Gå til innhold

Perimenopause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 11.38):

Ok skjønner . Men leste at man kan reagere dårlih på de delene av syklus der progesgeron øker (så det vil jo si at økt progesgeron ikke er bra?)

IMG_4056.jpeg

Anonymkode: b6a5b...83a

Ekspander  

«Morhormonet» vårt begynner å tulle med hvor i syklus hvilke hormoner blir sluppet ut, slik at du kan trenger mer progresteron eller østrogen i en annen del av syklus en det som var naturlig før du havnet i hormonell ubalanse. Er ikke derfor man kaller perimenopause for en tid med horomonkaos. 

Anonymkode: 9df01...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 11.40):

Men da er det jo ikke vits med progesgeron så lenge man har blødning?

Ekspander  

Progresteron har andre funksjoner i kroppen en bare lage en blødning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 11.39):

Hadde du for mye østrogen ? Fikk du noe behandling,?

Ekspander  

Fikk ikke noe inntrykket at jeg hadde for mye nei. Men mye i forhold til at hun ikke trudde jeg hadde kommet i overgangsalderen. Jeg er 43. Snart 44 år. Min mor mistet mensen når hun var over 50 år. Mener hun sa 55. Jeg mener alt jeg sliter med er overgangsalderen. Men no er jeg langt ifra en ekspert da. Jeg merker eggløsning veldig godt. Det har jeg ikke gjort før. Humøret svinger som bare det. Jeg har en syklus på 24 dager. Og blør over ei uke. Så jeg føler jeg har konstant mensen og plager. Heldig heten er at jeg ikke blør så mye som jeg gjorde for et halvt år siden. 

Anonymkode: 8fd34...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var til gynekolog for å sette inn spiral høsten 23, da var jeg 39år. Jeg spurte samtidig om hun trodde jeg kunne være i overgangsalderen ettersom PMS’en hadde blitt så mye verre, jeg opplevde sporadiske hetetokter, tålte mye mindre stress, sov dårlig osv - men fikk til svar at jeg hadde mange egg, og så lenge syklusen min enda var regelmessig så var det ikke overgangsalder.

Så gikk det ett år, plagene økte på og jeg oppsøkte en annen gyn som har rykte på seg for å være god på PMS (PMDD). Hun sa da at jeg hadde veldig få egg igjen til å være så ung, og at det mest sannsynlig var overgangsalderen som hadde begynt. Det vil jo si at enten må egglagrene mine ha skrumpet mye inn på ett år, eller at den første gynekologen tolket det hun så annerledes. 

Uansett fikk jeg prøve Lenzetto (østrogen spray), og det har hjulpet meg veldig! Jeg prøvde også med progesteron i tillegg, men det ble jeg dårligere av (økt angst/depresjon). Hun sa at så lenge jeg har en ok menstruasjon så går det fint å droppe progesteron fordi kroppen produserer nok selv.

Jeg har hørt at andre igjen kan reagere negativt på østrogen, men få god hjelp av progesteron, mens andre synes det er best med begge deler. Så der må man vel nesten bare prøve seg fram.

Jeg sliter fremdeles med utmattelse og hjernetåke, men det er deilig å ha litt mer stabilt humør, sove godt og slippe hetetoktene ❤️ tenker å forhøre meg om jeg kan prøve testosteron også, for å se om det hjelper på energinivået/det kognitive.

Det er ikke så lett å si hva som er hva i en sånn situasjon egentlig. Fra før har jeg PMDD som har vært en stor månedlig belastning hele voksenlivet, to barn og en svært stressende jobb. Antagelig er jeg nå utbrent også, men det var nok en kombinasjon av akkumulert belastning over mange år og at perimenopause kom og veltet korthuset.

Anonymkode: e23cb...d1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 5.46):

Hvordan merket dere perimenopause mtp andre symptomer enn typiske hormonelle symøtomer. Tenker på slikt som puls, stress, hjernetåke, mentalt..?

Og kom slike symptomer selv om regelmessig syklus? Og var symmtomene varierende eller konstante gjennom syklus?

Ekspander  

Tror kanskje ikke du trenger å kjenne så veldig etter? Hadde ikke hørt om perimenopause før jeg var i overgangsalderen, merka lite til begge deler. Egentlig bortkasta tid å grue seg og lete etter symptomer. Lev livet! Får du plutselig store plager, så sjekk hva du kan gjøre, men inntil da - den tid, den sorg.

Anonymkode: ab4e4...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 10.38):

Skjønner ikke hvorfor jeg er kjempedårlig rundt eggløsning npr liksom progesteron ee på topp??

kan jo ikke fylle på enda mer progesteron da?

Ekspander  

Progesteron er kun ett av hormonene som styrer formen. Du kan være i hormonell ubalanse selv om du har tilstrekkelig mengde av ett hormon.

Hormonell ubalanse handler om hele pakken, ikke bare enkelthormoner.

Anonymkode: 15e41...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 17.02):

Jeg var til gynekolog for å sette inn spiral høsten 23, da var jeg 39år. Jeg spurte samtidig om hun trodde jeg kunne være i overgangsalderen ettersom PMS’en hadde blitt så mye verre, jeg opplevde sporadiske hetetokter, tålte mye mindre stress, sov dårlig osv - men fikk til svar at jeg hadde mange egg, og så lenge syklusen min enda var regelmessig så var det ikke overgangsalder.

Så gikk det ett år, plagene økte på og jeg oppsøkte en annen gyn som har rykte på seg for å være god på PMS (PMDD). Hun sa da at jeg hadde veldig få egg igjen til å være så ung, og at det mest sannsynlig var overgangsalderen som hadde begynt. Det vil jo si at enten må egglagrene mine ha skrumpet mye inn på ett år, eller at den første gynekologen tolket det hun så annerledes. 

Uansett fikk jeg prøve Lenzetto (østrogen spray), og det har hjulpet meg veldig! Jeg prøvde også med progesteron i tillegg, men det ble jeg dårligere av (økt angst/depresjon). Hun sa at så lenge jeg har en ok menstruasjon så går det fint å droppe progesteron fordi kroppen produserer nok selv.

Jeg har hørt at andre igjen kan reagere negativt på østrogen, men få god hjelp av progesteron, mens andre synes det er best med begge deler. Så der må man vel nesten bare prøve seg fram.

Jeg sliter fremdeles med utmattelse og hjernetåke, men det er deilig å ha litt mer stabilt humør, sove godt og slippe hetetoktene ❤️ tenker å forhøre meg om jeg kan prøve testosteron også, for å se om det hjelper på energinivået/det kognitive.

Det er ikke så lett å si hva som er hva i en sånn situasjon egentlig. Fra før har jeg PMDD som har vært en stor månedlig belastning hele voksenlivet, to barn og en svært stressende jobb. Antagelig er jeg nå utbrent også, men det var nok en kombinasjon av akkumulert belastning over mange år og at perimenopause kom og veltet korthuset.

Anonymkode: e23cb...d1c

Ekspander  

Ja uff dumt det skal være så komplisert

Syns d er skunnelt å eksperimentere med hormoner når man allerede er så dårlig og ustabil og. Kan ikke håndter mer forverring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 17.24):

Tror kanskje ikke du trenger å kjenne så veldig etter? Hadde ikke hørt om perimenopause før jeg var i overgangsalderen, merka lite til begge deler. Egentlig bortkasta tid å grue seg og lete etter symptomer. Lev livet! Får du plutselig store plager, så sjekk hva du kan gjøre, men inntil da - den tid, den sorg.

Anonymkode: ab4e4...417

Ekspander  

Lete etter symptomer? Er Møkk dårlig og prøver lete etter en FORKLARINg

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 19.14):

Progesteron er kun ett av hormonene som styrer formen. Du kan være i hormonell ubalanse selv om du har tilstrekkelig mengde av ett hormon.

Hormonell ubalanse handler om hele pakken, ikke bare enkelthormoner.

Ekspander  

Hvordan kan man vite hva som er feil da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 6.04):

Hvordan kan man vite hva som er feil da

Ekspander  

Det som er «feil» i perimenopause er at hormonene (alle) begynner sakte men sikkert falle, samtidig som de svinger veldig og kanskje også man får «feil» mengde hormoner til «feil» tid i syklusen. Dette skaper symptomer. 
Så å innføre litt av alle hormoner kontinuerlig hele syklusen  er løsningen for noen, for noen er det å bruke det syklisk. Noen begynner med bare progresteron og noen med bare østrogen for å se. 
Man finner ut av hva som er «feil» ved å prøve seg frem, noen trenger ikke prøve seg frem så veldig fordi det faller på plass med en gang, noen må prøve litt doser og preparater. 
Noen blir kvitt alle symptomer, noen blir kvitt noen og er fornøyd med det. Det handler om å øke livskvalitet det å innføre hormoner i perimenopause. 
Om du leter etter fasit for akkurat din kropp og dine hormoner , så finnes ikke den her på kvinneguiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt problemer med puls og hjernen- hvor ille var hjernen? Beskriv? Og var det ille hele måneden og med normal syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 6.42):

Det som er «feil» i perimenopause er at hormonene (alle) begynner sakte men sikkert falle, samtidig som de svinger veldig og kanskje også man får «feil» mengde hormoner til «feil» tid i syklusen. Dette skaper symptomer. 
Så å innføre litt av alle hormoner kontinuerlig hele syklusen  er løsningen for noen, for noen er det å bruke det syklisk. Noen begynner med bare progresteron og noen med bare østrogen for å se. 
Man finner ut av hva som er «feil» ved å prøve seg frem, noen trenger ikke prøve seg frem så veldig fordi det faller på plass med en gang, noen må prøve litt doser og preparater. 
Noen blir kvitt alle symptomer, noen blir kvitt noen og er fornøyd med det. Det handler om å øke livskvalitet det å innføre hormoner i perimenopause. 
Om du leter etter fasit for akkurat din kropp og dine hormoner , så finnes ikke den her på kvinneguiden. 

Ekspander  

Ok, takk for forklaring. Ja syns det er vanskelig skjønne dette ja.

tenkte man ville merke det ut fra hvor i syklus siddn hormonene svinher naturlig da men da er det visst ikke slik 

men tenkte man kunne vite på en eller snnen måte om det er østrogen eller progesteron man trenger🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 6.42):

Ekspander  

Siden det er såpass usikkert og man ehentnig bare må prøve seg frem- er det ikke risiko/dumt å tilføre hormoner man potensielt ikke trenger?

Hvoedan kan man vite at hormonene svinger og synker hvis dette ikke er noe som kan testes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 7.21):

Siden det er såpass usikkert og man ehentnig bare må prøve seg frem- er det ikke risiko/dumt å tilføre hormoner man potensielt ikke trenger?

Hvoedan kan man vite at hormonene svinger og synker hvis dette ikke er noe som kan testes?

Ekspander  

Alder og symptomer. Naturen er sånn at man som kvinne vil oppleve at hormonene synker fra så tidlig som 35 år ish. Fordi det er så lite opplyst om så settet man kanskje ting man opplever på annet en at det kan handle om noe hormonelt. Mange tror at overgangsalderen setter inn fra den dagen man mister mensen, men det er ikke sånn. Så har man bikket 40 og har tegn på hormonell ubalanse dvs symptomer og det å starte på hormonterapi hjelper så er det ikke så mye å lure på. Mange har som regel hvert igjennom litt utredning for andre ting først også. Noen får så lite symptomer at man ikke gjør noe med det, mens det ofte er de som har masse symptomer som vil gå inn i en utprøving med horomoner for å se om det kan gi en bedre livskvalitet. Bonusen er jo at HRT kan forebygge en del aldersrelaterte sykdommer på sikt.

