Gå til innhold

Når barnet ikke klarer å si R før skolestart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe man kan gjøre med dette?  Barnet uttaler R som J. Han har et navn med R i og jeg er litt redd for at han kan bli ertet  fordi han ikke kan uttale navnet sitt.  Han begynner til høsten. 

Forhåpentligvis kommer R'en snart igang. Men hvis den ikke gjør det, når bør man kontakte logoped?

Anonymkode: ee10f...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min fikk hjelp av logoped, etter tre ganger var det løst 🥰

Anonymkode: 24ad3...fd2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva var løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noe man kan gjøre med dette?  Barnet uttaler R som J. Han har et navn med R i og jeg er litt redd for at han kan bli ertet  fordi han ikke kan uttale navnet sitt.  Han begynner til høsten. 

Forhåpentligvis kommer R'en snart igang. Men hvis den ikke gjør det, når bør man kontakte logoped?

Logoped.

Kanskje lære skarre R? Den er lettere å få til. Det var i alle fall løsningen for en jeg kjenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt helsestasjonen. Blir henvist til logoped.

Anonymkode: a96b0...ec9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk forklart at det var muskulaturen. Hvis du hører med barnehagen kan barnet ditt få logoped hjelp der, men vet mange ønsker å vente til skolestart fordi det løsner for mange før det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
petterm skrev (4 minutter siden):

Logoped.

Kanskje lære skarre R? Den er lettere å få til. Det var i alle fall løsningen for en jeg kjenner.

Skarre-R må jo bli en nødløsning  her. Men han vil jo få et forklaringsproblem når han bor på østlandet og ikke har vært omgitt av personer som skarrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en femåring (skolestarter i år) som inntil nylig ikke kunne si R. Vi ble henvist til logoped via barnehagen. Ikke på grunn av R-lyden først og fremst, men fordi det var flere lyder hun uttalte dårlig (blant annet L-lyden) og at hun til tross for ellers godt språk og modenhet ikke gjorde seg forstått. 

Logopeden var ikke opptatt av R, men vi fikk masse øvelser på andre lyder, samt tips til hvordan vi kunne trene på fonologisk bevissthet, og R-en kom nå nylig, etter tre timer med logoped + øving hjemme. 

Hun ble ikke trent direkte på R-lyden, for den ble ikke prioritert av logopeden så tidlig (noe jeg personlig syntes var litt dumt da barnet er veldig bevisst på det selv og ønsket å lære lyden, men det er sikkert en faglig vurdering bak, altså), men vi trente mye på fonologisk bevissthet (f.eks minimale par, rim-ord, finne ord som starter eller slutter på samme lyd osv), samt at hun ble opplært i hvilke lyder som skal sitte foran og bak i munnen - var slik hun til slutt fikk til R-en, ved å begynne å flytte frem tunga i munnen når hun øvde på den. 

Hvis man googler fonologisk bevissthet finner man flere øvelser som er fine med skolestartere. Alle som snart skal begynne på skolen har godt av å øve (lystbetont/lekende, ikke pugge) på fonologisk bevissthet, siden det da blir lettere å koble grafem til morfem når man skal lese. 

Anonymkode: 50189...d14

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn kunne ikke si r før skolestart. Tror vi kontaktet logoped ut i andre klasse.  Han var hos logopeden noen uker før hun avsluttet. Fikk beskjed om at dette kom til å ordne seg selv, noe det også gjorde kort tid etterpå. Det er alltid noen som ikke kan si r når de begynner på skolen. Så han er sikkert ikke alene. Man har jo aldri noen garanti for at barn ikke blir ertet for slikt, men det beste du kan gjøre er å hjelpe han å gi gode tilsvar til de som kommer med dumme bemerkninger. Øv på å stå opp for seg selv, trygge han på at ting kommer til å løse seg.

Anonymkode: f8499...63e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (11 minutter siden):

Logoped.

Min gutt ruller på R-en nå og er snart 6 år. Men skal egentlig skarre med tanke på dialekt. 
Han fikk logoped fra 5,5 års alder pga flere manglende bokstaver. Sa ikke K, R, og manglet litt flere innimellom ordene. Slet litt med f, s og G også innimellom. Sa feks dutt istedenfor gutt. Og tiga istedenfor tiger. 

Etter noen mnd hos logoped kan han nå si de fleste bokstaver i ordet. Sier gutt, konge,  kongle osv helt fint. Men har lært rulle R istedenfor skarre R. 
Han snakket ingenting før han ble 3 år. 

Anonymkode: 73690...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skarre-R må jo bli en nødløsning  her. Men han vil jo få et forklaringsproblem når han bor på østlandet og ikke har vært omgitt av personer som skarrer.

Kanskje vi skal bytte gutt 🤣 Men er fra Vestlandet og burde skarre, men ruller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min gutt ruller på R-en nå og er snart 6 år. Men skal egentlig skarre med tanke på dialekt. 
Han fikk logoped fra 5,5 års alder pga flere manglende bokstaver. Sa ikke K, R, og manglet litt flere innimellom ordene. Slet litt med f, s og G også innimellom. Sa feks dutt istedenfor gutt. Og tiga istedenfor tiger. 

Etter noen mnd hos logoped kan han nå si de fleste bokstaver i ordet. Sier gutt, konge,  kongle osv helt fint. Men har lært rulle R istedenfor skarre R. 
Han snakket ingenting før han ble 3 år. 

Anonymkode: 73690...813

Er " feil" R også noe som kan fikses? Er det oppdrag logopeden også kan jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (29 minutter siden):

Logoped.

Det høres helt dust ut når man ikke har dialekt med skarre-r. Og veldig dumt å lære feil måte å si r på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvaduikkeser skrev (Akkurat nå):

Det høres helt dust ut når man ikke har dialekt med skarre-r. Og veldig dumt å lære feil måte å si r på. 

Mulig logopeden var en dust, men barnet var fornøyd og foreldrene var fornøyd, selv om de bodde sentralt på østlandet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (1 minutt siden):

Ja det blir jo litt dumt. Men hvis R'en overhodet ikke kommer i gang så er det bedre å hete Ragner med skarre-R enn Jagnaj uten R-lyd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Samme her! Gikk latterlig fort! Vi gjorde det ikke før han var i tredje klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min går i førsteklasse nå. Vil si at ca halvparten av første trinn har en eller annen kreativ uttale på R eller andre lyder. Ikke stress så mye.

Anonymkode: 59a32...47a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig i 1.klasse. Det er faktisk ganske sjarmerende, så er da ikke noe å stresse med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips om det ikke ordner seg på sikt: 

logoped og sjekke tungebånd. Jeg hadde så kort tungebånd at jeg hadde ikke sjans før de kuttet det + timer med logoped 

Anonymkode: de047...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne ikke si R da jeg startet i 1.klasse, og husker redselen for at andre skulle le av meg da vi skulle lære bokstavene. Men da, etter at 18 andre før meg hadde sagt RRRRRRRR, klarte jeg det også 😅 Men klassekameraten min som kom etter meg klarte det ikke. Ingen lo av han, og han lærte det til slutt. Dette er over 40 år siden, så mye har nok skjedd siden den tid. Men om barnet ditt går i barnehage kan du jo ta det opp med dem, så kan de kanskje hjelpe dere videre. Lykke til! 

Anonymkode: b1916...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...