Gå til innhold

Ugifte som har vært sammen i 10+ år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg gift, men jeg og mannen var sammen i 11 år før vi fant ut at vi ville gifte oss. Før det så ingen av oss noen voldsomt store grunner til å gifte oss, vi hadde orden på alt det praktiske mtp samboerkontrakt, forsikringer, testamente og slike ting men vi innså at jo eldre vi blir jo mer øker risikoen for at ting skjer og da er det en viss trygghet i det giftemålet rent praktisk. Så da bestemte vi oss for å gifte oss og tre mnd senere var det gjort. 

Anonymkode: 8b79c...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Menn som gifter seg for andre gang har en kortslutning i kretskortet mellom ørene, og de menn som gifter seg for første gang får være unnskyldt.. 

Jeg har prøvd å være gift en gang, gjør det ikke en gang til. 

Anonymkode: a9a0c...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samboer og jeg har vært sammen i 20 år og er ikke gift. Vi hadde egentlig lyst til å gifte oss, men vi har aldri prioritert penger på det. Vi har ikke så god råd og livet har gått med huslån, billån, reparasjoner, ferie, veterinærutgifter på hund osv. Så vi har rett og slett aldri hatt råd og aldri prioritert å spare til det.

Vi har forlovet oss nå, da, etter tyve år sammen. Så får vi se hva slags bryllup vi får til.

Anonymkode: 3543d...24a

Du vet at det er gratis å gifte seg? Man må ikke ha bryllupsfest

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vært sammen i 11 år, jeg har særkullsbarn, han har ikke barn. Vi eier hvert vårt hus (leier ut hans). Sammen eier vi bil og hund. Har bare ikke hatt behov for å gifte oss, føler ikke det endrer noe.

Anonymkode: 70940...959

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har vi bare vært sammen i 6 år, men nei, jeg er ikke fornøyd. Det er et stort problem for meg faktisk, for en av forutsetningene for å bli sammen var at vi skulle gifte oss innen rimelig tid dersom forholdet skulle utvikle seg. Jeg føler fremdeles at det er noe midlertidig i dette siden han ikke følger opp det han var så opptatt av i starten. (Han ville fri, så jeg har ikke tenkt å gjøre det. Spesielt siden jeg syntes han er for lunken.)

Anonymkode: 7ec89...dce

Gå da eller fri selv. Han bestemmer ikke at du ikke har lov til å fri. Men er muligens ingen vits, da han sikkert vil si nei. Han sier jo bare at han vil være den som frir, for da slipper han å gifte seg, for han kommer aldri til å fri... Så er ekteskap viktig for deg, så er du fri til å gå 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minienthe skrev (33 minutter siden):

Nærmer seg 20 år på halvdelen og meg men ingen av oss har noensinne sett behovet for giftemål. Vi har derimot både samboerkontrakt og gjensidig testamente på plass (Dette var noe av det første vi ordnet via advokat når vi flyttet sammen).

Ingen barn, eier hus og bil og alt det der 50/50 og har gjort det i mange år. Ingen av oss har antydning til religiøs tro hvis det skulle være relevant.

Morsomt at dere var villig til å betale penger til en advokat når dere kunne gifta dere på rådhuset gratis ...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært samboere i over 25 år og ikke gift. Det er ikke viktig for noen av oss å gifte seg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vært sammen/samboere i snart 13 år, eier bolig sammen og har et felles barn, men ingen av oss ser noen som helst fordeler med å være gift.

Anonymkode: 028bf...4de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

(Og ikke forlovet) Er dere begge fornøyde med å være samboere og ikke gifte?

Har det vært noe dere har blitt enige om?

Anonymkode: 8a253...890

Vi er samboere på 22 året. Ja, vi er fornøyd med det. Ja, det er vi enige om😊

Anonymkode: d1a02...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (27 minutter siden):

Du vet at det er gratis å gifte seg? Man må ikke ha bryllupsfest

Igjen: Jeg regner med du forsto hva jeg mente.

Anonymkode: 3543d...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

21 år, 20 som forlovet. Samboeren viste aldri noen interesse når vi snakket om å gifte oss, men nå har hun stukket sin vei, så like greit at man ikke var gift.

Anonymkode: c2a44...402

Jeg kjenner et par som alltid svarer at de har vært forlovet i 15, 20 etc år gjennom tidene. Altså er man voksen!!Jeg blir alltid litt ille berørt på deres vegne. De sier det med overbevisning uten å vite HVA de faktisk forteller andre. 
Listen vil variere, men her er noen av argumentene:

-Vi tror det er noe…(???)

- En av oss vil ikke gifte seg

-vi er for late til å gjennomføre

-Vi synes det høres bedre ut.

-Vi synes det høres mer overbevisende ut en samboer (motsatt!!!)

-Vi har ikke penger

Osv.

Positivt er det ikke.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (33 minutter siden):

Jeg kjenner et par som alltid svarer at de har vært forlovet i 15, 20 etc år gjennom tidene. Altså er man voksen!!Jeg blir alltid litt ille berørt på deres vegne. De sier det med overbevisning uten å vite HVA de faktisk forteller andre. 
Listen vil variere, men her er noen av argumentene:

-Vi tror det er noe…(???)

- En av oss vil ikke gifte seg

-vi er for late til å gjennomføre

-Vi synes det høres bedre ut.

-Vi synes det høres mer overbevisende ut en samboer (motsatt!!!)

-Vi har ikke penger

Osv.

Positivt er det ikke.

Hvorfor er det så galt? Høres ut som de har det fint:-)

Noen synes bare det er koselig å ha en ring på fingeren, uten å gifte seg. Det er ikke ulovlig det!

Anonymkode: c9aea...d90

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det så galt? Høres ut som de har det fint:-)

Noen synes bare det er koselig å ha en ring på fingeren, uten å gifte seg. Det er ikke ulovlig det!

Jeg har da redegjort for min, og veldig mange andres, oppfatning av voksne som er forlovet i evig tid.
Det har ingenting med juss å gjøre. Absolutt ingenting; ettersom de ikke har noen juridisk tilknytning pga dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rotemor skrev (50 minutter siden):

Jeg har da redegjort for min, og veldig mange andres, oppfatning av voksne som er forlovet i evig tid.
Det har ingenting med juss å gjøre. Absolutt ingenting; ettersom de ikke har noen juridisk tilknytning pga dette.

Jeg kjenner også noen som er forlovet i lang tid, og vet du hva? Det har ingen negativ innvirkning på mitt liv, og jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle plage andre. Det må da seriøst være verdens minste problem🤣

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er særboere på tjuende året, og storfornøyde med det.

Anonymkode: bba39...5ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Morsomt at dere var villig til å betale penger til en advokat når dere kunne gifta dere på rådhuset gratis ...

Strengt tatt så betalte vi ingen ting for den advokaten men det er en annen historie.

Sånn helt generelt og ikke rettet mot noen spesiell her i tråden så må jeg innrømme at jeg stusser over det store behovet for å reagere på at andre ikke har samme holdning til giftemål som en selv ? Dette påvirker jo overhodet ingen andre enn de som velger å ikke gifte seg så lenge det er gjensidig enighet ?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
minienthe skrev (3 timer siden):

Nærmer seg 20 år på halvdelen og meg men ingen av oss har noensinne sett behovet for giftemål. Vi har derimot både samboerkontrakt og gjensidig testamente på plass (Dette var noe av det første vi ordnet via advokat når vi flyttet sammen).

Ingen barn, eier hus og bil og alt det der 50/50 og har gjort det i mange år. Ingen av oss har antydning til religiøs tro hvis det skulle være relevant.

Kan jeg spørre hva dere har i kontrakt testamente, og hvorfor? 

Anonymkode: 7c38f...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vært et par i 15 år, men ingen planer om å gifte oss med det første:) Er selvfølgelig enig og tenker likt om det. Det er ikke så viktig for oss å gifte oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hva dere har i kontrakt testamente, og hvorfor? 

Det vil variere fra par til par så det vil jeg anbefale utredes sammen med advokat.

For vår del så er det hovedsakelig snakk om økonomisk oppsett og gjensidig testamentering samt veiledning mtp avdødes ønsker hvis sist gjenlevende skulle trenge litt tanker rundt dette. Vi har som nevnt ikke barn så vi står veldig fritt til å styre dette selv mtp verdier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner også noen som er forlovet i lang tid, og vet du hva? Det har ingen negativ innvirkning på mitt liv, og jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle plage andre. Det må da seriøst være verdens minste problem🤣

Ingenting av dette er påstått.

Dette er en debattside det man kan ytre sine meninger. Fortrinnsvis til folk som klarer å lese det som skrives og svare på det, fremfor å dikte fritt videre

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...