AnonymBruker Skrevet 2. april #61 Del Skrevet 2. april Jeg er ikke den du spør ettersom jeg selv er gift. Men jeg var tidligere i et langvarig forhold hvor jeg ikke ville gifte meg. Det var fordi jeg egentlig ville ut av forholdet. For meg betyr ekteskapet at man har tatt det endelige valget om å være sammen, og derfor betyr det masse for meg følelsesmessig, nå som jeg har funnet mannen i mitt liv. Jeg har flere venninner som lever i langvarige samboerforhold, og jeg kan bekymre meg for dem innimellom fordi det kan virke som den mannlige partneren ikke vil forplikte seg "endelig" til dem, men kun vil ha fordelene av et langvarig forhold uten den endelige forpliktelse som et ekteskap betyr. Og da kan man jo lure på hvorfor? Hvorfor vil en mann på 47 år ha sin mor som juridisk nærmeste i stedet for sin samboer over 20 år +? Anonymkode: 819b9...519 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #62 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De vil ikke høre. Giftemål innebærer juridisk forpliktelse, pluss å vise verdenen at man virkelig er opptatt. Anonymkode: fcab1...9d6 For et pussig argument for giftemål. Man ser helt likedan ut før og etter bryllupet. Anonymkode: 20153...e53 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #63 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.21): (Og ikke forlovet) Er dere begge fornøyde med å være samboere og ikke gifte? Har det vært noe dere har blitt enige om? Anonymkode: 8a253...890 Vi er samboere i over ti år, med barn. Har aldri hatt behov eller en drøm om å gifte meg og ha et bryllup. Vil mye heller bruke pengene på noe annet - reise på en litt uvanlig ferie med barna for eksempel. Og gi de en skikkelig minnerik opplevelse for livet. Jeg er heller ikke glad i planlegging så for meg virker det som svært mye jobb. Anonymkode: 389ce...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #64 Del Skrevet 2. april Vi var samboere i 20 år, og det fungerte helt fint. Ser jo ingen grunn til å gifte seg, bortsett fra én ting: Samboeren fikk uhelbredelig kreft, og når den ene dør så er alt så mye enklere når man er gift. Man trenger ingen ytterligere papirer, og man kan automatisk sitte i uskifte. Nå visste vi at han skulle dø, og det var ingen god følelse å måtte gifte seg på sykehuset og vite at det snart var slutt. Med andre kan samboeren dø brått, og da kan man fort ha et problem. Anbefaler alle å tenke igjennom sånt. Anonymkode: 53460...685 2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #65 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.26): Samboer og jeg har vært sammen i 20 år og er ikke gift. Vi hadde egentlig lyst til å gifte oss, men vi har aldri prioritert penger på det. Vi har ikke så god råd og livet har gått med huslån, billån, reparasjoner, ferie, veterinærutgifter på hund osv. Så vi har rett og slett aldri hatt råd og aldri prioritert å spare til det. Vi har forlovet oss nå, da, etter tyve år sammen. Så får vi se hva slags bryllup vi får til. Anonymkode: 3543d...24a Vi brukte den dette sum av 800,- på ringer. Trengte forsåvidt ikke det heller. Så å gifte seg koster jo ikke penger. Anonymkode: 0eb5d...0f0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #66 Del Skrevet 2. april Min grunn er veldig enkel - har aldri hatt noe lyst. Tror kanskje det også kan henge noe sammen med at jeg HATER å være midtpunktet og få oppmerksomhet, så et «klassisk bryllup» med taler osv ville for meg vært et komplett mareritt. Vil likevel vurdere rådhus med en middag ut etterpå, med typ 10 nærmeste, når vi får barn, pga det juridiske (som etter mitt syn henger langt bak og er helt på trynet). Anonymkode: f8559...c82 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #67 Del Skrevet 2. april Maleficenta skrev (2 timer siden): Jeg reagerer fordi de som er så imot ekteskapet har så tåpelige argumenter mot det. Men hvorfor skal andre forstå våre argument? Vi ønsker ikke å gifte oss, jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om det som er en enighet mellom oss. Anonymkode: 70940...959 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april #68 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er ikke den du spør ettersom jeg selv er gift. Men jeg var tidligere i et langvarig forhold hvor jeg ikke ville gifte meg. Det var fordi jeg egentlig ville ut av forholdet. For meg betyr ekteskapet at man har tatt det endelige valget om å være sammen, og derfor betyr det masse for meg følelsesmessig, nå som jeg har funnet mannen i mitt liv. Jeg har flere venninner som lever i langvarige samboerforhold, og jeg kan bekymre meg for dem innimellom fordi det kan virke som den mannlige partneren ikke vil forplikte seg "endelig" til dem, men kun vil ha fordelene av et langvarig forhold uten den endelige forpliktelse som et ekteskap betyr. Og da kan man jo lure på hvorfor? Hvorfor vil en mann på 47 år ha sin mor som juridisk nærmeste i stedet for sin samboer over 20 år +? Anonymkode: 819b9...519 Litt rart om de har barn da. Da er man forplikta som bare pokker. Hjelper aldri så lite hvor ugift man er da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #69 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi er samboere i over ti år, med barn. Har aldri hatt behov eller en drøm om å gifte meg og ha et bryllup. Vil mye heller bruke pengene på noe annet - reise på en litt uvanlig ferie med barna for eksempel. Og gi de en skikkelig minnerik opplevelse for livet. Jeg er heller ikke glad i planlegging så for meg virker det som svært mye jobb. Anonymkode: 389ce...ac0 Å gifte seg er gratis og trenger ingen planlegging enn å ta en dag fri fra jobb og sende inn to papirer. Anonymkode: fcab1...9d6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #70 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor skal andre forstå våre argument? Vi ønsker ikke å gifte oss, jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om det som er en enighet mellom oss. Anonymkode: 70940...959 Spørsmålet blir da hvorfor man velger en mye mer tungvint og dyr løsning (kontrakter, advokater, passe på endringer i regelverket, ta vare på alle kvitteringer, føre oversikt over hvem som har kjøpt hva, bla bla bla) i stedet for å skrive under på ETT papir som automatisk fikser det meste, fra skifte av bo, til det å være ens nærmeste på sykehus, til dødsfall. Anonymkode: fcab1...9d6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #71 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spørsmålet blir da hvorfor man velger en mye mer tungvint og dyr løsning (kontrakter, advokater, passe på endringer i regelverket, ta vare på alle kvitteringer, føre oversikt over hvem som har kjøpt hva, bla bla bla) i stedet for å skrive under på ETT papir som automatisk fikser det meste, fra skifte av bo, til det å være ens nærmeste på sykehus, til dødsfall. Anonymkode: fcab1...9d6 Fordi det gir noen automatiske løsninger jeg ikke ønsker. Anonymkode: e5ba8...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april #72 Del Skrevet 2. april (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men hvorfor skal andre forstå våre argument? Vi ønsker ikke å gifte oss, jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om det som er en enighet mellom oss. Anonymkode: 70940...959 Skjønner ikke hvorfor du bryr deg så mye om andres meninger. Gjør hva du vil. Folk vil alltid mene noe om noe. Er ikke noe å ta seg nær av Endret 2. april av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #73 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvis giftemål er veldig viktig for partneren din, og du bare bryr deg ikke - hvorfor nekter du da å gifte deg med partner? Da er det viktig for deg å ikke være gift. Sånn er det bare. Anonymkode: fcab1...9d6 Hvis det hadde vært viktig for partneren min hadde jeg uten tvil giftet meg, det er den eneste grunnen jeg ser til å gjøre det, og den eneste personen som har en mening jeg bryr meg om. Usikker på hvorfor du automatisk tror vi er uenige? Anonymkode: c9aea...d90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #74 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det gir noen automatiske løsninger jeg ikke ønsker. Anonymkode: e5ba8...1dc Hvilke da? Er nysgjerrig på eventuelle ulemper Anonymkode: 6f0eb...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #75 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han forklart hvorfor det er så veldig viktig for ham å ikke være gift? Anonymkode: fcab1...9d6 Det har å gjøre med opplevelser han har hatt med folk i sin familie som har giftet seg og gått fra hverandre og hva som ble konsekvensene. Så det er noe han har bestemt seg for mens han var tenåring. Litt dumt at ungdomstraumer skal stå i veien for kjekke og praktiske løsninger for oss nå. Det som skjedde når han var ung har jo ikke noe med oss å gjøre. Men han har aldri skjult det for meg eller lurt meg, så jeg har jo gått inn i det med åpne øyne. Anonymkode: 31292...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april #76 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har å gjøre med opplevelser han har hatt med folk i sin familie som har giftet seg og gått fra hverandre og hva som ble konsekvensene. Så det er noe han har bestemt seg for mens han var tenåring. Litt dumt at ungdomstraumer skal stå i veien for kjekke og praktiske løsninger for oss nå. Det som skjedde når han var ung har jo ikke noe med oss å gjøre. Men han har aldri skjult det for meg eller lurt meg, så jeg har jo gått inn i det med åpne øyne. Anonymkode: 31292...867ene Samboerskap tar da slutt de og. Forstår ikke de som tror ekteskap er en sånn magisk forbannelse som fører til brudd. De folkene i hans familie hadde da gått like mye fra hverandre om de bare var samboere og. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #77 Del Skrevet 2. april I min vennegjeng, er vi 8 stk og kun 2 som er gift. Vi andre er samboere og har alle vært sammen i 20 år pluss. Vi har heller aldri prioritert penger på et bryllup og nå har det gått så lang tid at vi har «glemt» det. Det er ikke noe som er veldig viktig for oss. Anonymkode: 24629...994 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april #78 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I min vennegjeng, er vi 8 stk og kun 2 som er gift. Vi andre er samboere og har alle vært sammen i 20 år pluss. Vi har heller aldri prioritert penger på et bryllup og nå har det gått så lang tid at vi har «glemt» det. Det er ikke noe som er veldig viktig for oss. Anonymkode: 24629...994 Har ikke prioritert mye penger på bryllup vi heller men gifta oss fordet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #79 Del Skrevet 2. april Maleficenta skrev (5 timer siden): Samboerskap tar da slutt de og. Forstår ikke de som tror ekteskap er en sånn magisk forbannelse som fører til brudd. De folkene i hans familie hadde da gått like mye fra hverandre om de bare var samboere og. Jeg vet jo det. Men traumeskader er ikke alltid logisk. Anonymkode: 31292...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #80 Del Skrevet 2. april Samboer i 30 år med felles barn, ser ingen grunn til at vi trenger å gifte oss. Barna er mer lim i forholdet enn hva 2 ringer noen gang kan bli. Ekteskap er en kunstig instutisjon, kunne de ihvertfall forandret teksten fra "til døden skiller dere ad" til noe lignende som "til dere ikke lengre klarer å holde ut med hverandre" for det er jo det siste som er tilfellet. Og i motsatt fall om giftemålet skulle holde dere sammen på tross av at dere ikke holder ut hverandre, så er det en ennå værre skjebne. Kanskje samboerskap også gjør at man setter litt mer pris på hverandre, for det er bare deres egen vilje som holder dere sammen og ikke et ekteskapsløfte som sier at partneren er evig din. Anonymkode: d1dac...88c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå