AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:37 #1 Del Skrevet mandag kl 19:37 Jeg er 15 år gammel og har bodd i fosterhjem siden jeg var 12 år. jeg har ikke hatt det så bra i perioder, og føler meg mye misforstått av fosterforeldrene mine. Jeg har til tider testet grensene deres litt da de er veldig strenge, noe som de ikke liker. Jeg sier i mot de mer, og finner på litt tull med vennene mine, bruker snus i skjul osv. Men ikke noe alvorlig som feks rus/kriminalitet. Jeg har igså skulket skolen av og til da jeg ikke trives i klassen min. Som hovedstraff tar de fra meg mobilen vær kveld kl 20, og jeg må legge den ned på stua og får den ikke før neste morgen vær eneste dag. de forlanger å vite koden min, og hvis jeg endrer får jeg ikke ha mobil. De ser på ALLE meldinger mellom mine venner, foreldres venner, familie og kjæreste samt bilder og søkehistorikk. jeg syns dette er veldig ugreit da jeg anser meg som en vanlig tenåring, og jeg føler jeg blir overvåket og ikke får noe privatliv. de har også lest dagboken min og sniker på rommet mitt.. et eksempel var at jeg og noen veninner drakk litt alkohol (øl) på elevkveld i høst. Lærere fant ut av dette og ringte hjem. Fikk husarrest og var uten telefon i 3 uker. Den ene dagen jeg kom hjem fra skolen satt jeg meg for å gjøre lekser. I sofaen sitter fostermor og fosterbror på 7 år og ser gjennom bildene mine på telefonen og ler. en annen gang var jeg uten telefon i 3 uker pga at de fant en tom snusboks i bagen min. Glemte å kaste denne snusboksen og når jeg endelig fikk tilbake mobilen rakk jeg å kun ha den i noen dager før de snoket igjen, fant den samme tomme snisboksen og tok telefonen min i enda 3 uker.. syns de er veldig strenge.. Ene moren til venninnen min har sett at jeg har vært aktiv innpå chaten mellom meg og henne på Snapchat flere ganger når jeg har vært uten mobil, så fosterforeldre mine ser igjennom alt uten å finne noe spesielt. det er ubehagelig og ikke minst flaut, da det er kun jeg av mine venner som har det så strengt.. trodde ikke det var lov. Anonymkode: 720bb...6f3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:47 #2 Del Skrevet mandag kl 19:47 Nå er min eldste noen år yngre enn deg, men vi også har full kontroll på hva barnet driver med på telefonen. Jeg tenker de har en grunn for å kontrollere deg, kanskje har de fått tilbakemelding fra lærer eller barnevernet om at dette bør gjøres? Hos oss oppfordres vi av skolen og politiet som var tilstedet på forrige foreldremøte. Når du er 15 år har du heller ikke lov til å hverken snuse eller drikke. Det å ta vekk telefon/ipad og gaming for de som liker det er det som er mest effektivt i dag. Jeg tenker at her kan du spille mer på lag, du tjener mer på å følge reglene, høre på fosterforeldrene dine og ikke skape trøbbel. Dette lærer jeg egne barn også. På en annen side har du en historie, hva som ligger til grunn for at du er plassert i fosterhjem vet du bedre enn oss. Du kan også ta en prat med barnevernet og fortelle hvordan du har det der du bor nå, kanskje de har en løsning til deg? Når det er sagt ville jeg aldri behandlet forsterbarnet annerledes enn mine biologiske barn. Samme hus, samme regler. Og ja, jeg er streng. Anonymkode: 6327f...d6b 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:48 #3 Del Skrevet mandag kl 19:48 Du har vel en kontaktperson i barnevernet du kan ta opp dine bekymringer med? Anonymkode: f6da8...fd0 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:51 #4 Del Skrevet mandag kl 19:51 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er min eldste noen år yngre enn deg, men vi også har full kontroll på hva barnet driver med på telefonen. Jeg tenker de har en grunn for å kontrollere deg, kanskje har de fått tilbakemelding fra lærer eller barnevernet om at dette bør gjøres? Hos oss oppfordres vi av skolen og politiet som var tilstedet på forrige foreldremøte. Når du er 15 år har du heller ikke lov til å hverken snuse eller drikke. Det å ta vekk telefon/ipad og gaming for de som liker det er det som er mest effektivt i dag. Jeg tenker at her kan du spille mer på lag, du tjener mer på å følge reglene, høre på fosterforeldrene dine og ikke skape trøbbel. Dette lærer jeg egne barn også. På en annen side har du en historie, hva som ligger til grunn for at du er plassert i fosterhjem vet du bedre enn oss. Du kan også ta en prat med barnevernet og fortelle hvordan du har det der du bor nå, kanskje de har en løsning til deg? Når det er sagt ville jeg aldri behandlet forsterbarnet annerledes enn mine biologiske barn. Samme hus, samme regler. Og ja, jeg er streng. Anonymkode: 6327f...d6b Du har ikke lov til å lese private ting på mobilen til ungene dine sånn uten videre. De har rett på et privatliv som du ikke skal ha innsyn i. Anonymkode: f6da8...fd0 6 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:53 #5 Del Skrevet mandag kl 19:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke lov til å lese private ting på mobilen til ungene dine sånn uten videre. De har rett på et privatliv som du ikke skal ha innsyn i. Anonymkode: f6da8...fd0 Enig! En ting er å følge med ,en annen ting å snoke så mye og i tilegg le av det Fy så nedverdigende! Anonymkode: 0ffc8...ff9 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet mandag kl 19:59 #6 Del Skrevet mandag kl 19:59 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå er min eldste noen år yngre enn deg, men vi også har full kontroll på hva barnet driver med på telefonen. Jeg tenker de har en grunn for å kontrollere deg, kanskje har de fått tilbakemelding fra lærer eller barnevernet om at dette bør gjøres? Hos oss oppfordres vi av skolen og politiet som var tilstedet på forrige foreldremøte. Når du er 15 år har du heller ikke lov til å hverken snuse eller drikke. Det å ta vekk telefon/ipad og gaming for de som liker det er det som er mest effektivt i dag. Jeg tenker at her kan du spille mer på lag, du tjener mer på å følge reglene, høre på fosterforeldrene dine og ikke skape trøbbel. Dette lærer jeg egne barn også. På en annen side har du en historie, hva som ligger til grunn for at du er plassert i fosterhjem vet du bedre enn oss. Du kan også ta en prat med barnevernet og fortelle hvordan du har det der du bor nå, kanskje de har en løsning til deg? Når det er sagt ville jeg aldri behandlet forsterbarnet annerledes enn mine biologiske barn. Samme hus, samme regler. Og ja, jeg er streng. Anonymkode: 6327f...d6b Det som gjør overvåkingen i denne saken enda mer urovekkende er jo at de her i tillegg leser hennes dagbok, og fostermor går igjennom hennes bilder sammen med den yngre fosterbroren og ler av henne. Hvis jeg har forstått det riktig får hun også husarrest for ting hun ikke har gjort(som da noen andre ble tatt i å drikke alkohol). Det er flere røde flagg her. Endret mandag kl 19:59 av Blod 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet mandag kl 20:04 #7 Del Skrevet mandag kl 20:04 https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/familie-og-hjemme Privatliv i familien Alle barn og unge har rett til privatliv. Det gjeld også der du bur. Det betyr at det er du som bestemmer kor mykje privat informasjon du vil dele med foreldra dine. Du har rett til å ha hemmelegheiter og snakke med vennane dine utan at dei blander seg inn. Foreldra dine kan derfor ikkje utan vidare sjekke mobilen din eller snoke i tinga dine. Samtidig har foreldra dine ansvar for å passe på deg frem til du er 18 år. Viss foreldra dine har grunn til å tru at du kan komme i situasjonar som er skadelege eller farlege for deg, er det deira ansvar å gjere det dei kan for at det ikkje skal skje. Då kan dei også ha lov til å sjekke mobilen eller tinga dine. Men foreldra dine kan ikkje snoke i tinga dine berre fordi dei er nysgjerrige. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:09 #8 Del Skrevet mandag kl 20:09 Blod skrev (2 minutter siden): Det som gjør overvåkingen i denne saken enda mer urovekkende er jo at de her i tillegg leser hennes dagbok, og fostermor går igjennom hennes bilder sammen med den yngre fosterbroren og ler av henne. Hvis jeg har forstått det riktig får hun også husarrest for ting hun ikke har gjort(som da noen andre ble tatt i å drikke alkohol). Det er flere røde flagg her. Ja jeg er enig. Jeg skrev innlegget foresten. jeg har ei fostersøster som noen pr eldre enn meg, hun er deres biologiske og når hun var 16 fikk hun med seg alkohol på fest.. de gjør veldig mye som jeg ikke liker. Jeg er glad i dem og tror de også er glade i meg også, men de behandler meg veldig annerledes. Vet de snakker om private ting med meg sammen med sine venner blant annet. de prøver å male et bilde av meg som ikke stemmer, at jeg er kriminell og veldig utfordrende å ha med å gjøre. Dette føler jeg ikke selv. Når de bruker mobilen som straff feks så tror jeg det har motsatt effekt for meg. Jeg blir sintere og har lyst til å finne på enda mer «tull». Ingenting får jeg ha privat.. får heller ikke mye lommepenger. Har feks ikke bankkort, så jeg bruker sp og si aldri penger, kun dersom jeg får kontakter av andre i familien noe som er sjeldent. Får sjeldent noe nytt, nye klær osv. men fostermor kjøper stadig dyre klær og dyr sminke.. telefonen min, ipad, pc for eksempel har jeg kjøpt med mine egne penger, men de mener de har full rett til å se igjennom. i snitt går de igjennom telefonen min på kveldstid 2-3 ganger i uken etter at jeg har lagt meg. Dette merker jeg og får til å se på loggen hvilke apper de er inne på. alt fra notater, meldinger, bilder og lydopptak Anonymkode: 720bb...6f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:14 #9 Del Skrevet mandag kl 20:14 For noen ufyselige folk…. Anonymkode: 67325...2bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet mandag kl 20:16 #10 Del Skrevet mandag kl 20:16 Har du fortalt dette til Barnevernet TS? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:23 #11 Del Skrevet mandag kl 20:23 Det er mange syke folk som vil være fosterfamilier. Alt fra fanatisk kristne til narsissister. Snakk med barnevernet. Anonymkode: 850a9...832 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:27 #12 Del Skrevet mandag kl 20:27 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg er enig. Jeg skrev innlegget foresten. jeg har ei fostersøster som noen pr eldre enn meg, hun er deres biologiske og når hun var 16 fikk hun med seg alkohol på fest.. de gjør veldig mye som jeg ikke liker. Jeg er glad i dem og tror de også er glade i meg også, men de behandler meg veldig annerledes. Vet de snakker om private ting med meg sammen med sine venner blant annet. de prøver å male et bilde av meg som ikke stemmer, at jeg er kriminell og veldig utfordrende å ha med å gjøre. Dette føler jeg ikke selv. Når de bruker mobilen som straff feks så tror jeg det har motsatt effekt for meg. Jeg blir sintere og har lyst til å finne på enda mer «tull». Ingenting får jeg ha privat.. får heller ikke mye lommepenger. Har feks ikke bankkort, så jeg bruker sp og si aldri penger, kun dersom jeg får kontakter av andre i familien noe som er sjeldent. Får sjeldent noe nytt, nye klær osv. men fostermor kjøper stadig dyre klær og dyr sminke.. telefonen min, ipad, pc for eksempel har jeg kjøpt med mine egne penger, men de mener de har full rett til å se igjennom. i snitt går de igjennom telefonen min på kveldstid 2-3 ganger i uken etter at jeg har lagt meg. Dette merker jeg og får til å se på loggen hvilke apper de er inne på. alt fra notater, meldinger, bilder og lydopptak Anonymkode: 720bb...6f3 Jeg trodde fosterbarn fikk lommepenger av barnevernet.? Det er ikke greit at de spionerer på deg. Jeg tror du har rett på privatliv. Fortell en i barnevernet om dette. Du skal jo ha en kontaktperson. Anonymkode: 9748e...8d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:28 #13 Del Skrevet mandag kl 20:28 Ikke greit, sikker på at disse kvalifiserer for forster foreldre eller kan hvem som helst bli det?😖 Anonymkode: d668d...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:29 #14 Del Skrevet mandag kl 20:29 Jeg har selv vært fosterbarn og vet godt hva du mener med å bli misforstått og når fosterforeldre går over grenser av hva de bør gjøre og er for strenge. Vet så alt for godt hvordan det er så STOR klem til deg ❤️ Når det er sakt, så er jo det sef ikke greit med å snuse og drikke, men skjønner godt at du vil gjøre opprør når du føler de er for strenge. Det er NOE HELT ANNET når foreldre oppdrar sine egne barn. Det kan ikke sammenlignes. Har du noen voksne du kan betro deg til? Noen som kjenner din situasjon og som du kan stole på? Innerst inne vet du om det er noe du selv kan bli bedre på samtidig som du vet hva du skulle ønske fosterforeldrene dine kunne gjort annerledes. Om du ikke kommer noen vei med å ta det opp med fosterforeldrene dine så er det viktig at du forteller det til noen du vet som kan hjelpe dere her. Håper det løser seg! ❤️ Anonymkode: c17e3...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet mandag kl 20:33 #15 Del Skrevet mandag kl 20:33 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg er 15 år gammel og har bodd i fosterhjem siden jeg var 12 år. jeg har ikke hatt det så bra i perioder, og føler meg mye misforstått av fosterforeldrene mine. Jeg har til tider testet grensene deres litt da de er veldig strenge, noe som de ikke liker. Jeg sier i mot de mer, og finner på litt tull med vennene mine, bruker snus i skjul osv. Men ikke noe alvorlig som feks rus/kriminalitet. Jeg har igså skulket skolen av og til da jeg ikke trives i klassen min. Som hovedstraff tar de fra meg mobilen vær kveld kl 20, og jeg må legge den ned på stua og får den ikke før neste morgen vær eneste dag. de forlanger å vite koden min, og hvis jeg endrer får jeg ikke ha mobil. De ser på ALLE meldinger mellom mine venner, foreldres venner, familie og kjæreste samt bilder og søkehistorikk. jeg syns dette er veldig ugreit da jeg anser meg som en vanlig tenåring, og jeg føler jeg blir overvåket og ikke får noe privatliv. de har også lest dagboken min og sniker på rommet mitt.. et eksempel var at jeg og noen veninner drakk litt alkohol (øl) på elevkveld i høst. Lærere fant ut av dette og ringte hjem. Fikk husarrest og var uten telefon i 3 uker. Den ene dagen jeg kom hjem fra skolen satt jeg meg for å gjøre lekser. I sofaen sitter fostermor og fosterbror på 7 år og ser gjennom bildene mine på telefonen og ler. en annen gang var jeg uten telefon i 3 uker pga at de fant en tom snusboks i bagen min. Glemte å kaste denne snusboksen og når jeg endelig fikk tilbake mobilen rakk jeg å kun ha den i noen dager før de snoket igjen, fant den samme tomme snisboksen og tok telefonen min i enda 3 uker.. syns de er veldig strenge.. Ene moren til venninnen min har sett at jeg har vært aktiv innpå chaten mellom meg og henne på Snapchat flere ganger når jeg har vært uten mobil, så fosterforeldre mine ser igjennom alt uten å finne noe spesielt. det er ubehagelig og ikke minst flaut, da det er kun jeg av mine venner som har det så strengt.. trodde ikke det var lov. Anonymkode: 720bb...6f3 Her ville jeg absolutt bedt om å få snakke med barnevernet selv. Det er helt greit at de tar fra deg mobilen som straff men å bla igjennom hele telefonen din på den måten de gjør er kraftig overtramp av ditt personvern og absolutt ikke hensiktsmessig ut fra deres relasjon og situasjonen dere er i. Endret mandag kl 20:35 av Fighter83 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:34 #16 Del Skrevet mandag kl 20:34 Du bør ta opp dette med barnevernet. Det er umulig for oss her inne å si hva som er ok/ikke ok, siden vi ikke kjenner begge sider av denne saken. Anonymkode: 45b05...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:35 #17 Del Skrevet mandag kl 20:35 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du har ikke lov til å lese private ting på mobilen til ungene dine sånn uten videre. De har rett på et privatliv som du ikke skal ha innsyn i. Anonymkode: f6da8...fd0 Det handler ikke om å snoke, men å faktisk være involvert og følge med. Her er det ekstremt mye mobbing over nett, og mine barn skal ikke få være delaktige i det. Det er også mye salg av narkotiske stoffer, som starter helt nede i 10 års alderen. Jeg har null interesse av hva barnet snakker med vennene sine om, men jeg skaø sørge for at de forholder seg til reglene som settes. Blandt annet å være snille å greie med hverandre. Dette er tiltak politiet lokalt har satt i gang, så ulovlig er det absolutt ikke. Heller styrking av skolemiljø. Anonymkode: 6327f...d6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:39 #18 Del Skrevet mandag kl 20:39 Blod skrev (37 minutter siden): Det som gjør overvåkingen i denne saken enda mer urovekkende er jo at de her i tillegg leser hennes dagbok, og fostermor går igjennom hennes bilder sammen med den yngre fosterbroren og ler av henne. Hvis jeg har forstått det riktig får hun også husarrest for ting hun ikke har gjort(som da noen andre ble tatt i å drikke alkohol). Det er flere røde flagg her. Dagbøker er no go, det er jeg helt enig i. Ingenting farlig kan skje ved å skrive en dagbok, det er tvert imot sunt for sjela å få ut tankene. Jeg mener heller ikke ma. skal sjekke telefoner ukritisk, men hvis det ligger årsaker i bunn hvor de er bekymret synes jeg ikke det er noe galt. Jeg har mange ganger tatt vekk teknologi som «straff» uten å røre de. De ligger bare utilgjengelig for barnet. Anonymkode: 6327f...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norah.A. Skrevet mandag kl 20:41 #19 Del Skrevet mandag kl 20:41 Skjønner at det føles som et overtramp. Samtidig er du ikke gammel nok til feks.å drikke alkohol. Mulig de ikke stoler på deg tilstrekkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet mandag kl 20:45 #20 Del Skrevet mandag kl 20:45 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dagbøker er no go, det er jeg helt enig i. Ingenting farlig kan skje ved å skrive en dagbok, det er tvert imot sunt for sjela å få ut tankene. Jeg mener heller ikke ma. skal sjekke telefoner ukritisk, men hvis det ligger årsaker i bunn hvor de er bekymret synes jeg ikke det er noe galt. Jeg har mange ganger tatt vekk teknologi som «straff» uten å røre de. De ligger bare utilgjengelig for barnet. Anonymkode: 6327f...d6b Jeg sliter litt med å se hensikten med denne type straff - barnet blir bare flinkere til å skjule hva hun/han gjør som medfører denne type straff.. Jeg har mer tro på åpen og ærlig kommunikasjon. Man må opparbeide seg tillit hos barnet - slik at barnet ønsker å fortelle om livet sitt. En stor del av barnas liv foregår på mobilen - og det er helt naturlig at foreldre er en del av også dette livet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå