AnonymBruker Skrevet 1. april #1 Skrevet 1. april Han stikker av når det passer han fra SFO. Stjålet penger fra meg og bruker de på godteri som deles ut på skolen. Har voldsomme raseriutbrudd for de minste ting. Hjemmesituasjon: Jeg er alene med han og storesøster. Storesøster er en helt annen type og veldig forsiktig av seg. Orker ikke mer. Hele livet vårt styres av han. Anonymkode: b3d19...7b2 5
AnonymBruker Skrevet 1. april #2 Skrevet 1. april Hvor er far? Søk kommunen om avlastning. Det kan være vanskelig å få innvilget, men ikke gi opp. Anonymkode: 83308...cca 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #3 Skrevet 1. april Kan barna være hos deg/far på skift så storesøster får ro? Anonymkode: 83308...cca
AnonymBruker Skrevet 1. april #4 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han stikker av når det passer han fra SFO. Stjålet penger fra meg og bruker de på godteri som deles ut på skolen. Har voldsomme raseriutbrudd for de minste ting. Hjemmesituasjon: Jeg er alene med han og storesøster. Storesøster er en helt annen type og veldig forsiktig av seg. Orker ikke mer. Hele livet vårt styres av han. Anonymkode: b3d19...7b2 Høres ikke ut som en diagnose. Du er alene og overveldet, han har ikke en far. Det er nok av en forklaring det. Anonymkode: 5c65d...5c3 9
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Skrevet 1. april Enten man kaller det ODD eller ikke, er diagnosen egentlig bare en beskrivelse på en fungering som oftest har underliggende årsaker. Dere bør få hjelp til å identifisere disse og tilpasse deretter. Vi har for lite informasjon til å bidra med så mye annet matnyttig. Avhengig av fungering sosialt og faglig, vurder å få koblet på BUP og PPT. Ha tett dialog med skole. Anonymkode: 0e58e...65d 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enten man kaller det ODD eller ikke, er diagnosen egentlig bare en beskrivelse på en fungering som oftest har underliggende årsaker. Dere bør få hjelp til å identifisere disse og tilpasse deretter. Vi har for lite informasjon til å bidra med så mye annet matnyttig. Avhengig av fungering sosialt og faglig, vurder å få koblet på BUP og PPT. Ha tett dialog med skole. Anonymkode: 0e58e...65d Har en datter med denne diagnosen og de fortalte meg omtrent det du sier her. Hjalp meg ikke en dritt den gangen da jeg stod i det, men hjelper nå som de verste kampene virker til å være forbi. Holder med deg og det du skriver i siste avsnitt og tilføyer at du må søke om avlasting, kanskje også støttekontakt og andre måter du og datteren din kan få tid både alene og alene sammen. Dere trenger det. HUN trenger det, antakelig mer enn du er klar over. Anonymkode: feec2...446 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han stikker av når det passer han fra SFO. Stjålet penger fra meg og bruker de på godteri som deles ut på skolen. Har voldsomme raseriutbrudd for de minste ting. Hjemmesituasjon: Jeg er alene med han og storesøster. Storesøster er en helt annen type og veldig forsiktig av seg. Orker ikke mer. Hele livet vårt styres av han. Anonymkode: b3d19...7b2 Før du tenker diagnose ; er det noe som plager ungen din? Mobbing, andre ting? Slik atferd er også tegn på mistrivsel Husk at for å stille diagnose så skal atferden være stabil over tid, ulike miljøer og konstellasjoner. Anonymkode: 15102...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april #8 Skrevet 1. april Å stjele godteri for å dele ut kan virke som et forsøk på å få venner / bli likt/ få anerkjennelse og bli populær. Kan dette være noe som treffer sønnen din? Anonymkode: 15102...abb 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #9 Skrevet 1. april Det er jo en av symptomene på adhd. Utredning, behandling, kunnskap og tilrettelegging er nøkkelen. Anonymkode: 270d2...45d
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han stikker av når det passer han fra SFO. Stjålet penger fra meg og bruker de på godteri som deles ut på skolen. Har voldsomme raseriutbrudd for de minste ting. Hjemmesituasjon: Jeg er alene med han og storesøster. Storesøster er en helt annen type og veldig forsiktig av seg. Orker ikke mer. Hele livet vårt styres av han. Anonymkode: b3d19...7b2 ODD er ikke en diagnose her i landet. Og så vil jeg bare si at ODD er et speil og resultat av foreldrene. Se på dere selv og hva dere kan gjøre fremfor å lete opp en "disorder" som amerikanerne har funnet opp og stempler på barn som har det vanskelig. Anonymkode: b7690...e91 1 2
Agatha Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april Har han noen fysiske plager? Er du sikker på at f.eks. magen funker som den skal? Hvordan går det sosialt for barnet? Det er stor sjans for at det er et eller annet som plager dette barnet og at adferden er et symptom på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Skrevet 1. april Høres ut som vår gutt, minus stjelingen. Han ble diagnostisert med soleklar ADHD når vi endelig fikk utredning. Anonymkode: 52219...372
AnonymBruker Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april Men her må jo du sette opp større gjerder rundt barnet! Hvorfor hadde du penger liggende tilgjengelig for barnet? Hvordan fikk barnet kjøpt godteri uten at du visste det? Drar han på butikken alene? Hvorfor passer ikke de på SFO bedre på? Osv. barnet trenger hjelp, men inntil videre må du stramme kontrollen Anonymkode: 9475d...e4f
AnonymBruker Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men her må jo du sette opp større gjerder rundt barnet! Hvorfor hadde du penger liggende tilgjengelig for barnet? Hvordan fikk barnet kjøpt godteri uten at du visste det? Drar han på butikken alene? Hvorfor passer ikke de på SFO bedre på? Osv. barnet trenger hjelp, men inntil videre må du stramme kontrollen Anonymkode: 9475d...e4f Han går til og fra skole og SFO selv. Takk for tips om å stramme inn. Må vel til. Anonymkode: b3d19...7b2
AnonymBruker Skrevet 1. april #15 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Han går til og fra skole og SFO selv. Takk for tips om å stramme inn. Må vel til. Anonymkode: b3d19...7b2 Ja, du må det. Barn kan ikke få større frihet en de tåler. Det gjelder i alle aldre. Har man f.eks en smårolling som tegner på møbler så kan man ikke la tusjer ligge fremme. Sånn må du tenke mer en periode. Prøv å tenke ut hva som kan gå galt og følg med tettere. Selvsagt ikke alltid lett, men gjør så godt du kan. Anonymkode: 9475d...e4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #16 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut som vår gutt, minus stjelingen. Han ble diagnostisert med soleklar ADHD når vi endelig fikk utredning. Anonymkode: 52219...372 Du skriver «når vi endelig fikk utredning». Hvor gammelt var barnet og hvor lenge måtte dere vente? Anonymkode: d0fc6...fb7
Humas Skrevet 1. april #18 Skrevet 1. april (endret) Aktive barn (som man kalte det før adhd) trenger en farsfigur. De trenger ofte en mannlig rollemodell som tar de med på guttete ting, og noe som sliter de ut. Manglende tilknytning til far i barndom kan utvikle seg skjevt. Kan du få far til å bidra mer, dere bør dele på det om han er en ok fyr, om han er av samme ulla, så kanskje det er gener. Ta kontakt med helsevesenet ihvertfall, og barn trenger masse kjærlighet, omsorg, rollemodeller og grenser. Og man må finne ut hva han liker, og få han til å gjøre mer av det. Vanskelige barn har en eller annen bagasje, hjelper ikke å pushe diagnose, det løser ikke opp i det som ligger under. Ikke for å kritisere, samfunnet har blitt veldig lite fokusert på at gutter skal få herje litt, og en aktiv gutt kan da lett skyve andre barn vekk, uten at de forstår hvorfor. Og så prøver de å kjøpe seg innpass, som heller ikke fungerer. Kanskje få avlastning en helg i mnd hos en stabil familie som har mye erfaring med barn kan være noe? Endret 1. april av Humas
AnonymBruker Skrevet 1. april #19 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): ODD er ikke en diagnose her i landet. Og så vil jeg bare si at ODD er et speil og resultat av foreldrene. Se på dere selv og hva dere kan gjøre fremfor å lete opp en "disorder" som amerikanerne har funnet opp og stempler på barn som har det vanskelig. Anonymkode: b7690...e91 Det er den jo. F91.3 i ICD-10. Men ikke mye benyttet. Minst like ofte som et utslag av omsorgsbetingelser, er slik fungering knyttet til nevroutviklingsforstyrrelser. Anonymkode: 0e58e...65d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #20 Skrevet 1. april Min diagnose skiller seg betydelig fra din diagnose på ditt barn. Anonymkode: 3dec0...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå