Gå til innhold

Ugifte som har vært sammen i 10+ år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Og ikke forlovet) Er dere begge fornøyde med å være samboere og ikke gifte?

Har det vært noe dere har blitt enige om?

Anonymkode: 8a253...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer og jeg har vært sammen i 20 år og er ikke gift. Vi hadde egentlig lyst til å gifte oss, men vi har aldri prioritert penger på det. Vi har ikke så god råd og livet har gått med huslån, billån, reparasjoner, ferie, veterinærutgifter på hund osv. Så vi har rett og slett aldri hatt råd og aldri prioritert å spare til det.

Vi har forlovet oss nå, da, etter tyve år sammen. Så får vi se hva slags bryllup vi får til.

Anonymkode: 3543d...24a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venninner i den kategorien. Noen også på 20+ år. 

Og mange, inkludert meg selv, som er gift. 

Giftermål diskuterte vi da vi datet, som noe som var viktig for akkurat oss. Men det for mange venninner ikke er det. Kjenner ikke til noen som er misfornøyd med dette. Så syntes hele spørsmålet var litt rart? 

Anonymkode: a8cab...369

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi bare vært sammen i 6 år, men nei, jeg er ikke fornøyd. Det er et stort problem for meg faktisk, for en av forutsetningene for å bli sammen var at vi skulle gifte oss innen rimelig tid dersom forholdet skulle utvikle seg. Jeg føler fremdeles at det er noe midlertidig i dette siden han ikke følger opp det han var så opptatt av i starten. (Han ville fri, så jeg har ikke tenkt å gjøre det. Spesielt siden jeg syntes han er for lunken.)

Anonymkode: 7ec89...dce

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år, 20 som forlovet. Samboeren viste aldri noen interesse når vi snakket om å gifte oss, men nå har hun stukket sin vei, så like greit at man ikke var gift.

Anonymkode: c2a44...402

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i rundt 20 år. Kun felles barn og ingen religiøs tilhørighet, så det er ingen fordeler med ekteskap. Vi har separat økonomi (men deler på utgiftene), så vi hadde trengt en advokattime før et eventuelt giftemål uansett.

Endret av Amys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmer seg 20 år på halvdelen og meg men ingen av oss har noensinne sett behovet for giftemål. Vi har derimot både samboerkontrakt og gjensidig testamente på plass (Dette var noe av det første vi ordnet via advokat når vi flyttet sammen).

Ingen barn, eier hus og bil og alt det der 50/50 og har gjort det i mange år. Ingen av oss har antydning til religiøs tro hvis det skulle være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amys skrev (1 time siden):

Vi har vært sammen i rundt 20 år. Kun felles barn og ingen religiøs tilhørighet, så det er ingen fordeler med ekteskap. Vi har separat økonomi (men deler på utgiftene), så vi hadde trengt en advokattime før et eventuelt giftemål uansett.

Det har man vel selvfølgelig også uten giftemål, når man har så mye sammen.... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amys skrev (1 time siden):

minienthe skrev (7 minutter siden):

Nærmer seg 20 år på halvdelen og meg men ingen av oss har noensinne sett behovet for giftemål. Vi har derimot både samboerkontrakt og gjensidig testamente på plass (Dette var noe av det første vi ordnet via advokat når vi flyttet sammen).

Ingen barn, eier hus og bil og alt det der 50/50 og har gjort det i mange år. Ingen av oss har antydning til religiøs tro hvis det skulle være relevant.

Ser på ingen måte at det er et argument mot giftermål? 

Jeg og mannen er ateister. Giftermål var viktig for det juridiske, både rettigheter i forhold til den andre, og det å juridisk bli sett på som hverandres nærmeste familie. Det føltes litt merkelig at mine foreldre skulle ha denne rollen når jeg først valgte å etablere en ny kjernefamilie. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser på ingen måte at det er et argument mot giftermål? 

Jeg og mannen er ateister. Giftermål var viktig for det juridiske, både rettigheter i forhold til den andre, og det å juridisk bli sett på som hverandres nærmeste familie. Det føltes litt merkelig at mine foreldre skulle ha denne rollen når jeg først valgte å etablere en ny kjernefamilie. 

Mange gjør dette ved å føre opp gjensidig testamente, samt å føre opp hverandre som nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 864ad...d4f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tok jeg kun med setningen siden jeg så flere andre skrev det, aner ikke om folk mener det er relevant eller ikke.

Og når det gjelder argumenter, hva er strengt tatt argumentet for giftemål når vi allerede har det juridiske på plass og ikke har barn ?

Endret av minienthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har vært sammen i 19 år. Ingen av oss er religiøse og skulle vi giftet oss ville det vært for å få noen juridiske fordelen. Så vidt vi ser er det ingen spesiell grunn, selv om vi blir foreldre i løpet av året. Vi har forsikret hverandre (eier leilighet 50/50). Har bodd sammen i rundt 15 år. Mulig vi ser på det igjen etterhvert mtp barnet.

Anonymkode: c9aea...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samboer og jeg har vært sammen i 20 år og er ikke gift. Vi hadde egentlig lyst til å gifte oss, men vi har aldri prioritert penger på det. Vi har ikke så god råd og livet har gått med huslån, billån, reparasjoner, ferie, veterinærutgifter på hund osv. Så vi har rett og slett aldri hatt råd og aldri prioritert å spare til det.

Vi har forlovet oss nå, da, etter tyve år sammen. Så får vi se hva slags bryllup vi får til.

Det er gratis å gifte seg.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Det er gratis å gifte seg.

Jeg regner med du forstår hva jeg mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har vi bare vært sammen i 6 år, men nei, jeg er ikke fornøyd. Det er et stort problem for meg faktisk, for en av forutsetningene for å bli sammen var at vi skulle gifte oss innen rimelig tid dersom forholdet skulle utvikle seg. Jeg føler fremdeles at det er noe midlertidig i dette siden han ikke følger opp det han var så opptatt av i starten. (Han ville fri, så jeg har ikke tenkt å gjøre det. Spesielt siden jeg syntes han er for lunken.)

Anonymkode: 7ec89...dce

Da hadde jeg gått

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg regner med du forstår hva jeg mener.

Ja men da er det festen du ikke har hatt råd til og ikke det å gifte seg

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har separate barnekull, og alt med arv og formue er enklere ved at vi ikke er gifte. Vi er gifte i hjertene våre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange gjør dette ved å føre opp gjensidig testamente, samt å føre opp hverandre som nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 864ad...d4f

Det holder på langt nær, i veldig mange sammenhenger. Foreldrene vil alltid være din juridiske nærmeste etter loven. Så om en avtale er utydelig, ikke tilgjengelig, ikke gyldig, så blir ektefelle satt til side. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det holder på langt nær, i veldig mange sammenhenger. Foreldrene vil alltid være din juridiske nærmeste etter loven. Så om en avtale er utydelig, ikke tilgjengelig, ikke gyldig, så blir ektefelle* satt til side. 

Partner, ikke ektefelle 😅 

Ektefelle vil ha alle rettigheter etter loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...