Gå til innhold

Brille med styrke - kan man bare dra i butikk og kjøpe det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos en lokal optiker og fant ut at jeg er litt nærsynt og trenger briller for å se tekst bra når jeg leser. Jeg har 0,5 i styrke. Brillene der var dyre, og jeg ønsker fler. Vil ha et brillepar i vesken og i bilen f.eks. Men Kan jeg bare dra på f.eks. spectsaver å kjøpe meg ett par briller der eller må jeg ha time og kjøre full undersøkelse? Eller er det mulig å kjøpe på nett? Briller er helt nytt for meg så jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Anonymkode: 94e13...818

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør ha brilleseddel med eksakte mål. Be om den fra optikeren. 

Anonymkode: 447bc...9b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper lesebriller på nett. Kjøper gjerne mange i slengen og strør rundt meg. Temu, eBay, . . .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har rimelige briller på mange butikker. Greit å teste ut hva man liker, før man kjøper noen til tusenvis av kroner.

Coop Extra har ok briller. Normal er et hakk billigere, og sikkert enda billigere på Nille.

Anonymkode: 583fb...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøper lesebriller på nett. Kjøper gjerne mange i slengen og strør rundt meg. Temu, eBay, . . .

Du får ikke kjøpt billige nærsyntbrille. Kun langsynt/lesebrille med +

Anonymkode: dd19c...ab5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Joda, noen har billige - også.  Nille/europris og lignende. Er mer om du også har skjeve hornhinner, da bedre med ordentlige briller

Anonymkode: 997a5...b0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, du får kjøpt det noen steder. Måtte ty til det en gang da jeg hadde glemt linsene hjemme og var på jobbreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenligne optiker med en lege som undersøker deg og gir deg en resept. Så velger du selv hvilket apotek du vil handle i, og du velger selv om du vil kjøpe original eller den apoteket foreslår som alternativ. Også litt som en frisør, fordi de både klipper og selger shampo i samme lokale. Men du må ikke kjøpe shampoen din der, selv om du behøver shampo.

Optiker og brillesalg er to forskjellige ting, som holder til i samme lokale.

Det finnes masse steder som selger briller med + 0,5 til en billig penge. 200-400 kr. Skal du ha skikkelig gode briller, så må du nok opp i pris.

Anonymkode: f3eb1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brilleseddel fra optikeren?

Om du ikke fikk den med, kan du dra innom og be om den, eller sende en mail og be de sende den til deg.

Når du har den, kan du gå til spectsavers og prøve noen briller. Når du har bestemt deg for hvilke briller du ønsker, vil betjeningen ønske å se brilleseddelen så de kan taste inn informasjonen på dataen. Deretter sender de brillene du har valgt til noen som setter inn glasset med den styrken du skal ha. De sender brillene tilbake til butikken, og du henter brillene i butikken. Der vil de hjelpe deg med å tilpasse brillene litt så de sitter korrekt bak ørene dine.

Du kan også bruke informasjonen på brilleseddelen til å bestille briller med styrke på nettet.

Anonymkode: b432c...e38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har ikke fått noe seddel, så skal be om det 🙂 

Ellers så jeg de hadde briller på Rema, men det var 1+. Betyr + nærsynt? Var ingen til 0,5. laveste var 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har ikke fått noe seddel, så skal be om det 🙂 

Ellers så jeg de hadde briller på Rema, men det var 1+. Betyr + nærsynt? Var ingen til 0,5. laveste var 1.

+ er langsynt.

Anonymkode: c39b7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærsynt er -

Langsynt er +

Ville aldri bestilt briller på nett. Tilfelle man trenger tilpasning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos optiker trengte jeg kun vanlige lesebriller og ble oppfordret om å kjøpe på Nille. Jeg hadde +1.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NinaLisa skrev (8 timer siden):

Da jeg var hos optiker trengte jeg kun vanlige lesebriller og ble oppfordret om å kjøpe på Nille. Jeg hadde +1.

Samme her. Optiker anbefalte meg å prøve meg frem med Nille-briller. Sympatisk at de ikke går inn for å selge oss noe dyrt med det samme, eller hva?

Anonymkode: aca5a...11f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. Optiker anbefalte meg å prøve meg frem med Nille-briller. Sympatisk at de ikke går inn for å selge oss noe dyrt med det samme, eller hva?

Anonymkode: aca5a...11f

Det samme sier øyelegen min.

Anonymkode: 96657...2a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte om slik seddel, han svarte bare på sms at jeg har +0,50. Så da er jeg langsybt da. Trodde jeg var nærsynt. Jeg merker når jeg leser på tlf f.eks., eller jobber med pc, så er teksten blury. Men ser helt fint med brillene. For meg høres det da ut som at jeg er nærsynt siden jeg ikke ser godt nært, men det er vel omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 22.59):

Jeg har vært hos en lokal optiker og fant ut at jeg er litt nærsynt og trenger briller for å se tekst bra når jeg leser. Jeg har 0,5 i styrke. Brillene der var dyre, og jeg ønsker fler. Vil ha et brillepar i vesken og i bilen f.eks. Men Kan jeg bare dra på f.eks. spectsaver å kjøpe meg ett par briller der eller må jeg ha time og kjøre full undersøkelse? Eller er det mulig å kjøpe på nett? Briller er helt nytt for meg så jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Briller kjøper du etter brilleseddel du får på forespørsel fra optikeren du var hos, på samme måte som du kjøper legemidler etter resept fra legen. 
Fikk du ikke brilleseddel med, ber du om å få det. Der står hva du trenger av brilleglass. 
Briller kjøpt uten brilleseddel, Type Nille ol. Er ikke lov å kjøre bil med, ellers kan du vel gjøre hva du vil med billige «lekebriller». 

Anonymkode: 817c7...9dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med tenåringen hos optiker, som anbefalte oss å kjøpe lesebriller på Nille eller Europris.

Bruker selv briller, som må kjøpes hos optiker. Jeg holder meg nok til samme optiker videre, da de åpenbart ikke var ute etter å vri mest mulig penger ut av oss.

Anonymkode: a16b8...4c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...