Gå til innhold

For dere med små barn (1-2 år) som utviklet lungebetennelse etter RS/influensa, hvordan utartet det seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet det med forkjølelsesymptomer som ble verre? Hvor lang tid tok det fra det startet til barnet ble dårligst?

Anonymkode: f0282...ce7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker bare at pusten ble raskere og raskere.  Brystkassa/"hjelpemuskulatur" beveget seg veldig. Måtte til legen flere ganger for å bli tatt alvorlig. Barnelegen kunne høre at han var full av slim i lungene, selv om legevaktslegen ikke kunne høre noe når han lyttet. Ikke utsett legesjekk med så lite barn ♥️

Anonymkode: 27ca0...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Hurtig respirasjon og bare sov

Anonymkode: 1c566...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å sette fingeren på, synes jeg.

Hun var nesten 1, og akkurat startet i barnehagen. Fikk høy feber og tett nese, helt normalt, også forsvant feberen, og kom tilbake over en periode på to uker. Da feberen var borte et par dager så var hun pigg, og vi trodde hun var klar for barnehagen, men så var det tilbake til feber igjen.

Siden det holdt på så lenge så var vi hos legen, men da var alt fint. Hun ble lyttet på, og det var ikke noe unormalt.

En dag var hun plutselig mye slappere enn før, og var fortsatt like slapp når vi fikk ned feberen med paracet, noe som ikke hadde vært tilfelle tidligere. Merket ikke noe på pusten hennes da. Vi la oss, og jeg hadde uansett bestemt meg for å ringe legen morgenen etter. Vi fikk time veldig kjapt, og jeg husker at da jeg skulle vekke henne så våknet hun liksom ikke helt. Tenkte hun kanskje bare var trøtt, men jeg kunne kle på henne og stelle henne i søvne.

Da vi kom til legen viste det seg at hun hadde dobbeltsidig øre- og lungebetennelse. Det må ha gått veldig fort, tenker jeg, og her var ikke pusten noen indikator.

Hvis barnet har hatt feber en stund, det er uvanlig slapt, puster annerledes eller du bare har en følelse av at noe ikke er greit så ringer du legen. Jeg er selv en som ikke liker å være til bry, og venter heller for lenge med å kontakte lege selv, men når det kommer til barna så driter jeg i om jeg er til bry. Heldigvis føler jeg at det er lav terskel for de små, og at vi alltid har blitt tatt på alvor😊

Anonymkode: 4de0b...2a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vanskelig å sette fingeren på, synes jeg.

Hun var nesten 1, og akkurat startet i barnehagen. Fikk høy feber og tett nese, helt normalt, også forsvant feberen, og kom tilbake over en periode på to uker. Da feberen var borte et par dager så var hun pigg, og vi trodde hun var klar for barnehagen, men så var det tilbake til feber igjen.

Siden det holdt på så lenge så var vi hos legen, men da var alt fint. Hun ble lyttet på, og det var ikke noe unormalt.

En dag var hun plutselig mye slappere enn før, og var fortsatt like slapp når vi fikk ned feberen med paracet, noe som ikke hadde vært tilfelle tidligere. Merket ikke noe på pusten hennes da. Vi la oss, og jeg hadde uansett bestemt meg for å ringe legen morgenen etter. Vi fikk time veldig kjapt, og jeg husker at da jeg skulle vekke henne så våknet hun liksom ikke helt. Tenkte hun kanskje bare var trøtt, men jeg kunne kle på henne og stelle henne i søvne.

Da vi kom til legen viste det seg at hun hadde dobbeltsidig øre- og lungebetennelse. Det må ha gått veldig fort, tenker jeg, og her var ikke pusten noen indikator.

Hvis barnet har hatt feber en stund, det er uvanlig slapt, puster annerledes eller du bare har en følelse av at noe ikke er greit så ringer du legen. Jeg er selv en som ikke liker å være til bry, og venter heller for lenge med å kontakte lege selv, men når det kommer til barna så driter jeg i om jeg er til bry. Heldigvis føler jeg at det er lav terskel for de små, og at vi alltid har blitt tatt på alvor😊

Antageligvis kunne dere ha ringt legevakt den kvelden til og med. Nå gikk det jo fint, men har noen vært syke og blir akutt dårlige etter bedring så kan det være tegn på sepsis. Nå var hun kanskje ikke så dårlig, men det kan gå fort, så ikke alltid man har tid til å se det an. Man vil jo ikke være til bry, men å ringe legevakt om man er usikker er alltid innafor, de kan vurdere barnet via videooverføring der og da.

Anonymkode: cd0f2...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Antageligvis kunne dere ha ringt legevakt den kvelden til og med. Nå gikk det jo fint, men har noen vært syke og blir akutt dårlige etter bedring så kan det være tegn på sepsis. Nå var hun kanskje ikke så dårlig, men det kan gå fort, så ikke alltid man har tid til å se det an. Man vil jo ikke være til bry, men å ringe legevakt om man er usikker er alltid innafor, de kan vurdere barnet via videooverføring der og da.

Anonymkode: cd0f2...908

Ja, det kunne vi kanskje, men det var ikke noe spesielt den kvelden. Hun var litt slappere, ja, men ikke noen akutt bekymring.

Vi hadde vært hos legen dagen i forveien, og det gikk mye virus, så forklaringen fra legen var at det sannsynligvis var virusinfeksjon etter virusinfeksjon. Hun ble lyttet på og undersøkt da, og da var alt fint, så vi tenkte det kunne vente til legekontoret åpnet. Det bare var en magefølelse om at det ikke hastet. Hadde hun vært like slapp på kvelden som det hun var dagen etter så hadde vi absolutt ringt legevakt kvelden før, for det  var ikke lenger "slapp av feber". Heldigvis kviknet det fort til med antibiotika.

Vi ringer absolutt legevakt om vi er bekymret altså, og legevakten hos oss har tatt oss inn selv når de egentlig ikke kan gjøre noe annet enn å berolige oss voksne. Opplever at det er lav terskel for sånt, så er ikke redd for å være til bry med barna mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...