AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:27 #61 Del Skrevet tirsdag kl 10:27 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden tennene er en del av kroppen og ekstremt viktige for å få i seg næring, så synes jeg absolutt at vi skal tilpasse oss det, ja. Brød er ikke sunt. Vi har spist brød i kanskje 0,1 % av vår eksistens som art. Moderne frukt har vi spist i enda kortere tid. Men det spørs jo selvsagt hva du bytter det ut med. Kneipp er bedre enn potetgull, men dårligere enn egg, for eksempel. Anonymkode: 50d86...2ac "Brød er ikke sundt"? Du tror på dette tullet om steinalderdietten? Da gjennomsnittlig levealder var 30 år. Etter vi begynte å spise brød har levealder og helse økt betydelig. Anonymkode: 63502...7bb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:42 #62 Del Skrevet tirsdag kl 10:42 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "Brød er ikke sundt"? Du tror på dette tullet om steinalderdietten? Da gjennomsnittlig levealder var 30 år. Etter vi begynte å spise brød har levealder og helse økt betydelig. Anonymkode: 63502...7bb Det var ikke uvanlig å bli gammel også i steinalderen, hvis man overlevde barndommen. Rovdyr og infeksjoner var naturlig nok en større fare da. På den andre siden var det neppe mye diabetes og vonde ledd fordi man sitter for mye i ro. I alle tilfelle er det ikke brød som har æren for at vi lever lenge i dag. Tvert imot ble helsa, spesielt tennene, ekstremt mye dårligere da vi gikk over til jordbruk. Skjeletter fra sanker-og jegersamfunn har påfallende gode og hele tenner, og uten det moderne trøbbelet med visdomsjekslene. Noen unntak finnes, det man ser at grupper som har spist veldig mye nøtter osv hadde mye hull i tennene. Så det er ikke et moderne fenomen at feil kosthold gir dårlig helse. Anonymkode: 50d86...2ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:45 #63 Del Skrevet tirsdag kl 10:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ikke uvanlig å bli gammel også i steinalderen, hvis man overlevde barndommen. Rovdyr og infeksjoner var naturlig nok en større fare da. På den andre siden var det neppe mye diabetes og vonde ledd fordi man sitter for mye i ro. I alle tilfelle er det ikke brød som har æren for at vi lever lenge i dag. Tvert imot ble helsa, spesielt tennene, ekstremt mye dårligere da vi gikk over til jordbruk. Skjeletter fra sanker-og jegersamfunn har påfallende gode og hele tenner, og uten det moderne trøbbelet med visdomsjekslene. Noen unntak finnes, det man ser at grupper som har spist veldig mye nøtter osv hadde mye hull i tennene. Så det er ikke et moderne fenomen at feil kosthold gir dårlig helse. Anonymkode: 50d86...2ac Det at vi som art har overlevd på et slikt kosthold betyr ikke at det er det eneste sunne kostholdet eller at det var sunt i det hele tatt. Anonymkode: 499e3...3f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet tirsdag kl 10:50 #64 Del Skrevet tirsdag kl 10:50 Man kan sikkert slanke seg på Potetgull også! Om du kun spiser en neve per dag og ingenting annet... Om det er sunt dog... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:55 #65 Del Skrevet tirsdag kl 10:55 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det at vi som art har overlevd på et slikt kosthold betyr ikke at det er det eneste sunne kostholdet eller at det var sunt i det hele tatt. Anonymkode: 499e3...3f0 Tror du det gjelder for andre arter også? Kan det hende at for eksempel ørner eller muldvarp spiser helt feil mat, at de egentlig har utviklet seg til å spise noe helt annet? Eller er det kun mennesker som har havnet i den situasjonen? Uansett, hvis maten du spiser ødelegger tennene dine, kan du ikke påstå at det er sunt. Anonymkode: 50d86...2ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:43 #66 Del Skrevet tirsdag kl 12:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du det gjelder for andre arter også? Kan det hende at for eksempel ørner eller muldvarp spiser helt feil mat, at de egentlig har utviklet seg til å spise noe helt annet? Eller er det kun mennesker som har havnet i den situasjonen? Uansett, hvis maten du spiser ødelegger tennene dine, kan du ikke påstå at det er sunt. Anonymkode: 50d86...2ac Vi har ikke utviklet oss til å ikke kunne spise karbohydrater. Det er mye god næring i mat med karbohydrater. Er du imot vaksiner og kosttilskudd også? Anonymkode: 499e3...3f0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:57 #67 Del Skrevet tirsdag kl 12:57 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Interessant å se hvor hjernevasket mange er på lavkarbo. Jeg spiser virkelig kneippen med kjempegod samvittighet, og vet dette fungerer og er bra for meg. Min Keto venn sier at til og med havregryn er usunt. For noe vås. Rart hvor lett det er å hjernevaske folk. Anonymkode: 63502...7bb Hva er sunt, og for hvem? Har du og vennen din samme sykdom og går på samme medisiner? Lik helse, lik kropp osv.? for all del spis kneipen med god samvittighet. Havregryn også. Så lenge det fungerer for deg. Er vel mer kaloritellingen og det ensformige kostholdet ditt det reageres på. jeg anbefaler alle som sliter med med betennelse og andre plager og prøve keto. Jeg anbefaler ikke mine friske, raske, slanke venner og kutte ut kneip. Jeg derimot kunne kutte ned 80% av medisinene jeg gikk på da jeg endret kosthold. Hadde jeg ikke hatt noe problem så hadde jeg ikke gjort noen endringer. må si savnet etter kneip og havregryn er helt fraværende, er det så godt egentlig ? 😅 bruker « kvoten « jeg tåler på litt kaker i spesielle anledninger isteden. Anonymkode: 1163b...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:00 #68 Del Skrevet tirsdag kl 13:00 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke bra å gå uten å pusse tennene uansett om du så spiser carnivore diett. Du må gjerne spørre tannlegen din om dette. Det er ikke farlig for tennene å spise brød, og alle bør pusse tenner morgen og kveld hver dag uansett hvilket kosthold man har. Anonymkode: fd9fe...122 Du vet at karies ( hull i tennene ) ikke eksisterte hos mennesker før vi startet med sankemat? Når vi var jegere hadde alle tennene i behold når de døde. Anonymkode: 1163b...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:05 #69 Del Skrevet tirsdag kl 13:05 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Rareste jeg har hørt. Det er anbefalt å pusse tennene 1-2 ganger daglig, helt uavhengig av hva man spiser. Anonymkode: 08b3b...128 Er det? Ja jeg hadde pusset tenne uansett hva jeg spiste , det har ånde og ikke ha matrester i tenne og gjøre. Når det gjelder karies/ hull så eksisterte ikke det før vi begynte og spise korn. Vi har jo nye vaner som kullsyre , så mye syreskader. Og kaffe/ te som misfarger . Så om man ikke spiser korn, så må man også kutte ut en del drikke om en ikke skal pusse tennene. At korn er skadelig for tenne er veldig godt dokumentert , men etter at vi fikk fluor så er det egentlig ikke et stort problem lenger. Men man må bruke flour da. Anonymkode: 1163b...b93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:08 #70 Del Skrevet tirsdag kl 13:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan du dokumentere at tannpuss er anbefalt pga karbohydrater? Anonymkode: 08b3b...128 https://www.forskning.no/aper-dyreverden-historie/nar-begynte-vi-egentlig-a-fa-hull-i-tennene/2002531 Anonymkode: 1163b...b93 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:10 #71 Del Skrevet tirsdag kl 13:10 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan du dokumentere at tannpuss er anbefalt pga karbohydrater? Anonymkode: 08b3b...128 https://www.forskning.no/arkeologi-tenner-mat-og-helse/steinalderfolk-hadde-ratne-tenner/587628 Anonymkode: 1163b...b93 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:59 #72 Del Skrevet tirsdag kl 13:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke utviklet oss til å ikke kunne spise karbohydrater. Det er mye god næring i mat med karbohydrater. Er du imot vaksiner og kosttilskudd også? Anonymkode: 499e3...3f0 Jeg sier ikke at man ikke skal spise karbohydrater, men at vi helt åpenbart spiser for mye av det. Vaksiner er genialt, og det er bra det finnes kosttilskudd for dem av oss som spiser så dårlig at vi ikke får i oss det vi trenger. Det kan selvsagt ikke erstatte ordentlig mat, men hvis det ikke er et alternativ å spise skikkelig er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 50d86...2ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:08 #73 Del Skrevet tirsdag kl 14:08 Slutt å mas om de tennene! Anonymkode: 6e213...3a4 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:31 #74 Del Skrevet tirsdag kl 14:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter vi begynte å spise brød har levealder og helse økt betydelig. Anonymkode: 63502...7bb Etter at mennesket begynte å spise brød har helse droppet betraktelig. Da mennesket gikk fra å spise hovedsakelig animalsk til å øke andelen av planter i kostholdet, så fikk de veldig plutselig dårlige tenner, de ble plutselig kortere, feitere og sykere. En annen ting er at hjernestørrelsen har gått ned siden. Anonymkode: 77d77...