AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:16 #41 Del Skrevet tirsdag kl 07:16 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grovt brød inkluderer i det som anbefales av helsemyndighetene. Anonymkode: 08b3b...128 Ja, og det viser med all tydelighet hvorfor man bør være litt skeptisk til kostholdsråd. Det er ikke så lenge siden det ble advart mot å spise egg, og margarin med transfett var også anbefalt. Vi anbefales altså å spise mat som er så skadelig at tennene vil råtne og falle ut dersom vi ikke gjør aktive grep med pussing og tilførsel av kjemikalier to ganger daglig for å unngå det. Det er et problem vi som mennesker er helt alene om å ha. Karies forekommer praktisk talt ikke hos dyr, med mindre de fores med feil mat. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:18 #42 Del Skrevet tirsdag kl 07:18 Altså, det virker jo kjedelig, og rimelig næringsfattig, men har full tro på at man kan gå ned på det. Har/hadde anoreksi, og kostholdet mitt består hovedsakelig av karbohydrater: havregrøt, lyse knekkebrød, frukt, kjeks, yoghurt. Og grønnsaker, da. Sier ikke at jeg anbefaler det, men "klarte" å bli alvorlig undervektig og nesten innlagt med dette. Anonymkode: 1b064...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:20 #43 Del Skrevet tirsdag kl 07:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, og det viser med all tydelighet hvorfor man bør være litt skeptisk til kostholdsråd. Det er ikke så lenge siden det ble advart mot å spise egg, og margarin med transfett var også anbefalt. Vi anbefales altså å spise mat som er så skadelig at tennene vil råtne og falle ut dersom vi ikke gjør aktive grep med pussing og tilførsel av kjemikalier to ganger daglig for å unngå det. Det er et problem vi som mennesker er helt alene om å ha. Karies forekommer praktisk talt ikke hos dyr, med mindre de fores med feil mat. Anonymkode: 50d86...2ac Ulver får store skader på tennene sine i ganske ung alder, fordi de gnager på bein fra byttedyrene de spiser. Så, jo, det er ikke uvanlig at dyr også kan få skader på tennene når de spiser mat som er naturlig for dem. Anonymkode: 08b3b...128 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:20 #44 Del Skrevet tirsdag kl 07:20 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det enkle er ofte det beste! Om du ikke spiser lavkarbo er ikke brød et dårlig valg. Blir sikkert litt lei da. Spe på med annet også, frukt grønt og egg, havregrøt. Ikke noe dyrt men mer frukt og grønt. Anonymkode: 28464...e1d Næringsinnholdet i loff er vel ikke akkurat holdbart i lengden... Ville glatt byttet 2 skiver loff med syltetøy (!), med 1 skive grovbrød med magret kyllingpålegg feks. Loff...blir man ikke sulten igjen etter ca 15 minutter? Anonymkode: 8a68a...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:21 #45 Del Skrevet tirsdag kl 07:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror du misforsto hele artikkelen. Ved alle måltid øker ph- verdien i munnen. Godteri og syreholdig drikke er verstingene for tennene. Frukt er jo også et ganske kraftig angrep på tennene. Skal man unngå det da? Å spise grovbrød er ikke noe verre enn å spise andre ting. Da er det mye du må unngå. Anonymkode: 678d3...52e Karies foråsakes av karbohydrater. Jo mer karbohydrater man spiser, dess mer karies. Så jo, jeg vil påstå at grovbrød er mye verre å spise enn f.eks ost, egg eller fisk. Frukt kan gi veldig mye av både karbohydrater og syre, så det bør absolutt begrenses, ja. Tennene våre er ikke tilpasset dagens kosthold med store mengder søt frukt året rundt. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:23 #46 Del Skrevet tirsdag kl 07:23 Carrot skrev (7 minutter siden): Nope det er helt riktig, så denne "dietten" til TS som gjør at TS går ned i vekt handler om det TS ikke spiser som TS spiste før mer enn "dietten" og spørsmålet er om det TS spiser nå er noe TS kan opprettholde etter at vekttapet har ført TS til målet.. Som sagt er "problemet" med "dietter" at de fleste varer en periode og så er man tilbake til "hverdagen" og oops.. der gikk vekten opp igjen gitt.. 🤔 de aller fleste som øker aktivitetsnivået masse for eksempel klarer ikke opprettholde det over tid, de som kutter maten klarer ikke opprettholde det over tid, og cluet med å gå ned og beholde en vektnedgang er jo akkurat det man kan opprettholde over tid og samtidig gi kroppen den næringen den trenger for å ha det bra. Jeg gikk ned 35 kg og har beholdt vekten ved å spise det samme som før, bare i mindre porsjoner. Kuttet småspisingen av snacks på kveldstid da, som sammen med to tette barn var hovedårsaken til høy vektoppgang i utgangspunktet. Da jeg hadde gått ned, og skulle holde meg der, så spiste jeg jo det samme fortsatt (minus snacks på kveldstid i ukedagene, som regel). For å ikke fortsette å gå ned, eller gå opp, så måtte jeg øke inntaket til mitt vedlikeholdsnivå. Fortsatt samme mat som før. Poenget er jo at hvis maten TS skriver om nå er ganske likt det tidligere kostholdet, men begrenset i mengde, så vil det være lett å gjennomføre og beholde når målet er nådd. Anonymkode: 8e129...f1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:23 #47 Del Skrevet tirsdag kl 07:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ulver får store skader på tennene sine i ganske ung alder, fordi de gnager på bein fra byttedyrene de spiser. Så, jo, det er ikke uvanlig at dyr også kan få skader på tennene når de spiser mat som er naturlig for dem. Anonymkode: 08b3b...128 Skal innrømme at jeg ikke kjenner til at det er vanlig for ulv å få helseproblemer av å spise sin naturlige mat. Men poenget står uansett. Dyr som naturlig spiser mye karbohydrater har utviklet tenner som tåler det. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:24 #48 Del Skrevet tirsdag kl 07:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal innrømme at jeg ikke kjenner til at det er vanlig for ulv å få helseproblemer av å spise sin naturlige mat. Men poenget står uansett. Dyr som naturlig spiser mye karbohydrater har utviklet tenner som tåler det. Anonymkode: 50d86...2ac Du misforsto mitt poeng - man kan spise mat som er sunt og naturlig å spise, men det kan fortsatt føre til kroppslige skader. Anonymkode: 08b3b...128 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:27 #49 Del Skrevet tirsdag kl 07:27 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gode gamle Grete rhoede metoden. 10 kilo ned, og 12 kilo opp. And repeat. Anonymkode: 1163b...b93 Rhoede-metoden holdt meg nede i 16 år, den.... Det var ikke sånn at jeg levde på 1000 kalorier. Jeg endret livsstil, og fortsatte med rutinene. Jeg la til slutt på meg igjen, men det var da jeg bikket 47 år, gikk fra mye bevegelse til stillesittende jobb, forbrenningen stoppet opp i forbindelse med hormonkluss, jeg mistet søvn osv. På slankekurer derimot, har jeg gått ned mye og fort, og enda mer opp igjen Anonymkode: f1b7d...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:29 #50 Del Skrevet tirsdag kl 07:29 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har en nær venn som prøver dytte på meg Keto dietten. Har ingen som helst tro på den. Til tross for alt skrytet, skal visst kurere alle slags sykdom og plager i tillegg til å gjøre deg slank. Takke meg til variert, vanlig kosthold, bare være bevisst på kaloriinntaket og at man får i seg næringsstoffene man trenger. Ingen grunn til raskt ned og raskt opp igjen så lenge man er bevist dette. Og det må man være resten av livet. Anonymkode: 63502...7bb Det er om å gjøre å finne noe du kan leve med resten av livet, og ikke hive seg på dietter! Er over 50 år, og har sett og opplevd hva dietter gjør med kroppen. Anonymkode: f1b7d...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:29 #51 Del Skrevet tirsdag kl 07:29 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Interessant å se hvor hjernevasket mange er på lavkarbo. Jeg spiser virkelig kneippen med kjempegod samvittighet, og vet dette fungerer og er bra for meg. Min Keto venn sier at til og med havregryn er usunt. For noe vås. Rart hvor lett det er å hjernevaske folk. Anonymkode: 63502...7bb Helt enig! Anonymkode: f1b7d...30b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:49 #52 Del Skrevet tirsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du misforsto mitt poeng - man kan spise mat som er sunt og naturlig å spise, men det kan fortsatt føre til kroppslige skader. Anonymkode: 08b3b...128 Med vekt på kan, i så fall. Om den jevne nordmann hadde sluttet å pusse tennene ville han ikke hatt mange igjen på slutten av livet. Brød er hverken sunt eller naturlig. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet tirsdag kl 08:00 #53 Del Skrevet tirsdag kl 08:00 Man kan slanke seg på smågodt hvis man vil. Betyr ikke at det er sunt for kroppen fordi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:17 #54 Del Skrevet tirsdag kl 09:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Næringsinnholdet i loff er vel ikke akkurat holdbart i lengden... Ville glatt byttet 2 skiver loff med syltetøy (!), med 1 skive grovbrød med magret kyllingpålegg feks. Loff...blir man ikke sulten igjen etter ca 15 minutter? Anonymkode: 8a68a...d05 Næh, vi må da være flere som ikke merker forskjell på brødsorter? At næringsinnholdet er forskjellig skal jeg selvsagt ikke bestride, men kroppen min er ikke intelligent nok til å merke forskjell- for magen er mat mat. Anonymkode: 1cb8a...010 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:25 #55 Del Skrevet tirsdag kl 09:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med vekt på kan, i så fall. Om den jevne nordmann hadde sluttet å pusse tennene ville han ikke hatt mange igjen på slutten av livet. Brød er hverken sunt eller naturlig. Anonymkode: 50d86...2ac Det er helt naturlig at man sliter med tennene på slutten av levetiden, det gjør mange dyr. Det er en av grunnene til at noen eldre rovdyr dør - de har så dårlige tenner at de klarer ikke lenger jakte eller forsvare seg. Kroppen påføres slitasje av å leve, det er helt naturlig. Vi lever bare kunstig lenge sett i forhold til andre dyr. Anonymkode: 08b3b...128 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:37 #56 Del Skrevet tirsdag kl 09:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Karies foråsakes av karbohydrater. Jo mer karbohydrater man spiser, dess mer karies. Så jo, jeg vil påstå at grovbrød er mye verre å spise enn f.eks ost, egg eller fisk. Frukt kan gi veldig mye av både karbohydrater og syre, så det bør absolutt begrenses, ja. Tennene våre er ikke tilpasset dagens kosthold med store mengder søt frukt året rundt. Anonymkode: 50d86...2ac Skal vi tilpasse oss tennene, framfor hva kroppen trenger?? Kutte ut sunn frukt, og grovbrød? I alle dager.. Anonymkode: 63502...7bb 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:39 #57 Del Skrevet tirsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Næringsinnholdet i loff er vel ikke akkurat holdbart i lengden... Ville glatt byttet 2 skiver loff med syltetøy (!), med 1 skive grovbrød med magret kyllingpålegg feks. Loff...blir man ikke sulten igjen etter ca 15 minutter? Anonymkode: 8a68a...d05 For å preppe til en CT undersøkelse, har jeg den siste uken ikke fått lov til å spise fullkorn og frø/nøtter - noe som er en del av min vanlige hverdagskost. Har grudd meg til polarbrød og loff til frokost men det har gått over all forventning. Beste av alt, jeg har ikke hatt mageknip som jeg ofte har med fullkornsmaten min. Ikke har jeg vært mer sulten heller og magen er blitt mindre oppblåst. Anonymkode: 4dd79...2c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:00 #58 Del Skrevet tirsdag kl 10:00 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Skal vi tilpasse oss tennene, framfor hva kroppen trenger?? Kutte ut sunn frukt, og grovbrød? I alle dager.. Anonymkode: 63502...7bb Vi trenger ikke egentlig svare på absurde påstander som ikke har med tema å gjøre. Tema her er vektnedgang, TS deler noe som fungerer for henne og er glad for det. Tråden handler ikke om hvilken mat som evt. er best i en teoretisk situasjon der man ikke kan pusse tenner. Anonymkode: 0b0ce...234 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:05 #59 Del Skrevet tirsdag kl 10:05 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er helt naturlig at man sliter med tennene på slutten av levetiden, det gjør mange dyr. Det er en av grunnene til at noen eldre rovdyr dør - de har så dårlige tenner at de klarer ikke lenger jakte eller forsvare seg. Kroppen påføres slitasje av å leve, det er helt naturlig. Vi lever bare kunstig lenge sett i forhold til andre dyr. Anonymkode: 08b3b...128 Slitasje er normalt. Noen dyr spiser mat som sliper ned tennene så mye at de har utviklet tenner som vokser hele livet. Karies er ikke noe som oppstår sent i livet. Barn får problemer med tennene omtrent fra de begynner å spise fast føde. Da er det åpenbart at de spiser feil mat, vel? Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:13 #60 Del Skrevet tirsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skal vi tilpasse oss tennene, framfor hva kroppen trenger?? Kutte ut sunn frukt, og grovbrød? I alle dager.. Anonymkode: 63502...7bb Siden tennene er en del av kroppen og ekstremt viktige for å få i seg næring, så synes jeg absolutt at vi skal tilpasse oss det, ja. Brød er ikke sunt. Vi har spist brød i kanskje 0,1 % av vår eksistens som art. Moderne frukt har vi spist i enda kortere tid. Men det spørs jo selvsagt hva du bytter det ut med. Kneipp er bedre enn potetgull, men dårligere enn egg, for eksempel. Anonymkode: 50d86...2ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå