Gå til innhold

Eggposer, antall og fertilitet. Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som kan dette med egg? 

Fikk beskjed om at jeg hadde 4 eggposer på ene eggstokken, dette er utenfor eggløsning og rett før mensen. Vil det si at jeg har dårlig tid med å bli gravid? Fire eggposer på ene siden virket jo veldig lite, eller er dette kun fordi jeg er utenfor eggløsning? 

Anonymkode: 3c56a...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Hadde du noen eggposer på høyre eggstokk?

At du er utenfor eggløsning skal ikke ha noe å si for tellingen. Det er egentlig litt bedre, for da er det lettere å telle eggposene uten at noen gjemmer seg bak en stor en.

Anonymkode: 17067...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hadde du noen eggposer på høyre eggstokk?

At du er utenfor eggløsning skal ikke ha noe å si for tellingen. Det er egentlig litt bedre, for da er det lettere å telle eggposene uten at noen gjemmer seg bak en stor en.

34 år. Den høyre eggstokken gjemte seg helt så han brukte ikke noe tid på det. Var ikke der for å sjekke det men sveipet over. Han mente 4 eggposer på den ene var bra fordi eggposer ikke har noe å si for fertilitet men at antall egg som kommer i de? Men leser på nettet at alle har langt flere enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente den høyre eggstokken var det 4, men venstre gjemte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte er antall eggposer noenlunde likt på begge eggstokkene, så hvis vi tar utgangspunkt i at du har til sammen 8 eggposer, så er ikke det ille for en 34-åring. :)

Hvis du googler "AFC by age" så kan du se at gjennomsnittet for en 35-åring ligger på rundt 10. Så da ligger du så vidt under snittet. Men AFC kan variere litt fra syklus til syklus og kanskje fikk han ikke telt alle heller. 

AFC bør sees i sammenheng med amh, fsh, østrogen og din generelle helse for å gi et godt bilde av din fertilitet og hvor mye tid du har igjen. 

Da jeg var 35 telte legen totalt 6 eggposer. Som var ok, men lite. Men så hadde jeg en amh på usle 3, og en fsh på hele 20 - så jeg ble henvist til fertilitetsbevaring med en gang. 😛 2 år har gått og min afc og amh er nøyaktig den samme.

Din lege har helt rett. Antall eggposer har ingenting å si for sin fertilitet fordi det slippes bare ett egg hver syklus uansett - og den beste indikatoren for fertilitet er alderen din. Antall eggposer, amh og fsh kan si noe om hvor lenge du har igjen før overgangsalderen kommer - men dette er heller ikke en fasit og det er store variasjoner fra kvinne til kvinne. Det har mest å si for suksessrate ved IVF - der jo flere eggposer jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ofte er antall eggposer noenlunde likt på begge eggstokkene, så hvis vi tar utgangspunkt i at du har til sammen 8 eggposer, så er ikke det ille for en 34-åring. :)

Hvis du googler "AFC by age" så kan du se at gjennomsnittet for en 35-åring ligger på rundt 10. Så da ligger du så vidt under snittet. Men AFC kan variere litt fra syklus til syklus og kanskje fikk han ikke telt alle heller. 

AFC bør sees i sammenheng med amh, fsh, østrogen og din generelle helse for å gi et godt bilde av din fertilitet og hvor mye tid du har igjen. 

Da jeg var 35 telte legen totalt 6 eggposer. Som var ok, men lite. Men så hadde jeg en amh på usle 3, og en fsh på hele 20 - så jeg ble henvist til fertilitetsbevaring med en gang. 😛 2 år har gått og min afc og amh er nøyaktig den samme.

Din lege har helt rett. Antall eggposer har ingenting å si for sin fertilitet fordi det slippes bare ett egg hver syklus uansett - og den beste indikatoren for fertilitet er alderen din. Antall eggposer, amh og fsh kan si noe om hvor lenge du har igjen før overgangsalderen kommer - men dette er heller ikke en fasit og det er store variasjoner fra kvinne til kvinne. Det har mest å si for suksessrate ved IVF - der jo flere eggposer jo bedre.

Tusen takk for utfyllende svar😍🥰❤️

Da ble jeg litt klokere. Når i syklusen kan man teste fsh, og amh? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for utfyllende svar😍🥰❤️

Da ble jeg litt klokere. Når i syklusen kan man teste fsh, og amh? 

Ikke noe problem! Amh kan du teste når tid som helst, mens fsh og andre hormoner bør testes tidlig i syklusen, på mensdag 2 eller 3. Anbefaler at en lege ser over disse hormonene da de helst bør sees i en helhet og av noen som vet hvordan man tolker dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var 34 var jeg hos gynekolog og fikk påvist AMH på 0,3 og kun to eggposer totalt. Jeg har fått to barn i ettertid, helt naturlig ❤️

Anonymkode: 9174d...123

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg var 34 var jeg hos gynekolog og fikk påvist AMH på 0,3 og kun to eggposer totalt. Jeg har fått to barn i ettertid, helt naturlig ❤️

Så herlig! 😍 Hvor lang tid tok det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke noe problem! Amh kan du teste når tid som helst, mens fsh og andre hormoner bør testes tidlig i syklusen, på mensdag 2 eller 3. Anbefaler at en lege ser over disse hormonene da de helst bør sees i en helhet og av noen som vet hvordan man tolker dem :)

Tusen takk, men alt i alt så er ikke 8 eggposer lite?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk, men alt i alt så er ikke 8 eggposer lite?❤️

Nei det synes jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.13):

Så herlig! 😍 Hvor lang tid tok det?

Jeg ble gravid med eldstemann 10 måneder etterpå, og lillebror to år etter det igjen. Var 35 og 37 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...