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:04 #75 Del Skrevet tirsdag kl 19:04 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter at mennesket begynte å spise brød har helse droppet betraktelig. Da mennesket gikk fra å spise hovedsakelig animalsk til å øke andelen av planter i kostholdet, så fikk de veldig plutselig dårlige tenner, de ble plutselig kortere, feitere og sykere. En annen ting er at hjernestørrelsen har gått ned siden. Anonymkode: 77d77...31c Synes du ikke at du det er nok avsporing nå? Dere får lage deres egen tråd om dere skal diskutere hvilke dietter som er mest sunne for tennene. TS snakker om at hun slanker seg og hvordan hun oppnår det. Ikke hva som er sunnest. Anonymkode: 0b0ce...234 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:15 #76 Del Skrevet tirsdag kl 19:15 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter at mennesket begynte å spise brød har helse droppet betraktelig. Da mennesket gikk fra å spise hovedsakelig animalsk til å øke andelen av planter i kostholdet, så fikk de veldig plutselig dårlige tenner, de ble plutselig kortere, feitere og sykere. En annen ting er at hjernestørrelsen har gått ned siden. Anonymkode: 77d77...31c Ikke se deg for mye i speilet 😄 Neida, en spøk 😇 Vi har ett tannsett som er beregnet på omtrent alt. Vi er omtrent som grisen, og som kjent, alt går i den. Også fordøyelsen vår er slik at vi kan spise både animalsk og planteføde. Når vi ser på hva slags næringsstoff vi trenger, alle vitaminer etc, er det ikke mulig å få dette naturlig, uten en allsidig diett. Derfor, hverken Keto eller knekkebrøddietten er bra i lengden, det blir for ensidig. Anonymkode: 63502...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:59 #77 Del Skrevet i går, 05:59 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når vi ser på hva slags næringsstoff vi trenger, alle vitaminer etc, er det ikke mulig å få dette naturlig, uten en allsidig diett. Derfor, hverken Keto eller knekkebrøddietten er bra i lengden, det blir for ensidig. Anonymkode: 63502...7bb En allsidig, eller rettere sagt fullverdig, diett trenger på ingen måte å inkludere brød. Før jordbruk og moderne industri fikk vi alt vi trenger gjennom å spise det som finnes i den lokale naturen, fra Amazonas til Grønland. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #78 Del Skrevet i går, 07:04 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du vet at karies ( hull i tennene ) ikke eksisterte hos mennesker før vi startet med sankemat? Når vi var jegere hadde alle tennene i behold når de døde. Anonymkode: 1163b...b93 Fordi de døde når de var 30.. 🙈 Anonymkode: fd9fe...122 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #79 Del Skrevet i går, 07:22 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fordi de døde når de var 30.. 🙈 Anonymkode: fd9fe...122 Du er faktisk inne på noe der. 😊 De rakk heller ikke å utvikle hjerteproblemer pga det høye kolesterolnivå de levde på, grunnet mye mettet fett. På 70 tallet hadde vi rekordhøyt inntak av mettet fett. Da var også antall dødsfall av hjerteinfarkt rekordhøyt. Ren gambling med helsa å spise dette. Skal man leve på lavkarbo, bør man i det minste holde seg til fisk og litt kylling. Anonymkode: 63502...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:24 #80 Del Skrevet i går, 08:24 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 22.17): Har en nær venn som prøver dytte på meg Keto dietten. Har ingen som helst tro på den. Til tross for alt skrytet, skal visst kurere alle slags sykdom og plager i tillegg til å gjøre deg slank. Takke meg til variert, vanlig kosthold, bare være bevisst på kaloriinntaket og at man får i seg næringsstoffene man trenger. Ingen grunn til raskt ned og raskt opp igjen så lenge man er bevist dette. Og det må man være resten av livet. Anonymkode: 63502...7bb Er slik med alle "kurer". Folk drar seg gjennom det ene mer toskete enn det andre uten en tanke for hvordan de skal leve livet etter at kuren er over. Derfor går det også til helsike. De er 100% selv skyld i jojo-effekten. Varig endring over tid er det eneste som funker i praksis. Anonymkode: 97c25...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå