Gå til innhold

Ugifte som har vært sammen i 10+ år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 0.46):

Samboer i 30 år med felles barn, ser ingen grunn til at vi trenger å gifte oss.

Barna er mer lim i forholdet enn hva 2 ringer noen gang kan bli. Ekteskap er en kunstig instutisjon, kunne de ihvertfall forandret teksten fra "til døden skiller dere ad" til noe lignende som "til dere ikke lengre klarer å holde ut med hverandre" for det er jo det siste som er tilfellet. Og i motsatt fall om giftemålet skulle holde dere sammen på tross av at dere ikke holder ut hverandre, så er det en ennå værre skjebne.

Kanskje samboerskap også gjør at man setter litt mer pris på hverandre, for det er bare deres egen vilje som holder dere sammen og ikke et ekteskapsløfte som sier at partneren er evig din.

Anonymkode: d1dac...88c

Det er bare i kirka de snakker om døden skiller dere ad. Det er sånt religiøst piss. De sier ikke sånt når man gifter seg på rådhuset. Og man må holde sammen av vilje når man er gift og. Man er ikke tvunget til å forbli sammen 

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (På 1.4.2025 den 16.52):

Da hadde jeg gått

Jeg vurderer faktisk å flytte for meg selv igjen, og så får jeg se hvordan forholdet blir etter dette…

Anonymkode: 7ec89...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 14.58):

Vi er samboere i over ti år, med barn.
Har aldri hatt behov eller en drøm om å gifte meg og ha et bryllup. Vil mye heller bruke pengene på noe annet - reise på en litt uvanlig ferie med barna for eksempel. Og gi de en skikkelig minnerik opplevelse for livet. 

Jeg er heller ikke glad i planlegging så for meg virker det som svært mye jobb. 

Anonymkode: 389ce...ac0

Bryllup er ikke mye jobb, tror du misforstår her.

Bryllupsfesten kan derimot være mye jobb...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 15.08):

Min grunn er veldig enkel - har aldri hatt noe lyst. Tror kanskje det også kan henge noe sammen med at jeg HATER å være midtpunktet og få oppmerksomhet, så et «klassisk bryllup» med taler osv ville for meg vært et komplett mareritt. 

Vil likevel vurdere rådhus med en middag ut etterpå, med typ 10 nærmeste, når vi får barn, pga det juridiske (som etter mitt syn henger langt bak og er helt på trynet).

Anonymkode: f8559...c82

Hva med rådhuset så ut og spise med forloverne? 

Bryllup krever ikke stor fest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 1.4.2025 den 16.58):

Å være forlovet i 20 år er bare tull. Som om det betyr mer enn samboende?

Jeg vil gjerne være forlovet med kjæresten min. Men aldri gifte meg. Det hadde bare vært noe helt spesielt å bli fridd til. At han virkelig viste at det er meg han vil tilbringe resten av livet med.

Jeg har vært gift men ikke opplevd å bli fridd til. 

Og nei, det betyr ikke mer enn samboerskap. Men vi er ikke samboere og skal aldri bli det heller. Hadde bare vært hyggelig å vært forlovet med drømmemannen. 

Anonymkode: 94e14...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 14.46):

Det er ingenting -INGENTING- i dette materialet som sier at et spesifikt par i et stabilt samboerforhold vil få signifikant bedre og/eller lengre liv kun ved å gifte seg. 
Ingenting. Spesifiserte jeg ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vil gjerne være forlovet med kjæresten min. Men aldri gifte meg. Det hadde bare vært noe helt spesielt å bli fridd til. At han virkelig viste at det er meg han vil tilbringe resten av livet med.

Jeg har vært gift men ikke opplevd å bli fridd til. 

Og nei, det betyr ikke mer enn samboerskap. Men vi er ikke samboere og skal aldri bli det heller. Hadde bare vært hyggelig å vært forlovet med drømmemannen. 

Hollywood-lykke, da. Ingen rot i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (4 minutter siden):

Hollywood-lykke, da. Ingen rot i virkeligheten. 

Så utrolig dømmende du har vært gjennom hele denne tråden. 
Går det bra med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 timer siden):

Så utrolig dømmende du har vært gjennom hele denne tråden. 
Går det bra med deg?

For en simpel hersketeknikk. Jeg forventet mer av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (5 minutter siden):

For en simpel hersketeknikk. Jeg forventet mer av deg.

Forvent mer av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Forvent mer av deg selv.

Jeg mener fast bestemt at en overromantisering av livet er dumskap. Når man er voksen bør man ha erfaringer som veier tyngre. 

Når man er opptatt av at en mann,man ikke skal bo med, og heller ikke gifte seg med skal  fri, så mangler man rotfeste. Jeg klarer ikke å forstå den leken, for det er alt forlovelse er hvis man ikke gifter seg. 
Det handler ikke om meg, ellers takk. Det handler om mitt syn på saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Jeg mener fast bestemt at en overromantisering av livet er dumskap. Når man er voksen bør man ha erfaringer som veier tyngre. 

Når man er opptatt av at en mann,man ikke skal bo med, og heller ikke gifte seg med skal  fri, så mangler man rotfeste. Jeg klarer ikke å forstå den leken, for det er alt forlovelse er hvis man ikke gifter seg. 
Det handler ikke om meg, ellers takk. Det handler om mitt syn på saken.

Jo det handler kun om deg.

Vi er lykkelige vi. Vi føler vi har funnet nøkkelen til vår egen lykke. Etter ulykkelige samboerskap pg ekteskap og foreldreskap. Endelig funnet noe som fungerer.

Sure folk som deg som bruker energien din så iherdig på dette skader ikke hva jeg og mannen min har. 

Nettrrolling er en besettelse for enkelte. Kanskje også for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare elsker disse trådene om ekteskap og/eller særboere.

Folk blir så sinna og skal argumentere for at deres løsning ER den beste, når andre prøver å fortelle at de er lykkelige slik de lever livet 😂

Jeg heier på at folk finner løsninger som funker for deres liv og glede. Sjøl har jeg ikke behov eller ønske om å gifte meg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo det handler kun om deg.

Vi er lykkelige vi. Vi føler vi har funnet nøkkelen til vår egen lykke. Etter ulykkelige samboerskap pg ekteskap og foreldreskap. Endelig funnet noe som fungerer.

Sure folk som deg som bruker energien din så iherdig på dette skader ikke hva jeg og mannen min har. 

Nettrrolling er en besettelse for enkelte. Kanskje også for deg.

Du er ikke lykkelig fordi du er forlovet! 😅
(evt ikke forlovet. Anstrengende å skille feige debattanter fra hverandre)

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (32 minutter siden):

Når man er opptatt av at en mann,man ikke skal bo med, og heller ikke gifte seg med skal  fri, så mangler man rotfeste.

Det er her du dømmer mennesker du ikke har forutsetning for å dømme. Du slår ett sveip over alle og proklamerer hva som er det ene beste i deres liv. Det er dette jeg påpeker. Hva du velger å gjøre i ditt liv har jeg så vidt jeg kan dømme all respekt for. 
Men du er ikke alle, og alle er ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Det er her du dømmer mennesker du ikke har forutsetning for å dømme. Du slår ett sveip over alle og proklamerer hva som er det ene beste i deres liv. Det er dette jeg påpeker. Hva du velger å gjøre i ditt liv har jeg så vidt jeg kan dømme all respekt for. 
Men du er ikke alle, og alle er ikke deg.

Ja, jeg dømmer. Absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 14.52):

For et pussig argument for giftemål. Man ser helt likedan ut før og etter bryllupet. 

Anonymkode: 20153...e53

Denne likte jeg. Fantastisk bra kommentar.

Anonymkode: 04ce0...5cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har en mann som virkelig elsker meg for den jeg er, så er ekteskap noe av det siste jeg tenker på.

Særboer går med samboerskap på sikt. Det er det ultimate kjærlighetsforholdet for meg.

Anonymkode: 04ce0...5cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 14.18):

Hvorfor skal man gifte seg? Jeg ser på det bare som skrift på et papir for statens skyld. Forholdet blir ikke bedre eller verre, mindre eller mer seriøst, av at man gifter seg.

Mine foreldre har vært sammen i straks 50 år, og er fremdeles ugifte.

Anonymkode: ce06f...53f

Og dermed har ikke den lengstlevende av dine foreldre rett til å sitte i uskiftet bo

Anonymkode: 0dda9...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sammen i 23 år. Han har vært gift før, jeg har aldri hatt noe ønske om å bli gift (husker fra barneskolen at jeg tenkte at det hadde jeg ikke behov for, der er jeg enda).

Han har sagt at han gjerne gjør det hvis jeg ønsker, men det ønsker jeg altså ikke. Så vi er vel "enige" sånn sett. Som han sier: Han har prøvd å være gift før, det funket MYE kortere enn vårt samboerskap, så sånn sett ingen grunn til å endre noe ;)

Anonymkode: 5934f...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...