Om du virkelig vil dykke ned i egne hormoner, hvordan de er ifht hverandre og hvordan de metaboliserer i din kroppp så kan du evt ta en DUTCH test. Da får du en god status. Finnes klinikker som hjelper deg navigere i resultatet og kan anbefale tiltak skreddersydd for deg. Jeg har ingen erfaring med det selv men kan være verdt å sjekke ut. For å vite mer så googler du bare DUTCH test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 7.16):

Ok, takk for forklaring. Ja syns det er vanskelig skjønne dette ja.

tenkte man ville merke det ut fra hvor i syklus siddn hormonene svinher naturlig da men da er det visst ikke slik 

men tenkte man kunne vite på en eller snnen måte om det er østrogen eller progesteron man trenger🥹

Ekspander  

Jeg tenker at i og med at du er veldig syk, sliter med konsentrasjonsproblemer og kanskje ikke har utdanning innenfor helse? Så kan ikke du forvente at du skal greie å forstå dette fullt ut og ta en avgjørelse om hva slags behandling du skal ha. Du må snakke med legen din eller gynekolog, forklare hvordan du har det og la det være opp til hen å vite om det er østrogen eller progesteron du trenger, eventuelt om plagene dine kommer av noe annet.

Det behøves årevis med utdannelse og erfaring for å kunne ta slike avgjørelser og selv legene skal ikke behandle seg selv. Det blir alt for mye å forvente at du skal finne ut av dette på egenhånd. Ikke pålegg deg selv en umulig oppgave.

Anonymkode: 5240e...575

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 13.52):

Jeg tenker at i og med at du er veldig syk, sliter med konsentrasjonsproblemer og kanskje ikke har utdanning innenfor helse? Så kan ikke du forvente at du skal greie å forstå dette fullt ut og ta en avgjørelse om hva slags behandling du skal ha. Du må snakke med legen din eller gynekolog, forklare hvordan du har det og la det være opp til hen å vite om det er østrogen eller progesteron du trenger, eventuelt om plagene dine kommer av noe annet.

Det behøves årevis med utdannelse og erfaring for å kunne ta slike avgjørelser og selv legene skal ikke behandle seg selv. Det blir alt for mye å forvente at du skal finne ut av dette på egenhånd. Ikke pålegg deg selv en umulig oppgave.

Anonymkode: 5240e...575

Ekspander  

Ja det burde vært slik. Men med merkelige symptomer og diffuse sterke plager så blir man bare overlatt til seg selv og det er vanskelig å forstå hva det er😅🤯og man må selv prøve finne ut oppsøke rette behandlere og ja hypoteser selv. Men så ja det burde vært slik du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 10.24):

Jeg har ikke fått begynne på hormonbehandling enda siden jeg fortsatt har syklus. Så nå venter jeg bare på at den skal stoppe. Hvis du lurer på om hormoner spiller inn så bør du logge tre sykluser. 

Anonymkode: bbb7b...d41

Ekspander  

Jeg fikk begynne på progesteron selv om jeg har helt regelmessig syklus. Ifølge gynekologen var dette det aller første hormonet som det begynner å minke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 4.29):

Vi roer ned kroppen med balanse utenfra. Hele poenget med hormonbehandling er å minske stresset på kroppen.

Det er naturlig med overgangsalder ja, men plagene som følger varierer enormt fra kvinne til kvinne, og for noen er det snakk om mange år med ett helvette.

Heldigvis har vi kommet til ett punkt hvor man begynner ta kvinnehelse på alvor og hjelper kvinner med uutholdelig hormonubalanse, og ikke bare sier "det er naturlig, dette får du tåle".

Ekspander  

Enig i dette. Det er mange ting som er naturlig men som vi likevel gjør noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 2.21):

Kunstige hormoner er laget i et laboratorium? Det er jo ikke kroppens egne hormoner. Hva gjorde kvinner for 100 år? 

Rødkløver, soya, linfrø og fisk kan støtte hormonbalansen og gi en bedre overgangsalder. 

Anonymkode: 3c7ba...2cf

Ekspander  

At noe er laget i et laboratorium betyr ikke at det er noe feil med det. For 50 år siden døde 100 % av alle barn med leukemi, nå overlever over 90% pga noe som er laget i et laboratorium (uten sammenligning forøvrig). Det du gjør her er å bagatellisere et kvinnehelse-problem. Det har visstnok vært forsket mer på mannlig impotens og middel mot skallethet enn perimenopause/menopause. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke ut Naturlig hormonveileder enten på Instagram eller nettsiden godhelseas.no , mye nyttig informasjon der, Helena Enger sin bok Hetetokter og kalde fakta, podcasten Hetebølgen er også veldig informerende.

Anonymkode: d95d0...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...