AnonymBruker Skrevet 31. mars #21 Del Skrevet 31. mars Kanskje noe av dette kan hjelpe? https://www.lillestrom.kommune.no/globalassets/pdf/oppvekst/logopedtjenesten/r-hefte.pdf https://www.lillestrom.kommune.no/globalassets/pdf/oppvekst/logopedtjenesten/munnmotorisk-hefte-2023.pdf Anonymkode: 38ceb...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #22 Del Skrevet 1. april petterm skrev (9 timer siden): Mulig logopeden var en dust, men barnet var fornøyd og foreldrene var fornøyd, selv om de bodde sentralt på østlandet. Du får ikke offentlig dekket logoped når du kan si en norsk r. Både skarre r og rulle r er en r. Anonymkode: 71764...34d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 1. april #23 Del Skrevet 1. april Et av mine barn kunne ikke si r før skolestart (uttalte r som j), men lærte det av seg selv i løpet av første halvår på skolen. Det var ingen som stressa med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april #24 Del Skrevet 1. april Vi hadde barn som slet med flere lyder, deriblant R. I barnehagen ville de ikke sette inn ekstra innsats på R-lyden, men la inn noe på en del andre lyder, som ordnet seg. Vi fikk beskjed om at R-lyden tok man ikke før i 2. klasse på skolen, da det ordnet seg selv for de fleste før det. Fikk logopedtimer på skolen i 3. klasse. Men logopeden var tydelig på at det ikke var noen vits i, om ikke barnet selv ønsket det. For vår del ble det aldri helt bra, men det har bedret seg gradvis gjennom årene. Anonymkode: 3d483...916 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #25 Del Skrevet 3. april Min sa L istedenfor R da han begynte på skolen. Fikk ikke logoped, de mente det ville gå seg til. Det gjorde det, husker ikke helt når, men ser av video at han fortsatt ikke sa ordentlig R når han var åtte. Vi øvde litt hjemme men tror ikke det gjorde utslaget. Anonymkode: a0998...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #26 Del Skrevet 3. april Få tak i logoped! Ikke vent til skolestart! Jeg er lærer og har hatt mange elever som ikke har fått logopedhjelp. Det er nesten umulig å få tak i her jeg bor i hvert fall. Angående erting, tror jeg ikke barn tenker over at noen mangler lyder. Anonymkode: 6b40a...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #27 Del Skrevet 3. april Mitt barn snakket utydelig og måtte klippe tungebånd før det kom seg. Det har skarre-r nå og det er ikke så vanlig her vi bor men det har ingen betydning og det har aldri vært noe problem. Verken barnet eller noen andre virker som de bryr seg nevneverdig. R er en vanskelig bokstav og mange sliter med å lære seg den. Anonymkode: 752f1...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #28 Del Skrevet 3. april Det er helt vanlig å ikke kunne si R når man starter på skolen. Anonymkode: e20a9...48e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #29 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Få tak i logoped! Ikke vent til skolestart! Jeg er lærer og har hatt mange elever som ikke har fått logopedhjelp. Det er nesten umulig å få tak i her jeg bor i hvert fall. Angående erting, tror jeg ikke barn tenker over at noen mangler lyder. Anonymkode: 6b40a...12c Som lærer burde du vite at det er vanlig at skolestarterne ikke klarer å uttale r. Er først i andreklasse at mange får r'en på plass. Anonymkode: e20a9...48e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #30 Del Skrevet 3. april I starten av første klasse er jo halvparten ute av stand til å si r. Helt vanlig. For de aller fleste går det seg til før 2. klasse. Anonymkode: 23052...1b2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #31 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 21.15): Er det noe man kan gjøre med dette? Barnet uttaler R som J. Han har et navn med R i og jeg er litt redd for at han kan bli ertet fordi han ikke kan uttale navnet sitt. Han begynner til høsten. Forhåpentligvis kommer R'en snart igang. Men hvis den ikke gjør det, når bør man kontakte logoped? Anonymkode: ee10f...1fe Er tungebandet kort? Klarer han å rette tunga normalt langt nok ut? Min sønn fikk det klipt i narkose når han var 5, han klarte ikke si r, det løsnet etter inngrepet. Anonymkode: ad1b4...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alexandra.1 Skrevet 3. april #32 Del Skrevet 3. april Min sønn kunne ikke si r (og andre lyder) ble henvist til logoped. Det ble mye jobbing med dette hjemme, mye uttak fra timer på skolen. Han gikk til logoped i 4,5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #33 Del Skrevet 3. april Barnehagen henviste sønnen min til logoped da han ikke klarte å uttale r, v og kj/skj lyden som 5 åring Anonymkode: 142dd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #34 Del Skrevet 3. april Husker nabogutten het Rune og kunne ikke si r. Kalte seg June. Og da han lærte å si r ble det Rrrrrrrrrrrune. Tror det var i 1.klasse han lærte det. Anonymkode: 7b875...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #35 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Er tungebandet kort? Klarer han å rette tunga normalt langt nok ut? Min sønn fikk det klipt i narkose når han var 5, han klarte ikke si r, det løsnet etter inngrepet. Anonymkode: ad1b4...9dd han har klipt tungebundet når han var baby. Så problemet ligger nok ikke der. Anonymkode: ee10f...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #36 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagen henviste sønnen min til logoped da han ikke klarte å uttale r, v og kj/skj lyden som 5 åring Anonymkode: 142dd...5dc hvordan oppleves det for barna å bli henvist til logoped? Kan de gjøre at de føler seg litt dumme? at de er der fordi de ikke klarer å få til ting? Anonymkode: ee10f...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #37 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt barn snakket utydelig og måtte klippe tungebånd før det kom seg. Det har skarre-r nå og det er ikke så vanlig her vi bor men det har ingen betydning og det har aldri vært noe problem. Verken barnet eller noen andre virker som de bryr seg nevneverdig. R er en vanskelig bokstav og mange sliter med å lære seg den. Anonymkode: 752f1...ced Hva sier dere når andre lurer på hvorfor han har skarre-r? Burde han egentlig hatt rulle-r? Anonymkode: ee10f...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #38 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hvordan oppleves det for barna å bli henvist til logoped? Kan de gjøre at de føler seg litt dumme? at de er der fordi de ikke klarer å få til ting? Anonymkode: ee10f...1fe Som lærer har jeg aldri opplevd det du beskriver når elevene blir hentet av logoped. Jeg gikk selv til logoped som barn og fikk heller ikke noen negative kommentarer. Alle barn har ting de ikke får til, om det er å uttale r, sliter med lesing, regning, ikke løper like fort som andre osv, og det er mangfoldet og det skjønner jo barn og særlig om man går i en klasse der det ikke blir gjort til noe hemmelig. Anonymkode: 82f08...c8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #39 Del Skrevet 3. april Det er ikke uvanlig at en førsteklassing ikke kan uttale R. Sønnen min begynte hos logoped som 5 åring fordi han ikke uttalte L. Han sa J og I lyder til L og R. I tillegg til mange andre kreative varianter av lyder. Kj/skj lydene kan han takke utviklingen i samfunnet for at han ikke trenger å terpe mer på, det hadde aldri gått. Sønnen min likte ikke å øve på dette, han følte seg dum. Så vi måtte finne gode måter å øve på. Men det tok tid. R'en kom ikke før i tredje klasse. Anonymkode: 6079a...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #40 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som lærer har jeg aldri opplevd det du beskriver når elevene blir hentet av logoped. Jeg gikk selv til logoped som barn og fikk heller ikke noen negative kommentarer. Alle barn har ting de ikke får til, om det er å uttale r, sliter med lesing, regning, ikke løper like fort som andre osv, og det er mangfoldet og det skjønner jo barn og særlig om man går i en klasse der det ikke blir gjort til noe hemmelig. Anonymkode: 82f08...c8a vel. jeg ble sendt til logoped som barn, fordi jeg stammet. Jeg husker ikke det som noen god opplevelse. Jeg følte bare at jeg var der fordi jeg ikke fikk til noe. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen negative kommentarer av andre, det var mest min egen følelse av å slite med noe, som jeg ikke unner andre barna å føle på. Anonymkode: ee10f...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå