Maleficenta Skrevet 2. april #41 Del Skrevet 2. april minienthe skrev (16 timer siden): Strengt tatt så betalte vi ingen ting for den advokaten men det er en annen historie. Sånn helt generelt og ikke rettet mot noen spesiell her i tråden så må jeg innrømme at jeg stusser over det store behovet for å reagere på at andre ikke har samme holdning til giftemål som en selv ? Dette påvirker jo overhodet ingen andre enn de som velger å ikke gifte seg så lenge det er gjensidig enighet ? Jeg reagerer fordi de som er så imot ekteskapet har så tåpelige argumenter mot det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 2. april #42 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det har man vel selvfølgelig også uten giftemål, når man har så mye sammen.... Anonymkode: a8cab...369 Så lenge eierforholdet enten er bare mitt eller bare hans, og 50/50 på det vi har felles og vi bidrar likt til fellespotten, hva tenker du advokaten kan hjelpe så lenge vi ikke gifter oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #43 Del Skrevet 2. april Maleficenta skrev (1 time siden): Jeg reagerer fordi de som er så imot ekteskapet har så tåpelige argumenter mot det. Jeg tror ikke folk har noe i mot ekteskap, de bare bryr seg ikke og trenger strengt tatt ikke ha en grunn til å ikke bry seg. Folk som tar det seriøst blir dermed fornærmet over det. Anonymkode: c9aea...d90 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. april #44 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tror ikke folk har noe i mot ekteskap, de bare bryr seg ikke og trenger strengt tatt ikke ha en grunn til å ikke bry seg. Folk som tar det seriøst blir dermed fornærmet over det. Anonymkode: c9aea...d90 Bry seg ikke respekterer jeg. Men argumentene om at det er dyrt og man ikke orker bryllup blir teit, for man må ikke ha bryllup, eller argumenter som at vi er ikke religiøse. Ekteskap har ikke noe med det å gjøre. Da blir jeg litt sånn 🙄 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. april #45 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Menn som gifter seg for andre gang har en kortslutning i kretskortet mellom ørene, og de menn som gifter seg for første gang får være unnskyldt.. Jeg har prøvd å være gift en gang, gjør det ikke en gang til. Anonymkode: a9a0c...586 Deg om det. Jeg er kvinne, gift for 2'dre gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #46 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.26): Samboer og jeg har vært sammen i 20 år og er ikke gift. Vi hadde egentlig lyst til å gifte oss, men vi har aldri prioritert penger på det. Vi har ikke så god råd og livet har gått med huslån, billån, reparasjoner, ferie, veterinærutgifter på hund osv. Så vi har rett og slett aldri hatt råd og aldri prioritert å spare til det. Vi har forlovet oss nå, da, etter tyve år sammen. Så får vi se hva slags bryllup vi får til. Anonymkode: 3543d...24a minienthe skrev (21 timer siden): For min del tok jeg kun med setningen siden jeg så flere andre skrev det, aner ikke om folk mener det er relevant eller ikke. Og når det gjelder argumenter, hva er strengt tatt argumentet for giftemål når vi allerede har det juridiske på plass og ikke har barn ? Skatt og nytten av felles ligning hvis den ene skatter uforholdsmessig mye. Drift mtp lønn/rettigheter hvis den ene har enkeltpersonforetak. Overføring av eiendommer hvis man driver med kjøp og salg. Anonymkode: 4a59e...72b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. april #47 Del Skrevet 2. april minienthe skrev (18 timer siden): Strengt tatt så betalte vi ingen ting for den advokaten men det er en annen historie. Sånn helt generelt og ikke rettet mot noen spesiell her i tråden så må jeg innrømme at jeg stusser over det store behovet for å reagere på at andre ikke har samme holdning til giftemål som en selv ? Dette påvirker jo overhodet ingen andre enn de som velger å ikke gifte seg så lenge det er gjensidig enighet ? Så dere gikk til advokat og brukte mer tid enn en vielse tar. Det er ikke festen som er ekteskapsinngåelsen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #48 Del Skrevet 2. april Hvorfor skal man gifte seg? Jeg ser på det bare som skrift på et papir for statens skyld. Forholdet blir ikke bedre eller verre, mindre eller mer seriøst, av at man gifter seg. Mine foreldre har vært sammen i straks 50 år, og er fremdeles ugifte. Anonymkode: ce06f...53f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #49 Del Skrevet 2. april Vi har vært sammen i snart 20 år. Jeg kunne tenkt meg å gifte meg (i kirken og ha bryllupsfest) når jeg var i 20-årene, men ikke nå som jeg er over 40. Han har aldri ønsket å gifte seg og har alltid vært ærlig om det. Jeg synes vi kunne signert noen papirer på rådhuset så ville det være veldig enkelt dersom en av oss skulle bli alvorlig syk eller dø. Vi skal jo være sammen likevel. Anonymkode: 31292...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #50 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.27): Nå har vi bare vært sammen i 6 år, men nei, jeg er ikke fornøyd. Det er et stort problem for meg faktisk, for en av forutsetningene for å bli sammen var at vi skulle gifte oss innen rimelig tid dersom forholdet skulle utvikle seg. Jeg føler fremdeles at det er noe midlertidig i dette siden han ikke følger opp det han var så opptatt av i starten. (Han ville fri, så jeg har ikke tenkt å gjøre det. Spesielt siden jeg syntes han er for lunken.) Anonymkode: 7ec89...dce Samme her. Samboer vil ikke gifte seg. Han er snill, omsorgsfull og morsom. Men for ham er det viktig å ikke være gift, uten at han forklarer hvorfor. Det er også stor utseendemessig forskjell mellom ham og meg, så jeg mistenker at jeg bare er ei som er "kjekk å ha" i mellomtiden. Jeg sa til ham at jeg anser vårt forhold som noe midlertidig, siden det er viktig for ham å ikke være gift. Jeg kommer til å investere i forholdet, være trofast og omsorgsfull, men likevel anser jeg det som midlertidig. Blir jeg lei eller ønsker å være alene, så kommer jeg til å bryte uten problemer. Han vil jo ikke forplikte seg til meg på ordentlig. Anonymkode: fcab1...9d6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #51 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tror ikke folk har noe i mot ekteskap, de bare bryr seg ikke og trenger strengt tatt ikke ha en grunn til å ikke bry seg. Folk som tar det seriøst blir dermed fornærmet over det. Anonymkode: c9aea...d90 Men hvis giftemål er veldig viktig for partneren din, og du bare bryr deg ikke - hvorfor nekter du da å gifte deg med partner? Da er det viktig for deg å ikke være gift. Sånn er det bare. Anonymkode: fcab1...9d6 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #52 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har vært sammen i snart 20 år. Jeg kunne tenkt meg å gifte meg (i kirken og ha bryllupsfest) når jeg var i 20-årene, men ikke nå som jeg er over 40. Han har aldri ønsket å gifte seg og har alltid vært ærlig om det. Jeg synes vi kunne signert noen papirer på rådhuset så ville det være veldig enkelt dersom en av oss skulle bli alvorlig syk eller dø. Vi skal jo være sammen likevel. Anonymkode: 31292...867 Har han forklart hvorfor det er så veldig viktig for ham å ikke være gift? Anonymkode: fcab1...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #53 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal man gifte seg? Jeg ser på det bare som skrift på et papir for statens skyld. Forholdet blir ikke bedre eller verre, mindre eller mer seriøst, av at man gifter seg. Mine foreldre har vært sammen i straks 50 år, og er fremdeles ugifte. Anonymkode: ce06f...53f Her kommer kalde, følelsesløse fakta om fordeler: 1. Gifte menn har bedre helse, lever lenger og er sunnere enn ugifte menn (her er single og samboende menn slått sammen i statistikken). 2. Ektefeller er automatisk hverandres nærmeste, og har flere rettigheter etter loven enn ugifte. 3. For å få flere av ektefellerettigheter som man får GRATIS ved å skrive på ETT papir, må man lage alskens kontrakter, gjerne ved advokat for å ikke bli lurt/gå glipp av noe, og betale for noe (som du får gratis ved å gifte deg). 4. Det er flere samboere som går fra hverandre enn gifte. 5. Samboende kvinner er statistisk sett mer utsatt for grov partnervold enn gifte kvinner. 