Gå til innhold

Er kvinner kapable til å ha empati for sin partner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rett ut som det står i overskriften. 
Er kvinner kapable til å ha empati for sin partner (mann)?

Anonymkode: d65ab...05d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på personen, akkurat som med menn.

Anonymkode: a9cb7...32b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er person avhengig og har ingenting med kjønn å gjøre.

Anonymkode: 1391f...84e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvor høyt er et tre? 

Anonymkode: 83ead...bc9

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig. Men menn er ofte irriterende, de skal ikke ha profesjonell hjelp, men lar psyken gå ut over de hjemme. Og manflu…

Anonymkode: 68948...268

• Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Absolutt. Partneren min har opplevd mye dritt og det knuser hjertet mitt.

Anonymkode: 23cfd...44e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste mennesker er, i varierende grad, kapable til empati. 

Spørsmålet er rart og fremstår egentlig ganske dumt.

Anonymkode: 86949...06a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig. Men menn er ofte irriterende, de skal ikke ha profesjonell hjelp, men lar psyken gå ut over de hjemme. Og manflu…

Anonymkode: 68948...268

Ja, empatien strekker ikke til hos tafatte mannfolk som ikke evner å ta tak i sitt eget liv og være en voksen mann.
Skal man vise empati for at han i det hele tatt er mann liksom? Så stusslig og trist.

Anonymkode: bac42...502

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig er kvinner i stand til det. Det er ikke alle kvinner som viser det. Noen kvinner er mer kyniske enn andre. Akkurat som med menn. Det finnes variabler innenfor begge kjønn. Det kommer an på personligheten til individet. 

Anonymkode: 6abda...b5d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du har en partner du ikke får sympati fra vil jeg tippe det er fordi du syter for mye over for lite, eller velger å syte fremfor å gjøre noe med det. 

Som kvinne og mor er det jævlig vanskelig å ha sympati for at mannen er pjusk, når en selv blir slitt ned til beinet hver bidige dag.

Anonymkode: 2b3b4...609

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får ikke sympati eller empati overfor mennesker som snakker med flere tunger. En person som sier at en verdi ikke er bra i det ene øyeblikket, for så å fremsnakke det i neste. Det er vingling på sitt verste. Mennesker som står for det de tror på, selv om det betyr at de kan bli upopulære kan jeg få jeg respekt for. 

Så kommer det litt an på situasjonen. 

I forhold til utroskap så ser jeg ingen humor i det. Det er ikke bra, og det er ikke morsomt, for det handler ofte om andre menneskers fortvilelse. Å gjøre narr av andre på den måten er ufattelig stygt. 

Denne gjelder spesielt deg @Bamseklemmer

Du hevdet at utroskap ikke er bra. Likevel så ser jeg at du gjør narr av dette, og fremsnakker det med å vitse om det med dine humorforsøk.

Det gjør at jeg mister all respekt for deg dessverre. Jeg har i utgangspunktet likt deg, og tenkt godt om deg. Det klarer jeg ikke lenger. For meg spiller det ingen rolle hvor positiv du er når du velger å holde på slik. Dette sier jeg av omsorg og i beste mening. Hadde jeg ikke brydd meg så hadde jeg ikke valgt å kommentert det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, i større grad enn menn har empati for sin partner kan det virke som. Det er f.eks. 6 ganger mer sannsynlig at en mann skiller seg fra sin kone når hun får kreft eller annen alvorlig sykdom, enn at en dame skiller seg fra sin mann hvis han blir syk. 

https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2009/11/sickness-and-health.html#:~:text=A married man is six,-called “partner abandonment.”

Anonymkode: a6fb0...05a

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det er da godt kjent at kvinner er kalde roboter og aldri viser empati, mens menn er varme og empatiske hele tida. Det vet da alle?
/s 

Anonymkode: 46e40...5b9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt. Hadde masse empati, men min empati ble møtt med " du er ikke kapabel til å forstå- aggresjon". 

Anonymkode: 8a8db...537

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne gjelder spesielt deg @Bamseklemmer

Du hevdet at utroskap ikke er bra. Likevel så ser jeg at du gjør narr av dette, og fremsnakker det med å vitse om det med dine humorforsøk.

Det gjør at jeg mister all respekt for deg dessverre. Jeg har i utgangspunktet likt deg, og tenkt godt om deg. Det klarer jeg ikke lenger. For meg spiller det ingen rolle hvor positiv du er når du velger å holde på slik. Dette sier jeg av omsorg og i beste mening. Hadde jeg ikke brydd meg så hadde jeg ikke valgt å kommentert det. 

Har jeg holdt noen for narr?
Jeg har blitt bedratt, men aldri vært utro.. Jeg har heller ikke fremsnakket, eller fristet noen til utroskap. Det er er uansett ikke mitt ansvar, det må andre ta avgjørelse på..

Men jo.. jeg holder moralpoliti for narr, og de som må på død og liv må moralpreke brukernavn eller anonyme.. For moralpreken har ingen betydning for noen.. Er du "Queen of Shiba", eller ei Jåssasjur som vil eie og endre meg?🤭

Jeg er fremdeles "Troskapens Far❤️".. uansett hvor mye du vil sverte meg.. Mister du respekten er det greit, men slutt å fotfølge mine svar⛈️

Endret av Bamseklemmer
..små justeringer bare..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

JEG som kvinne er det. Men det er forskjell på empati og behandling av mannen som baby. Nei, du får ikke empati fordi du er forkjølet uten feber eller har litt vondt i hodet. Du får empati når du har lungebetennelse, migrene eller influensa. Du får empati i form av tilrettelegging, avlasting, omsorg (komme med våt klut, vann, mat, få ungene til å være stille) og kjærlighet. Du får ikke empati i form av babyspråk og overdreven omsorg (hente vann og mat til en forkjølet mann med 37,5 i feber). 

Du får empati når store livskriser inntreffer. Noen nære dør, du mister jobben, blir alvorlig syk osv. Du får ikke empati fordi du er morgengretten uten grunn, har kranglet med broren din om bagateller eller er generelt irritert.

Mange menn forventer empati som hos en mamma. Så klager de på at kvinner er kalde og ufølsomme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, i større grad enn menn har empati for sin partner kan det virke som. Det er f.eks. 6 ganger mer sannsynlig at en mann skiller seg fra sin kone når hun får kreft eller annen alvorlig sykdom, enn at en dame skiller seg fra sin mann hvis han blir syk. 

https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2009/11/sickness-and-health.html#:~:text=A married man is six,-called “partner abandonment.”

Anonymkode: a6fb0...05a

Så har vi sånne nusselige tilfeller som disse: https://www.baby.no/graviditet/utroskap-under-graviditeten-er-vanligere-enn-hva-man-tror/

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra halvparten av lasset.

Forvent ikke mer enn du gir av empati og oppmerksomhet, da får du empati tilbake.

Kjønn spiller ingen rolle her.

Anonymkode: 88b93...32e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle vi ikke ha det? Kvinner flest er da ikke følelsesløse og kalde mennesker. Jeg vil heller si at det er flere menn som er det. 

Jeg har alltid vært god og snill mot de jeg er glad i og som jeg slipper inn i livet mitt ❤️ Jeg vil faktisk påstå at jeg er et veldig godt medmenneske. Jeg bryr meg om andre og er ikke redd for å vise det heller. 

Endret av Mardina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...