Gå til innhold

Perimenopause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Perimenopause ER at hormonene svinger. Selve definisjonen på det faktisk.

Etter overgangsalder er hormonene rolig igjen.

https://wellfemme.com.au/wp-content/uploads/2020/11/hormonal-chaos-1536x861.png

Anonymkode: 82b64...e14

Grafen i linken er et veldig bra bilde på hvordan det er.

Hormonene stabiliserer seg etter periomeopausen, men de stabiliserer seg på et MYE lavere nivå enn da man var reproduktiv. Menge vil derfor ha symptomer resten av livet - spesielt pga det lave østrogennivået. Eggstokken vil jo aldri våkne til liv og begynne å produsere østrogen igjen... Mange av plagene ifbm overgangsalder er pga lavt østrogennivå (og lavt progensteron og testosteron også), og som sagt - hormonnivået vli forbli lavt resten av livet.

Jeg ønsker å ha det bra, forebygge benskjørhet, hjerte-karsykdommer, tarmkreft og alzheimer. Samt opprettholde et sexliv uten plager som tørre slimhinner, UVI osv. Jeg går på hormoner, og har det så bra som jeg ikke har hatt det siden jeg var ung. Jeg er 51 år. Begynte på hormoner da jeg var 48, med regelmessig syklus.

Game changer.

Anonymkode: c0578...1bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men skjønner ikke- kan du forklare hvordan det svinger annerledes i perimeno enn det gjorde før? Svinher hormonene uten system gjennom måneden uten at det påvirker syklusen?

Anonymkode: b6a5b...83a

Hormonene er "all over the place" i perimenopausen. Men du kan likevel ha en stabil syklus.

image.thumb.png.adac90965f12bd08d584f40f4f89879d.png

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hormonene er "all over the place" i perimenopausen. Men du kan likevel ha en stabil syklus.

image.thumb.png.adac90965f12bd08d584f40f4f89879d.png

Å ok.. så rart…  har ikke noen «hormonelle» symptomer, Men problemer med puls hjertebank stress kognntiv svikt søvnvansker og hjerentåke og mye fysiske symptomer som vibrering tinnitus trykk i hodet. Fatigue Mentalt ustabil.

Kan skyldes noe annet, men lurer på om hormon svingninger kan bidra siden det er helt kaos og ukontrollerbart.

Men hvis de er sånn ustabile- hvordsn kan det da hjelpe med p tilføre hormoner?  Hvilke hormoner i såfall?
og er der no risiko ved Å prøve det- tilfelle hormonene egentlig fortsatt er normale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å ok.. så rart…  har ikke noen «hormonelle» symptomer, Men problemer med puls hjertebank stress kognntiv svikt søvnvansker og hjerentåke og mye fysiske symptomer som vibrering tinnitus trykk i hodet. Fatigue Mentalt ustabil.

Kan skyldes noe annet, men lurer på om hormon svingninger kan bidra siden det er helt kaos og ukontrollerbart.

Men hvis de er sånn ustabile- hvordsn kan det da hjelpe med p tilføre hormoner?  Hvilke hormoner i såfall?
og er der no risiko ved Å prøve det- tilfelle hormonene egentlig fortsatt er normale?

tilførsel av hormoner vil kunne jevne ut alle disse svingningene. 
Noen typer hormoner tilføres jevnt hele tiden, andre tilføres i deler av syklusen. 
Tilførsel av hormoner vil for de fleste sørge for at hormonnivåene i kroppen ikke blir så lave eller skjevfordelt at de fører til masse plager. 

Hvis du er usikker, så før en dagbok over syklusen din og plagene du opplever, og snakk med legen din. 
Legen/gynekolog vil kunne vurdere hvilke prøver og undersøkelser du bør ta, og forklare deg hvordan hormoner virker i kroppen.
Ulike hormonpreparater har ulike bivirkninger, så det bør du ta med legen.  

Anonymkode: 15e41...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så sint? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Er ikke ute etter å ta noen. Jeg lurer oppriktig på dette.

Jeg kjenner flere med plager som bruker hormoner. Vektøkning, trøtthet, svimmelhet, søvnproblemer og hetetokter merker de på hormoner. Er da jeg lurer på om dette kan unngås både med og uten hormoner?

Min erfaring med hetetokter og søvnproblemer, prøver femarelle, isbad, trening og sunnere kosthold. Jeg merker lettelse i hetetoktene. 

Anonymkode: 3c7ba...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 11.26):

Hvis du fremdeles har regelmessig syklus, tror jeg du ser spøkelser på høylys dag. 

Tror det er rett og slett ødeleggende for kvinners livskvalitet å leite etter symptomer på alt mulig.

Selv full-blown overgangsalder trenger ikke gi symptomer. Nyt heller hver måned du stadig har en menstruasjon. 

Anonymkode: bfbd3...e7e

De fleste kvinner som har kommet inn i perimenopause ser ikke spøkelser på høylys dag. 
De har en kropp som har synkende/ustabile hormonnivåer, som gir utslag i mange forskjellige symptomer/problemer. 
Mange av dem kommer krypende gradvis, og det er vanskelig å tidfeste når de egentlig kom. 

Og mange av disse tingene er også ting vi forbinder med gamle mennesker. Vonde ledd, dårlig hukommelse, tristhet, tørr hud, nedsatt libido. 

Du trenger ikke lete etter disse tingene. De kommer helt av seg selv. Uavhengig av "stabil syklus" eller ikke. 
Og er man faktisk der hvor slike ting gir problemer i hverdagen og nedsatt livskvalitet, så bør man ta en prat med lege/gynekolog om mulig behandling. 

For egen del merker jeg at hår og neglen ble sprøere/vanskeligere å holde i orden. Neglene fliset seg opp selv om de var helt korte, og håret nærmest "knakk av".  Jeg fikk vondt i ledd. (Mistet ting i bakken på grunn av lynende smerter i fingerledd, og sluttet å gå mer enn nødvendig på asfalt på grunn av vonde ankler og hofter.) Og jeg måtte slutte å bruke sminke fordi huden var så tørr at den bare flasset av. Særlig rundt øynene. Sminke forverret problemene. 

Var flere ganger hos lege for leddsmertene. Antok det var leddgikt, men det var det ikke. 
Fikk testet hormoner, og da forsvant alle problemene. 

Men for all del. Jeg kunne jo bare latt være å lete etter symptomer på ting, så hadde sikkert tørrheten og leddsmertene forsvunnet... (Eller jeg kunne satt meg ned og ventet på døden, som sikkert hadde kommet av uttørking, muskelsvikt og kjedsomhet.) 

Det er mulig det var "naturlig" i gamle dager at kvinner i 40-50-åra gikk over til å være stillesittende inntørkede rosiner som ventet på å dø. Antagelig døde vel de fleste før de var 50 også. Helt naturlig. Etter å ha fått 12 barn der 4 vokste opp. For det er "helt naturlig" at barn dør også. 

Anonymkode: fdd67...23e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt dette er jo symptomer på hormonbalanse. 

Anonymkode: 71826...099

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

#HormonUbalanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste kvinner som har kommet inn i perimenopause ser ikke spøkelser på høylys dag. 
De har en kropp som har synkende/ustabile hormonnivåer, som gir utslag i mange forskjellige symptomer/problemer. 
Mange av dem kommer krypende gradvis, og det er vanskelig å tidfeste når de egentlig kom. 

Og mange av disse tingene er også ting vi forbinder med gamle mennesker. Vonde ledd, dårlig hukommelse, tristhet, tørr hud, nedsatt libido. 

Du trenger ikke lete etter disse tingene. De kommer helt av seg selv. Uavhengig av "stabil syklus" eller ikke. 
Og er man faktisk der hvor slike ting gir problemer i hverdagen og nedsatt livskvalitet, så bør man ta en prat med lege/gynekolog om mulig behandling. 

For egen del merker jeg at hår og neglen ble sprøere/vanskeligere å holde i orden. Neglene fliset seg opp selv om de var helt korte, og håret nærmest "knakk av".  Jeg fikk vondt i ledd. (Mistet ting i bakken på grunn av lynende smerter i fingerledd, og sluttet å gå mer enn nødvendig på asfalt på grunn av vonde ankler og hofter.) Og jeg måtte slutte å bruke sminke fordi huden var så tørr at den bare flasset av. Særlig rundt øynene. Sminke forverret problemene. 

Var flere ganger hos lege for leddsmertene. Antok det var leddgikt, men det var det ikke. 
Fikk testet hormoner, og da forsvant alle problemene. 

Men for all del. Jeg kunne jo bare latt være å lete etter symptomer på ting, så hadde sikkert tørrheten og leddsmertene forsvunnet... (Eller jeg kunne satt meg ned og ventet på døden, som sikkert hadde kommet av uttørking, muskelsvikt og kjedsomhet.) 

Det er mulig det var "naturlig" i gamle dager at kvinner i 40-50-åra gikk over til å være stillesittende inntørkede rosiner som ventet på å dø. Antagelig døde vel de fleste før de var 50 også. Helt naturlig. Etter å ha fått 12 barn der 4 vokste opp. For det er "helt naturlig" at barn dør også. 

Anonymkode: fdd67...23e

Signerer denne, akkurat sånn er det for meg også. 

De første tegnene var muskelsmerter, nedstemthet, litt kluss med mensen, økt uvi, nedsatt selvstendig, søvnvansker og hjernetåke/dårlig syn. Hos lege snakket vi om fibromyalgi, ikke OA. Det var noe jeg fant ut selv på nettet, etter noen år, og heldigvis var legen grei og lot meg prøve hrt. Er ikke så lenge siden jeg begynte da, men har allerede mindre muskelsmerter i allefall. Selvstendig mangler, så lurer på å prøve testosteron etterhvert. Bruker kombiplasteret Estalis nå. 

Bare fordi generasjonen over oss ikke fikk hjelp for dette så skal ikke vi la være. Når det finnes mer kunnskap og hjelp idag så vi ikke trenger å føle oss helt koko og ferdig i livet så er det helt naturlig å bruke preparater som gjør oss fungerende igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja.. er det virkelig det?? Har ikke  no annet hormonelt 

men det er helt ille da, og kaotisk døgnet rundt. Ikke noe system ift syklus. er helt senheliggende pga dette. Sansene er rare og jg ee frakobla og føler mg pakka inn i noe.
Jeg har long covid/utnattelse også og alle disse symptomene er jo på det og. Så derfor det blir vanskleig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % sikker på at en stor andel av de som blir diagnostisert med fibromyalgi i 40-50 årene, egentlig har disse plagene pga synkende hormonnivå. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men det er helt ille da, og kaotisk døgnet rundt. Ikke noe system ift syklus. er helt senheliggende pga dette. Sansene er rare og jg ee frakobla og føler mg pakka inn i noe.
Jeg har long covid/utnattelse også og alle disse symptomene er jo på det og. Så derfor det blir vanskleig. 

Ja det kan være vanskelig å skille for det er mye likt, men hormonell ubalanse i tillegg kan forsterke LC symptomer og gjør at kroppen sliter mer en nødvendig. Har man kronisk sykdom i bunn så har man antageligvis krøll i hormonene også fordi kronisk sykdom stresser kroppen, stress «spiser» av hormonet progresteron. Lavt progresteron  kan gjøre deg mer utsatt for stress og kan gi symptomer på østrogendominans som også ikke er bra. Dette henger sammen alt sammen. 

Anonymkode: 9df01...0cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hav mener du? Har ikke noe annet hormonelt? Alt det du beskriver kan jo meget godt være et resultat av hormoner som svinger.  Han slag bevis er du ute etter på at de plagene du har ikke er hormonelt? Syklusen din er ikke noe bevis på det. Du kan ha stabil syklus, og likevel ha plager pga hormoner i ulage. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det kan være vanskelig å skille for det er mye likt, men hormonell ubalanse i tillegg kan forsterke LC symptomer og gjør at kroppen sliter mer en nødvendig. Har man kronisk sykdom i bunn så har man antageligvis krøll i hormonene også fordi kronisk sykdom stresser kroppen, stress «spiser» av hormonet progresteron. Lavt progresteron  kan gjøre deg mer utsatt for stress og kan gi symptomer på østrogendominans som også ikke er bra. Dette henger sammen alt sammen. 

Prøvd å lese om hormonene og hvordan de er hjennom syklus, og da virker det som man får plager både av økt og av lav progesteron?

utrolig vanskelig vite hvilke hormoner man evt trenger tilførsel av da?

prøver er normal. Og gyn sa at så lenhe man har mens har man progesgeron 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hav mener du? Har ikke noe annet hormonelt? Alt det du beskriver kan jo meget godt være et resultat av hormoner som svinger.  Han slag bevis er du ute etter på at de plagene du har ikke er hormonelt? Syklusen din er ikke noe bevis på det. Du kan ha stabil syklus, og likevel ha plager pga hormoner i ulage. 

Har ikke tørr skjede, har normsl mens, har ikke svette eller hetetokter eller flisete negler.. osv

Ikke ute etter bevis, orøver forstå om det likevel kan være Noe hormonelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % sikker på at en stor andel av de som blir diagnostisert med fibromyalgi i 40-50 årene, egentlig har disse plagene pga synkende hormonnivå. 

Enig hormonell ubalanse er ett hav mer en bare nattesvette og humørsvingninger. Det påvirker alt i kroppen.
«Østrogenreseptorer finnes i svært mange celletyper, og har effekt på kjønnsorganer, bryster, muskulatur, skjelett og hud. Det er også østrogenreseptorer i andre vev, som sentralnervesystemet og tykktarmen.» 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd å lese om hormonene og hvordan de er hjennom syklus, og da virker det som man får plager både av økt og av lav progesteron?

Ja man har både progresteron og østrogen under perimenopause men du har enten mer eller mindre en det i den svingende fasen, som er naturlig for din kropp til å fungere optimalt. Kroppen sliter og stresshormoner, progresteronet og østrogenet kjemper om de samme reseptorene. Så det vil være ubalanse i hvilke hormoner som dominerer fra dag til dag og hver time omtrent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tørr skjede, har normsl mens, har ikke svette eller hetetokter eller flisete negler.. osv

Ikke ute etter bevis, orøver forstå om det likevel kan være Noe hormonelt 

Nei men som du selv skrev: Hjertebank, stress, kognitiv svikt, søvnvansker, hjernetåke, tinnitus og trykk i hodet er jo klassiske symptomer på perimenopause! 

Jeg hadde stabil syklus, jeg hadde ikke tørre slimhinner, jeg hadde ikke svettetokter. Mitt første symptom var vonde ledd! Så fikk jeg lav energi, hjernetåke, ble lettrørt og ekstremt mye hjertebank og høy puls uten anstrengelse. Da jeg begynte på hormoner så forsvant alt dette på et blunk. Poenget er at de klassiske symptomene som manglende mens og hetetokter er ikke de eneste symptomene eller et kriterie for at man er i perimenopause, og alle kvinner har ulike symptomer.  Noen kan ha «alle» symptomene, noen har ingen symptomer, og noen kan han enkelte symptomer.

Blodprøver er verdiløse i perimenopausen. Som du ser av grafen over her så svinger hormonene enormt, og en blodprøve vil ikke si noen ting. Om du tar samme blodprøve to dager etterpå vi du få en helt annen verdi. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, altså, jeg produserer jo fortsatt progesteron, men det hjelper fint lite når det ikke blir høy nok topp til å få blødd ut livmorslimhinna. Da blir jeg gående med konstante blødninger og tidvis voldsomme styrtblødninger, for ikke å snakke om den økte kreftrisikoen som fortykket endometrium gir. 

Provera fikk midlertidig orden på det (det varte faktisk i noen måneder etter jeg var ferdig med kur til og med), men så kom det plutselig tilbake.

Anonymkode: 5e673...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei men som du selv skrev: Hjertebank, stress, kognitiv svikt, søvnvansker, hjernetåke, tinnitus og trykk i hodet er jo klassiske symptomer på perimenopause! 

Jeg hadde stabil syklus, jeg hadde ikke tørre slimhinner, jeg hadde ikke svettetokter. Mitt første symptom var vonde ledd! Så fikk jeg lav energi, hjernetåke, ble lettrørt og ekstremt mye hjertebank og høy puls uten anstrengelse. Da jeg begynte på hormoner så forsvant alt dette på et blunk. Poenget er at de klassiske symptomene som manglende mens og hetetokter er ikke de eneste symptomene eller et kriterie for at man er i perimenopause, og alle kvinner har ulike symptomer.  Noen kan ha «alle» symptomene, noen har ingen symptomer, og noen kan han enkelte symptomer.

Blodprøver er verdiløse i perimenopausen. Som du ser av grafen over her så svinger hormonene enormt, og en blodprøve vil ikke si noen ting. Om du tar samme blodprøve to dager etterpå vi du få en helt annen verdi. 

Er det det altså..men merkelig det kom etter at jg fikk lc/me da. Og blir verre ved aktivitet…? Og får pem..

hmm får sjekke d opp igjen. Lite villig gynekolog.

hvilke hormoner tar du?

Ja skjlnner blodprøver er lite nyttig da- men ble tatt på det tidspunktet man skulle og de var perfekt liksom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...