Gå til innhold

Jernmangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen sa jernlagerene mine er helt på bunn. Og d vitamin. Tar nå begge deler tilskudd,  men føler meg altså så elendig. Trøtt. Svimmel m.m. Noen som har erfaringer de vil dele? Skal tilbake til legen om 2 mnd. for nye prøver,  men kan ikke se for meg å gå så lenge som dette..  Men er det noe annet å gjøre?

Anonymkode: 23e4c...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen sa jernlagerene mine er helt på bunn. Og d vitamin. Tar nå begge deler tilskudd,  men føler meg altså så elendig. Trøtt. Svimmel m.m. Noen som har erfaringer de vil dele? Skal tilbake til legen om 2 mnd. for nye prøver,  men kan ikke se for meg å gå så lenge som dette..  Men er det noe annet å gjøre?

Hvor mye tilskudd fikk du anbefalt? 

Anonymkode: a79fc...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva sa legen om kostholdet ditt?

Anonymkode: 06a7a...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du råd om å ta sammen med et glass appelsinjus, og unngå melkeprodukter to timer etterpå?

hvis du spiser jernrik mat, så bør man kanskje unngå melkeprodukt samtidig og to timer etterpå også.

Legen min ba meg ta 65mg på morgenen og 65 mg på kvelden inntil det øker.

På det verste spiser jeg typ blodpudding og klemetin sammen😅

Anonymkode: 72cd0...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jern infusjon. Dvs jern intravenøst. Det har jeg gjort flere ganger. Jeg har en lidelse som gjør at tabletter ikke taes opp.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hva er nivåene på, på begge?

Anonymkode: 9f71e...93e

Fikk ikke vite nivåene. Men det skal jeg spør om på oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At jeg har et godt kosthold.  Spiser mye jernrik mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk du råd om å ta sammen med et glass appelsinjus, og unngå melkeprodukter to timer etterpå?

hvis du spiser jernrik mat, så bør man kanskje unngå melkeprodukt samtidig og to timer etterpå også.

Legen min ba meg ta 65mg på morgenen og 65 mg på kvelden inntil det øker.

På det verste spiser jeg typ blodpudding og klemetin sammen😅

Anonymkode: 72cd0...2b8

Kan du huske hvilket merke du tok på jerntabelettene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OBS: Hør alltid med lege eller apotek før du evt. justerer dose. 

Jeg hadde tomme jernlagre i fjor. Tok Duroferon 100 mg morgen og kveld (altså 200 mg per dag), alltid sammen med appelsinjuice, etter anbefaling fra apoteket. Jeg syntes det hørtes mye ut, men ved ny måling fire og en halv måned senere var jeg ikke oppe i mer enn 45. Da hadde jeg i tillegg vært nøye med å ikke få i meg kaffe, magnesium, kalsium, melkeprodukter generelt, sukker osv. 1 time før jeg tok pille, evt. at jeg ikke tok pille før det hadde gått 2 timer etter jeg hadde spist. Det er mye som kan redusere opptaket, så best å ta på tom mage.

Pass også alltid på at du svelger med minst et halvt glass vann, for å være sikker på at pillen ikke klistrer seg i svelget. Det kan gi etseskader om den gjør det.

Når det gjelder vitamin D håper jeg du har fått resept på høy nok dose, og at du ikke bare tar type kosttilskuddmengde, hehe. Pass også på at du eksponerer deg for sola uten solkrem nå som det har begynt å komme opp i UV-nivå 3 innimellom ute i sola. Jeg bruker alltid solkrem i ansiktet, på brystet og på hendene for å unngå rynker der, men passer på å sole bein, armer, overkropp, alt ettersom hvor varmt det er ute og hvor jeg befinner meg. Mener ikke at du skal ligge og grille deg uten faktor så du blir solbrent, men prøv i alle fall å få minst 15 minutter med sol på kroppen med jevne mellomrom. Det gjør en enorm forskjell.

Har aldri ligget helt på bunn med vitamin D, bare lavt, så kan ikke svare på hvor lang tid det tar før man føler seg bedre der, men med tomme jernlagre begynte jeg å føle meg bedre overraskende fort. Tror ikke det tok mer enn litt over en uke før jeg jeg hadde fått tilbake en god slump energi, og fordøyelsen bedret seg kraftig. Ingen forstoppelse her, selv om jeg tok såpass høy dose.

Anonymkode: 2ae96...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde tomme jernlagre i fjor. Tok Duroferon 100 mg morgen og kveld (altså 200 mg per dag), alltid sammen med appelsinjuice, etter anbefaling fra apoteket. Jeg syntes det hørtes mye ut, men ved ny måling fire og en halv måned senere var jeg ikke oppe i mer enn 45. Da hadde jeg i tillegg vært nøye med å ikke få i meg kaffe, magnesium, kalsium, melkeprodukter generelt, sukker osv. 1 time før jeg tok pille, evt. at jeg ikke tok pille før det hadde gått 2 timer etter jeg hadde spist. Det er mye som kan redusere opptaket, så best å ta på tom mage.

Pass også alltid på at du svelger med minst et halvt glass vann, for å være sikker på at pillen ikke klistrer seg i svelget. Det kan gi etseskader om den gjør det.

Når det gjelder vitamin D håper jeg du har fått resept på høy nok dose, og at du ikke bare tar type kosttilskuddmengde, hehe. Pass også på at du eksponerer deg for sola uten solkrem nå som det har begynt å komme opp i UV-nivå 3 innimellom ute i sola. Jeg bruker alltid solkrem i ansiktet, på brystet og på hendene for å unngå rynker der, men passer på å sole bein, armer, overkropp, alt ettersom hvor varmt det er ute og hvor jeg befinner meg. Mener ikke at du skal ligge og grille deg uten faktor så du blir solbrent, men prøv i alle fall å få minst 15 minutter med sol på kroppen med jevne mellomrom. Det gjør en enorm forskjell.

Har aldri ligget helt på bunn med vitamin D, bare lavt, så kan ikke svare på hvor lang tid det tar før man føler seg bedre der, men med tomme jernlagre begynte jeg å føle meg bedre overraskende fort. Tror ikke det tok mer enn litt over en uke før jeg jeg hadde fått tilbake en god slump energi, og fordøyelsen bedret seg kraftig. Ingen forstoppelse her, selv om jeg tok såpass høy dose.

Hvordan følte du deg bedre av jern hvis du ikke fikk så økt nivå?

Anonymkode: 2e501...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker solkrem for å unngå rynker… hva med kreft?

Anonymkode: 1f6ab...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan følte du deg bedre av jern hvis du ikke fikk så økt nivå?

Fordi kroppen fikk tilført 200 mg jern daglig (samtidig som lagrene gradvis bygget seg opp).

Fra helsenorge.no:

Sitat

Behandling av jernmangelanemi

Den vanligste behandlingen mot jernmangelanemi er å ta jerntabletter. Dette stimulerer kroppen til å produsere flere røde blodlegemer. Nye blodlegemer dannes raskt, og de fleste vil føle seg bedre etter en ukes tid.

Hemoglobinnivået vil vanligvis gå tilbake til normalverdier i løpet av to til fire måneder, men det anbefales vanligvis å ta jerntabletter ytterligere tre til seks måneder for å fylle opp kroppens jernlagre. For noen mennesker, for eksempel veganere og kvinner med hyppig eller kraftig menstruasjon, kan det være nødvendig å ta jerntilskudd over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker solkrem for å unngå rynker… hva med kreft?

Anonymkode: 1f6ab...5f5

Selvsagt må alt på KG tas i verste mening...  

Ja, jeg bruker også solkrem for å unngå kreft, men jeg har tidligere vært så nøye med solkrem og skygge at jeg har ligget lavt i vitamin D, selv etter sommeren. Løsningen (anbefalt av lege) var å passe på at jeg fikk eksponert kroppen for sol, uten solkrem, slik at jeg fikk fylt opp lagrene på den mest naturlige og effektive måten.

Et par tre ganger i uka passer jeg på å være ute i sola i 15-30 minutter uten solfaktor - bortsett fra ansikt, hals, bryst og hender, av rent forfengelig hensyn, fordi jeg ikke vil ha rynker på de mest utsatte stedene. Når jeg har vært ute i sola maks en halvtime går jeg inn igjen for å smøre hele meg med solkrem. Jeg prøver alltid å unngå sola når den er på det aller sterkeste, og er aldri ute så lenge at jeg blir brent.

Lavt nivå av vitamin D øker også risikoen for visse typer kreft, samt en lang rekke andre sykdommer og plager man virkelig ikke vil ha, så da tar jeg heller den minimale sjansen for å utvikle hudkreft (med generelt gode prognoser) som følge av moderat og gjennomtenkt eksponering for sol. Hadde jeg hatt tomme lagre (som TS sier hun har) hadde jeg i alle fall kommet meg ut i UV nivå 3+ ved første anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen tanker om hva jeg bør prioritere å starte med? Har lav jern folat og D vitamin. Må ta en og en ting siden jeg reagerer på så mye rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selvsagt føler du deg veldig dårlig når du har både jern og d vitamin på bunn. Du må bare ta tilskudd, og i tillegg huske å spise mye mat som er rikt på jern og d vitamin. Rødt kjøtt er best for hem-jern, særlig lever. Spis en blodig biff i uka :) 
Fet fisk har mye d vitamin. Egg også, men fisk har mest. Spis begge deler. 

Håper du har fått resept på høye nok doser. 

Magnesium er lurt å ta i tillegg fordi det øker opptak av d vitamin. Kalsium-oppdaget svekkes automatisk når d vitamin er lavt, så jeg tar alltid en kur med kalsium i tillegg når d vitaminmangel er behandlet. 

Det tar tid å behandle mangler, så bare vær tålmodig. Spis riktig, ta tilskudd. Ikke ta jerntilskudd til mat, og særlig ikke sammen med sink eller for tett innpå måltid med meieriprodukter. 

Anonymkode: 55989...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen tanker om hva jeg bør prioritere å starte med? Har lav jern folat og D vitamin. Må ta en og en ting siden jeg reagerer på så mye rart

Kommer an på hvilket symptom som er mest pressende, og hvilke av manglene som er mest alvorlig. Du kan jo bare begynne med en av delene, ta en uke, legge til et nytt tilskudd, ta en uke, osv. 

Anonymkode: 55989...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror ikke du vil reagere på D vitamin. Ta en høy dose med D pearls, de er veldig gode.  Her å kommer det jo Ann på hva nivåene dine ligger på. 

Anonymkode: 9f71e...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...