Gå til innhold

Perimenopause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 12.00):

Kan hormonnivåer sjekkes via blodprøver hos fastlegen eller er det noen andre undersøkelser som bør gjøres? Jeg er snart 46, har stabil syklus og forsåvidt ingen symptomer på noe som helst, annet enn at jeg får lyst til å hente tau og krakk i lutealfasen. Veldig slitsomt...

Anonymkode: 54b47...762

Blodprøver fungerer ikke. De legene /gynekologene som kan periomenopause behandler på bakgrunn av sympomer du komme rmed. Hvis legen hensviser til en bloprøve og sier at du ikke er i poeriomenopausen så er det er lite oppdatert lege. 

Det er dessverre ikke uten grunn at årene 45-55 er da flest kvinner begår selvmord. Kom deg til legen!! 

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 19.24):

Tror kanskje ikke du trenger å kjenne så veldig etter? Hadde ikke hørt om perimenopause før jeg var i overgangsalderen, merka lite til begge deler. Egentlig bortkasta tid å grue seg og lete etter symptomer. Lev livet! Får du plutselig store plager, så sjekk hva du kan gjøre, men inntil da - den tid, den sorg.

Anonymkode: ab4e4...417

Jeg blir faktisk lei meg på vegne av alle du snakker ned med dette innlegget. De fleste ( 2/3 av alle kvinner) trenger ikke å kjenne etter symptomer. Du har sannsyligvis vært en av tre som ikke merker så mye til dette, og det skal du være lykkelig for. 

Jeg fikk mine første sympomer det året jeg ble 50. Ekstremt tørr nedentil, så jeg kunne knappt tørke meg på do. Fikk da utskrevet et lokaltvirkende østrogen for dette.

Så kom sexysten bort, og jeg fikk delvis total hjernetåke  og begynte å lese meg opp.  Kom over podcasten Hetebølgen hvor Dora Thorhallsdottir intervjuer flere fagperoner på området.  Kom også  inn i en facebookgruppe som styres av Helen Aasrud. Og der har jeg virkelig fått opp øynene for hvor mange som faktisk sliter. Og de sitter ikke og leter etter sympomer. De er dårlige, noen har til og med blitt uføretrygdet, før de har fått hjelp og kan komme tilbake til jobb. Hvis man kan slippe det med et plaster, hvorfor ikke testet det først?  

Jeg har etter hvert skjønt at jeg hadde mange sympomer på OA i opp mot 10 år før jeg selv merket det. BL.a urolig søvn og dårlig hukommelse som jeg alltid har lagt på stress på jobb. Smerter i ledd og frostrier. (Spesielt kald på beina) og periodevis ekstremt ømme bryster. Men jeg har jo bare litt smårusk i maskineriet. Allikevel såpass at jeg nå etter å ha fått rett dosering merker en bedring i livskvalitet, og ikke minst at jeg husker hva jeg skal gjøre på jobb. Jeg sover endelig godt og kan trene uten smerter.  Fortsatt litt igjen der, men noe må man ha når man er 50 ++  Skulle også ønske jeg fikk noe for å øke sexlysten, men man kan ikke få alt her i verden. 

Men er det noe jeg kan gjøre for å få ut informasjon til mine medsøstre så skal jeg gjøre dte. For dette er at for lite pratet om . Heldigvis begynner det å finnes en del infomrajson på nettet. Bl.a denne

https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Anonymkode: 72a0b...7d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen dele hvordan symptombildet var når de ble hardt rammet av hormonell ubalanse?

Noen skrev over her at hjernetåke hunommelseproblemer ustadig puls adrenalin og nevrologiske symptmer var vanlig. Men hadde vært fint å Høre hvordan dette oppleve? Mtp å skjønne om det er hormonelt eller ikke

Anonymkode: b6a5b...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...