AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Del Skrevet 1. april Jeg har prøvd melatonin, og ellers alt. Jeg sovner også våkner jeg noen timer senere og får ikke sove igjen. Dette er noe jeg har slitt med lenge, og jeg har just kjøpt meg en sånn smart klokke. Og den bekrefter bare det jeg allerede visste. Sleepscore er aldri over 50 og alltid dårlig.. Jeg har ikke ønsket å prøve sovemedisin for jeg har hørt så mye dumt om det. At man føler seg «hungover» dagen etterpå, trøtt og uopplagt, og mange blir avhengig. Finnes det noe sovemedisin «light» som jeg kan be om ifra legen? Som ikke har bivirkninger? Anonymkode: 40086...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Del Skrevet 1. april Hva sier legen din da? Du er utredet for søvnapné osv? Vært hos øre-nese-hals og fått sjekket luftveiene? Anonymkode: 31f89...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #3 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva sier legen din da? Du er utredet for søvnapné osv? Vært hos øre-nese-hals og fått sjekket luftveiene? Anonymkode: 31f89...05a Jeg har ikke blitt utredet for det nei, øre nese hals er ingen problem med. Anonymkode: 40086...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Del Skrevet 1. april Det du har hørt om sovemedisin stemmer. Du bør prøve å unngå det. Snakk med legen din. Forhåpentligvis vil legen prøve å finne ut hvorfor du plutselig ikke sover. Å gi sovemedisin til noen som lever med kronisk stress eller har søvnapne vil være feil behandling. Med mindre stresset kommer av en svært midlertidig krise så vil ikke sovemedisin være svaret. Anonymkode: 9426c...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Del Skrevet 1. april Søvnproblemer er vel ofte sekundært? Altså, at det kommer fra et annet problem. Er du utredet for noe? Anonymkode: 9b14c...133 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har prøvd melatonin, og ellers alt. Jeg sovner også våkner jeg noen timer senere og får ikke sove igjen. Dette er noe jeg har slitt med lenge, og jeg har just kjøpt meg en sånn smart klokke. Og den bekrefter bare det jeg allerede visste. Sleepscore er aldri over 50 og alltid dårlig.. Jeg har ikke ønsket å prøve sovemedisin for jeg har hørt så mye dumt om det. At man føler seg «hungover» dagen etterpå, trøtt og uopplagt, og mange blir avhengig. Finnes det noe sovemedisin «light» som jeg kan be om ifra legen? Som ikke har bivirkninger? Anonymkode: 40086...e9f Hvordan er livet ditt ellers? Opplever du mye stress på dagtid? Har du gode søvnrutiner? Anonymkode: 64174...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan er livet ditt ellers? Opplever du mye stress på dagtid? Har du gode søvnrutiner? Anonymkode: 64174...6d5 Har gode søvnrutiner… legger meg tidlig og er ikke oppe til sene nattetimer. Livet mitt er stressende. Jeg vet jeg har mye tankekjør, og jeg har nok en smule angst på toppen… Med engang jeg får fritid (dvs ikke telefon,ikke tv) som f.eks. når jeg skal sove så skrur hjernen seg på… Jeg er inne i en ekstra heftig periode nå og derfor føler jeg at jeg trenger hjelpemidler for å kunne skru av å bare sove. Anonymkode: 40086...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #8 Del Skrevet 1. april Bipolar? Hormon ubalanse? Smerter? Anonymkode: ed19d...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #9 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har gode søvnrutiner… legger meg tidlig og er ikke oppe til sene nattetimer. Livet mitt er stressende. Jeg vet jeg har mye tankekjør, og jeg har nok en smule angst på toppen… Med engang jeg får fritid (dvs ikke telefon,ikke tv) som f.eks. når jeg skal sove så skrur hjernen seg på… Jeg er inne i en ekstra heftig periode nå og derfor føler jeg at jeg trenger hjelpemidler for å kunne skru av å bare sove. Anonymkode: 40086...e9f Å legge seg tidlig og ikke være oppe til sene nattetimer, betyr ikke nødvendigvis gode soverutiner. Jeg har hatt det som deg i mange år. Løsning var IKKE tabletter. Løsningen min ble: Ikke spise etter kl 1930. Ikke drikke noe som helst med koffein etter kl 1600. Trene/gå tur hver dag. Ikke sove altfor lenge i helgene. Ikke drikke alkohol, hvertfall ikke store mengder, eller siste par timene før jeg skal legge meg. Bare litt alkohol har en enorm innvirkning på søvnkvalitet for de fleste. Ikke noe skjerm fra mobil siste halvannen time før leggetid! Lese bok på senga for å få bort tankespinn/avlede meg selv, slik at jeg ikke går inn i søvnen med tanker. Jeg sovnet også alltid fort, men våknet igjen. Ikke legge deg for tidlig i begynnelsen. Legg deg når du er kjempetrøtt og gjerne litt senere, men stå opp til samme tid uansett dagen etter. Også legger du det litt tidligere neste kveld, osv. Det er ikke sikkert en trenger alle disse tiltakene, men dette gjør at jeg sovner fort, og når jeg våkner om natten, sovner jeg fort igjen. De rådene som jeg tror har virket best, er å ikke spise etter kl 1930 og ikke se på mobilen siste timen(e) før leggetid, samt å lese en bok. Anonymkode: ffd67...9df 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å legge seg tidlig og ikke være oppe til sene nattetimer, betyr ikke nødvendigvis gode soverutiner. Jeg har hatt det som deg i mange år. Løsning var IKKE tabletter. Løsningen min ble: Ikke spise etter kl 1930. Ikke drikke noe som helst med koffein etter kl 1600. Trene/gå tur hver dag. Ikke sove altfor lenge i helgene. Ikke drikke alkohol, hvertfall ikke store mengder, eller siste par timene før jeg skal legge meg. Bare litt alkohol har en enorm innvirkning på søvnkvalitet for de fleste. Ikke noe skjerm fra mobil siste halvannen time før leggetid! Lese bok på senga for å få bort tankespinn/avlede meg selv, slik at jeg ikke går inn i søvnen med tanker. Jeg sovnet også alltid fort, men våknet igjen. Ikke legge deg for tidlig i begynnelsen. Legg deg når du er kjempetrøtt og gjerne litt senere, men stå opp til samme tid uansett dagen etter. Også legger du det litt tidligere neste kveld, osv. Det er ikke sikkert en trenger alle disse tiltakene, men dette gjør at jeg sovner fort, og når jeg våkner om natten, sovner jeg fort igjen. De rådene som jeg tror har virket best, er å ikke spise etter kl 1930 og ikke se på mobilen siste timen(e) før leggetid, samt å lese en bok. Anonymkode: ffd67...9df Vil bare legge til at grunnen til mine søvnproblemer er en blanding av hormonforstyrrelser i forbindelse med overgangsalder, samt at jeg har tankekjør. Tankekjøret kommer spesielt når jeg våkner om natten. Jeg er trøtt, men kroppen skvetter til hver gang jeg holder på å sovne. Derfor har disse rådene hjulpet meg mye. Anonymkode: ffd67...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodtNok Skrevet 1. april #11 Del Skrevet 1. april Overgangsalder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har gode søvnrutiner… legger meg tidlig og er ikke oppe til sene nattetimer. Livet mitt er stressende. Jeg vet jeg har mye tankekjør, og jeg har nok en smule angst på toppen… Med engang jeg får fritid (dvs ikke telefon,ikke tv) som f.eks. når jeg skal sove så skrur hjernen seg på… Jeg er inne i en ekstra heftig periode nå og derfor føler jeg at jeg trenger hjelpemidler for å kunne skru av å bare sove. Anonymkode: 40086...e9f Å distrahere deg selv i våken tilstand vil bare føre til mer søvnløshet. Hjernen din må få hvile i løpet av dagen. Er den overstimulert så får du ikke dyp søvn og så våkner du. Anbefaler å bruke noen mindfullness teknikker og gå avslutte dagen med en rolig tur før du legger deg. Hvis du har gjort dette så kan det gå an å høre en lydbok på sengen. Anonymkode: 64174...6d5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #13 Del Skrevet 1. april Ikke koffein eller energidrikker etter kl.14....ellers: kanskje du burde trenet? (Mer?) Tatt mer melatonin? Anonymkode: 6284b...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #14 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har gode søvnrutiner… legger meg tidlig og er ikke oppe til sene nattetimer. Livet mitt er stressende. Jeg vet jeg har mye tankekjør, og jeg har nok en smule angst på toppen… Med engang jeg får fritid (dvs ikke telefon,ikke tv) som f.eks. når jeg skal sove så skrur hjernen seg på… Jeg er inne i en ekstra heftig periode nå og derfor føler jeg at jeg trenger hjelpemidler for å kunne skru av å bare sove. Anonymkode: 40086...e9f For å unngå for mye av tankekjør når du ligger i sengen, så er det viktig å gi rom for det når du er våken. Gå en time helt uten forstyrrelser i form av lydbok/musikk/podcast etc. Kutt ut all koffein etter kl 12 (også Pepsi Max etc). Sørg for å få gått deg en tur hver dag, hvor du bare lar tankekjøret få fritt spillerom. Ikke spis for sent. Jeg får dårlig HRV når jeg spiser etter kl 20, eller drikker koffein etter kl 12. har gått over til koffeinfri kaffe fra det tidspunktet. Kutt ut skjerm minimum 1 time før du skal legge deg, og les gjerne en bok på sengen. Prøv å legge deg til ca samme tid hver dag. Anonymkode: fb91a...6ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #15 Del Skrevet 1. april Anbefaler fast tid til bekymringer/tankekjør og dagbokskriving. Hver kveld kl. 20–21. etter det drikke en liten kopp te, lese litt bok, roe seg. Så leggetid. Anonymkode: 264ff...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #16 Del Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har prøvd melatonin, og ellers alt. Jeg sovner også våkner jeg noen timer senere og får ikke sove igjen. Dette er noe jeg har slitt med lenge, og jeg har just kjøpt meg en sånn smart klokke. Og den bekrefter bare det jeg allerede visste. Sleepscore er aldri over 50 og alltid dårlig.. Jeg har ikke ønsket å prøve sovemedisin for jeg har hørt så mye dumt om det. At man føler seg «hungover» dagen etterpå, trøtt og uopplagt, og mange blir avhengig. Finnes det noe sovemedisin «light» som jeg kan be om ifra legen? Som ikke har bivirkninger? Anonymkode: 40086...e9f Phenergan. En halv tablett før sengetid og du får dyp søvn så lenge du orker. Anonymkode: 1fbb1...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1769 Skrevet 2. april #17 Del Skrevet 2. april ..hvis tankekjøret kan se ut til å være med på å vekke deg, hadde jeg også absolutt benyttet meg av rådet om å sette av tid. Noe som var med på å redde meg var å begynne med skriveterapi, tømme alt det som svirrer ned på en skjerm eller papir. Det hender også at man får hjelp til å finne en ny retning ut av det som virker vanskelig, og det kan være sovemedisin i seg selv. Som en god rutine startet jeg også med kalde dusjer på morgenen, og oppdaget at også angsten fant sin vei ut. Lykkes i å bli frisk fra en lang, sammensatt recovery uten videre bruk av medikamenter, og heier på at også du finner din vei. Jeg var forøvrig syk av stress ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå