Gå til innhold

Amme etter ammeslutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har erfaring å gjenoppta melkeproduksjon etter ammeslutt? 

Jeg og lillemor måtte avslutte amming når hun var ca 5 uker. Jeg sluttet også å pumpe da jeg ble utslitt av alt styret, og gikk da bare til MME. Hun er nå 12 uker, og jeg har veldig gjerne lyst til å starte igjen, kanskje prøve å delamme litt om det så bare er på natt. Prøvde nylig å pumpe, kom ingenting ut, men ble kun litt «fuktig» på nippelen så bittelite kom. Skal sies vi hadde mye utfordringer, kaving ved brystet og da hun først koblet seg på sovnet hun tvert. Produksjonen gikk også ned, fikk til slutt kun til å pumpe 60 tilsammen, deretter 30 også ble det mindre og mindre.

Har bestilt hjelpebryst, hvor hun da suger på nippelen men at det kun kommer mme.  Er det mulig å få opp produksjonen ved hjelp av dette? Er det liksom forsent eller er det mulig?

Anonymkode: 15b1c...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke erfaring selv med å starte opp amming, kun erfaring med å øke produksjonen. Men jeg vet det kreves mye å starte igjen, men det er absolutt mulig hvis du er motivert for det, og klarer å være tålmodig.

Her kan du lese om det: 

https://ammehjelpen.no/relaktasjon/

https://breastfeeding.support/tips-for-relactation/

Jeg tror nok ikke bare hjelpebryst er nok. Du bør sikkert powerpumpe en gang daglig i tillegg til å gi hjelpebryst til hvert måltid og at aldri går mer enn 3 timer mellom hver amming døgnet rundt (8-12 ganger i døgnet må du amme). Hvis baby feks sover lenge på natt bør du da pumpe deg i mellom. I tillegg må begge bryst stimuleres hver gang når du skal få i gang produksjonen, så hvis du ikke ammer på begge bryst må du bruke pumpe på det andre brystet. 

Det er også mest effektivt å få opp melkeproduksjonen med amming/pumping mellom kl 01 og 05. Da jeg skulle øke melkeproduksjonen gjorde jeg powerpumping fra 04-05 et par netter. Fikk kraftig økning i melkeproduksjonen bare et par dager etter det. 

Anonymkode: fd61c...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke erfaring med å starte opp igjen etter avsluttet amming, men jeg var nær ved å gi opp da yngste var ca 1 mnd. Da var melkeproduksjonen på bunn etter to heftige brystbetennelser, og jenta mi foretrakk flaske. Hun ble ikke mett av et måltid på puppen, så jeg måtte supplere med MME 7-8 ganger i døgnet. Om jeg pumpet, fikk jeg ut maks 5-10 ml. Jeg bestemte meg for å bruke en ukes tid på å legge ned enorm innsats i å få melkeproduksjonen opp igjen, og om det ikke funket, skulle jeg gi meg med god samvittighet. 

Etter hver amming, ga jeg jenta mi flaske. Mens hun sov eller lå ved siden av meg, så pumpet jeg minst 15 min (hadde dobbelt pumpe). Fikk syntocinon (nesespray) for å lette utdrivningen ved pumping. Jeg pumpet også på natt og ammet hver andre time gjennom natten. Det gikk et par-tre døgn, så kunne jeg gradvis kutte ned på antall flasker. Lenge holdt jeg kun på kveldsflaske. Den kuttet jeg ved ca 2 mnd alder, og da kunne jeg fullamme til introduksjon av fast føde.

Jeg endte med å amme til jenta mi var over 2 år. Det var absolutt verdt innsatsen for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke erfaring om dette, men anbefaler ammehjelpsgruppen på facebook. Vet det er flere som har lurt på det samme og fått mange gode råd.

Anonymkode: b8be6...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...