ut gevinsten. Det er litt vanskeligere å rive en million ut av en bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (Akkurat nå):

Si at alle boliger har steget 1 million på ett år.

Det ville jo vært ganske tåpelig å si, for det skjer ikke. Boliger har ulik verdistigning ut i fra type, standard, etterspørsel, beliggenhet, nabolag osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en pose kyllinglår for 99 kr på tilbud i Norge. Akkurat samme posen kjøpte jeg på eurocash i Sverige for 49 kr. Det er jo helt sykt

Anonymkode: eb038...701

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte en pose kyllinglår for 99 kr på tilbud i Norge. Akkurat samme posen kjøpte jeg på eurocash i Sverige for 49 kr. Det er jo helt sykt

Anonymkode: eb038...701

Det kan du godt si. Så la oss kjøpe all maten fra utlandet da. Kommer det krig, klimakrise eller andre katastrofer hit om noen år og alle gårdsbruk er lagt ned, så er det ikke sikkert at det er noe mat å få importert i det hele tatt. Kanskje verdt å holde liv i Norsk landbruk og bøndene da? Og hvordan gjøre det? Jo kjøpe Norske varer selv om de er litt dyrere. Det er først og fremst steinrike butikkeiere og at vi er høykostland som er skyld i prisene, ikke bøndene.

Anonymkode: e5a8d...810

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det ville jo vært ganske tåpelig å si, for det skjer ikke. Boliger har ulik verdistigning ut i fra type, standard, etterspørsel, beliggenhet, nabolag osv. 

Ok. Men det forandrer ikke poenget.

Hele greia bunner vel uansett ut i et ønske å skryte av at ens egen bolig har økt i verdi, og godte seg over at andres har sunket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (7 timer siden):

Det er det jeg også synes er rart, men det er vel bare en forskjell i tankegangen til folk.

Si at alle boliger har steget 1 million på ett år. Enten tenker man "Hurra, jeg har tjent en million!", eller så tenker man (som jeg gjør): "Huset er akkurat det samme som for et år siden, og så lenge jeg bor i det har jeg ikke tjent en krone. Om jeg selger må jeg kjøpe i samme marked og har fortsatt ikke tjent en krone"

🤷‍♀️

Hvis tilsvarende skjer med aksjer kan man faktisk si at man har tjent en million, fordi man har muligheten til å ta ut gevinsten. Det er litt vanskeligere å rive en million ut av en bolig.

Jeg kan på én måte være enig med deg. 

Samtidig så er det jo slik at de fleste av oss har lån på boligen. Når verdien på boligen stiger, så får man lavere belåningsgrad og kan dermed lett få bedre rente av banken. 

Eller man kan få låne mer penger til oppussing/vedlikehold. 

Så det er jo ikke bare papirøkning heller, økningen har positive ringvirkninger. 

Anonymkode: 4f1c1...c0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjedde meg meg og eksen. Kjøpte hus sammen, så slo vi opp etter 18 måneder og solgte for en million mer enn vi kjøpte for. Kom noe godt ut av bruddet der 😅

Huset jeg eier nå stiger ikke så mye, men heldigvis bant jeg renta i 2022.

Anonymkode: 4d3b5...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 1.4.2025 den 19.22):

Du har tydeligvis ikke kjennskap til Oslo skjønner jeg.

Det er ikke snakk om Høybråten. Ikke nødvendigvis Nordstrand heller, men ikke langt unna.

Ljan er det som faller meg inn. Fineste stedet i verden. Vokste opp i Solveien☀️

Men er vel flere steder rundt i området som er østkantens vestkant vil jeg tro😌

Anonymkode: b8971...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte enebolig med sokkelleilighet for 6 år siden. Fikk nettopp ny takst på over 3 millioner mer enn vi ga for huset. Leie på utleieleiligheten har samtidig steget nærmere 50 %, så veldig fornøyd med det. Vi har ikke planer om å selge, så sånt sett betyr det ikke så mye 😅

Anonymkode: d4bc8...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 18.17):

Jeg kan på én måte være enig med deg. 

Samtidig så er det jo slik at de fleste av oss har lån på boligen. Når verdien på boligen stiger, så får man lavere belåningsgrad og kan dermed lett få bedre rente av banken. 

Eller man kan få låne mer penger til oppussing/vedlikehold. 

Så det er jo ikke bare papirøkning heller, økningen har positive ringvirkninger. 

Jeg tenker at lån er noe man vil bli kvitt, og at jeg ikke har tenkt å sponse banken resten av livet selv om de tilbyr meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 16.07):

Nordstrand kalles østkantens vestkant.

Anonymkode: 34601...d20

Nordre Nordstand kalles østkantens vestkant, søndre Nordstrand kalles ghetto

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.59):

Vi kjøpte for 4,5 og nå selges nabohusene rundt for over 5,5. Vi har altså hatt en verdistigning på en million på ett år, uten å legge ned en krone i oppgradering.

Kanskje fordi de har oppgradert? Uten luksus og topp moderne standard er ikke en bolig mye verdt i dag.

Perine skrev (På 1.4.2025 den 16.49):

det koster mye mer enn hva huset mitt er verd på Sørlandet

Ingen som vil bo på Sørlandet. I dag er det Oslo som gjelder. Og Tromsø, sol og varme betyr mye.

Anonymkode: 7d979...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje fordi de har oppgradert? Uten luksus og topp moderne standard er ikke en bolig mye verdt i dag.

Ingen som vil bo på Sørlandet. I dag er det Oslo som gjelder. Og Tromsø, sol og varme betyr mye.

Anonymkode: 7d979...c3d

Joda, det er mange som vil bli boende på Sørlandet, og nye kommer til mens andre drar, og det er så klart mer interesse for store byer, og det påvirker prisene.   Det er jo heldigvis litt forskjell på både interesser og geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Knirke skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at lån er noe man vil bli kvitt, og at jeg ikke har tenkt å sponse banken resten av livet selv om de tilbyr meg det.

Ja, og når verdien øker så går belåningsgraden ned, man får dermed lett lavere rente, og kan betale ned lånet fortere for samme beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...