Gå til innhold

Verdistigning på 1 million over ett år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oii! Noen steder stiger prisene virkelig mye.  Her er det heller dårlig.  Synd at det koster like mye å bygge noe nytt enten det er her eller der.  Jeg kunne godt tenke meg en grei leilighet, men det koster mye mer enn hva huset mitt er verd på Sørlandet uten havutsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Perine skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne godt tenke meg en grei leilighet, men det koster mye mer enn hva huset mitt er verd på Sørlandet uten havutsikt.

Hus på Sørlandet har da steget masse i verdi. Gjennomsnittlig pris for en enebolig har steget med 1.5 millioner. 

Anonymkode: e641b...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hus på Sørlandet har da steget masse i verdi. Gjennomsnittlig pris for en enebolig har steget med 1.5 millioner. 

Gjennomsnitt er jo akkurat det.  Det er beliggenhet som avgjør det meste, og her er mange kjedelige boligfelt med hus mellom 2 og 3 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (3 minutter siden):

Gjennomsnitt er jo akkurat det.  Det er beliggenhet som avgjør det meste, og her er mange kjedelige boligfelt med hus mellom 2 og 3 mill.

Sentralt på Sørlandet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sentralt på Sørlandet? 

Ja, tror det på en måte. Noen få km utenfor bysentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt vilt! Har dere tanker om å selge eller vil dere bli boende lenge?

Anonymkode: 86925...34a

Man kjøper og selger i samme marked, det man kjøper har også steget.

Anonymkode: e5a8d...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte hus for 4 millioner i kjøpers marked (ingen budkriger).

Nå legges (sammenlignbare) hus i området ut for noe over 5, og i tillegg går de ofte en million over takst. Uten unntak blir boliger her nå solgt dagen etter første visning.  

Vi kjøpte hus med rett over 90% belåningsgrad, og nå to år senere er belåningsgraden kun 65%. Kun 1/5 av den endringen skyldes våre innbetalinger. 

Anonymkode: 4f1c1...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi kjøpte rekkehus i fjor, og føler vi gjorde et veldig godt kjøp. Vi kjøpte for 4,5 og nå selges nabohusene rundt for over 5,5. Vi har altså hatt en verdistigning på en million på ett år, uten å legge ned en krone i oppgradering. Det er jo helt sykt.

Hvis du tenker å selge for å ta ut gevinsten, greit,- men hvor skal du bo da? Hos mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor er østkant vestkanten?

Høybråten?

Anonymkode: 3c766...122

Du har tydeligvis ikke kjennskap til Oslo skjønner jeg.

Det er ikke snakk om Høybråten. Ikke nødvendigvis Nordstrand heller, men ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har på ingen måte andre områder hatt like stor oppsving som her vi bor, så nei, det er ikke alltid slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har på ingen måte andre områder hatt like stor oppsving som her vi bor, så nei, det er ikke alltid slik.

Helt garantert mange andre steder med like mye stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer jo ikke i det hele tatt og det burde du egentlig skjønne selv. 

Tror du alle boliger har lik verdistigning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Langt verre med de eldre? Interessant at du antok at jeg er ung med god helse. Det er pensjonister som betaler en stor andel av formuesskatten her til lands. 

Anonymkode: f357f...8cf

Jeg antok absolutt ikke at du var hverken ung eller gammel. Jeg påpekte at de som virkelig er i saksa, er eldre som eier usentrale eneboliger de ikke har råd til å bytte ut med en leilighet når de trenger det pga dårlig helse. Ikke en person - ung eller gammel - som har en primærbolig som er verdt så mye at de må betale eiendomsskatt på den. Da er de svært privilegerte, og de HAR alternativer. 

Anonymkode: de15d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer jo ikke i det hele tatt og det burde du egentlig skjønne selv. 

Tror du alle boliger har lik verdistigning?

Jo, det stemmer. Men jeg tror du misforstår hva som menes her, nemlig at man må selge/kjøpe når det er selgers marked, og likeså selge/kjøpe når det er kjøpers marked. Hvis utbudet av boliger er kjempestort og nesten ingen vil kjøpe, så går kan det hende man må selge til redusert pris. Da er det viktig å kjøpe nytt til redusert pris,- "i samme marked" Og vise versa. Skjønner nå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi og, kjøpte rekkehus på prospekt for 5,890 mill og nå selges de for mellom 7,5 og 8 mill 2 år etter vi tok over. Veldig greit for meg. Men vi skal jo ikke flytte da, så det har ikke gjort mer enn at vi nå har rammelån.

Anonymkode: 8d146...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det stemmer. Men jeg tror du misforstår hva som menes her, nemlig at man må selge/kjøpe når det er selgers marked, og likeså selge/kjøpe når det er kjøpers marked. Hvis utbudet av boliger er kjempestort og nesten ingen vil kjøpe, så går kan det hende man må selge til redusert pris. Da er det viktig å kjøpe nytt til redusert pris,- "i samme marked" Og vise versa. Skjønner nå?

Det er jo noe helt annet enn det du skriver over. Selvsagt er det lurt å kjøpe når prisen er lav og selge når prisen er høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi og, kjøpte rekkehus på prospekt for 5,890 mill og nå selges de for mellom 7,5 og 8 mill 2 år etter vi tok over. Veldig greit for meg. Men vi skal jo ikke flytte da, så det har ikke gjort mer enn at vi nå har rammelån.

Det er fint også på den måten at det kommer mer oppegående folk inn i nabolaget 

Anonymkode: 1f77a...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fint også på den måten at det kommer mer oppegående folk inn i nabolaget 

Anonymkode: 1f77a...faa

Tja, foreløpig så har det likevel gitt en god mix 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg antok absolutt ikke at du var hverken ung eller gammel. Jeg påpekte at de som virkelig er i saksa, er eldre som eier usentrale eneboliger de ikke har råd til å bytte ut med en leilighet når de trenger det pga dårlig helse. Ikke en person - ung eller gammel - som har en primærbolig som er verdt så mye at de må betale eiendomsskatt på den. Da er de svært privilegerte, og de HAR alternativer. 

Anonymkode: de15d...bfd

Min gamle mor har en rønne i gokk, og betaler eiendomsskatt. Det skal ikke mye til enkelte steder. 

Anonymkode: f357f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg, selg!

Eller kjøpte dere for å bo der? I så fall er jo prisstigningen irrelevant.

Anonymkode: ca095...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...