Gå til innhold

Fostermor snoker på mobilen min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skal ha en tilsynsfører, som skal være din støtte. Ta det opp med ham/henne, så kan tilsynsføreren sikkert hjelpe deg å snakke med fosterforeldrene om dette. Jeg vil nok påstå at det er lurt å legge bort mobilen om natten, men de har ikke rett å lese dine private meldinger. Jeg tror heller ikke de har rett å frata deg mobilen fordi de da vil frata deg mulighet til å ha kontakt med foreks dine foreldre. Det er en del regler her som fosterforeldre må forholde seg til. Det er ikke sikkert de kjenner til dem. Samtidig forstår jeg at de er redde for deg, og ønsker litt kontroll. Åpenhet mellom dere, og at de må vise deg tillit er noe som tilsynsfører bør kunne hjelpe deg med.

Anonymkode: 2ffe6...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det handler ikke om å snoke, men å faktisk være involvert og følge med. Her er det ekstremt mye mobbing over nett, og mine barn skal ikke få være delaktige i det. Det er også mye salg av narkotiske stoffer, som starter helt nede i 10 års alderen. Jeg har null interesse av hva barnet snakker med vennene sine om, men jeg skaø sørge for at de forholder seg til reglene som settes. Blandt annet å være snille å greie med hverandre. Dette er tiltak politiet lokalt har satt i gang, så ulovlig er det absolutt ikke. Heller styrking av skolemiljø.

Anonymkode: 6327f...d6b

Hvordan sjekker du om de er snille og greie med hverandre uten å lese private meldinger? Jeg nekter å tro at politiet oppfordrer til å lese meldinger på telefonen til ungene. 

Anonymkode: f6da8...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på et privatliv, og det de gjør er et overtramp! De har ingenting med å lese dine private meldinger, og det er et ennå større overtramp at de lar andre barn/ungdom lese på telefonen din, og du bør absolutt gå videre med det.

Med det sagt, så er du ikke gammel nok til å snuse og drikke, og her har de lov å sette ned foten. Men igjen telefonen er din private. 

Anonymkode: 7199c...2fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange syke folk som vil være fosterfamilier. Alt fra fanatisk kristne til narsissister.

Snakk med barnevernet.

Anonymkode: 850a9...832

Fanatiske muslimer og eller? 

Anonymkode: c6109...fb1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 15 år gammel og har bodd i fosterhjem siden jeg var 12 år. jeg har ikke hatt det så bra i perioder, og føler meg mye misforstått av fosterforeldrene mine. Jeg har til tider testet grensene deres litt da de er veldig strenge, noe som de ikke liker. Jeg sier i mot de mer, og finner på litt tull med vennene mine, bruker snus i skjul osv. Men ikke noe alvorlig som feks rus/kriminalitet. Jeg har igså skulket skolen av og til da jeg ikke trives i klassen min. Som hovedstraff tar de fra meg mobilen vær kveld kl 20, og jeg må legge den ned på stua og får den ikke før neste morgen vær eneste dag. de forlanger å vite koden min, og hvis jeg endrer får jeg ikke ha mobil. De ser på ALLE meldinger mellom mine venner, foreldres venner, familie og kjæreste samt bilder og søkehistorikk. jeg syns dette er veldig ugreit da jeg anser meg som en vanlig tenåring, og jeg føler jeg blir overvåket og ikke får noe privatliv. de har også lest dagboken min og sniker på rommet mitt.. 

Du gir dem jo ikke akkurat noen grunner til å ha tillit til deg. Du finner på 'tull', du skulker, du tester grenser. 

Og nei, mobilen er faktisk ikke så privat når du er 15 år gammel. Du kan tro det, men den er ikke 100% det. Som (foster)foreldre har vi et ønske, ansvar og rett til å passe på at barna våre er trygge – både digitalt og i den fysiske verden. Den digitale verden er ikke en verden du spøker med. Min 15-åring får ikke ha sosiale medier engang. 

Du anser deg som vanlig tenåring, men du er jo ikke det. Du er i et fosterhjem, du har en del baggasje vil jeg da tro. Mange vil jo da lett tro at veien til rus og kriminalitet er kort om du feks kommer fra et hjem hvor det er tilfellet. At du må legge fra deg telefonen i et annet rom er heller ikke så uvanlig. 

Men dagboken din, den er drøy. Du bør ha åpen kommunikasjon om dette med bv og fosterforeldrene dine om dette. Si at dette ikke er greit. 

Husk: om du vil ha tillit av andre, må du også oppføre deg deretter. At du ikke liker klassen din er ikke en god nok grunn til å skulke. Din jobb er å være elev. Du skal være på skolen, være der i timene og lære deg det som skjer der. Dine karakterer på ungdomsskolen avgjør hvor du kommer inn på vgs. Du skal ikke drive å teste grenser. Hvorfor skal du gjør det? Bare fordi du kan? Hva er det du ønsker å oppnå? At de tar fra deg telefonen er ikke den verste straffen du kan få. 

Anonymkode: 93d75...525

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at de leser dagboken din, og ser igjennom telefonen med fosterbror. Det er overtramp og latterliggjøring.

Jeg har barn på samme alder som deg, og jeg er nok av de strenge foreldrene i klassen. Men jeg er likevel opptatt av å aldri ydmyke eller latterliggjøre, barn skal behandles med respekt. 

Mine ungdommer får ikke ha telefon på rommet på natta, eller vi låser apper i den så bare ringing og vekkerklokke kan brukes. De kan miste telefon noen dager som konsekvens hvis de ikke hører etter og følger avtaler. Jeg sjekker meldinger og apper innimellom, det er for å følge litt med på hvordan tonen er - snakker de greit til andre, snakker andre greit til dem? Slik at jeg kan fange opp om det er noe. Jeg leser ikke alt, mer stikkprøver. 

Skulking ville jeg tatt ordentlig tak i, men da prøvd å gjøre noe med mistrivsel. Snusing og øl er vel ikke topp, men der hadde jeg prøvd å snakke om å ta kloke valg. Narkotika hadde jeg slått hardt ned på. 

Hele målet langt der borte er at et barn skal vokse opp til å bli trygg og klok, ha det fint og ta gode valg for seg selv. 

Anonymkode: b0f98...366

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjokkert over en del av svarene her, som rett ut normaliserer grenseløs oppførsel fra fosterforeldre. "Dette må du bare godta". Skjønner hvordan Frosta-legen har fått så gode betingelser i Norge. 

Anonymkode: 67325...2bf

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er sjokkert over en del av svarene her, som rett ut normaliserer grenseløs oppførsel fra fosterforeldre. "Dette må du bare godta". Skjønner hvordan Frosta-legen har fått så gode betingelser i Norge. 

Enig

Anonymkode: 720bb...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig.

For det første ja kansje ho ikke stoler på ungdommen. Men hadde ikke falt meg inn å bla igjenom meldinger og bilder og i tilleg vise det til fosterbroren. Alt det er å gå for langt.

Her burde faktisk jenta ta kontakt med bv.  Og en kan be om å få egen leilighet fra 16 år. Vet om et par ungdommer som har gjort det, pga fosterhjem har ikke fungert. Da har de fått en leilighet og 1 til 2 dager kommer en fra bv på besøk å prater med ungdommen

Anonymkode: 850f7...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med tilsynsfører/kontaktperson i barnevernet og fortell hvordan du opplever det. Slik som dette skal det ikke være, du har rett på et visst privatliv, også når du tester grenser (som de aller aller fleste tenåringer gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg ærlig talt folk skal lese det hun skriver og roe seg litt ned. Hun er tenåring, noe som vi alle har vært en gang, og det er HELT normalt å teste grenser. Å snuse og drikke alkohol er helt normale ting som tenåringer tester grenser med, det betyr jo ikke at det er bra eller OK, men det er normalt. Folk må gå litt i seg selv, helt normal del av identiteten og utviklingsprosessen å teste grenser og feile inni mellom.

Videre så er det sånn at de som er fosterforeldre bestemmer over deg, og har sikkert sine grunner til å være bekymret og ville ha kontroll, MEN. Du er likevel 15 år og har da absolutt krav på privatliv, det at noen smugleser meldingene dine er IKKE greit, og spesielt ikke når de håner og ler av deg. Der går det virkelig en grense.

At foreldre og slikt ønsker å passe på også digitalt er både riktig og klokt, men alt med måte. Det er forskjell på å passe på, vite hva som skjer og være engasjert i livet ditt og regelrett snoke og ta fra deg privatlivet ditt. Det er IKKE ok at fosterforeldre leser dagbøker uten videre, der er det kun dine egne tanker og følelser hvor det kun angår deg og ditt, ikke som en gruppechat eller meldinger med venner. Eneste grunnen må være hvis det er fare for liv, helse eller en stor bekymring for deg og hvor det kan stå noe i dagboken som kan hjelpe fosterforeldrene i å forstå deg.

Når du er i barnevernsystemet så skal du ha en kontaktperson som du kan ta opp slike saker med, gjør det TS. Dette er en HELT legitim og viktig bekymring å bringe videre. Jeg har selv vært i "systemet" og jobber i dag i barnevernet og dette er ikke greit måten de har håndtert det på. Ønsker deg alt godt❤️ Du er helt normal og du har min støtte.

Anonymkode: 28ca5...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Jeg bodde også i fosterhjem som 15 åring med strenge fosterforeldre. Etter at jeg ble 18 og fikk rett til innsyn i mine saksdokumenter ble det veldig tydelig for meg at det var barnevernet som satte de grensene og reglene. Fosterforeldrene mine fikk utdelt et «opplegg» de måtte følge for å følge meg opp. Dessverre er mye av barnevernets syn på barneoppdragelse disiplinering. De ligger fortsatt langt etter i å oppdatere barneoppdragelses synet sitt. 

Hvis jeg var deg hadde jeg tatt dette opp med tilsynsfører. Du har rett på privatliv så lenge du ikke driver rus og kriminalitet. Du kan fortelle både tilsynsfører og saksbehandler at måten de driver kontrollering av mobilen din på bryter tilliten din til fosterhjemmet. Det kan også være lurt å få seg en psykolog på bup hvis du opplever det tungt i tilværelsen din i fosterhjemmet. Psykologen kan også fungere som et talerør mellom deg og barnevernet.

Anonymkode: e8f85...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig invaderende å overvåke på den måten. De leser ikke bare meldingene dine, men også andres. Du kan ha samtaler med noen som ikke vil ting skal deles, også sitter fostermor og godter seg over sladder og info. 

Det er utrolig frekt å le av bilder og se på de med sønnen! Kanskje du kan finne info og evt lovverk om privatliv. Ta screenshot slik at hun ser bildene når hun snoker. 

Bruk privat modus når du surfer på mobilen. Slett logg. Lag album med kode på. 

Anonymkode: d2806...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med tilsynsfører og din kontaktperson i bv, dette er det regler på og de kan bistå deg med å finne CV løsninger og alternativer. 

klem 

Anonymkode: 4a01b...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...