Gå til innhold

Boliglån med 20.000 i kredittgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får 2,4 millioner i egenkapital av mine foreldre. Jeg har kredittkortgjeld på 20.000 da jeg måtte reparere bilen. Vil det sette en stopper når man har så mye i egenkapital? 

Anonymkode: 56690...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare nedbetale det dyre lånet på et blunk med så mye penger. Ingen grunn til å la dyre renter løpe på sånne lån når man ikke må. At du da får skarve 20 000 mindre i egenkapital har neppe noe å si når du har nesten 2,4 mill.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får de ikke før bolig skal kjøpes og foreldrene mine overfører pengene til banken. -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20 000,- er overhode ikke til noe hinder for boliglån. 
Og når det gjelder kredittkort, så er det grensen på kredittkortet som er avgjørende. 
Hva du kan få i lån reduseres i forhold til kredittgrensen du har på kredittkort. 

Anonymkode: 921d6...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får de ikke før bolig skal kjøpes og foreldrene mine overfører pengene til banken. -ts

Da er det jo inntekten din som setter en eventuell stopper for hvorvidt du får boliglån eller ei. Jeg vet ikke om banken stoler helt på "jeg skal få masse penger snart av foreldrene mine". De må kanskje bevilge lån utifra hva du faktisk har av inntekter og formue på lånetidspunktet.

20 000 er ikke noen kjempesum heller, så jeg vil ikke tro det er til særlig mye hinder for boliglån om du har en god inntekt ellers... men hadde du hatt god inntekt hadde du vel kanskje ikke trengt å låne 20 000 til dyre renter heller?

Hvor mye har du tenkt å be banken om i boliglån (før du får arven) og hva er årsinntekten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du veldig lav inntekt, siden du må bruke mer av kredittkortet enn du greier betale før rentene begynner å løpe?

Anonymkode: aec17...63f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du veldig lav inntekt, siden du må bruke mer av kredittkortet enn du greier betale før rentene begynner å løpe?

Hei! Jeg betaler kredittkortet 😊👍 har bare hørt det kan være et hinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Summen du har på kredittkort trekker ned lånesummen, ja. Dersom du har veldig lav inntekt og vil låne til dyr bolig (selv med såpass høy egenkapital) kan det trekke ned. 20 000kr er såpass lite at jeg egentlig ikke tror banken kommer til å bry seg.

Anonymkode: 86ac3...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke har 20.000 på konto til å fikse en bil så bør du skjerpe deg økonomisk. Spar deg en buffer! Skal du eie bolig så må du ha buffer til uventede utgifter. Betal ned så fort som mulig

Anonymkode: 11bfb...3f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får 2,4 millioner i egenkapital av mine foreldre. Jeg har kredittkortgjeld på 20.000 da jeg måtte reparere bilen. Vil det sette en stopper når man har så mye i egenkapital? 

Det er vel heller betjeningsevne for et lån som vil sette en stopper for deg.

At du ikke har mulighet til å kvitte deg med 20 000 i kredittgjeld på et par måneder sier noe om at du har veldig lite frie midler i budsjettet ditt. Evt veldig høyt forbruk.

Hiv deg rundt og lev på havregrøt en måned eller to om du må, og kvitt deg med den kredittgjelda. Spesielt viktig om du har lav inntekt.

Anonymkode: 18a09...03d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du får i lån har ingenting med EK å gjøre. 

Betjeningsevnen derimot. Og med 20K i kredittgjeld som du må bruke lang tid på å nedbetale så lurer jeg på hva du har i inntekt? 

Jeg er ufør og har større buffer enn 20K.

Anonymkode: 096ef...45e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20000 er ikke mye og vil neppe ha noen innvirkning på boliglånet

Anonymkode: b893a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om du ikke har 20.000 på konto til å fikse en bil så bør du skjerpe deg økonomisk. Spar deg en buffer! Skal du eie bolig så må du ha buffer til uventede utgifter. Betal ned så fort som mulig

Nå er det sånn at bufferen ble brukt til hvitevarer og slike ting da jeg flyttet ut. Har helt grei inntekt, men har ikke vært så mye rom til å spare etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det sånn at bufferen ble brukt til hvitevarer og slike ting da jeg flyttet ut. Har helt grei inntekt, men har ikke vært så mye rom til å spare etter det.

Da ville jeg spurt foreldrene om å gi deg 20K til å nedbetale kredittgjeld og resterende 2.2 til EK når du søker lån. De vil forstå at det vil se bedre ut på lånesøknaden at du ikke har kredittkort gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ville jeg spurt foreldrene om å gi deg 20K til å nedbetale kredittgjeld og resterende 2.2 til EK når du søker lån. De vil forstå at det vil se bedre ut på lånesøknaden at du ikke har kredittkort gjeld.

Mente 2.380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All gjeld inngår i total låneramme. Si at banken ut fra inntekten din tenker du kan betjene 2 mill. i lån, så får du da finansieringsbevis på 1 980 000 siden du har 20 000 i gjeld fra før.

Også urealisert kredittgjeld holdt jeg på å si, altså kredittrammen på kredittkortene, selv om man ikke har benyttet den. Jeg har etter råd fra banken tatt ned grenser og sagt opp kredittkort når jeg har kjøpt bolig, for å makse lånet. Så bare å ha et kredittkort med ramme på 20 000 vil trekke 20 000 fra, selv om du ikke har en krone i minus på det. 

Så, hvor mye har det å si? Vel, det er jo bare om du akkurat mangler 20 000 da 😅

En gang jeg kjøpte bolig, så bakte jeg kredittgjeld inn i lånet. Refinansierte det i samme slengen.

Anonymkode: b63f2...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hei! Jeg betaler kredittkortet 😊👍 har bare hørt det kan være et hinder. 

Så du betaler det før rentene begynner å løpe? Da er det jo borte. Hvorfor tenker du på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker kredittkort flittig istedenfor buffer. Så det å bruke kredittkort er ikke ensbetydende med at en ikke har buffer eller penger til å betale større utgift.

Anonymkode: 024b4...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg bruker kredittkort flittig istedenfor buffer. Så det å bruke kredittkort er ikke ensbetydende med at en ikke har buffer eller penger til å betale større utgift.

Anonymkode: 024b4...dbf

Men TS sier helt tydelig at kredittkortet er brukt for nettopp større utgifter, og det ikke er rom for å spare...

Jeg bruker også kredittkort hele tiden, men har aldri hatt rentebærende saldo på kredittkortene. Jeg bruker kredittkortene til større utgifter, og betaler de ut med en gang.

Hvis du må bruke kredittkort for å betale reperasjoner på en bil, og ikke har råd til å betale det ned med en gang, så har du ikke buffer eller råd til større utgifter....

Anonymkode: 921d6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...