Gå til innhold

Jernmangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sinnsykt lave verdier av ferritin og folat! Begynn med jern. Men,se svaret mitt angående b12.(b12-foreningen og b12-klinikken.no) Du må finne ut verdiene dine,samt sjekke de andre tingene jeg skrev. Begynn ikke m folat før du vet status på b12.

Ser jeg siterer feil person her,men satser på ts ser dette..Og vurder å filleriste/bytte lege 😲

Anonymkode: f528a...da3

Ja, jeg er enig i b-12, derfor jeg har bedt TS ta injeksjoner/holde nivåer under oppsyn. Men mtp hvor lavt ferritin hun har, så er det her fokuset også må være. 

TS fikk nettopp svar på b-12, men kun aktivt b12 som var sjekket. 101. Jeg hadde funksjonell mangel med holo på 98, serum 250, og helt normalt folat, hcy, mma. Så det er ikke gitt at de sistnevne er forhøyet ved mangel. Ja, men leger har sine retningslinjer å gå etter, og derfor tror de genuint ikke at det kan foreligge mangel når nivåene er sånn og sånn. 

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten arbeidet til B-12 foreningen, og jeg er utrolig glad for at b-12 klinikken sprer viktig informasjon også. 

Anonymkode: 55989...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er enig i b-12, derfor jeg har bedt TS ta injeksjoner/holde nivåer under oppsyn. Men mtp hvor lavt ferritin hun har, så er det her fokuset også må være. 

TS fikk nettopp svar på b-12, men kun aktivt b12 som var sjekket. 101. Jeg hadde funksjonell mangel med holo på 98, serum 250, og helt normalt folat, hcy, mma. Så det er ikke gitt at de sistnevne er forhøyet ved mangel. Ja, men leger har sine retningslinjer å gå etter, og derfor tror de genuint ikke at det kan foreligge mangel når nivåene er sånn og sånn. 

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten arbeidet til B-12 foreningen, og jeg er utrolig glad for at b-12 klinikken sprer viktig informasjon også. 

Vent, sorry, jeg blander tråder. Glem denne kommentaren i forhold til denne tråden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (På 1.4.2025 den 3.59):

Jeg fikk jern infusjon. Dvs jern intravenøst. Det har jeg gjort flere ganger. Jeg har en lidelse som gjør at tabletter ikke taes opp.

Kan jeg spørre hva slags lidelse det er? Har en gutt som tar opp jern dårlig, finner ikke ut av det. 

Anonymkode: ff0da...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man ta folat hvis det kun er folat som er lav?

ang jern, leste at d ikke vae bra å ta. At man får betennelse og forgiftning. Fordi man som regel har mye jern men det vises okle i blodet pga er eller annet

blir så forvirra 

Anonymkode: 2e501...9ba

Eh, mener du om du kan ta folat hvis det kun er jern som er lavt? Du har jo lavt folat, jern OG d vitamin, og bør ta tilskudd av alle. 

Altså, du overtenker sånn. Du har veldig lavt ferritin, og trolig symptomer relatert til det. Så da tar du tilskudd i et par mnd, og ser hvordan det utvikler seg. Og spiser rødt kjøtt for å få det i deg via mat også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh, mener du om du kan ta folat hvis det kun er jern som er lavt? Du har jo lavt folat, jern OG d vitamin, og bør ta tilskudd av alle. 

Altså, du overtenker sånn. Du har veldig lavt ferritin, og trolig symptomer relatert til det. Så da tar du tilskudd i et par mnd, og ser hvordan det utvikler seg. Og spiser rødt kjøtt for å få det i deg via mat også. 

Nei, svarte på en kommentar der man burde sjekke b12 og homocystein og de før man tar folat. Men jg har bare lav folat- av de… da kan man vel ta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, svarte på en kommentar der man burde sjekke b12 og homocystein og de før man tar folat. Men jg har bare lav folat- av de… da kan man vel ta det?

Det som nok menes er at hvis du tar folat som tilskudd en stund før man sjekker b12 osv, er at det kan påvirke prøveresultatene. Man skal f.eks ikke ta b7/biotin før b12 prøver heller. Så selvsagt skal du ta tilskudd av folat når du har lavt folat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager å kuppe tråden her, men jeg har ferritin på 19. Gått opp fra 10. Legen mener jeg ikke skal ta jern pga trøblete mage. men heller prøve å spise meg opp. Når det var på 19 sist virket han nesten fornøyd med det. Jeg er mye sliten, glemsk, fryser lett og mister sykt mye hår. Har begynt å ta litt jern selv om legen ikke har sagt det. Jeg synes at 19 også er i minste laget?

Anonymkode: 0b871...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 12.06):

Selvsagt må alt på KG tas i verste mening...  

Ja, jeg bruker også solkrem for å unngå kreft, men jeg har tidligere vært så nøye med solkrem og skygge at jeg har ligget lavt i vitamin D, selv etter sommeren. Løsningen (anbefalt av lege) var å passe på at jeg fikk eksponert kroppen for sol, uten solkrem, slik at jeg fikk fylt opp lagrene på den mest naturlige og effektive måten.

Et par tre ganger i uka passer jeg på å være ute i sola i 15-30 minutter uten solfaktor - bortsett fra ansikt, hals, bryst og hender, av rent forfengelig hensyn, fordi jeg ikke vil ha rynker på de mest utsatte stedene. Når jeg har vært ute i sola maks en halvtime går jeg inn igjen for å smøre hele meg med solkrem. Jeg prøver alltid å unngå sola når den er på det aller sterkeste, og er aldri ute så lenge at jeg blir brent.

Lavt nivå av vitamin D øker også risikoen for visse typer kreft, samt en lang rekke andre sykdommer og plager man virkelig ikke vil ha, så da tar jeg heller den minimale sjansen for å utvikle hudkreft (med generelt gode prognoser) som følge av moderat og gjennomtenkt eksponering for sol. Hadde jeg hatt tomme lagre (som TS sier hun har) hadde jeg i alle fall kommet meg ut i UV nivå 3+ ved første anledning.

Anonymkode: 2ae96...17e

Ja. Samme her. Jeg har vært så forsiktig at jeg har gått på noen smeller. Nå er jeg forsiktig, men ikke så forsiktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

beklager å kuppe tråden her, men jeg har ferritin på 19. Gått opp fra 10. Legen mener jeg ikke skal ta jern pga trøblete mage. men heller prøve å spise meg opp. Når det var på 19 sist virket han nesten fornøyd med det. Jeg er mye sliten, glemsk, fryser lett og mister sykt mye hår. Har begynt å ta litt jern selv om legen ikke har sagt det. Jeg synes at 19 også er i minste laget?

Jeg har alltid ligget på mellom 15-20 på jern uten at det har vært problematisk for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (10 timer siden):

Hva er forskjellen på ? Jeg har aldri tenkt over dette faktisk. Jeg er operert i tarmen og tar derfor ikke opp jern, verken via mat eller tabletter. Derfor får jeg jevnlig jerninfusjon.

Ved operasjon i tarm kan man også få mangel på bl.a. kobber. Kobbermangel er en oversett og lite kjent årsak til jernmangel.

Men OBS!, man må IKKE begynne å ta kobbertilskudd uten en utredning på dette. I noen tilfeller må man nemlig ta tilskudd av sink og B6 (i P5P-form) for å ta opp normalt med kobber uten at man istedenfor får en kobberforgiftning!

Både du og Ts kan også med fordel lese om HPU hos keac.nl og velge engelsk som språk:

https://www.keac.nl/hpu-2/?lang=en

(Keac er et anerkjent laboratorium. HPU er en tilstand som i Norge er svært lite kjent. Snakker av erfaring selv.)

Anonymkode: 7294e...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid ligget på mellom 15-20 på jern uten at det har vært problematisk for meg :) 

Det er individuelt, noen er mer sensitive for å ligge i nedre del av normalen på flere ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du symptomer på jernmangel og du ligger såpass lavt, så er det jo en fordel å få det opp. Du trenger jo ikke ta mye jern, men en kombinasjon av det og spise rødt kjøtt og annen jernrik mat. Husk å ta tilskudd godt utenfor måltider, og særlig måltider med meieri. Jern skal heller ikke ta sammen med sink, hvis ikke jeg husker feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er individuelt, noen er mer sensitive for å ligge i nedre del av normalen på flere ting. 

Var derfor jeg skrev for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...