6. I enkelte tilfeller er det gunstig å liknes sammen, slik ektefeller kan. Samboere kan ikke liknes sammen. Anonymkode: fcab1...9d6 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #54 Del Skrevet 2. april Maleficenta skrev (2 timer siden): Jeg reagerer fordi de som er så imot ekteskapet har så tåpelige argumenter mot det. Jeg synes ikke noen her i tråden har hatt tåpelige argumenter mot ekteskapet? Det er jo helt riktig at religion ikke trenger være innblanda for paret, men hele greia med at ekteskap er normen bunner jo i religion oprinnelig. Det er fra religion det kommer at man anser ekteskapet som mer av en forpliktelse både juridisk og ellers. At folk ikke vil gifte seg med mindre de kan prioritere feiringen de ønsker skjønner jeg ihvertfall godt selv om jeg som nevnt gifta meg kort tid etter «forlovelsen». Jeg bruker hermetegn fordi vi ikke gjorde noen av de typiske tinga som forlovelsesring, frieri eller venta et år. Vi ble enige om å gifte oss, fant en dato noen mnd senere og gjennomførte på rådhuset etterfulgt av middag på resturant. Ingenting overdådig. Ingen sminkør, fotograf, frisør, utdrikningslag, bryllupsreise, blomsterpiker, slreddersydd kjole, pynting eller fancy invitasjoner. Ingen bryllupsgaver eller slike ting heller. For oss var det en kjempeflott dag, for mange andre ville det vært helt feil fordi de ser på bryllupsdagen som en markering av forholdet og kjærligheten, et overgangsrite som fortjener en storslagen markering. Jeg skjønner godt de som ønsker seg hele den prins og prinsesse for en perfekt dag-opplevelsen. Anonymkode: 8b79c...2e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #55 Del Skrevet 2. april Vi er ikke enige nei. Godtar at det ikke blir et ekteskap, men det er sårt. Lever a4 livet med hus, båt, bil, hytte og barn. Så vi er absolutt forpliktet til hverandre. Anonymkode: 9280a...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #56 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her kommer kalde, følelsesløse fakta om fordeler: 1. Gifte menn har bedre helse, lever lenger og er sunnere enn ugifte menn (her er single og samboende menn slått sammen i statistikken). 2. Ektefeller er automatisk hverandres nærmeste, og har flere rettigheter etter loven enn ugifte. 3. For å få flere av ektefellerettigheter som man får GRATIS ved å skrive på ETT papir, må man lage alskens kontrakter, gjerne ved advokat for å ikke bli lurt/gå glipp av noe, og betale for noe (som du får gratis ved å gifte deg). 4. Det er flere samboere som går fra hverandre enn gifte. 5. Samboende kvinner er statistisk sett mer utsatt for grov partnervold enn gifte kvinner. 6. I enkelte tilfeller er det gunstig å liknes sammen, slik ektefeller kan. Samboere kan ikke liknes sammen. Anonymkode: fcab1...9d6 Kilder på dette? Anonymkode: ce06f...53f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #57 Del Skrevet 2. april Amys skrev (23 timer siden): Vi har vært sammen i rundt 20 år. Kun felles barn og ingen religiøs tilhørighet, så det er ingen fordeler med ekteskap. Vi har separat økonomi (men deler på utgiftene), så vi hadde trengt en advokattime før et eventuelt giftemål uansett. Det er store fordeler ved ekteskap. Anonymkode: 40960...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #58 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kilder på dette? Anonymkode: ce06f...53f https://www.klikk.no/helse/gift-deg-og-lev-lenger-2449823 https://www.nrk.no/nyttig/gifte-menn-oppsoker-lege-raskere-1.7719996 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/faerre-skiller-seg_-men-flere-gar-fra-hverandre-1.14070545 https://parogfamilie.no/parforhold/76-vold-i-norske-parforhold Anonymkode: fcab1...9d6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april #59 Del Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er store fordeler ved ekteskap. Anonymkode: 40960...2ce De vil ikke høre. Giftemål innebærer juridisk forpliktelse, pluss å vise verdenen at man virkelig er opptatt. Anonymkode: fcab1...9d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 2. april #60 Del Skrevet 2. april (endret) Maleficenta skrev (2 timer siden): Jeg reagerer fordi de som er så imot ekteskapet har så tåpelige argumenter mot det. Hovedforskjellen når man har felles barn er at når man er gift er alt i utgangspunktet felleseie. Hvis jeg kjøper meg en bil for mine egne penger er bilen en del av potten som skal fordeles ved en skilsmisse. Som samboer eier man sine egne ting. Bilen som jeg har kjøpt for mine egne penger er min og kun min hvis vi flytter fra hverandre. Alt felles skal fortsatt deles, men bilen er ikke en del av potten. Selvfølgelig kan man bli enig om hvordan eiendeler skal fordeles, men når man nå en gang avslutter samlivet er det ikke usannsynlig å anta at evnen til samarbeid er noe begrenset. Endret 2. april av Amys 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå