Gå til innhold

Du som er fra østlandet, sier du maur eller meuer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Møvver. 

Opprinnelig totning, men bodd i Oslo de siste 20 åra. 

Mistenker at veldig få i Oslo har hørt meg si møvver, er liksom ikke stort av det i by'n :P 

Anonymkode: 756b5...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i Grorudalen på 70-80 tallet og sier maur, har barndomsvenner i "begge leire" Jeg sier også banan, mens noen av de sier "bannan". Språk er fasinerende selv om jeg ikke kan noe.

Anonymkode: 37cc8...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg tenke meg godt om, og jeg tror faktisk jeg sier begge deler om hverandre. Jeg er fra Oslo, men har bodd mange år rett utenfor Oslo i voksen alder, i Akershus. Man snakker "renere" der.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Oslo og sier "mæur", og da i en stavelse fremfor "mæ-ur" eller "mævver" eller andre tostavelsesvarianter. Ingen v-lyd.

Anonymkode: 479d5...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 21.27):

Så mange som sier de uttaler det med a, jeg har aldri hørt noen gjøre det noensinne. Har kun hørt mæur eller mævver.

Anonymkode: e4059...324

Det er jo ikka a, men diftongen au, en helt egen lyd. Jeg sier m au r (fra innlandet), mannen min sier Mævver, fra Grenland. Han sier æv i alle ord der det (i følge meg) skal være au. Lævra= Laura, sæv og sævs= sau og saus.

Anonymkode: 80e78...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 21.25):

Jeg sier mævver ;)

Oppvokst på Lillehammer. 

Anonymkode: cdf2f...b3b

Samme her. Larvik.

Anonymkode: e8ccb...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I entall maur, flertall mævver. Fra litt vest i Telemark. Mannen, fra Grenland, bruker samme. Han har aldri vært så fra Grenland at han sier mævvrær som 90% av de innfødte gjør 😂

Anonymkode: a142a...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mævver (flertall: mævvrær). Er fra Vestfold.

Anonymkode: 8d57b...024

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I entall maur, flertall mævver. Fra litt vest i Telemark. Mannen, fra Grenland, bruker samme. Han har aldri vært så fra Grenland at han sier mævvrær som 90% av de innfødte gjør 😂

Anonymkode: a142a...cbb

Kanskje grunnlag for en egen diskusjon, men det heter vel maur også i (ubestemt) flertall? En maur, flere maur? Hvis man sier man har fått maur i huset mener man vel gjerne mer enn en?

Anonymkode: e4059...324

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...