Gå til innhold

Drar dere hjem til foreldre/svigers hver ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi holdt på slik i årevis, og jeg må si jeg er lei av at det alltid forventes at vi kommer på besøk om det er påske, vinterferie, sommer osv. Så lenge barna er relativt små må vi vel, men samtidig så synes jeg det knebler oss litt i forhold til ferien, for vi må alltid legge inn det i planene… 

Anonymkode: fa633...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor utenlands, og møter gjerne familie i et tredje land.

Nå i påsken for eksempel, så reiser vi fra der vi bor, mine foreldre fra Norge, så møtes vi i Frankrike.

Jeg er veldig glad i familien min, liker godt å reise til Norge, men vil gjerne se noe annet også.

Anonymkode: 9e37d...bd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har et barn med spesielle behov og foreldre som driver gård. Barnet profitterer enormt på å være der, så det blir alle ferier.

Tidligere var vi der et par-tre ganger i året.

Anonymkode: 3b7be...fa5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bor svigers på andre kanten av landet. Vi har pleid å besøke dem en gang hver sommer (mannen har dratt alene noen ganger ellers i året). 

Det er kjempedyrt å dra dit - vi må ta fly, leie hus og bil, osv... Det er grisgrendt og langt nord, og i år blir det 35 000 for en uke... 

Det irriterende er at de nekter komme for å besøke oss.. Vi har småbarn, og det er slitsomt å reise med de små. Vi er ganske lei av at det alltid er vi som må ta kostnaden og slitet med å reise - de er pensjonister med god økonomi og helse, og det er SÅ mye mindre stress, og også veldig mye biligere for dem å komme hit - de kan bo gratis i vårt hus, og vi har to biler, så de betaler kun flybilletter for to..

Så i fjor dro vi ikke, vi sa at dere får komme til oss om dere vil treffe barnebarna. Men det valgte de altså å la være. I år reiser vi til dem, men vi får se hva vi gjør neste år. Blir litt provosert når all byrden med å ha kontakt alltid legges på oss. 

Anonymkode: 8d0d0...051

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er noen av årets høydepunkter. Hver jul og påske blir feiret på familiehytta. Alle soverom stappes fulle. Kjempegøy.

Anonymkode: 59cad...cf9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og det er noen av årets høydepunkter. Hver jul og påske blir feiret på familiehytta. Alle soverom stappes fulle. Kjempegøy.

😆🙈🙈🙈🙈😂

• Liker 1
Skrevet

Både og. Vi tillater oss å hoppe over når vi har andre planer, men strekker oss litt lengre i eksempelvis langhelger, ferier der vi ikke har andre planer etc. 

Man må møtes på middelveien. 

Det eneste jeg kjenner på er at svigers nesten aldri besøker oss, selv om de har både svært god økonomi, mulighet til å reise etc.

Dette er noe vi sikkert kommer til å ta opp med dem dersom det blir såpass stor irritasjon. 

jeg tenker i det hele tatt det er lurt å ta opp ting underveis. Om man ikke får endret noe så har man i alle fall satt en grense for seg selv og formidlet at vi syns det er problematisk. 

Skrevet (endret)

Svigers bor på en typisk sommerperle og har anneks til oss på eiendommen. Blir veldig naturlig å reise dit både i påske- og sommerferie. Sønnen vår elsker å være der og vi får noe avlastning så dette ser jeg kun som positivt!

Ingen som nekter oss å dra et annet sted om vi vil :) 

Endret av Anononyma
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da regner jeg med det er på din side? Du hadde ikke orket dette med svigerfamilie?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% alene med jentungen, så vi ferierer akkurat som det passer meg. Vi er stort sett hos foreldrene mine i alle ferier jeg har fri. Dvs påske, sommer og jul. Gjerne langhelger også om det passer. 

De har stort hus og min mor har skrantende helse, mens jeg har liten leilighet, så det fungerer best at vi besøker dem. 

Økonomien som alenemor er så-som-så, og ikke er verken jeg eller jentungen spesielt eventyrlystne heller, så å feriere hos mine foreldre er ypperlig. Bonus er at min bror med familie ofte er der samtidig så vi får anledning til å knytte tette bånd.

Anonymkode: dfd98...fc2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da regner jeg med det er på din side? Du hadde ikke orket dette med svigerfamilie?

Ikke den du siterte, men hvorfor skulle dette være en universell sannhet? Personlig synes jeg 2 timer med min familie er mer enn nok, men svigers kunne jeg lett dratt på 14-dagers ferie med. Fantastiske mennesker som jeg klikker godt med :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Drar sjeldent hjem i ferier. Vi er bosatt på Vestlandet, og min familie på Østlandet. Vi møtes heller ett eller annet sted i utlandet og ferierer sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Vi besøker i noen ferier, men ikke alle. 

Mitt søsken reiser derimot over halve landet (9 timer hver vei) for å besøke familien hver eneste ferie. Samboeren holder på å bli utslitt, og ønsker seg en ferie uten besøk til familien som bor såpass langt unna. Det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 62bed...f36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men vi feirer påske og sommerferie med min manns side av familien, alle sammen på en liten hytte uten innlagt vann og strøm og vi storkoser oss alle sammen. Kunne aldri tenke meg å feire slik med mine foreldre, det hadde blitt katastrofe med én gang. 

Anonymkode: ebb31...ac2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (11 minutter siden):

Ikke den du siterte, men hvorfor skulle dette være en universell sannhet? Personlig synes jeg 2 timer med min familie er mer enn nok, men svigers kunne jeg lett dratt på 14-dagers ferie med. Fantastiske mennesker som jeg klikker godt med :) 

Samme her. Holder så vidt ut en helg på hytten med egen familie, mens svigers har jeg hørt flere ferier med i to uker uten så mye som snev av irritasjon.

Anonymkode: 970ee...d49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, bare på min side, hehehe.

Skrevet

Nej,
vi besöker mannens familj varje sommar, 1-2 veckor. Bor i sommarhuset utanför byn hans föräldrar och syskon bor i.

Övriga ferier gör vi inte det. Det är för långt, blir dyrt. Mannen har ont om semestermöjligheter för att vi ska kunna besöka i varje ferie. Vi spenderar oftast påskeferie, höstferie och vinterferie i februari hemma.

Min förälder som bor 50 mil bort besöker vi sällan men det beror mest på sovmöjligheterna.

Vi har ingen hytte i närheten

AnonymBruker
Skrevet

Julen feires annen hvert år hjemme hos svigerfamilien og hjemme hos oss selv. Ellers så går nærmest alle ferier til svigers. Vi har svært liten familie, ingen på min side vi kan feriere/overnatte hos. Jeg trives veldig godt med svigermor så det gjør meg ingenting å feriere hos henne. Og barna våre får være med jevngamle søskenbarn og storkoser seg. Halve sommerferien blir også med svigerfamilien vår i en bolig i utlandet. 

Anonymkode: af995...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi besøker som oftest både familien min og svigers i jul, påske og sommerferie. 8-9t å kjøre (de bor i samme landsdel, vi i en annen). Etter at vi fikk barn kjenner jeg at det er ganske slitsomt å bo oppå så mange (søsken er ofte hjemme samtidig), samtidig er det jo viktig at barna får møtt familien.. 

Anonymkode: b397e...d9f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hver ferie, nei. Vi reiser til min familie 2-3 ganger per år, en ukes tid på sommeren og enten påske eller jul, pluss en langhelg. Bor i samme by som svigers, men ferierer sammen med dem på hytta (vår) ila sommeren også. Mine foreldre er kjempeflinke å besøke oss både i ferier og ellers, og er en god avlastning for oss nå når vi har veldig små barn. Mannen min og jeg har reist mye før vi fikk barn, og nå når ungene er små (to under 4), så har vi ikke noe behov for utenlandsreiser, vi har også egen hytte som vi ønsker å bruke. Når ungene blir eldre, så kommer vi ikke til å låse oss til familiebesøk hver ferie, men reise utenlands når vi vil/økonomien tillater det. 

Anonymkode: 656ec...5a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...