AnonymBruker Skrevet i går, 05:46 #1 Del Skrevet i går, 05:46 Hvordan merket dere perimenopause mtp andre symptomer enn typiske hormonelle symøtomer. Tenker på slikt som puls, stress, hjernetåke, mentalt..? Og kom slike symptomer selv om regelmessig syklus? Og var symmtomene varierende eller konstante gjennom syklus? Anonymkode: b6a5b...83a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:02 #2 Del Skrevet i går, 10:02 Min pangstartet etter covid. Fikk kraftige hetetokter, kraftige og uregelmessige blødninger, sterk pms og hjernetåke, søvnproblemer, hjertebank og utmattelse. Anonymkode: bbb7b...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #3 Del Skrevet i går, 10:06 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min pangstartet etter covid. Fikk kraftige hetetokter, kraftige og uregelmessige blødninger, sterk pms og hjernetåke, søvnproblemer, hjertebank og utmattelse. Anonymkode: bbb7b...d41 Såpass. Jeg er også long covid. Men vet ikke om noe av symptomene mine eventuelt kan skyldes hormoner🤯 Fikk du hjelp av hormonbehandling ? Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #4 Del Skrevet i går, 10:24 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Såpass. Jeg er også long covid. Men vet ikke om noe av symptomene mine eventuelt kan skyldes hormoner🤯 Fikk du hjelp av hormonbehandling ? Anonymkode: b6a5b...83a Jeg har ikke fått begynne på hormonbehandling enda siden jeg fortsatt har syklus. Så nå venter jeg bare på at den skal stoppe. Hvis du lurer på om hormoner spiller inn så bør du logge tre sykluser. Anonymkode: bbb7b...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #5 Del Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke fått begynne på hormonbehandling enda siden jeg fortsatt har syklus. Så nå venter jeg bare på at den skal stoppe. Hvis du lurer på om hormoner spiller inn så bør du logge tre sykluser. Anonymkode: bbb7b...d41 Bytt lege. Det er veldig vanlig med hrt i perimenopause nå. Ts. Jeg fikk plutselig veldig angst. Bekymret meg i hjel over så mangt. Progesteron har hjulpet så mye Anonymkode: 82b64...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #6 Del Skrevet i går, 11:18 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har ikke fått begynne på hormonbehandling enda siden jeg fortsatt har syklus. Så nå venter jeg bare på at den skal stoppe. Hvis du lurer på om hormoner spiller inn så bør du logge tre sykluser. Anonymkode: bbb7b...d41 Syklusene er ganske normale. Men er litt vanskelig å skille alle symptomene fra hverandre da jeg er dårlig hele tiden. Har du symptomer hele måneden? Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:19 #7 Del Skrevet i går, 11:19 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bytt lege. Det er veldig vanlig med hrt i perimenopause nå. Ts. Jeg fikk plutselig veldig angst. Bekymret meg i hjel over så mangt. Progesteron har hjulpet så mye Anonymkode: 82b64...e14 Bare progesteron? Jeg har prøvd lese litt om progesteron, Men leser at plager av progesteron også kommer i de delene av mnd der progesgeron er høy, så blir ikke klok🙈 føler alle får østrogen Hvis det er snakk om perimeno Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:43 #8 Del Skrevet i går, 12:43 Jeg fikk nylig hrt-plaster og progesteron piller av legen fordi jeg er over 40 og hun mente at det jeg sliter med skyldes perimenopause. Hovedsakelig utmattelse og depresjoner. Dette er ting jeg har slitt med hele livet, så jeg skjønner ikke helt at det skal skyldes perimenopause. Har kun vært 1,5 måned på hormoner, men om noe har de bare gjort ting verre. Får holde ut noen måneder til og se om det bedrer seg. Anonymkode: 5ab2c...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har ikke fått begynne på hormonbehandling enda siden jeg fortsatt har syklus. Så nå venter jeg bare på at den skal stoppe. Hvis du lurer på om hormoner spiller inn så bør du logge tre sykluser. Anonymkode: bbb7b...d41 Men hvirdan Vet du at problemene med puls og hjernetåke med mer er hormonelt ? Det er jo også vanlige symptomer på long covid/me Anonymkode: b6a5b...83a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden Hvis du fremdeles har regelmessig syklus, tror jeg du ser spøkelser på høylys dag. Tror det er rett og slett ødeleggende for kvinners livskvalitet å leite etter symptomer på alt mulig. Selv full-blown overgangsalder trenger ikke gi symptomer. Nyt heller hver måned du stadig har en menstruasjon. Anonymkode: bfbd3...e7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bare progesteron? Jeg har prøvd lese litt om progesteron, Men leser at plager av progesteron også kommer i de delene av mnd der progesgeron er høy, så blir ikke klok🙈 føler alle får østrogen Hvis det er snakk om perimeno Anonymkode: b6a5b...83a Jeg fikk begge deler, men beskjed om å prøve meg frem. Har brukt begge deler, bare østrogen og bare progesteron. Det siste fungerer for meg. Har litt pcos hvor østrogen ofte dominerer, så tror det henger sammen med det. Til deg som skriver at kvinnehelse er lite viktig og man bare skal ta seg sammen (min parafrasering): 🖕 Anonymkode: 82b64...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du fremdeles har regelmessig syklus, tror jeg du ser spøkelser på høylys dag. Tror det er rett og slett ødeleggende for kvinners livskvalitet å leite etter symptomer på alt mulig. Selv full-blown overgangsalder trenger ikke gi symptomer. Nyt heller hver måned du stadig har en menstruasjon. Anonymkode: bfbd3...e7e For noen av oss så finnes det absolutt ikke noe som helst å nyte med det. Det er oftere mer ødeleggende for kvinners livskvalitet at kvinnehelse og plager blir bagatellisert. Det er alt for mange som blir avfeid med "sånn er det å være kvinne", eller fordi symptomene ikke stemmer overens med den gamle utdaterte læreboken... Anonymkode: 15e41...9a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du fremdeles har regelmessig syklus, tror jeg du ser spøkelser på høylys dag. Tror det er rett og slett ødeleggende for kvinners livskvalitet å leite etter symptomer på alt mulig. Selv full-blown overgangsalder trenger ikke gi symptomer. Nyt heller hver måned du stadig har en menstruasjon. Anonymkode: bfbd3...e7e Ja, altså jeg leter ikke etter symmtomer. Er drit dårlig. Så leter ehentlig mer etter potensielle ting som kan bidra til at jeg føler meg sånn. Mest sannsynlig er det «bare» long covid, sm en annen her nevnte og. Men det kan jo tulle til hormonene og jeg føler en del forverrer seg enkelte deler av syklus så greit å «utelukke» det Aner jo ikke Hvorsan det er å ha perimenopause 😅 så må spørre😅 Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Del Skrevet 7 timer siden Hvilke hormoner er det som gir veldig stress og adrenalin og uro, samt hjernetåke? Føler jeg ekstra ille dag 6-15 ellernoe.. Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvilke hormoner er det som gir veldig stress og adrenalin og uro, samt hjernetåke? Føler jeg ekstra ille dag 6-15 ellernoe.. Anonymkode: b6a5b...83a Det er ikke hormonene som gir symptomer. Problemet er svingende hormoner. Når hormonene svinger, så svinger du! Anonymkode: b68fc...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke hormonene som gir symptomer. Problemet er svingende hormoner. Når hormonene svinger, så svinger du! Anonymkode: b68fc...867 Hmm ok… så det er ikke fordi østrogen eller progesteron er høyere eller lavere? Men er det vanlig reagere mer på svingningene om man er i perimeno? Få andre symptomer? Eller svinger de mer enn de gjorde før? Selv om syklusen er normal? hvorfor får noen hjelp av å tilføre hormoner da, hvis det ikke er pga mangel på noe? Masde spørsmål, takknemlig for svar 😅 Anonymkode: b6a5b...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm ok… så det er ikke fordi østrogen eller progesteron er høyere eller lavere? Men er det vanlig reagere mer på svingningene om man er i perimeno? Få andre symptomer? Eller svinger de mer enn de gjorde før? Selv om syklusen er normal? hvorfor får noen hjelp av å tilføre hormoner da, hvis det ikke er pga mangel på noe? Masde spørsmål, takknemlig for svar 😅 Anonymkode: b6a5b...83a «Overgangsalder – shut down eller omorganisering? Østrogen i sin mest aktive form estradiol produseres hovedsakelig i eggstokkene, og det store fallet i mengden estradiol inn mot den aller siste menstruasjonen-menopause- utløser en rekke forandringer i hjernen. Den må rett og slett ommøblere og omorganisere seg. Fra å være stimulert av østrogen, må den nå finne andre måter. Dette merker mange godt. Fallet i hormonmengde fører for mange til nevrologiske symptomer som hjernetåke, ordleting, endret søvn og humør. Ikke bare reproduktive symptomer som tørre slimhinner og endret menstruasjon slik man lenge trodde» https://www.oslo-universitetssykehus.no/om-oss/ekspertsykehuset/den-hormonelle-hjernen/ Anonymkode: 9df01...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå