Gå til innhold

Perimenopause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, altså, jeg produserer jo fortsatt progesteron, men det hjelper fint lite når det ikke blir høy nok topp til å få blødd ut livmorslimhinna. Da blir jeg gående med konstante blødninger og tidvis voldsomme styrtblødninger, for ikke å snakke om den økte kreftrisikoen som fortykket endometrium gir. 

Provera fikk midlertidig orden på det (det varte faktisk i noen måneder etter jeg var ferdig med kur til og med), men så kom det plutselig tilbake.

Anonymkode: 5e673...7ec

Da har du jo blødnings forstyrrelser?

Kan man ikke få symptomer både ved høy og lav prohesgeon?

Anonymkode: b6a5b...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hormonnivåer sjekkes via blodprøver hos fastlegen eller er det noen andre undersøkelser som bør gjøres? Jeg er snart 46, har stabil syklus og forsåvidt ingen symptomer på noe som helst, annet enn at jeg får lyst til å hente tau og krakk i lutealfasen. Veldig slitsomt...

Anonymkode: 54b47...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan hormonnivåer sjekkes via blodprøver hos fastlegen eller er det noen andre undersøkelser som bør gjøres? Jeg er snart 46, har stabil syklus og forsåvidt ingen symptomer på noe som helst, annet enn at jeg får lyst til å hente tau og krakk i lutealfasen. Veldig slitsomt...

Anonymkode: 54b47...762

Vil ikke vise noe fordi hormonene svinger for mye. Gynekolog kan ta ultralyd og se hvordan det ligger an med eggreserver og basere hjelp på det. 

Anonymkode: c4d28...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du jo blødnings forstyrrelser?

Kan man ikke få symptomer både ved høy og lav prohesgeon?

Ja, blødningsforstyrrelser som følge av hormonkrøll, men det startet ikke med det. Det kom ikke før flere måneder senere, lenge etter de andre symptomene hadde meldt seg. Søvnproblemer, plutselig allergisk mot alt, magesmerter, treg mage, oppstemt og nedstemt om hverandre, til og med et par bittesmå hetetokter. Legen tok prøver, og alt var helt fint (naturligvis, siden det ikke går an å lese noe ut av et slikt øyeblikksbilde annet enn hvis man er ferdig med overgangen :roll: ), så jeg fikk beskjed om at det var nok bare angst, dessuten var jeg alt for ung (42) til å begynne å tenke på overgangsalder. Da blødningsforstyrrelsene begynte ble jeg henvist til gynekolog, som fortalte at jeg definitivt var i perimenopausen, at det var en helt vanlig alder for det, og at de tidligere symptomene jeg hadde hatt var helt klassiske eksempler.

Det eneste som hadde endret seg før dette var at menstruasjon gradvis varte litt kortere og ble litt mindre kraftig. Ikke noe jeg tenkte over der og da, for det er jo helt vanlig at det endres etterhvert som man blir eldre, uavhengig av overgangsalder. Jeg gikk fra 7-8 dager mens i tenårene og 20-årene til 5-6 dager i 30-årene, og så ned til 4-5 dager helt i slutten av 30-årene - alltid i stabil syklus.  

Det er ubalansen mellom hormonene som lager problemer. Det er ikke nødvendigvis konstant, men når det først skjer kommer jeg meg ikke ut av det uten boost fra kunstig tilført progesteron. Orker ikke ha det sånn noe særlig lenger, da provera gir meg for mange kjipe bivirkninger, så må nok bestille time hos gynekolog igjen for mer stabil hormonterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja man har både progresteron og østrogen under perimenopause men du har enten mer eller mindre en det i den svingende fasen, som er naturlig for din kropp til å fungere optimalt. Kroppen sliter og stresshormoner, progresteronet og østrogenet kjemper om de samme reseptorene. Så det vil være ubalanse i hvilke hormoner som dominerer fra dag til dag og hver time omtrent.

Anonymkode: 9df01...0cd

Men da er det jo umulig å behandle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor jeg er kjempedårlig rundt eggløsning npr liksom progesteron ee på topp??

kan jo ikke fylle på enda mer progesteron da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil ikke vise noe fordi hormonene svinger for mye. Gynekolog kan ta ultralyd og se hvordan det ligger an med eggreserver og basere hjelp på det. 

Hva har det å si, egentlig? Har sett folk si dette før, men jeg spurte av ren nysgjerrighet om jeg hadde egg igjen mens jeg lå der, og hun sa "Ja, massevis", så det virket ikke som om det har noe med saken å gjøre. Hun sjekket for cyster, tilstanden til endometrium, tok celleprøve osv. for å utelukke andre potensielle årsaker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men da er det jo umulig å behandle? 

Nei. Fler opplever jo å bli bedre. Du vil jevne ut svingningene. Nivåene faller samtidig som den har unaturlige svinginger. Fra så tidlig som 35 års alder kan hormonene dine begynne å falle fra ditt naturlige nivå, så når du også får svinginger samtidig så kan du avhjelpe symptomer med å ha en jevn tilførsel av hormoner utenom. Man doserer etter symptomer, noen må ta mer en andre. Noen trenger bare litt, noen trenger kanskje først bare progresteron. Det er individuelt og du kan ikke finne ut av det før man har prøvd hormoner. Så har man bikket 40 så har man garantert ubalanse i hormoner men noen legger ikke så godt merke til det mens andre blir kraftig påvirket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva har det å si, egentlig? Har sett folk si dette før, men jeg spurte av ren nysgjerrighet om jeg hadde egg igjen mens jeg lå der, og hun sa "Ja, massevis", så det virket ikke som om det har noe med saken å gjøre. Hun sjekket for cyster, tilstanden til endometrium, tok celleprøve osv. for å utelukke andre potensielle årsaker.

Jeg hadde «masse» egg men det kan også bety at overgangsalderen nærmer seg, da begynner kroppen forte seg å produsere egg og du kan ta ha massevis av egg i eggstokkene fordi kroppen vil skynde seg å få de befruktet før eggstokken takker for seg. Jeg hadde masse egg ved ett gyn besøk og ved neste gyn besøk kun noen måneder etter hadde den ene eggstokken takket for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Fler opplever jo å bli bedre. Du vil jevne ut svingningene. Nivåene faller samtidig som den har unaturlige svinginger. Fra så tidlig som 35 års alder kan hormonene dine begynne å falle fra ditt naturlige nivå, så når du også får svinginger samtidig så kan du avhjelpe symptomer med å ha en jevn tilførsel av hormoner utenom. Man doserer etter symptomer, noen må ta mer en andre. Noen trenger bare litt, noen trenger kanskje først bare progresteron. Det er individuelt og du kan ikke finne ut av det før man har prøvd hormoner. Så har man bikket 40 så har man garantert ubalanse i hormoner men noen legger ikke så godt merke til det mens andre blir kraftig påvirket. 

Men det jeg mente var at i noen perioder av syklus er jo feks progesgeron naturlig høy og hvis manner dårlig på det tidspunktet så er d jo dumt å tilføre end mer progesgeron 

feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det jeg mente var at i noen perioder av syklus er jo feks progesgeron naturlig høy og hvis manner dårlig på det tidspunktet så er d jo dumt å tilføre end mer progesgeron 

feks?

Ikke om du er i perimenopause -da har jo hormonene dine begynt å falle fra det nivået du hadde naturlig og samtidig svinger det. Så å tilføre litt så øker du hormonene i kroppen nærmere ditt naturlige nivå fra før det begynte å synke. Vi snakker ikke om å pøse på store mengder. Begynne i det små og heller øke. Progresteron har vi i dagens samfunn antageligvis lite av ifht stresshormonene feks pga livsstilen vår. Stresshormoner trumfer progresteronet og avler mer stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke om du er i perimenopause -da har jo hormonene dine begynt å falle fra det nivået du hadde naturlig og samtidig svinger det. Så å tilføre litt så øker du hormonene i kroppen nærmere ditt naturlige nivå fra før det begynte å synke. Vi snakker ikke om å pøse på store mengder. Begynne i det små og heller øke. Progresteron har vi i dagens samfunn antageligvis lite av ifht stresshormonene feks pga livsstilen vår. Stresshormoner trumfer progresteronet og avler mer stress. 

Okei… hmm men har jo normal mens og da har man ifølge gyn nok progesgeron 

vanskelig dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Okei… hmm men har jo normal mens og da har man ifølge gyn nok progesgeron 

vanskelig dette

Nok progresteron til at du klarer opprettholde syklus  ja, men ikke nok til at nervesystemet ditt fungere optimalt. Progresteron har flere oppgaver en bare å få til en blødning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nok progresteron til at du klarer opprettholde syklus  ja, men ikke nok til at nervesystemet ditt fungere optimalt. Progresteron har flere oppgaver en bare å få til en blødning.  

Glemte å skrive -da har du en gyn som ikke kan eller ser den helhetlig kvinnehelse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde «masse» egg men det kan også bety at overgangsalderen nærmer seg, da begynner kroppen forte seg å produsere egg og du kan ta ha massevis av egg i eggstokkene fordi kroppen vil skynde seg å få de befruktet før eggstokken takker for seg. Jeg hadde masse egg ved ett gyn besøk og ved neste gyn besøk kun noen måneder etter hadde den ene eggstokken takket for seg. 

Feil. Man er faktisk født med et bestemt antall og det endres ikke eller produseres nye. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

feks?

Du skal ikke ta progesteron hele mnd så lenge du fortsatt har syklus. Du skal ta østrogen hele mnd, også progesteron i 12-14 dager for å fremkalle blødning. I starten kan din egen syklus klusse til litt så det blir litt mellomblødninger eller forsinkelser, men etterhvert følger kroppen syklusen du "lager" med hormonene. Du får jevn tilførsel, slipper høye topper og dype daler og får det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter en del. Men legen min sier jeg har mye østrogen i blodet mitt. Mensen endret seg. Jeg fikk kraftig mens. Blødde gjennom på jobb hver gang. Ikke artig. Så no blør jeg bare litt i noen dager. Så jeg er så forvirret og redd hver gang siden jeg var vant med kraftig mens i siste årene.  Sliten. Hjerne tåke. Svetter mye. Bare noen ganger på natten. Spiser ikke mye men har lagt på meg en del. Er mye lei meg uten grunn. Hjertebank. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går på blodtrykks medisiner. Lavt stoffskifte. Så går på det å. Jeg har begynt på vitaminer for overgangsplager. Så får vi se om det kan hjelpe meg noe da. 

Anonymkode: 8fd34...bc7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok skjønner . Men leste at man kan reagere dårlih på de delene av syklus der progesgeron øker (så det vil jo si at økt progesgeron ikke er bra?)

IMG_4056.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil. Man er faktisk født med et bestemt antall og det endres ikke eller produseres nye. 

Du skal ikke ta progesteron hele mnd så lenge du fortsatt har syklus. Du skal ta østrogen hele mnd, også progesteron i 12-14 dager for å fremkalle blødning. I starten kan din egen syklus klusse til litt så det blir litt mellomblødninger eller forsinkelser, men etterhvert følger kroppen syklusen du "lager" med hormonene. Du får jevn tilførsel, slipper høye topper og dype daler og får det bedre. 

Ang egg så ja man har ett visst antall egg fr fødsel av, men kroppen slipper flere av gangen når man nærmer seg oa, for at de eggene man har «lagret» i kroppen skal få en sjangs til å bli befruktet. Mulig jeg formulerte meg dårlig, men dette ble meg forklart av min gynekolog som forklaring på at man har mange eggsekker som ses på ultralyd  til tross for at jeg hadde mye oa symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sliter en del. Men legen min sier jeg har mye østrogen i blodet mitt. Mensen endret seg. Jeg fikk kraftig mens. Blødde gjennom på jobb hver gang. Ikke artig. Så no blør jeg bare litt i noen dager. Så jeg er så forvirret og redd hver gang siden jeg var vant med kraftig mens i siste årene.  Sliten. Hjerne tåke. Svetter mye. Bare noen ganger på natten. Spiser ikke mye men har lagt på meg en del. Er mye lei meg uten grunn. Hjertebank. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg går på blodtrykks medisiner. Lavt stoffskifte. Så går på det å. Jeg har begynt på vitaminer for overgangsplager. Så får vi se om det kan hjelpe meg noe da. 

Anonymkode: 8fd34...bc7

Hadde du for mye østrogen ? Fikk du noe behandling,?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke vits med progesgeron så lenge man har blødning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...